Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Professorn skrämmer slag på stackars matte. :nailbiting: Sambon skulle gå ut med honom och när jag hörde nyckeln i låset efter bara en minut kände jag direkt att det var nåt fel. Professorn tjöt tydligen till rejält när de klev i hissen och ville sedan inte stödja på vänster bak. Sen gick det ganska bra att gå till dörren och inne verkade det först inte vara några problem alls när sambon skulle visa. Men plötsligt ville han inte gå på tassen igen. Han satte sig då men när han reste sig gick det bra igen. Hittar inget sår eller nåt som ser fel ut. Han reagerar inte synligt på nåt av det klämmande, böjande eller sträckande vi försiktigt testat.
Ringde Distriktarna i stan och hon sa att hon tyckte att vi kunde avvakta eftersom han inte har några större problem mesta delen av tiden och jourtiden börjar nu. Vi skulle avvakta till imorrn och om det inte är bättre så kunde vi ringa och få en tid då istället.
Så de gick ut en kort vända eftersom han behövde det och han haltar rejält ibland. Sätter sig och lägger sig efter ett tag också. Usch. :arghh: Känns inte rätt i hjärtat att vänta när han inte vill gå men vetten sa ju att det var okej. :(

Professorn skrämmer slag på stackars matte. :nailbiting: Sambon skulle gå ut med honom och när jag hörde nyckeln i låset efter bara en minut kände jag direkt att det var nåt fel. Professorn tjöt tydligen till rejält när de klev i hissen och ville sedan inte stödja på vänster bak. Sen gick det ganska bra att gå till dörren och inne verkade det först inte vara några problem alls när sambon skulle visa. Men plötsligt ville han inte gå på tassen igen. Han satte sig då men när han reste sig gick det bra igen. Hittar inget sår eller nåt som ser fel ut. Han reagerar inte synligt på nåt av det klämmande, böjande eller sträckande vi försiktigt testat.
Ringde Distriktarna i stan och hon sa att hon tyckte att vi kunde avvakta eftersom han inte har några större problem mesta delen av tiden och jourtiden börjar nu. Vi skulle avvakta till imorrn och om det inte är bättre så kunde vi ringa och få en tid då istället.
Så de gick ut en kort vända eftersom han behövde det och han haltar rejält ibland. Sätter sig och lägger sig efter ett tag också. Usch. :arghh: Känns inte rätt i hjärtat att vänta när han inte vill gå men vetten sa ju att det var okej. :(
Det är inte patellan som hoppat ur?

Det är inte patellan som hoppat ur?
Hypokondrikermatte offrade plånboken och åkte till Distriktarna iaf. Han haltade förstås inte hos vet trots att han gjorde det lite på vägen dit. :grin:
Men hon kände, bände, klämde och sträckte och allt var perfa. Inga konstigheter med patella eller korsband som hon befarade. Han är lite smärtpåverkad och kan inte få smärtstillande pga kortisonet han går på så det är ju lite trist. Men inget allvarligt, ordinerad vila och ett mycket lättat mattehjärta. Klart värt pengarna :heart

Idag skulle jag rasta Ebrah när vi var hemma hos min mor. Precis utanför hissen mötte vi en granne och hennes stora hund. Det brukar bli jäkligt livat då, mycket för att Aysu anser att den hunden är ett stort monster :meh: I alla fall, granne och hund gick åt andra hållet i trapphuset (finns två portar) men vi pratade lite och eftersom Ebrah var lugn gick jag ut på deras sida som planerat. Där fick hundarna hälsa och det kändes jättebra att Ebrah kunde få bekanta sig med grannhunden utan att Aysu var med. Grannhunden var förövrigt en mycket klok och snäll hund, mycket lugn och hur fin som helst i kroppsspåket.

På vägen upp från rastningen så hamnade vi att dela hiss med en kvinna som hade barn i barnvagn, men inte ens då började Ebrah sprattla runt. Vi har tränat mycket på att inte hälsa på folk hur som helst och just i hissen kan det bli bökigt eftersom det är så trångt. Men ja, Ebrah skötte det fint och hälsade inte ens på barnet i sittvagn. Så otroligt skönt att hon uppför sig så som jag vill och faktiskt går att ha bland folk. Jag är verkligen löjligt nöjd med henne idag (igen :p ).

Idag skulle jag rasta Ebrah när vi var hemma hos min mor. Precis utanför hissen mötte vi en granne och hennes stora hund. Det brukar bli jäkligt livat då, mycket för att Aysu anser att den hunden är ett stort monster :meh: I alla fall, granne och hund gick åt andra hållet i trapphuset (finns två portar) men vi pratade lite och eftersom Ebrah var lugn gick jag ut på deras sida som planerat. Där fick hundarna hälsa och det kändes jättebra att Ebrah kunde få bekanta sig med grannhunden utan att Aysu var med. Grannhunden var förövrigt en mycket klok och snäll hund, mycket lugn och hur fin som helst i kroppsspåket.

På vägen upp från rastningen så hamnade vi att dela hiss med en kvinna som hade barn i barnvagn, men inte ens då började Ebrah sprattla runt. Vi har tränat mycket på att inte hälsa på folk hur som helst och just i hissen kan det bli bökigt eftersom det är så trångt. Men ja, Ebrah skötte det fint och hälsade inte ens på barnet i sittvagn. Så otroligt skönt att hon uppför sig så som jag vill och faktiskt går att ha bland folk. Jag är verkligen löjligt nöjd med henne idag (igen :p ).
Så skönt när de börjar bli vuxna. :D

Vi hade världens bästa promenad idag i skogen. Hon var superpigg och hoppade och skuttade men då och då gjorde hon en tjurrusning till mig och satte sig fot! :D Hon har kommit på att om man kollar på matte så får man godis! (Yay!) :love: Sen så tränade vi massa inkallningar och hon kom som ett skott varje gång! Kändes nästan som jag kunnat haft henne lös. :up:

Har har vi ocksa haft en bra dag :D Miss Mandy och Princess Diva har jobbat lite extra i dag och blev sa glada att vi tog fram "chuck-it" och kastade boll ett tag i parken. Nar jag hade Mandy ute for bollkast (var tomt gransar till parken, sa det kanns som om den ar nastan var:p) kom en man med mycket liten och "vasnig" hund ... de vagade nog inte passera tankte jag da de stannade en bit ifran.
Jag la Mandy ner och vantade. Och vantade ... och vantade en stund till innan jag ropade och fragade om han tankt sig att passera forbi. Svaret var att han tittat i sin telefon och darfor inte sett att vi vantade, sa han kom narmare ... med en hysteriskt skallande och morrande, mycket liten, hund. Medan hussen smaskallde pa hunden och de tog sig forbi med att han drog hunden i kopplet medan den gjorde mycket allvarliga utfall mot Mandy.
Da Mandy har blivit attakerad flera ganger ar jag inte sa super saker pa henne's reactioner (men hon stannar dar jag sagt att man ska vara och bryter inte) efter att ha studerat den skrikande hunden i ett par meter tittade hon upp pa mig som, "What the HELL is he doing? What's WRONG with that guy?":laugh: Men lag kvar utan en enda paminnelse.:love:

Princess DIva hoppade (efter manga forsok) over hindret i dag ... hon gor mig svettig ... hon hoppar allt som kommer i hennes vag ... utom hinder som jag ber henne hoppa:arghh:

Och min lilla Prince Tater Tot ar en stjarna. :love: Jag klickade in honom i dag, det gick mycket fort och han visste precis vad jag ville :love: Sedan har vi finjusterat bade sitt, ligg, touch, och step ... Han blev 11 veckor i gar.:love:
(Nu skallde han just pa Mandy tills hon fick nog ... hon ROT tillbaka och han rusade in for att gomma sig bakom mig.:p)

Selade på Chess och tog en springtur med henne igår. Andra gången jag försöker med drag och nu fattade hon nästan direkt att hon ska springa före och inte bredvid. Kopplet är sträckt mestadels men hon drar bara ibland och då inte så mycket. Men det är skillnad mot första gången! Med massa pepp ska det nog bli draghund av henne också :D Jag älskar att träna löpning och att göra det såhär ihop med Chess är ju ännu roligare! Och bra träning för henne både fysiskt och psykiskt.

Igår var vi på träning med ett gäng och en löptik var med, som lillpumin omedelbart blev hopplöst förälskad i. Alltså :banghead: Han är bara två år och löjligt lättdistraherad även utan löptik. Det enda positiva var väl att han åtminstone inte reagerade på några ljud den här gången :meh: Själv kände jag mest bara för att strypa honom. Tyvärr var han också lite trött redan när vi kom till träningen, så det gjorde ju knappast saken bättre. Fullkomligt okontaktbar pumi och mycket irriterad matte är sannerligen ingen bra kombination... Vi spenderade halva träningen med att titta på de andra och andra halvan fick han vara i bilen.

Sambon skulle rasta alla hundar lite snabbt innan jobbet i morse...klockan 04.30. Mörkt var det så det var pannlampa som gällde. Själv sov jag lite till innan jag skulle upp med sonen till skolan.
Jag vaknar av ett jäkla liv på trappan. Öppnar ytterdörren och där sitter en mycket upprörd Criga. Ringer sambon för att säga att hon är hemma, ifall han går uppe i skogsdungen och letar i mörkret. Inget svar.
Happ. På med morgonrock och gummistövlar med Criga i koppel. Möter sambon och frågar vad i hela friden han och hundarna håller på med.
Det visar sig att han kommit i skogen med Criga, Calibra och Gubben när en grävling hoppade fram!
Gubben och grävlingen blev väl ungefär lika förbannade bägge två och i tumultet tappade han Criga.
Tur hon sprang hem!!:crazy:
Hundar och grävling klarade sig oskadda men sambon trodde att gubben kunde ha naffsat grävlingen lite i skinkan.

Det är tredje gången i sommar sambon stöter på den här grävlingen och andra gången den går på Gubben.
Förra gången kom den knallandes i trädgården. Då blev det en såndär vem-jagar-vem runt våran gran.

Det är lite olustigt att dela gård med en vresig grävling.

Så skönt när de börjar bli vuxna. :D

Vi hade världens bästa promenad idag i skogen. Hon var superpigg och hoppade och skuttade men då och då gjorde hon en tjurrusning till mig och satte sig fot! :D Hon har kommit på att om man kollar på matte så får man godis! (Yay!) :love: Sen så tränade vi massa inkallningar och hon kom som ett skott varje gång! Kändes nästan som jag kunnat haft henne lös. :up:
Ja verkligen! Jag älskar vuxna salukis :love: Och det går att mysa med henne utan att hon ska äta upp en, hon går fint i koppel(!), går att ha lös, går att lämna ensam (åtminstone med Aysu, inte testat så mycket utan Aysu), börjar bli ganska lätthanterad... Helt underbar.

Så härligt att ni hade en så bra promenad i skogen! :D Kör du med långlina på nu?

Ja verkligen! Jag älskar vuxna salukis :love: Och det går att mysa med henne utan att hon ska äta upp en, hon går fint i koppel(!), går att ha lös, går att lämna ensam (åtminstone med Aysu, inte testat så mycket utan Aysu), börjar bli ganska lätthanterad... Helt underbar.

Så härligt att ni hade en så bra promenad i skogen! :D Kör du med långlina på nu?
Flexi. :angel: Hatar det egentligen men hon funkar så himla bra på det. Hon kan stanna och lukta på något och så vet hon att när det tar emot så kan hon springa i full fart i 16 meter och så stannar hon precis innan linan tar slut. :D

Annars känner jag som dig! Jag älskade iofs valptiden (det mesta av den iaf :angel:) men jisses så skönt det är nu när hon börjar bli vettig! :love:

Stoja börjar få "liggsår"/märken på armbågarna :( Det är alltså inte sår, men kalt. Kan man göra nåt åt det? Hon har gott om mjuka liggplatser men föredrar kalt golv.

Sambon skulle rasta alla hundar lite snabbt innan jobbet i morse...klockan 04.30. Mörkt var det så det var pannlampa som gällde. Själv sov jag lite till innan jag skulle upp med sonen till skolan.
Jag vaknar av ett jäkla liv på trappan. Öppnar ytterdörren och där sitter en mycket upprörd Criga. Ringer sambon för att säga att hon är hemma, ifall han går uppe i skogsdungen och letar i mörkret. Inget svar.
Happ. På med morgonrock och gummistövlar med Criga i koppel. Möter sambon och frågar vad i hela friden han och hundarna håller på med.
Det visar sig att han kommit i skogen med Criga, Calibra och Gubben när en grävling hoppade fram!
Gubben och grävlingen blev väl ungefär lika förbannade bägge två och i tumultet tappade han Criga.
Tur hon sprang hem!!:crazy:
Hundar och grävling klarade sig oskadda men sambon trodde att gubben kunde ha naffsat grävlingen lite i skinkan.

Det är tredje gången i sommar sambon stöter på den här grävlingen och andra gången den går på Gubben.
Förra gången kom den knallandes i trädgården. Då blev det en såndär vem-jagar-vem runt våran gran.

Det är lite olustigt att dela gård med en vresig grävling.
Sätt ut en fälla,dom brukar gå att låna.

Sätt ut en fälla,dom brukar gå att låna.
Det slog mig nu att det har varit en försvinnande åtgång på kattmaten i källaren den sista månaden :o
Vi har kattlucka där så katterna kan komma och gå som de vill i huset. Har tagit för givet att det är en eller flera av grannkatterna (de har 6 st) som hittat hit ner.
Kan en grävling ta sig igenom en standardlucka? Den är ju inte jättestor....

Phu....nu drog jag en lättnadens suck.
Tiken som ska paras har äntligen börjat löpa ordentligt!
Förra gången vi parade henne var löpet konstigt och hon gick tom. Denna gången började löpet lika märkligt. Ingen tendens till blod mer än om man torkade henne. Hanarna här hemma har varit helt ointresserade.
Men idag så.... Nu droppar hon lite och färgen ser bra ut. Skägget uppvaktar henne och hon verkar inte helt avig mot det utan bjuder halvt som halvt in till flirtandet.

Så nu har jag särat på dem helt. Från och med nu får hon inte umgås mer med de andra hundarna utan bara Gubben så de får bygga upp lite kemi ostörda. De funkar kanonfint ihop redan nu men är mer intresserade av sin pinnar än av varandra. Han är dock så pass proffsig att han lägger inte ett uns krut på en tik förens det är dags.
Så tååålamod.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
11 12 13
Svar
243
· Visningar
12 308
Senast: Zvinto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 018
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka