Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagar man är glad över att man är en "elak" hundägare som har helstryp på hunden:

När 2 små hanhundar i 5kg klassen har slitigt sig från matte, och beslutar sig för att springa fram & mucka med Ammo. Kunde hissa upp Ammo med ena armen i halsbandet och fota iväg småhundarna. Om Ammo hade fått bestämma så hade detta varit sista gången de muckade med någon..
Småhundarnas matte var djupt ledsen för det inträffade och tyckte precis som jag att en fot i sidan var bättre än bli biten.

Så fort småhundarna var infångade och fasthållna av sin matte så tyckte inte Ammo att de längre var värda hans energi, inte ens när den ena ville mucka igen. Ibland är han duktig <3

Ammo ligger nu på rygg och snarkar i sängen, kvällens action är helt bortglömd :P

Gud vad bra att du frågar detta, satt själv under eftermiddagen och pratade med en kollega som precis varit hos en jaktlabbeuppfödare och hälsat på då hon söker valp (en sån där "röd" labbe :love:) men där uppfödaren sa att min kollega kunde registrera den i SKK själv sedan? Bad henne i alla fall kolla upp det så hon inte står med en "blandras" sen.

Då ska vi nog ha från samma kull :D norr om Stockholm?
Jag litar på uppfödaren, men kontrollfreak som man är vill man ju dubbelkolla, haha.

Som jag fattat det så kan man regga dem (men utan kennelnamn och angiven uppfödare) om hunden har tre generationer reggade i SJR :) men jag har inte dubbelkollat detta med skk än, ska försöka få tag i dem idag igen.

Jag litar på uppfödaren, men kontrollfreak som man är vill man ju dubbelkolla, haha.

Japp!
Vad roligt :)
De såg himla fina ut allihopa och även tiken och hanen :love: sedan jag var hundvakt åt en jaktlabbe i 1,5 mån i vintras har jag fått ett gott öga till rasen och många av mina kollegor har jaktlabbe (poppis bland veterinärer tydligen :p).
Hon tyckte väl att uppfödaren var lite speciell men kände ändå att det kunde bli bra, tror dock inte att det var hundra procent bestämt ännu. Hon har två flat i dagsläget men vill ha en labbe då de är snäppet vassare jakten och det är främst det hon vill hålla på med. Du får gärna återkomma om du klurat ut det där med registrering!

Japp!
Vad roligt :)
De såg himla fina ut allihopa och även tiken och hanen :love: sedan jag var hundvakt åt en jaktlabbe i 1,5 mån i vintras har jag fått ett gott öga till rasen och många av mina kollegor har jaktlabbe (poppis bland veterinärer tydligen :p).
Hon tyckte väl att uppfödaren var lite speciell men kände ändå att det kunde bli bra, tror dock inte att det var hundra procent bestämt ännu. Hon har två flat i dagsläget men vill ha en labbe då de är snäppet vassare jakten och det är främst det hon vill hålla på med. Du får gärna återkomma om du klurat ut det där med registrering!

Vad kul! Jag har jagat med uppfödaren en gång och efter att ha sett hens hundar i arbete så kände jag att jag mer än gärna köper valp av hen :)

Det ska jag göra!

Ugh, det här med att stå i kö hos uppfödare alltså. Har bara stått i kö hos en men tänk om det blir en flopp och därmed ingen valp för oss? Kanske är lika bra att ställa sig i kö hos flera samtidigt. Fast det känns lite märkligt.

Som jag fattat det så kan man regga dem (men utan kennelnamn och angiven uppfödare) om hunden har tre generationer reggade i SJR :) men jag har inte dubbelkollat detta med skk än, ska försöka få tag i dem idag igen.
Så det blir en jaktlabbe valp?! Gud vad kul! :D

Så det blir en jaktlabbe valp?! Gud vad kul! :D

Jag har inte bestämt mig helt än... :p
Får alltid prestationsångest deluxe när det gäller sånt här. Har jag tid? Hur kommer det kännas att det inte är en wachtel? Hur fungerar livet med 3 hundar? Kommer jag hinna jaga ordentligt med både en labbe och två wachtlar? tTänk så kommer jag inte få en labbe att fungera - jag vet ju bara hur man gör med wachtlar? osv osv osv :p

Jag har snackat med P om det fram och tillbaka, och det sista han sa var väl typ: "Ptja, hur mycket mer tid kan det ta med tre hundar än med två?" och "Jag kan ju ha med den i bilen tills den kan vara med de andra i hundgårdarna på dagtid" :love:

Och pappas kommentar var: "Jaja, vi har ju plats att bygga fler hundgårdar, så det ordnar vi väl". Eftersom jag bor i ett hus på gården och vi hjälps åt mycket med hundarna så är det ju en förutsättning att det fungerar också. Min högt älskade moder är inte lika imponerad dock ;)

Jag har inte bestämt mig helt än... :p
Får alltid prestationsångest deluxe när det gäller sånt här. Har jag tid? Hur kommer det kännas att det inte är en wachtel? Hur fungerar livet med 3 hundar? Kommer jag hinna jaga ordentligt med både en labbe och två wachtlar? tTänk så kommer jag inte få en labbe att fungera - jag vet ju bara hur man gör med wachtlar? osv osv osv :p

Jag har snackat med P om det fram och tillbaka, och det sista han sa var väl typ: "Ptja, hur mycket mer tid kan det ta med tre hundar än med två?" och "Jag kan ju ha med den i bilen tills den kan vara med de andra i hundgårdarna på dagtid" :love:

Och pappas kommentar var: "Jaja, vi har ju plats att bygga fler hundgårdar, så det ordnar vi väl". Eftersom jag bor i ett hus på gården och vi hjälps åt mycket med hundarna så är det ju en förutsättning att det fungerar också. Min högt älskade moder är inte lika imponerad dock ;)
Tycker det låter som ni är 3 mot 1 så det är klar du ska ha en! Och självklar fixar du det :) Hur svårt kan det vara liksom?! :p

Skönt att kunna ha den hjälpen runt omkring sig! P låter verkligen lovande, härligt :up: Mamma smälter säkert när det kommer en liten labbevalp och charmar henne!

Tycker det låter som ni är 3 mot 1 så det är klar du ska ha en! Och självklar fixar du det :) Hur svårt kan det vara liksom?! :p

Skönt att kunna ha den hjälpen runt omkring sig! P låter verkligen lovande, härligt :up: Mamma smälter säkert när det kommer en liten labbevalp och charmar henne!

Haha, tack för pepp :D

Ja, det är superhärligt! Det hade varit svårt att rodda ihop annars, med heltidsjobb 40min enkel resa hemifrån.. P är faktiskt väldigt lovande :love: Han älskar hundar men har aldrig haft någon själv, men han är jätteduktig med dem och har verkligen en fin känsla för hur man beter sig med dem.

Egentligen är nog inte mamma så svårcharmad. Hon tycker att mina är rätt ouppfostrade ( :angel: ), så en hund som kanske t om kommer gå fot och gå att ha lös utan en ständig nagel i ögat kommer nog charma henne snabbt :D

Plö. Överenergisk Stoja och fullt med orienterande skolelever på fälten där jag skulle släppa henne. Just idag vet jag i och för sig att mycket kommer av energiöverskott men det känns ändå som en sån där dag när det känns som att jag aldrig kommer få ordning på henne (eller vår relation).
Lägg till två småhundar och ledsen bebis också, skönt att vara hemma efter två timmars promenad.

Jobbar hemma idag och passade på att ta ett träningspass med hästen på lunchrasten. Uppvärmning på ena åkern och Chess hängde med såklart. Sen tränade vi bommar på gårdsplanen och då satt Chess och kollade på oss. Avslutade med lite träning ute på grusvägen och avskrittning på en annan åker. Chess hänger med hela tiden utan problem :love: Trodde väl aldrig att vi skulle få en till hund som så enkelt följer med lös på det sättet även fast man sitter på hästryggen. Ibland ska man ha tur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
197
· Visningar
9 468
Senast: Nordthor
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
756
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka