Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, Frodo, älskade lilla hund :love: Så trött :love:
13330873_10153788079358666_546949234131536313_n.jpg

Pratade med uppfödaren idag och hon övertalade mig till att anmäla mig till patrullhundsutbildning. :nailbiting: Så nu håller jag på och anmäler mig till inträdesprovet som är i Juli. Han är ju bara 13 månader vid inträdesprovet så risken finns att han är för omogen, men hon tyckte att vi skulle chansa och testa, går det inte för att han är för "bebis" så kan vi ta det igen nästa år. :nailbiting:

Så gör Mamma Mu också. Vid höglöp minskar blödningen kraftigt till nästan inget och blir väldigt ljust. Man får torka henne med papper för att se något. Innan blöder hon som en gris. Är rätt sölig faktiskt.
Nytt för sista löpet var att hon tog fart igen efter höglöpet och började blöda kraftigt och väldigt mörkt. Det hade hon aldrig gjort tidigare under sina 8 år.
Mina blöder alltid igen efter höglöpet och då riktigt rödsvart några dagar :)

Sen vet jag om tikar som det inte alls märks på blodet när dom höglöper, utan dom blöder typ lika mycket under hela löpet - så man måste lära känna sina egna tikar där :D

Mina blöder alltid igen efter höglöpet och då riktigt rödsvart några dagar :)

Sen vet jag om tikar som det inte alls märks på blodet när dom höglöper, utan dom blöder typ lika mycket under hela löpet - så man måste lära känna sina egna tikar där :D
Min mamma var övertygad om att löpet var över men uppenbarligen inte...

Varit och träffat en potentiell hundvakt idag. Är inte helt hundra på vad jag tycker. Filimon går bra ihop med två av hennes hundar men den tredje är jag lite skeptisk till. Osäker, ung tik som han försökte jaga skiten ur när han märkte att hon inte vågade säga ifrån. Inte helt idealiskt i mina ögon.

Hur liten är en kanintax? Jag vet att storleken anges i vikt, men hur låga är de? Hur fixar de blåbärsris och snöfall? Det är ju på papperet en jaktras, men.

Ja visst är det synd med cavaliersläktet. Jag känner nästan inte igen dem nu-hundaena jag växte upp med ( 1975-1990) hade mycket större huvuden än dagens, och inte alls lika " näpen" huvudform. Mer rejäl skalle helt enkelt. Men så var de inte sjuka heller....
Jaså? Vad intressant, utseendemässigt så tänkte jag väl mest på nosen - att den blir lite väl platt ibland :crazy: Har inte lagt märke till huvudet, och jag föredrar mera näpna kroppsformer :o Men om jag tänker på chiahuahuan som ibland ser riktigt underlig (och trång!) ut med huvudsformen ... Hu, nä, så vill jag inte att cavaliern ska bli :crazy:
Hur svårt kan det vara att önska sig en lagom cavalier som inte är för tung eller lätt? :idea::p

Jaså? Vad intressant, utseendemässigt så tänkte jag väl mest på nosen - att den blir lite väl platt ibland :crazy: Har inte lagt märke till huvudet, och jag föredrar mera näpna kroppsformer :o Men om jag tänker på chiahuahuan som ibland ser riktigt underlig (och trång!) ut med huvudsformen ... Hu, nä, så vill jag inte att cavaliern ska bli :crazy:
Hur svårt kan det vara att önska sig en lagom cavalier som inte är för tung eller lätt? :idea::p
En vavvas huvud ska vara äppelformat.

En vavvas huvud ska vara äppelformat.
Och en mops nos ska vara jätteplatt :crazy:

Alltså, jag menar - bara för att något "ska" vara det så innebär det ju inte att det är bra. Har för mig att jag har läst att vissa av den rasen riskerar något med hjärnan? Flummigt, flåt :o men jag har för mig att jag har läst om hälsorisker.
Och jag menade såklart de mera extrema fallen :)

Av ren nyfikenhet googlade jag på chihuahua och head, fick upp bla den här bilden:
687bb3d7997cbe0292c2f79fba05967c.jpg

Menar du @dobbis att det är den till höger som föredras? Är den andra ens godkänd?
:crazy: Kanske liknar den till vänster en pincher (.. jag tror att det är en vavva) men jag tror att jag skulle föredra den :o Fast smaken är ju olika och så länge hälsan är god så :)

Åhå, läste på denna sida, då låter det mera som en smakfråga: https://www.teacupdogdaily.com/applehead-vs-deerhead-chihuahua/
Amerikansk sajt dock, kan någon säga om det står till ungefär likadant här i sverige? Blev nyfiken nu :)

Vill be @dobbis om ursäkt också, läste nu att de flesta riskerna var likadana inom rasen. Förutom det där "hålet" i skallbenet, det var nog det jag tänkte på - känns ganska risky för en fegis som jag :p men så råkade jag stöta kattens huvud i bordet första dagen hon kom hem som kattunge ... :o:angel:

Senast ändrad:
Är det möjligt (i teorin) att avla på en ras och avla på helt icke-rastypiska drag och fortfarande kunna regga som den rasen i SKK? Som exempel, avla på chihuahuor med salukihuvud? Eller kan SKK komma in och säga "Nej du får inte regga hundar som ser ut såhär!!"? För en behöver väl inte ställa ut sina avelsdjur?

Hur liten är en kanintax? Jag vet att storleken anges i vikt, men hur låga är de? Hur fixar de blåbärsris och snöfall? Det är ju på papperet en jaktras, men.
Fd kollegans kanintax avskydde regn, snö, hagel och allt som inte var torrt väder och underlag. Väldigt korta ben. Men tydligen fin för fick många cert på utställning.

Är det möjligt (i teorin) att avla på en ras och avla på helt icke-rastypiska drag och fortfarande kunna regga som den rasen i SKK? Som exempel, avla på chihuahuor med salukihuvud? Eller kan SKK komma in och säga "Nej du får inte regga hundar som ser ut såhär!!"? För en behöver väl inte ställa ut sina avelsdjur?
Helt möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka