Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att bara gå ut och lägga ett jättelångt rakt spår. Och ett kortare med lite svängar. Bara för att liksom!

Det svåra tycker jag är att jag inte kan avsluta spåret med belöning. För det finns inget som är mer belönande än att spåra för Alice. Så det blir mer "jaha. Nu var det slut." Och så går vi ur spåret.

Jag funderar på att bara gå ut och lägga ett jättelångt rakt spår. Och ett kortare med lite svängar. Bara för att liksom!

Det svåra tycker jag är att jag inte kan avsluta spåret med belöning. För det finns inget som är mer belönande än att spåra för Alice. Så det blir mer "jaha. Nu var det slut." Och så går vi ur spåret.
Äter hon inte då? Eller gillar att tugga på saker?

Jag tycker inte att du behöver tänka att avslutet ska vara så mycket bättre än spåret, men det kan signalera "nu är vi klara".

SÅ! Nu har vi spårat! :D gjorde tvärtom mot vad jag skrev. Blev ett kort och rakt, och ett långt och svängigt :o Två 90-vinklar i spåret! :eek: Och Alice såg ut som att hon gick runt och nynnade för sig själv. Ungefär så svårt verkade hon tycka att det var :D
Några gånger tappade hon doften och fick backa lite, vet inte om det är rätt att hon gör så men jag tyckte det såg fint ut!

Om någon vill se och kommentera så finns ett litet klipp på slutet av det korta spåret.

Äter hon inte då? Eller gillar att tugga på saker?

Jag tycker inte att du behöver tänka att avslutet ska vara så mycket bättre än spåret, men det kan signalera "nu är vi klara".
Jag kan berömma och stoppa handen i fickan, då sätter hon sig automatiskt ner och väntar på godis. Men kan inte lägga saker i spåret som avslut. Typ en snusdosa med godis tex, det struntar hon i. Och hon leker inte utomhus..

La specialsöksbehållaren i slutet av ena spåret när vi var ute nu. Det vet hon ju betyder att det är slut och hon får belöning. Så det kanske inte är "fel" att använda i personspår? Vi kommer ju förmodligen aldrig tävla i varken spår eller specialsök/nosework.

Din vän föder upp malle och du har tidigare pratat om en av hennes tikar så jag gissar på Malle :angel:

Klart det ar Malle, fast inte efter den tiken. Det har ar en annan kompis som har sa fina mallar att jag foralskat mig i en av hennes hanar ocksa. :D
Det ar den enda bruna hund med lang nasa och spetsiga oron som vi kan tanka oss. Sedan vill jag ha en border terrier OCKSA ... men inte en valp. En malle valp kommer man nog ihag tillrackligt lange for att halla sig fran valpar i nagra ar.;)

Jag kan berömma och stoppa handen i fickan, då sätter hon sig automatiskt ner och väntar på godis. Men kan inte lägga saker i spåret som avslut. Typ en snusdosa med godis tex, det struntar hon i. Och hon leker inte utomhus..

La specialsöksbehållaren i slutet av ena spåret när vi var ute nu. Det vet hon ju betyder att det är slut och hon får belöning. Så det kanske inte är "fel" att använda i personspår? Vi kommer ju förmodligen aldrig tävla i varken spår eller specialsök/nosework.
Om du inte tänker tävla kan du göra exakt hur du vill:) du kan ju lägga köttfärs i slutet om du vill, bara det funkar.

Om hon tycker det är lätt, öka liggetiden ganska fort.

Jag ska gå jaktapporteringskurs med min storpudeltik i sommar :banana::banana:

Har alltid tyckt att det verkar kul och nu dök det upp en kurs med lediga platser så jag anmälde oss. Det ska bli spännande att se om min pudel kommer gilla det men hon apporterar gärna leksaker så jag hoppas att hon gillar det här också :)

JAG VILL SPÅRA! :rage:
Men kan typ inget om spår och det ges inga kurser. Uhuhuu.

Jag bokade in mig på en privatträning med en erfaren instruktör för att få tips och hjälp att komma igång! Kostade förstås lite, men var absolut värt det :up: Hittade heller inga spårkurser så det fick bli så istället. Bara pma om du vill ha tips på vem, vi var ute i Södra Sandby/Revingeby!

Tinja är nu hemma och mår bra!
Nu blir det skonkost med fisk och ris i några dagar, plus lite vänliga bakterier som tillskott. Tänk att något så enkelt som diarré kan orsaka så mycket smärta och oro.

Veterinären påpekade flera gånger att hon var så imponerad ch glad över att en så pass ung hund kommer in och är fantastisk att ha och göra med. Tålmodig med allt petande och pillande, social och helt avkopplad i sin bur. Min lilla stjärna, finaste Tinja :love::love::heart:heart:heart
tumblr_o75sp7sVnv1uvsq3wo1_540.png

Vissa dagar kan man inte tro att det är en snart 4-årig "mini aussie"/sheltie jag har hemma, utan typ en bruksunghund.

Idag var vi ute en timme i skogen vid 14 och körde lite parkour och sök. När vi kom hem var hund lite gasad fortfarande så hon fick en oxnacke att jobba med (som var typ dubbelt så stor hon hennes huvud). Sen var det lugnt till kl 18..

Vi har kampat och kastat boll inne (inte lugnt!). Hon har jagat och brottats med katten (definitivt inte lugnt, fick avbryta till slut). Vi har varit ute en sväng (Alice sprang typ idioten.). När vi kom in shejpade vi lugna beteenden (hon glädjeylade när vi tränade "död") och gjorde två svårare specialsök i ett nytt utrymme. Nu jagar damen flugor. :D

Jag bokade in mig på en privatträning med en erfaren instruktör för att få tips och hjälp att komma igång! Kostade förstås lite, men var absolut värt det :up: Hittade heller inga spårkurser så det fick bli så istället. Bara pma om du vill ha tips på vem, vi var ute i Södra Sandby/Revingeby!

Var du hos Lisa? :)

Alice flämtar ytterst sällan, och nu gick hon runt och flämtade INOMHUS! Fånig som man är så slängde jag henne i duschen en sväng och gav henne en nedfryst kong insmetad i leverpastej. Har dödat flugorna också.. Nu kanske jag kan få lite lugn och ro så jag kan få fortsätta med min bok! :devil:

Alice flämtar ytterst sällan, och nu gick hon runt och flämtade INOMHUS! Fånig som man är så slängde jag henne i duschen en sväng och gav henne en nedfryst kong insmetad i leverpastej. Har dödat flugorna också.. Nu kanske jag kan få lite lugn och ro så jag kan få fortsätta med min bok! :devil:
Hahaha, och mina fyra BCs sover som grisar efter en dag i hundgården och 40 min skogspromenad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka