Nej, det hade jag inte sett... (Utställningsvärlden funderar jag inte så mycket på till vardags får jag väl erkänna.) Spontant tycker jag det är en lite fånig reaktion, faktiskt. Nu har inte jag någon större insyn i Kina såklart, men min upplevelse är att hundhållningen där förändrats
mycket snabbt senaste årtiondet ungefär. Det finns fruktansvärda saker - Yulin är ju det ständiga, ångestfyllda exemplet, men även på många andra sätt finns det mycket att invända mot - men vägen framåt tycker jag självklart är att
stötta den utveckling som ändå sker. (Sen är väl inte utställning vad jag själv tycker är bästa vägen, men...) John Rogerson vet jag tex engagerat sig väldigt mycket i tränarutbildning i Kina de senaste åren.
Sen tycker jag man ska vara betydligt försiktigare med att fördöma kulturer man inte verkar veta så mycket om... "Han har
varit i Kina!!! " tycker jag är rätt obehagligt, vill man protestera bör man väl åtminstone ha något konkret att protestera mot. Många verkar inte förstå att det liksom inte är samma människor som åker till Yulin och som är intresserade av utställning och avelsarbete...
Att världsutställningen blir i Kina om några år tycker jag definitivt inte är problemfritt! Å andra sidan kommer det att vara en rejäl statushöjare för hundar på många håll i landet, vilket
är ett steg i rätt riktning. Jag kan också tänka mig att det faktiskt kan vara den typen av stora arrangemang som får landet att på allvar börja bekämpa Yulin och liknande, och varje steg åt det hållet kommer att hjälpa min nattsömn en hel del. (Det ger mig bokstavligen mardrömmar.
)