Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja...vi har bara Criga och Calibra kvar i dessa linjer. Och det är inte säkert att båda eller ens någon av dem blir friröntgad. Criga blir till foder eller med avelsrätt. Hon är den finaste i kullen. Men det är Calibra och jag som klickar så därför stannar hon.
Nu har deras pappas första kull börjat jobba i skyddet och jäklar alltså!!! Det ser mycket bra ut. Och då tycker jag vår tiklinje är vassare om jag får tycka själv (Mamma Mu har ändå lämnat 4 tjänstehundar och en IPO3 på elitnivå)

Tvåårstiken är absolut högintressant. Och färdig att tävlas :up:
Men är inte mamma Mu mamma till C kullens mamma??? Eller är jag helt fel ute?

Men är inte mamma Mu mamma till C kullens mamma??? Eller är jag helt fel ute?
Jo, men hon är för gammal för avel. Av hennes tidigare avkommor har vi bara den tiken som har kull nu. Hon är såld med bibehållen avelsrätt och fick bara en tik (som vi får använda om hon går igenom).
Så kvar av Mamma Mu finns bara Criga, Calibra och Driva. Om de blir friröntgade....

Sen har vi fått erbjudande att låna in fodertiken igen mot en valp. Husse har sökt in till en hundförarutbildning och vill ha en hane efter henne så förhoppningsvis kanske det blir någon mer tik nästa gång för att säkra upp den linjen.
Men nytt blod behövs givetvis också in.

Mamma Mu (Tökk) är mamma till C-kullen. /stalker
Ja visst fan så var det :banghead: Blev en tankevurpa där,eller inte,för hon är väl även mamma till fodertiken som i sin tur är mamma till B-kulls fodertiken som även ska ha en fodertik i denna kullen,då finns tiklinjeblodet i massor

Jo, men hon är för gammal för avel. Av hennes tidigare avkommor har vi bara den tiken som har kull nu. Hon är såld med bibehållen avelsrätt och fick bara en tik (som vi får använda om hon går igenom).
Så kvar av Mamma Mu finns bara Criga, Calibra och Driva. Om de blir friröntgade....

Sen har vi fått erbjudande att låna in fodertiken igen mot en valp. Husse har sökt in till en hundförarutbildning och vill ha en hane efter henne så förhoppningsvis kanske det blir någon mer tik nästa gång för att säkra upp den linjen.
Men nytt blod behövs givetvis också in.
Men det är ju just det som är problemet,vilken tik ska du använda den hanen på ?

Men det är ju just det som är problemet,vilken tik ska du använda den hanen på ?
Hane? Vi ska inte ha någon hane. Det är fodertikens ägare som lånar ut henne igen till oss mot en valp (hane) för att bli hundförare.
Vi har bara rätt till en kull på henne och den fick vi nu...två valpar.

Ja visst fan så var det :banghead: Blev en tankevurpa där,eller inte,för hon är väl även mamma till fodertiken som i sin tur är mamma till B-kulls fodertiken som även ska ha en fodertik i denna kullen,då finns tiklinjeblodet i massor

B-kullen avlar vi inte på. Blev 7 hanar och 2 tikar var ena tiken inte var fri så vi sålde den plus den andra till tjänst.
Fodertiken är från A-kullen och henne blir bara en kull till på.
Mycket kan hända med de tre ungtikar som vi sen har kvar.

Ibland undrar man över folk. Mötte en kvinna med en husky valp (eller liknande) när jag gick från jobbet.
Valpen kan nog ha varit kring 10v och blev dragen både hit och dit av matte. Varför man har flexikoppel när man ändå har det låst i kort effekt till en valp fattar jag inte. Och inte testade hon att locka på valpen när den stannade utan den bara rycktes med..

Jag är ingen ängel när jag promenerar med Ammo och han har en riktig dragdag, men han har iaf en susning om vad jag begär av honom - en liten valp har ju ingen aning :(

Nej, det hade jag inte sett... (Utställningsvärlden funderar jag inte så mycket på till vardags får jag väl erkänna.) Spontant tycker jag det är en lite fånig reaktion, faktiskt. Nu har inte jag någon större insyn i Kina såklart, men min upplevelse är att hundhållningen där förändrats mycket snabbt senaste årtiondet ungefär. Det finns fruktansvärda saker - Yulin är ju det ständiga, ångestfyllda exemplet, men även på många andra sätt finns det mycket att invända mot - men vägen framåt tycker jag självklart är att stötta den utveckling som ändå sker. (Sen är väl inte utställning vad jag själv tycker är bästa vägen, men...) John Rogerson vet jag tex engagerat sig väldigt mycket i tränarutbildning i Kina de senaste åren.

