Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är väl jag som är så oinsatt och inte fattar hur mkt folk faktiskt jagar isf.. Jag trodde inte en vanlig svenssonjägare var ute flera gånger i månaden och jagade (olika djur beroende på säsong).
För att få en bra jakthund lägger man ner ohyggligt mycket tid utanför jaktsäsongen. Dels har du hela den fysiska biten som är viktig, men sen har du även det rena jaktarbetet. Många spårar, vi som har apportörer lägger timmar i veckan på att slipa på apporteringsarbetet. I augusti börjar sedan den riktiga jaktträningen för oss och säsongen slutar inte förrän i april, så för oss är det 4 månader där vi inte jagar eller tränar den typen av jakt.
Många som har drivande hundar spårar mycket under icke-jaktperiod, de som är bra har valpar under sommaren etc.

Hur har det gått för din tik @Malibu_Stacy ? Ni skriver så mycket att jag inte orkat gå tillbaka i tråden och letat :o

Precis, hon kastrerades i torsdags och allt gick bra. Hon börjar få upp sin vanliga kondition igen, är inte helt sig själv ännu rent mentalt men nästan.
Inga mer kramper nu på medicineringen. Börjar bli dags att kolla läkemedelskoncentrationen i blodet i veckan och nästa vecka har vi en tid hos neurolog för att diskutera kring framtiden.
Har även fått hem en dispensansökan från SKK som jag ska skicka in så vi kan fortsätta tävla :)

En tanke jag fick idag när jag läste om några hundraser. Hur funkar det egentligen, detta med jakthundar för älg? Tex jämtspets:

Rätta mig om jag har fel, men är inte älgjakten begränsad till ett par veckor om året? Men då kanske man jagar annat resten av året med eller? Jag förstår inte riktigt hur jakthundar får sin jaktlust mättad av de få gångerna om året det är jakt.. resten av vardagen är ju utan jakt så att säga?
Nja tillåten tid att jaga älg är om man tittar över hela landet från första måndagen i september till sista januari. Att det sedan begränsas till vissa veckor i vissa jaktlag är en annan sak. Dessutom får du bedriva jaktträning på älg från 21 augusti.
Så de som är engagerade i sina älghundar har ofta tillgång till mark uppåt i landet där de får börja jaga redan i september för att sedan flytta sig neråt i landet. I vårat jaktlag i Mellansverige så sparas det alltid en älgkalv som hundföraren kan träna med sin hund på fram till januari. Det är alltså inte samma älgkalv man tränar på, utan i papperna är den en kalv kvar. ;)

Jag som har en hund som jagar småvilt längtar till första oktober, sen jagar vi fram till sista januari. Normalt sett är vi ute 2-3 gånger i veckan, beroende på hundar och väder, under jaktsäsong. Utanför jaktsäsong så är det mycket spårträning, de som har vildsvinshundar tränar sina hundar i hägn, det finns även andra hägn man kan träna vid men vildsvin är vanligast. Sen är det mycket uppträning inför jaktsäsongen, simträning under sommaren, cykel, kickbike osv under hösten för att hunden ska vara i toppform när oktober kommer. Det sliter hårt på hundarna under jakten och de behöver vara väl tränade och musklade på rätt sätt.

Nja tillåten tid att jaga älg är om man tittar över hela landet från första måndagen i september till sista januari. Att det sedan begränsas till vissa veckor i vissa jaktlag är en annan sak. Dessutom får du bedriva jaktträning på älg från 21 augusti.
Så de som är engagerade i sina älghundar har ofta tillgång till mark uppåt i landet där de får börja jaga redan i september för att sedan flytta sig neråt i landet. I vårat jaktlag i Mellansverige så sparas det alltid en älgkalv som hundföraren kan träna med sin hund på fram till januari. Det är alltså inte samma älgkalv man tränar på, utan i papperna är den en kalv kvar. ;)

Jag som har en hund som jagar småvilt längtar till första oktober, sen jagar vi fram till sista januari. Normalt sett är vi ute 2-3 gånger i veckan, beroende på hundar och väder, under jaktsäsong. Utanför jaktsäsong så är det mycket spårträning, de som har vildsvinshundar tränar sina hundar i hägn, det finns även andra hägn man kan träna vid men vildsvin är vanligast. Sen är det mycket uppträning inför jaktsäsongen, simträning under sommaren, cykel, kickbike osv under hösten för att hunden ska vara i toppform när oktober kommer. Det sliter hårt på hundarna under jakten och de behöver vara väl tränade och musklade på rätt sätt.

Absolut...det jag frågade var väl mest huruvida jakten är den avgörande faktorn. Såsom du beskriver det så är ju ändå den absoluta majoriteten av tiden annan typ av träning, ändå brukar det aldrig stå någon sådan text som beskrivning av jakthundsraserna, men det kanske är underförstått?

Och visst att tillåten tid att jaga älg är längre, men samtliga "jaktgubbar" jag känt via jobbet etc har jagat älg en, max två veckor om året - de har inte tid att ta semester för mer och de kan inte dra upp till jaktmarkerna över en dag på helgen. Och vissa har haft "jakthund".

Fattar det ni säger... Men allt det där är ju samma som för brukshundar och andra aktiva raser? Vad är särskilt med en jakthund då, dvs? Själv är det inte en hundtyp jag vill ha, men jag förstår inte riktigt det här med "måste jaga"-hundar som ändå bara jagar rätt sällan.

Många jagar ju vildsvin och grävling med sina älghundar också (åtminstone i södra delen) och den säsongen börjar redan 1/8 och håller på till 31/1 så det är ju en lång period. Många går ju även eftersök med sina ställande hundar och framförallt trafikeftersöken (och i viss mån vildsvinseftersöken) är ju året runt.
Mina hundar jagar 1-4 dagar/vecka fr om 1/10 till 31/1, efter det håller vi på med apportering, spår, eftersök samt agility och drag.

Absolut...det jag frågade var väl mest huruvida jakten är den avgörande faktorn. Såsom du beskriver det så är ju ändå den absoluta majoriteten av tiden annan typ av träning, ändå brukar det aldrig stå någon sådan text som beskrivning av jakthundsraserna, men det kanske är underförstått?

Och visst att tillåten tid att jaga älg är längre, men samtliga "jaktgubbar" jag känt via jobbet etc har jagat älg en, max två veckor om året - de har inte tid att ta semester för mer och de kan inte dra upp till jaktmarkerna över en dag på helgen. Och vissa har haft "jakthund".
De flesta eftersökshundar till trafikskadade djur är jakthundar, varav flera behöver kunna arbeta självständigt o inte bara spåra i spårlina.
@AraSlei kanske kan fylla på med svar på dina frågor.

red, såg att hon han före mig.

Sedan kan jag säga att om hundarna inte får jaga ordentligt under säsongen är dom INTE roliga övriga året. När det börjar närma sig jaktsäsong och de varit utan jakt några månader är de ganska billiga :D
Inget tröttar ut och får en jakthund så nöjd som just jakt. Viltspår och annan träning kan hjälpa till att hålla jaktlusten i kontroll men inte mer.

Ni som hänger här på buke är ju jakt- och hundmänniskor, men är det inte många "gubbar" som bara är jaktmänniskor som har en jakthund bara för att, typ?

Jag har nämligen varit med vid några jakter nu och det har faktiskt slagit mig hur dålig kondition många hundar är i. Dåligt musklade och framförallt feta. Till o med slitna, gamla hundar har varit med ?!

Ni som hänger här på buke är ju jakt- och hundmänniskor, men är det inte många "gubbar" som bara är jaktmänniskor som har en jakthund bara för att, typ?

Jag har nämligen varit med vid några jakter nu och det har faktiskt slagit mig hur dålig kondition många hundar är i. Dåligt musklade och framförallt feta. Till o med slitna, gamla hundar har varit med ?!

De finns så klart kvar ännu, men de håller helt klart på att dö ut. Tack och lov :p
Man vill inte komma med en hund som inte presterar, jaktlyckan hänger i regel på bra hundar.

Mitt exs farbror är en typisk jaktgubbe och han cyklar minst 50 mil med sina tre jämtar innan jaktsäsong t ex.

De finns så klart kvar ännu, men de håller helt klart på att dö ut. Tack och lov :p
Man vill inte komma med en hund som inte presterar, jaktlyckan hänger i regel på bra hundar.

Mitt exs farbror är en typisk jaktgubbe och han cyklar minst 50 mil med sina tre jämtar innan jaktsäsong t ex.
Så skönt att det håller på att dö ut! Jag blev lite bestört över att se vissa hundar. Men dom speglar ju verkligen sina ägare, som såklart inte heller var i bästa kondition ;)

Självklart finns det en del som inte tränar sina hundar, men precis som @AraSlei säger så håller de på att dö ut, mest för att de inte längre får inbjudningar till att jaga på andra ställen än sin egen mark och pga ålderdom. ;) Vi blir inbjudna lite "på sidan av" jaktlags ordinarie hund som de övriga i jaktlaget inte är så nöjda med pga ägarens dåliga träning, båda hundarna släpps, våran jobbar som han ska och den andra hunden lägger av efter ett tag. Det brukar ge den andra hundföraren en tankeställare och är det en äldre hundförare så kan de sedan säga att det är dags för någon annan att ta över hundförarrollen. ;)

Idag har vi varit iväg och röntgat både Rollo och Tonto. Båda är hemskt trötta och ligger och snusar snällt. Man får njuta medens man kan! :laugh:

Hur länge dröjer det på svar ifrån skk? :D

Idag har vi varit iväg och röntgat både Rollo och Tonto. Båda är hemskt trötta och ligger och snusar snällt. Man får njuta medens man kan! :laugh:

Hur länge dröjer det på svar ifrån skk? :D

Vi röntgade Otis på tisdagen och hade svaren på nätet på fredagseftermiddagen :)
Har förstått det som att det beror på hur mycket de har att göra helt enkelt-
Laddas svar kom på bara två dagar.

De flesta jägare jag känner jagar betydligt mer än så, även de som inte har hund. Iof är många av de riktiga naturmänniskor men de tar semester helt enkelt

Nöjd med dagens träning (rally och lydnad)! Båda jobbade fint trots värmen, framsteg med Sigge i högerhandling och backa vid sidan, Stoja fokuserade fint i både störningsträning och kedjor. Vid ett tillfälle hittade hon en fläck som var betydligt roligare att lukta och leta godis på än apporteringen, men där lyckades jag riktigt bra med att bryta henne i tid, rikta om henne och få henne att fortsätta jobba. Framsteg! :banana:

Vi röntgade Otis på tisdagen och hade svaren på nätet på fredagseftermiddagen :)
Har förstått det som att det beror på hur mycket de har att göra helt enkelt-
Laddas svar kom på bara två dagar.

Åh, då behöver jag kanske inte vänta i hundra år! Vill ju ha "som värst" C höft och 1or på Tonto för att han ska vara okejad till att gå patrullhunds utbildningen (Om vi ens klarar inträdesprovet...) :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat