Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågar här då det säkert finns mer hundfolk än annat folk som kör dieselbil - och för att det finns så många allvetare här ;) :D
Försöker hjälpa brorsan som måste byta bil nämligen...
är det inte så att den separata dieselskatten avskaffades och att man numera betalar precis som med bensin "allt-i-ett" när man tankar ? Alltså dieselskatten betalas direkt när man tankar ? Någon som vet ?

Hahaha, och mina fyra BCs sover som grisar efter en dag i hundgården och 40 min skogspromenad.
Haha, det känns ju betryggande. En pluttig sällskapshund som är mer aktiv än dina arbetshundar :angel: Men dina hundar kanske ser det som "vilodagar" :D För det är väl inte riktigt så era dagar brukar se ut?

Haha, det känns ju betryggande. En pluttig sällskapshund som är mer aktiv än dina arbetshundar :angel: Men dina hundar kanske ser det som "vilodagar" :D För det är väl inte riktigt så era dagar brukar se ut?
De är superba på att koppla av oavsett, det är först efter ett par veckor av vila som de blir lite firriga. Tror det till viss del är linjerna och till stor del det faktum att de ofta jobbar sig helt utmattade och även under 'vilodagar' bränner av värsta energitoppen genom lek. En bra arbetshund behöver en offknapp precis som de behöver en oändlig motor när det gäller.

Frågar här då det säkert finns mer hundfolk än annat folk som kör dieselbil - och för att det finns så många allvetare här ;) :D
är det inte så att den separata dieselskatten avskaffades och att man numera betalar precis som med bensin "allt-i-ett" när man tankar ? Alltså dieselskatten betalas direkt när man tankar ? Någon som vet ?
Jag lyckades få svar på frågan - men uj vilken gräslig bilskatt det är istället :nailbiting:

Du tankar precis som vilken bil som helst.

De är superba på att koppla av oavsett, det är först efter ett par veckor av vila som de blir lite firriga. Tror det till viss del är linjerna och till stor del det faktum att de ofta jobbar sig helt utmattade och även under 'vilodagar' bränner av värsta energitoppen genom lek. En bra arbetshund behöver en offknapp precis som de behöver en oändlig motor när det gäller.
Aah precis. Alice liv blir ju inte så mycket mer spännande än såhär.. Och ju tryggare och självsäkrare hon blir desto mer Hund kommer fram ur henne. Tror faktiskt hon skulle kunnat bli en fin arbetshund på högre nivå om hon inte haft sina rädslor. För stor motor (för hennes storlek/raser) och off-knapp finns! Förutom idag då! Men hade jag sagt åt henne att gå och lägga sig hade hon gjort det så klart, kände dock att hon förmodligen hade någon uppdämd energi hon måste bli av med.
Men skulle gärna ha en till hund som hon kunde leka med. För det bränner bort mycket energi, precis som du säger.

Aah precis. Alice liv blir ju inte så mycket mer spännande än såhär.. Och ju tryggare och självsäkrare hon blir desto mer Hund kommer fram ur henne. Tror faktiskt hon skulle kunnat bli en fin arbetshund på högre nivå om hon inte haft sina rädslor. För stor motor (för hennes storlek/raser) och off-knapp finns! Förutom idag då! Men hade jag sagt åt henne att gå och lägga sig hade hon gjort det så klart, kände dock att hon förmodligen hade någon uppdämd energi hon måste bli av med.
Men skulle gärna ha en till hund som hon kunde leka med. För det bränner bort mycket energi, precis som du säger.

Du får skaffa en till! ;)

Du får skaffa en till! ;)
Jaa det är planerat till nästa sommar om livet går som jag vill och Alice pallar att jag börjar jobba i januari. Pallar hon inte att vara ifrån mig så mycket så kommer hon få somna in. Men utan hund lär jag inte kunna vara, så förhoppningsvis blir det valp nästa år!

Jag tränade precis lite rallylydnad med Ebrah och ÅH vad hon har mognat, det märks verkligen i träningen. Hon är så envis, på ett underbart sätt. Nu går det att traggla lite mer småmoment, finslipa saker och ting, köra lite längre pass osv utan att hon sprattlar åt tusen håll samtidigt eller tappar allt. Hon jobbar på skitsnyggt (med mina mått mätt ;) ) och är bara underbar. Helt galet vilken bra liten saluki det finns i den där dåren :love:

(Aysu fick vila från rallyträningen idag. Hon fick en enorm kalkonhals till middag och vill bara sova...)

Blev ett pass rallylydnad ikväll. Jag, Bettan och hundramiljoner knott. Det var så många att det gjorde ont om jag stod stilla :rage:
Inte nöjd, känslan fanns inte alls. Kanske inte så konstigt heller när hon var med heldag på jobbet och brände energi. Hon sover djupt nu kan jag säga :rofl: Bjuder på den bästa rundan.

Såhär ser en fullfjädrad gårdshund ut när man är med matte och letar efter djur på bete :love:
DSC_0129_zpsvtpxdks3.jpg

Just därför vägrar jag dieselbil.. Jag har inte förstått hur det där fungerar, men de äldre bilarna som jag tittar på som går på diesel, de har skyhög skatt... Verkar som om den blir högre och högre med tiden?

Det är de äldre bilarna som har högre skatt. Nyare dieslar är fortfarande dyra men inte riktigt så illa. Det beror på att man ändrade skatteberäkningen 2006 från viktklass till koldioxidutsläpp istället. De äldre bilarna skattas fortfarande på sin vikt.

Dvs ska man ha en diesel ska den vara relativt ny eller så gammal att den är skattefri.

Det är de äldre bilarna som har högre skatt. Nyare dieslar är fortfarande dyra men inte riktigt så illa. Det beror på att man ändrade skatteberäkningen 2006 från viktklass till koldioxidutsläpp istället. De äldre bilarna skattas fortfarande på sin vikt.

Dvs ska man ha en diesel ska den vara relativt ny eller så gammal att den är skattefri.
Precis, min var en 2007:a, inte miljöbil och hade ändå rimlig kostnad.

Naturen är ändå fantastisk.

Min ena hund fick ett sår på benet i onsdags. Ett sånt där som var på gränsen om jag skulle åka och få henne sydd ett stygn och kanske få lite antibiotika, eller avvakta. Det var på kvällen, så jag rengjorde själv med tvål och vatten, sen smorde jag på honung och en strumpa över. I går, vid lunch, tog jag bort strumpan. Jag hittade knappt såret, det hade gått ihop så fint. Jag :heart honung:love:

Vår gammla disel (v70 från 2005) var dyr.... Den låg på 6000:- nånting.

Vår nya V70 som är från 2015 ligger omkring 2000:- nånting. Klassas som miljöbil. Nu är den på förmånsleasing genom jobbet så vi betalar bara en klumpsumma. Men den är iaf bra mycket billigare i skatt än den V70 bensinare från 2001 som vi också har.

Hur sjutton gör man för att se det positiva när allt går käpprätt ... ? Känns som att jag inte haft något flyt alls på ett helt år nu.:crazy: (Egentligen inte de senaste sex åren men nu är det riktigt illa)

Ortopeden svarar inte på mina mail men det är denne själv som önskat mailkontakt. Jag har sonika slutat maila. Blir det akut får jag ringa och hoppas på att det går att få tag på människan. Vet inte ens om jag fått nya recept på medicinerna. Journalkopian jag efterfrågade och påminde om har jag inte fått iallafall. :down:

Loggade in här för att fråga om någon hade förslag på någon rolig aktivering eller roligt trix att lära in där kroppen knappt behöver användas men fem minuter senare har jag en väldigt sloken hund som rör sig stötigt och som bara vill springa och gömma sig. Inte direkt läge för någon träning alls.:(

Jag har fått en betalningspåminnelse från Studiefrämjandet för en kurs jag inte kunde gå, vilket jag meddelat både min BK och Studiefrämjandet. Lugnt från båda håll, men ändå trillar en påminnelse ner i brevlådan. Var dessutom sjukt besvärligt att få kontakt med studief. :down: Är det såhär besvärligt att gå kurs hos er? Jag har aldrig varit med om det hos tidigare klubbar. Dock är den här fantastisk så det får det väl vara värt.

Och valpplanerna, ja det är nog inte så mycket att hoppas på heller. Husse börjar leta en himla massa anledningar till att det inte går att skaffa en till. Och maken till olika anledningar ... Nä, fy tusan vad jag är trött på ALLT. En häst skulle tydligen vara okej att skaffa (han vet verkligen inte hur det är att ha häst) och visst blir jag lite sugen på att återuppta hästeriet men det är ju hund jag vill hålla på med i första hand. Visst har jag tappat sugen i träningen ett par gånger när vi stampar på samma ställe konstant men så illa att man kan säga att jag inte verkar ha något vidare intresse för hund, nä det gjorde mig uppriktigt sagt ledsen.:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka