Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag ska galenpannan få spåra. Läste ett tips om att göra snitslar av plastpåsar (typ ICA-kasse) så det ska jag göra sen om vi har klädnypor vi kan offra :D Vi har kört utan snitslar innan men hon är lite slarvig ibland så man kan behöva visa henne att det faktiskt är det är spåret vi går efter nu. Tillslut ska dom ju inte behövas men just nu känner jag att det är bra. Särskilt eftersom jag och maken turas om att lägga och gå med hunden :) Tänkte att äldsta dottern på 4 år ska få följa med och lägga spåret. Förena hundträning med kvalitetstid med henne är ju perfekt :D

Visst får man skriva här trots att man inte har en egen hund än? :D Har en enkel fråga som jag inte tycker förtjänar en egen tråd.

Min syster ringde tidigare och sa att hon nu ska börja barfa sin hund. Kul, tänkte jag, och frågade vad hon tänkte ge. Hon svarar att hon hade köpt Mush i både korv- och bollform. Här blev jag lite förvirrad... För mig innebär BARF nämligen att födan är rå = hela muskelstycken, organ, köttben etc. och att Mush och liknande benämns som färskfoder. Så jag frågar syrran; "Mush, är inte det färskfoder?" och hon svarar "Nej, det är barf men det är nedmalt och fryst" och då kände jag att jag nog inte hade så bra koll på termerna som jag trodde... :p

Så jag frågar här, hundmänniskor på buke: vad tycker ni räknas som barf och vad är färskfoder? Är det någon skillnad? Räknas Mush och liknande som barf?

Visst får man skriva här trots att man inte har en egen hund än? :D Har en enkel fråga som jag inte tycker förtjänar en egen tråd.

Min syster ringde tidigare och sa att hon nu ska börja barfa sin hund. Kul, tänkte jag, och frågade vad hon tänkte ge. Hon svarar att hon hade köpt Mush i både korv- och bollform. Här blev jag lite förvirrad... För mig innebär BARF nämligen att födan är rå = hela muskelstycken, organ, köttben etc. och att Mush och liknande benämns som färskfoder. Så jag frågar syrran; "Mush, är inte det färskfoder?" och hon svarar "Nej, det är barf men det är nedmalt och fryst" och då kände jag att jag nog inte hade så bra koll på termerna som jag trodde... :p

Så jag frågar här, hundmänniskor på buke: vad tycker ni räknas som barf och vad är färskfoder? Är det någon skillnad? Räknas Mush och liknande som barf?

Färskfoder är sammansatt, barf är det man blandar själv. (Enligt mig i alla fall. :D)

Färskfoder är väl vitaminiserat medan jag har för mig att man ska blanda mush-sorter just för att de ska få i sig allt?

Mush kallar sitt färskfoder för barf (biologiskt anpassad rå föda), så det är ju kanske därför? :) De har både helfoder som man bara ger rakt upp och ned (vad vi kallar färskfoder, men som jag tycker borde heta råfryst foder) och sånt som man måste "sätta ihop" själv och mixtra med olika blandningar för att hunden ska få vad den behöver.
På Wiki står det "BARF-utfordring innebär att utfodra hundar, katter och andra husdjur med rått kött, ätbara ben, inälvor och grönsaker" vilket ju Mush består av, om än i fryst form.

Färskfoder är sammansatt, barf är det man blandar själv. (Enligt mig i alla fall. :D)
Tack, det är så jag tycker också men din förklaring är mycket smidigare :D

Färskfoder är väl vitaminiserat medan jag har för mig att man ska blanda mush-sorter just för att de ska få i sig allt?
Mush kallar sitt färskfoder för barf (biologiskt anpassad rå föda), så det är ju kanske därför? :) De har både helfoder som man bara ger rakt upp och ned (vad vi kallar färskfoder, men som jag tycker borde heta råfryst foder) och sånt som man måste "sätta ihop" själv och mixtra med olika blandningar för att hunden ska få vad den behöver.
På Wiki står det "BARF-utfordring innebär att utfodra hundar, katter och andra husdjur med rått kött, ätbara ben, inälvor och grönsaker" vilket ju Mush består av, om än i fryst form.
Ja hon sa att det stod barf på påsen, det gjorde mig ganska förvirrad...! Visste inte att Mush behöver blandas, trodde det var ett komplett helfoder i stil med Bravo och VoH (för dom är väl kompletta? Blir ju osäker nu :o) men då är det kanske därför hon köpte både korv och bollar? Jag ska höra med henne vilka sorter hon köpte egentligen så kanske jag blir lite klokare...

Angående wikis beskrivning så är det precis så min lärare förklarade BARF när jag gick hundprogrammet på gymnasiet :up:

Jag spånar på kennelnamn..(vet inte om det någonsin kommer bli några valpar) Vi har ju typ hårdrockstema på våra hundars namn och hade gärna haft något som anspelar på det i kennelnamnet men kommer verkligen inte på något! :eek: Nån som är duktig på sånthär? :p

Ja hon sa att det stod barf på påsen, det gjorde mig ganska förvirrad...! Visste inte att Mush behöver blandas, trodde det var ett komplett helfoder i stil med Bravo och VoH (för dom är väl kompletta? Blir ju osäker nu :o) men då är det kanske därför hon köpte både korv och bollar? Jag ska höra med henne vilka sorter hon köpte egentligen så kanske jag blir lite klokare...

Angående wikis beskrivning så är det precis så min lärare förklarade BARF när jag gick hundprogrammet på gymnasiet :up:
Mush Vaisto är helfodret du tänker på. Det är "bollarna". "Korvarna" heter "B.A.R.F. Basic" och är inte helfoder. VoH och Bravo är främst kända för sina helfoder ja, men de har annat också. Förvirrande ;)

Mush Vaisto är helfodret du tänker på. Det är "bollarna". "Korvarna" heter "B.A.R.F. Basic" och är inte helfoder. VoH och Bravo är främst kända för sina helfoder ja, men de har annat också. Förvirrande ;)
Tack! Så hon hade alltså egentligen bara behövt köpa bollarna, som alltså är Mush Vaisto. Om man köper korvarna - B.A.R.F. Basic - vad ska det kompletteras med? Är det tänkt att man ska komplementera med Vaisto eller behöver man ge något annat till? (Är väl inne på saker som jag borde googla fram själv men jag tycker som synes att foder är väldigt knepigt så det är mycket lättare att fråga er kunniga... :o:p)

Tack! Så hon hade alltså egentligen bara behövt köpa bollarna, som alltså är Mush Vaisto. Om man köper korvarna - B.A.R.F. Basic - vad ska det kompletteras med? Är det tänkt att man ska komplementera med Vaisto eller behöver man ge något annat till? (Är väl inne på saker som jag borde googla fram själv men jag tycker som synes att foder är väldigt knepigt så det är mycket lättare att fråga er kunniga... :o:p)
Jag är egentligen inte det minsta kunnig jag heller. :D Jag råkar bara ha lallat runt på just Mush hemsida för att jag började ge Vaisto till min hund förra veckan. Har ingen egentlig koll på Basic-korvarna (som tydligen inte ens bara är korvar, utan bollar och benbitar och allt möjligt annat också) så där får nån annan svara... eller google. :p Din syster kan alltså ha köpt antingen Basic-bollar eller Vaisto-bollar. Ursäkta förvirringen!

Ett riktigt fult sätt att stjäla ett etablerat namn på ett utfodringskoncept.