Sen tycker jag man ska vara betydligt försiktigare med att fördöma kulturer man inte verkar veta så mycket om... "Han har varit i Kina!!! :eek::rage:" tycker jag är rätt obehagligt, vill man protestera bör man väl åtminstone ha något konkret att protestera mot. Många verkar inte förstå att det liksom inte är samma människor som åker till Yulin och som är intresserade av utställning och avelsarbete...

Att världsutställningen blir i Kina om några år tycker jag definitivt inte är problemfritt! Å andra sidan kommer det att vara en rejäl statushöjare för hundar på många håll i landet, vilket är ett steg i rätt riktning. Jag kan också tänka mig att det faktiskt kan vara den typen av stora arrangemang som får landet att på allvar börja bekämpa Yulin och liknande, och varje steg åt det hållet kommer att hjälpa min nattsömn en hel del. (Det ger mig bokstavligen mardrömmar. :()

Varför är det så svårt att prata hund med folk som inte vet bättre, och varför är jag så dålig på det?! Men framförallt, varför är folk korkade?

Jag har precis delgett mina åsikter och tankar om MH och avel, och därmed kritiserat min mors avelsval. Hon blev djupt kränkt och jag förvånad över att en så intelligent kvinna kan göra så underliga val. "Hanhundsaggressivitet är jättevanligt inom rasen. Ska man låta bli att avla på en jättefin hund bara för det?"
Eeeh. Ja? :banghead:

Sen kunde jag inte låta bli att påpeka att dom inte alls "vann över schäfrarna" i mentaltestet - för det är en fucking beskrivning. Och la till några väl valda ord om bra/dåliga mentaltester.

Så nu är stämningen på topp! :devil::angel:

Nej, det hade jag inte sett... (Utställningsvärlden funderar jag inte så mycket på till vardags får jag väl erkänna.) Spontant tycker jag det är en lite fånig reaktion, faktiskt. Nu har inte jag någon större insyn i Kina såklart, men min upplevelse är att hundhållningen där förändrats mycket snabbt senaste årtiondet ungefär. Det finns fruktansvärda saker - Yulin är ju det ständiga, ångestfyllda exemplet, men även på många andra sätt finns det mycket att invända mot - men vägen framåt tycker jag självklart är att stötta den utveckling som ändå sker. (Sen är väl inte utställning vad jag själv tycker är bästa vägen, men...) John Rogerson vet jag tex engagerat sig väldigt mycket i tränarutbildning i Kina de senaste åren.

Sen tycker jag man ska vara betydligt försiktigare med att fördöma kulturer man inte verkar veta så mycket om... "Han har varit i Kina!!! :eek::rage:" tycker jag är rätt obehagligt, vill man protestera bör man väl åtminstone ha något konkret att protestera mot. Många verkar inte förstå att det liksom inte är samma människor som åker till Yulin och som är intresserade av utställning och avelsarbete...

Att världsutställningen blir i Kina om några år tycker jag definitivt inte är problemfritt! Å andra sidan kommer det att vara en rejäl statushöjare för hundar på många håll i landet, vilket är ett steg i rätt riktning. Jag kan också tänka mig att det faktiskt kan vara den typen av stora arrangemang som får landet att på allvar börja bekämpa Yulin och liknande, och varje steg åt det hållet kommer att hjälpa min nattsömn en hel del. (Det ger mig bokstavligen mardrömmar. :()
Ja, lite som du verkar ju domaren ifråga resonera. Och jag tycker också att det låter vettigt.

Oavsett sammanhang så verkar bojkotter ofta samla många som ryggmärgsreagerar, istället för att skaffa kunskap om det de bojkottar.

Klockrent cirkelresonemang! För det är ju därför det är vanligt. :banghead:
"OK! Så du menar att man ska sluta avla på alla hundar som det är något litet fel på?! Då får vi ju avliva typ alla fina utställningshundar! Är det så du menar?!"

Ja. Och alla andra hundar (typ Alice) som är resultatet av oseriös avel. För dom borde inte finnas i första hand och ska definitivt inte avlas på i sin tur!

Jag menar, hur svårt kan det vara? Varför vill inte folk ha friska, sunda och välmående hundar? Jag fattar verkligen inte :banghead:
Visst kan man få dåliga hundar på bra föräldrar ändå. Men riskerna blir ju betydligt mindre om föräldrarna är sunda i kropp och huvud.

Nu har vi gått en ca 2 timmar lång promenad. Hundarna fick springa så mycket att Aysu till sist la sig ner på ett fält för att vila, samtidigt som Ebrah bet henne i benen (något Ebrah gör när hon är lite väl trött) :D Aysu har precis nu ätit upp lite drygt 600g kalkonhals och Ebrah fick ett skrovmål med massor av kycklingvingar, lite vom och lite torkad lunga.

Tippar på att det kommer vara väldigt lugnt här inne resten av dagen :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII