Helt rätt tycker jag
Hon blir för trång i söket, för förarbunden liksom. Ibland går hon ut 50-100m, för att sedan stanna och kolla på mig typ. Säger jag åt henne att söka ut då så sticker hon ju iväg en sväng, men det är rätt jäkla tjötigt att behöva göra det varje gång hon ska ut och söka
Det är ju säkert jag som omedvetet skapat det här beteendet, så jag försöker verkligen vänta ut henne istället för att skicka iväg henne med kommando, men det är inte alltid så enkelt. Det har ju lite att göra med att hon är förarbunden och inte alltid så självständig. Sen ibland gör hon kanonfina sökrundor på 250-300m, rejäla upptag osv. Så det är det svajiga som stör mig som fasen
De flesta av hennes syskon har riktigt bra sök, så jag gissar att det är någon jag gjort - hon hade ju 8p på söket på ukl tex.
Sen kommer hon aldrig bli någon sprängare på vildsvin t ex, hon kan bli lite vek där också och söka lite förarstöd. Typ skälla 5-10min, komma tillbaka till mig och hämta lite stöd, ut igen och skälla osv. Hon jagar snabbfotade grisar bättre än dom som trycker hårt, men blir inte särskilt berörd om hon blir jagad och sådär.
Men det är främst söket hon brister i, i övrigt fungerar hon ju fint
Det är ju svårt med wachtlarna, eftersom alla har så olika preferenser
Ägarna till den eventuella hanen i så fall tycker att hon vore en bra match med deras, eftersom han är väldigt vid och rätt skarp.