Jag är egentligen inte det minsta kunnig jag heller. :D Jag råkar bara ha lallat runt på just Mush hemsida för att jag började ge Vaisto till min hund förra veckan. Har ingen egentlig koll på Basic-korvarna (som tydligen inte ens bara är korvar, utan bollar och benbitar och allt möjligt annat också) så där får nån annan svara... eller google. :p Din syster kan alltså ha köpt antingen Basic-bollar eller Vaisto-bollar. Ursäkta förvirringen!
Tack för förklaringen! Då får jag väl lalla runt på Mush hemsida jag också :laugh: Förvirringen är inte ditt fel, det kallas väl foderdjungeln av en anledning ;)

Ett riktigt fult sätt att stjäla ett etablerat namn på ett utfodringskoncept.
Ja det ger ju uppenbarligen upphov till viss förvirring... Jag vidhåller nog min åsikt om att Mush Basic-produkter inte räknas som "riktig" barf, riktig barf för mig är inte nedmalet till köttbullar :p Men det är kanske mer än personlig åsikt snarare än fakta.

(Kan man inte ändra sitt inlägg efter ett tag? Ber om ursäkt för dubbelpost!)

Läste lite på Mush hemsida för att försöka få lite klarhet. Dom skriver så här, som svar på min inledande fråga (skillnad mellan barf och färskfoder):
Hur skiljer sig BARF från färskfoder?
Färskfoder anses ofta vara ett naturligare utfodringsalternativ än torrfoder. Med färskfoder avser man i regel hundmat vars bas är rått kött. Färskfoder är ofta fryst och kan innehålla såväl spannmål samt vara spannmålsfria. Färskfoder innehåller också tillsatta vitaminer, mineraler osv. BARF-hundmat innehåller inget spannmål, och inte heller några tillsatsämnen.
Men då uppstår ännu en fråga hos mig... Jag vet ju om folk jag som tycker/tror barfar "på riktigt", med rått kött, grönsaker, hela ben etc. men som tillsätter vitaminer och mineraler. Jag har alltid tyckt att det är därför barf är så knepigt - för att man måste se till så att hunden får i sig rätt mängd näringsämnen, som den annars skulle få från ett helfoder. Man måste, utöver kött och grönsaker, köpa hem och dosera vitaminer och mineraler. Men enligt Mush behövs inte det? Det ska räcka med bara kött och lite grönsaker? Eller tolkar jag fel? Håller ni andra med om beskrivningen Mush ger på skillnaden mellan färskfoder och barf? Räknar ni produkterna från Mush som barf?

Sen så hittar jag ingen tydlig information om hur deras B.A.R.F. Basic-produkter behöver kompletteras, det enda jag hittade var att det ska "kombineras med andra Basic®-produkter" - vad som ska kombineras med vad hittar jag inte? Deras veckomeny föreslår att man att man äter ex. lax med ben ena dagen, gris och nöt nästa dag, kycklingmix dagen efter det osv. Är det alltså inte svårare än att ha lite olika sorter hemma i frysen och ta olika varje dag?

(Förlåt att jag frågar så mycket... Men just foder tycker jag är väldigt svårt!)

Jag spånar på kennelnamn..(vet inte om det någonsin kommer bli några valpar) Vi har ju typ hårdrockstema på våra hundars namn och hade gärna haft något som anspelar på det i kennelnamnet men kommer verkligen inte på något! :eek: Nån som är duktig på sånthär? :p

Nu blev jag nyfiken!! Jag känner verkligen att det behövs fler uppfödare av eurasier (tog liksom för givet att det var eurasierkenn du tänkte på :cool:)

Min sambo är rätt bra på sådant här. Ska fråga honom om han har något häftigt förslag:D
Har ni någon speciell typ av namn ni gillar?

Mina fick Standart ett tag för längesen.
Numera äter de Acana, som definitivt inte är svenskt men som är toppen för två små, högeneriska hundar.

Uppfödaren tipsade om acana också, får kolla lite närmre på det. Låter ju som att det kan vara nått att hänga i granen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
9 10 11
Svar
200
· Visningar
9 690
Senast: Trott
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka