Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken ras varnar inte alls när det plingar på dörren?:P
Jag trodde att retriverna snarare viftade på svansen? :p Det kanske kan vara en varning när man hör något krascha ned på golvet :angel:

Alltså, ett skall kan jag tåla och att de uppmärksammar det är bara bra då jag hör dåligt. Men de raser som är vakthundar i grunden skäller oftast mera än ett par gånger - eller så får man ha en liten nagel i ögat på dem :cautious::p Jag vill hellre ha en viftande svans :angel:

Jag kan nog inte förneka att jag ändå har en ras som har suttit i hjärtat på mig sen många år :arghh::p cavaliern :love::love::love: en liten spaniel i mindre format :p

Rasen är ju dock som den är med sjukdomshistoriken så jag har funderat mycket på om det fanns någon annan liknande ras med bättre förutsättningar. Men så satt jag just nu och surfade genom rasklubbens rasdata och tittade på olika kennlars hälsoresultat på deras hundar, fick ihop en liten lista som jag sparade ... bara utifall liksom :angel:
Och pälsen behöver väl lite mera skötsel än vad jag skulle kanske trivas med men det är ju samma sak med ragdollen jag har :angel: Klippa, klippa :devil:

Alltså, jag kommer ju tillbaka till cavaliern varje gång jag funderar :grin: får kanske inse att jag är hopplös :p

Senast ändrad:
Det är intressant att Valpus fungerar så bra kring getterna. Jag kan dirigera honom på ganska långt avstånd och han klarar att ligga still och vänta fast att getterna rör sig. Det är som om det makes sense i det sammanhanget.

Jösses så mycket alla hinner skriva när jag inte hunnit/orka läsa på typ två dagar:nailbiting: Jag kommer aldrig ikapp :p Här har vi nästan förgåtts av värmen med 27-28 grader inomhus i två dygn och 30 grader ute. Tack och lov normalvärme ute idag så hundarna (och matte) kan överleva :)
Satt precis och funderade på samma sak :eek:
@GardenAngel jag är ju inte bara ginger jag har dessutom fräknar över hela kroppen,så jag är så pigmentstörd man kan bli :D så sof 50 och någon som smörjer ryggen om jag inte har tröja på är liksom krav för sol vistelser :meh:

Igår vet jag inte vad som flög i hunden. Vi kampade med en handuk :eek: det har ju typ aldrig hänt. Vanligtvis så släpper han direkt om jag håller kvar i den, så detta var något nytt :laugh:

Idag har jag och Bentley varit på MT(mentaltest). Jag var tämligen säker på att han inte skulle få tillräckligt många poäng för att bli godkänd på den första delen, eftersom han har så lite kamplust. Han lyckades bara skrapa ihop 26 poäng och det krävs 50 för godkänd. :D
Däremot var det spännande att gå den andra delen och se hur han reagerade på momenten där och jag måste säga att jag är jätteglad över vad jag såg. Även de moment som jag trodde att han skulle ha svårt för, i synnerhet släden, klarade han riktigt fint. Generellt bra avreaktioner och inga negativa minnesbilder.
Slutresultatet blev 302 poäng, skottfast men förstås icke godkänd pga första delen. Jag är väldigt nöjd! :)

Jag trodde att retriverna snarare viftade på svansen? :p Det kanske kan vara en varning när man hör något krascha ned på golvet :angel:

Alltså, ett skall kan jag tåla och att de uppmärksammar det är bara bra då jag hör dåligt. Men de raser som är vakthundar i grunden skäller oftast mera än ett par gånger - eller så får man ha en liten nagel i ögat på dem :cautious::p Jag vill hellre ha en viftande svans :angel:

Mina föräldrars golden retrievers skäller betydligt mer än vår Dalmatiner som är vakthund i grund och botten. Inget slår min Aussie dock. Utom en chihuahua eller sheltie kanske. :laugh:

Idag har jag och Bentley varit på MT(mentaltest). Jag var tämligen säker på att han inte skulle få tillräckligt många poäng för att bli godkänd på den första delen, eftersom han har så lite kamplust. Han lyckades bara skrapa ihop 26 poäng och det krävs 50 för godkänd. :D
Däremot var det spännande att gå den andra delen och se hur han reagerade på momenten där och jag måste säga att jag är jätteglad över vad jag såg. Även de moment som jag trodde att han skulle ha svårt för, i synnerhet släden, klarade han riktigt fint. Generellt bra avreaktioner och inga negativa minnesbilder.
Slutresultatet blev 302 poäng, skottfast men förstås icke godkänd pga första delen. Jag är väldigt nöjd! :)

Vad kul!
Den första delen är den som gör att de flesta dvärgschnauzrar inte blir godkända.
Dahlia klarade precis första delen, hon hade 4 poäng över gränsen. Hon kampar gärna med mig, men har en gnutta social osäkerhet och ville absolut inte springa på 40 meter eller kampa ordentligt med testledaren. Det som räddade henne var att hon jobbade ihärdigt med haren som åkte in i tunneln, där samlade hon tillräckligt med poäng för att ändå bli godkänd.
Slutade på 365 poäng :)

Man får ju faktiskt gå om mentaltestet en gång, men måste vara ett visst antal veckor emellan.

Det blev några filmer, har lagt upp de där de faktiskt händer något(:o) och man ser annat än ryggtavlor. På skottet fick han förstås 3 eftersom han stod och gafflade under passiviteten men jag tar inte så allvarligt på det eftersom han dels var ljudlig hela rundan och pep och skällde så fort han hade det minsta tråkigt, dels eftersom han inte brydde sig alls när han kampade.

Bentley kommer att hinna bli för gammal för att gå om men jag hade inte velat göra det ändå. Hans poäng är rättvisande, han har ju dålig kamplust.

Jag håller med dig, det blir lite missvisande resultat att gå om eftersom hunden känner igen situationerna.
Vet en med dvärgschnauzer som gjorde ett ganska tråkigt MT och inte blev godkänd. Den hunden gick sedan om testet något år senare och fick väldigt höga poäng. Misstänker att djurägaren hade tränat en hel del inför den andra gången dessutom...

När vi ändå pratar om MT har vi Dallan här. Tar ett tag innan hon ens uppfattar släden, men sen blir hon arg. Och rädd. Och nyfiken :D Jag älskar verkligen att hennes nyfikenhet övervinner rädslan och att hon är så snabbt framme vid släden efter att hon kopplats loss.

Vi har också gått MT idag. 376 p men inte godkänd pga socialt osäker och lät sig inte hanteras :(
Besviken, särskilt eftersom det är det absolut sista jag hade trott om henne. Översocial och hoppig snarare. I övrigt inga överraskningar.

Dessutom hade de bokat fel och därför blir det exteriörbeskrivning imorgon istället för idag. Är det någon vits att åka tro? Hon blir för gammal för att göra om MT oavsett men funderar på om det är kul att ha.

Vi har också gått MT idag. 376 p men inte godkänd pga socialt osäker och lät sig inte hanteras :(
Besviken, särskilt eftersom det är det absolut sista jag hade trott om henne. Översocial och hoppig snarare. I övrigt inga överraskningar.

Dessutom hade de bokat fel och därför blir det exteriörbeskrivning imorgon istället för idag. Är det någon vits att åka tro? Hon blir för gammal för att göra om MT oavsett men funderar på om det är kul att ha.

Trist med hanteringen, jag förstår om du är besviken när det kom så oväntat!

Jag skulle nog åkt på exteriörbeskrivningen ändå, som du skriver kan det ju vara kul att ha, det är ju en mycket mer grundlig bedömning än vad man någonsin får på utställning.

Idag hade de öppethus på klubben. Det var jättetrevligt! Tonto fick prova lite övningar med patrullhundförarna, dom tyckte att vi borde gå utbildningen i höst och det vore nog lite spännande.

Sedan körde vi fiskedamm, vilket var att skicka ut hunden i rutan och sedan fick man behålla tre saker som hunden plockade med sig. Tonto tog en tennisboll, en t-shirt och en leksak. :up:

Sen så tittade vi på skyddsarbete och Tonto skulle också med ut och leka med den roliga mannen med bitkuddar. Han var helt till sig (Läs rabiat) för att han inte fick bitas. :cool: Han ansåg även att han kunde lydnad och rallylydnad bättre och var tvungen att kuttra när de fick göra saker han tycker är roligt. :rofl:

Tråkigt att det blev så! Jag hade nog åkt på exteriörbeskeivning i alla fall, just för att det skulle vara kul att ha.

Trist med hanteringen, jag förstår om du är besviken när det kom så oväntat!

Jag skulle nog åkt på exteriörbeskrivningen ändå, som du skriver kan det ju vara kul att ha, det är ju en mycket mer grundlig bedömning än vad man någonsin får på utställning.

Jag lutade åt det också, sen kom jag på när jag pratade med uppfödaren att det kommer vara en man som kommer syssla med massa "jobbig" hantering då också, kanske dumt att utsätta henne för det när det uppenbarligen var jobbigt idag, även om jag inte känner igen det sen tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka