Uppdatering och snackistråd 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sämsta tiden för drag! Vi har dock varit uppe och jobbat tidigt eller väldigt sent på kvällen, så det fungerar med. ;)
Det är ju det. :yuck:
Men jag kom på att jag ju är här ett par veckor i vinter också så vi skulle faktiskt kunna ta och höras! Jag har ändå ingen dragutrustning i Stockholm.
Minst i kullen så hon blir nog inte mycket större än Tonto, 55 cm och 15-16 kg nu vid över 5 månader. :cautious:

Yes jag är nog nått på spåret. Testade att ha med buren på träningen idag också. Hon fick ligga i den till en början när jag och träningskompisarna pratade och när hon kom ut så var hon i rätt läge i attityd och glädje. Hon hängde sig i leksaken och var på på träning från start. Behövde inte jobba upp henne idag heller. Hon fick pausa i buren och varje gång hon fick komma ut så var hon i rätt läge utan att stressa upp sig i buren, hon är lugn där. Om det är så enkelt att hon behöver sin bur så tar jag gladeligen med hennes bur.

Det blev mycket störning då det trillade in en hel del folk och hundar medan vi tränade, det går framåt även där. Hon är tittig men bryter snabbare och kan återgå till leken, det har hon haft svårt för tidigare. Är väldigt nöjd med dagen träning också. Imorgon tar vi en vilodag.

Kaosartad kvällsrastning igen... Meeen jag får försöka glädjas åt att jag faktiskt kan bryta Ebrahs "jakt" på springande harar väldigt enkelt genom att vissla på henne.

Hon går såklart kopplad på kvällsrundorna, men hinner ibland flyga efter hararna och studsar längst ut i kopplet. Kommer Aysu till det läget så är hon svår att bryta och med mina tidigare hundar har det inte gått alls i det läget. Ebrah däremot.. kort visselsignal (inkallningssignalen) och hon tvärvänder, kommer till mig och ber om godis :D Sedan går hon fint vid min sida i hopp om att få mer uppmärksamhet, då kan jag lätt leka lite med henne eller distrahera på annat sätt tills haren är borta. Mycket smidigt! Hon är så jäkla härlig den där lilla hunden.

I dag kom Axi (vår uppfödning som ska paras) hit. Hon kommer nu bo här över hela löpet.
Vi tog med oss henne och hennes blivande "fästman" Gubben till skogen. Tog med var sin påse ifall vi skulle hitta kantareller. Vi kom hem med uppskattningsvis 10-12 kg!
Sambon rev av sig tröjan och gjorde en påse av den...han fick gå i bar överkropp i skogen. Jag knöt ihop min huvtröja och fyllde den. Ändå fanns det svampar kvar....gula fält! Jag tyckte sambon kunde offra brallorna med och gå hem i kalsongerna men där sa han stopp. Vi fick lämna kvarben massa:arghh:

Axi och Gubben kommer fantastiskt bra överens. Lekte, rejsade, badade i dy, kämpade med stockar och träd...De var helt slut när vi kom hem. Så himla skönt att se dem ihop. Tror stenhårt på denna kombon.

Och så fick vi en grymt härlig nyhet i kväll. Den tik efter Mamma Mu som vi sålde för 7 månader sen till tjänst (hon är i tjänst nu) ska vidareutbildas till sök sprängämne. Så jäkla kul att hon inom ett år blivit korad och fått TVÅ tjänstetitlar:banana:

I dag kom Axi (vår uppfödning som ska paras) hit. Hon kommer nu bo här över hela löpet.
Vi tog med oss henne och hennes blivande "fästman" Gubben till skogen. Tog med var sin påse ifall vi skulle hitta kantareller. Vi kom hem med uppskattningsvis 10-12 kg!
Sambon rev av sig tröjan och gjorde en påse av den...han fick gå i bar överkropp i skogen. Jag knöt ihop min huvtröja och fyllde den. Ändå fanns det svampar kvar....gula fält! Jag tyckte sambon kunde offra brallorna med och gå hem i kalsongerna men där sa han stopp. Vi fick lämna kvarben massa:arghh:

Axi och Gubben kommer fantastiskt bra överens. Lekte, rejsade, badade i dy, kämpade med stockar och träd...De var helt slut när vi kom hem. Så himla skönt att se dem ihop. Tror stenhårt på denna kombon.

Och så fick vi en grymt härlig nyhet i kväll. Den tik efter Mamma Mu som vi sålde för 7 månader sen till tjänst (hon är i tjänst nu) ska vidareutbildas till sök sprängämne. Så jäkla kul att hon inom ett år blivit korad och fått TVÅ tjänstetitlar:banana:
Här finns inte en endaste svampjäkel - för torrt :arghh:

Håller tummarna för kärlek mellan de tu :)

Idag har vi lekt sök i skogen. Inget direkt seriöst, men mamma fick gå och gömma sig när Tinja inte såg och så fick hon leta upp henne. Tinja söker verkligen helt självständigt och med riktigt tryck! For fram i riktigt eländig terräng, hon tycker det är SÅ roligt :D

Imorgon är det rallytävling. Så nervös! :nailbiting:

Var väldigt kul att vara i rastgården igår, faktiskt. :D

En lokal BC-uppfödare dök upp just när vi skulle in som vi känner till sen innan. Fast vi delade på en och samma rastgård så gick det bra för både oss att träna våra hundar med knappt några distraheringar. Var också kul och lite nostalgiskt att se när den ene BCn var i vallställning och skulle valla de andra hundarna. :love: Var vackert chokladfärgad med! Har aldrig sett en sådan förut in person så att säga.

Fick en intressant kommentar att min hund var väldigt "förarbunden" (eller vad man nu ska kalla det) och påminde hen lite om hens hundar. Dock, lundehunden är inte en vallhund, men visst är de rätt så förarbundna! Hen var också imponerad över hur han höll sig i närheten och sällan störde hens hundar, även när de tränade apport. Våra hundar var helt fokuserade på sitt (även om Håkon var lite smått nyfiken på vad dom gjorde då och då). :up:

Och det är något folk verkar klaga på snarare än att uppskatta hos lundehund? Äh, tvi! :sneaky:

Skulle dock uppskatta om han slutade slabba på varenda j-la kissfläck tikar gör. :meh: Vette tusan hur det ska gå när/om vi ska börja träna agility, då det lär vara löptikar omkring under både träning och tävling.

Skall på kennelträff i Malung och har hoppats att karln skulle kunna följa med..hans jobb är lite speciellt, så imorse fick vi veta att han skulle kunna följa, men visste inte vilken tid han skulle komma hem. Nu är han påväg iallafall, men han är väl kanske 1½ timme bort och vi har 7,5 timmar till Malung. Tjohoo!
Nåja, det ska bli skoj med en helg med massor av hundar och trevliga människor :D

Har en liten fråga!
Kan man använda en y-sele för att dra med?

Tänkte introducera pulka (dom väger ju knappt något) för herr pudel i vinter. Sen är tanken att han kan dra korven och det när vi ska ut och grilla på isvägen :D

Vars hittar man annars dragsele för minipudel?

Har en liten fråga!
Kan man använda en y-sele för att dra med?

Tänkte introducera pulka (dom väger ju knappt något) för herr pudel i vinter. Sen är tanken att han kan dra korven och det när vi ska ut och grilla på isvägen :D

Vars hittar man annars dragsele för minipudel?

Kolla på en Zero DC shorter, den finns i små storlekar och den fördelar vikten bättre än en y-sele.

14159920_673412662815638_421586727_n.jpg
s4DkZ5l.jpg

Malte känner sig väldigt stilig idag i sin present från @Wingates :D

Blev spårträning med de små och Gubben i dag. De små fick gå några rutor var och Gubben ett IPO3-spår.
Är så nöjd med småtjejernas nosar. De är markbundna, ivriga och drar in djupa, ljudliga sniffar :up:
Gubben var lite ringrostig. Slarvade i första vinkeln, gick ner sig lite på andra sträckan men kom sig sen. Sista vinkeln tog han jättefint.
Får bli lite spår i morgon också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
198
· Visningar
9 589
Senast: Tajger
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka