Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fd kollegans kanintax avskydde regn, snö, hagel och allt som inte var torrt väder och underlag. Väldigt korta ben. Men tydligen fin för fick många cert på utställning.

Minns du vilket hårlag den hade?

Jag tror aldrig jag sett en kanintax, bara möjligen en dvärgtax, annars ser jag bara normalstora.

Är det möjligt (i teorin) att avla på en ras och avla på helt icke-rastypiska drag och fortfarande kunna regga som den rasen i SKK? Som exempel, avla på chihuahuor med salukihuvud? Eller kan SKK komma in och säga "Nej du får inte regga hundar som ser ut såhär!!"? För en behöver väl inte ställa ut sina avelsdjur?
Du får regga hur dom än ser ut, så länge dom är godkända i övrigt :)

En tanke jag fick idag när jag läste om några hundraser. Hur funkar det egentligen, detta med jakthundar för älg? Tex jämtspets:

Användningsområde
Jämthund är en jakthund för i första hand älgjägare och lämpar sig inte som enbart sällskapshund.

Rätta mig om jag har fel, men är inte älgjakten begränsad till ett par veckor om året? Men då kanske man jagar annat resten av året med eller? Jag förstår inte riktigt hur jakthundar får sin jaktlust mättad av de få gångerna om året det är jakt.. resten av vardagen är ju utan jakt så att säga?

En tanke jag fick idag när jag läste om några hundraser. Hur funkar det egentligen, detta med jakthundar för älg? Tex jämtspets:

Rätta mig om jag har fel, men är inte älgjakten begränsad till ett par veckor om året? Men då kanske man jagar annat resten av året med eller? Jag förstår inte riktigt hur jakthundar får sin jaktlust mättad av de få gångerna om året det är jakt.. resten av vardagen är ju utan jakt så att säga?
De jag känner med just Jämte spårar och drar framförallt mycket under övriga månader. Det krävs ju en hel del träning och motion för att hålla en jakthund på topp. Många portionerar ut sin jakt under ganska lång tid med att INTE skjuta fullt direkt utan jagar många helger in på hösten.

Nu håller jag ju inte på med sådana typer av hundar, men jag hoppas att det går att tillfredsställa dem med tex spår/sök eller andra typer av "låtsasjakt" där de får anstränga sig mentalt.

Drabbades precis av ett "Hjälp min hund är för bra för mig"-anfall. Blev påmind om att Aysu är bra på typ... allt. Bland de bästa i landet på lure coursing, duktig på rallylydnad, extremt enkel i vardagen, supermysig och dessutom fin att titta på. Jag förstår inte riktigt vad jag gjort för bra för att förtjäna en så rakt igenom fantastisk liten saluki, men åh, jag älskar vare sekund med henne. Jag förstår inte hur jag någonsin kunnat andas utan henne i mitt liv.

De jag känner med just Jämte spårar och drar framförallt mycket under övriga månader. Det krävs ju en hel del träning och motion för att hålla en jakthund på topp. Många portionerar ut sin jakt under ganska lång tid med att INTE skjuta fullt direkt utan jagar många helger in på hösten.

Nu håller jag ju inte på med sådana typer av hundar, men jag hoppas att det går att tillfredsställa dem med tex spår/sök eller andra typer av "låtsasjakt" där de får anstränga sig mentalt.

Fattar det ni säger... Men allt det där är ju samma som för brukshundar och andra aktiva raser? Vad är särskilt med en jakthund då, dvs? Själv är det inte en hundtyp jag vill ha, men jag förstår inte riktigt det här med "måste jaga"-hundar som ändå bara jagar rätt sällan.

I Natt sov sambo och son i tält på tomten så jag och alla hundar hade huset för oss själva. Vid halv fyratiden på morgonen vaknade jag av en mindre angenäm doft som nådde mina näsborrar. Lilla S hade bajsat i köket. rejält också. Märgbensbajs. Lite lagom löst och äckelvidrigt.

Senare under dagen hittade vi en okänd trädgårdshandske i trädgården. Helt ny såg den ut att vara. Rosa. Absolut inte min!
Jodå...den saknade grannarna. Lilla S hade varit på deras altan och stulit den. (De har ett helghus som ligger på vår mark och vi delar delvis tomt)

Lite senare kom hon dragandes på en filt. Det var "Gubbens" filt som hon varit i hundstallet och stulit ur hans bädd. Hon och skägget hade redan börjat dra sönder den så de fick väl leka vidare med den. Den är numera 100000 frimärksstora bitar. Gubben får en ny filt till sin bädd i natt.

Sen skulle jag gå ut med Gubben. När jag kom in igen låg det kläder öööööööööveraaaaallt. Lilla S hade hittat de tre IKEA-kassarna med ren tvätt och strösslat ut tvätten över hela nedervåningen.

Hon stjäl som en korp, är aktiv som få men är gudomligt söt!

Fattar det ni säger... Men allt det där är ju samma som för brukshundar och andra aktiva raser? Vad är särskilt med en jakthund då, dvs? Själv är det inte en hundtyp jag vill ha, men jag förstår inte riktigt det här med "måste jaga"-hundar som ändå bara jagar rätt sällan.
Men de kan ju jaga mer än älg. Det handlar om jaktsättet. Om jakthunden är drivande, ställande, apporterande osv. Den kan vara injagad på ett par tre olika djur som jagas med samma jaktsätt. Men visst...det är perioder då de inte får jaga men då får man träna och finslipa jakten samt underhålla motionen.

I Natt sov sambo och son i tält på tomten så jag och alla hundar hade huset för oss själva. Vid halv fyratiden på morgonen vaknade jag av en mindre angenäm doft som nådde mina näsborrar. Lilla S hade bajsat i köket. rejält också. Märgbensbajs. Lite lagom löst och äckelvidrigt.

Senare under dagen hittade vi en okänd trädgårdshandske i trädgården. Helt ny såg den ut att vara. Rosa. Absolut inte min!
Jodå...den saknade grannarna. Lilla S hade varit på deras altan och stulit den. (De har ett helghus som ligger på vår mark och vi delar delvis tomt)

Lite senare kom hon dragandes på en filt. Det var "Gubbens" filt som hon varit i hundstallet och stulit ur hans bädd. Hon och skägget hade redan börjat dra sönder den så de fick väl leka vidare med den. Den är numera 100000 frimärksstora bitar. Gubben får en ny filt till sin bädd i natt.

Sen skulle jag gå ut med Gubben. När jag kom in igen låg det kläder öööööööööveraaaaallt. Lilla S hade hittat de tre IKEA-kassarna med ren tvätt och strösslat ut tvätten över hela nedervåningen.

Hon stjäl som en korp, är aktiv som få men är gudomligt söt!
Det är kul med valp har jag hört :D

Varit otroligt varmt, trodde nästan jag skulle förlora den lilla svarta där ett tag. Inser ju att jag borde gett tydliga instruktioner. Fick hoppa av bussen och rusa till en plaskdamm men efter 5 minuter var hon sig själv igen. I övrigt har vi tagit det väldigt lugnt dagtid. Det har resulterar i två pigga hundar som gärna börjar leka vid 22-tiden då det blivit svalare, allra helst ovanpå sin sovande matte. :banghead:

Men de kan ju jaga mer än älg. Det handlar om jaktsättet. Om jakthunden är drivande, ställande, apporterande osv. Den kan vara injagad på ett par tre olika djur som jagas med samma jaktsätt. Men visst...det är perioder då de inte får jaga men då får man träna och finslipa jakten samt underhålla motionen.

Är väl jag som är så oinsatt och inte fattar hur mkt folk faktiskt jagar isf.. Jag trodde inte en vanlig svenssonjägare var ute flera gånger i månaden och jagade (olika djur beroende på säsong).

Är väl jag som är så oinsatt och inte fattar hur mkt folk faktiskt jagar isf.. Jag trodde inte en vanlig svenssonjägare var ute flera gånger i månaden och jagade (olika djur beroende på säsong).
De som jagar lite har sällan hund. I varje jaktlag finns bara ett par med hund. Det är mycket pengar och arbete bakom en bra jakthund så det är inget för den spordiske jägaren. Så var det kanske mer förr, att det satt en jakthund i hundgård hos var å var annan med vapenlicens....men inte i dag.

Tinja fiser något fruktansvärt. Vad har mamma gett henne under de två dagar hon fått passa henne?? Hon fiser ju rutten blomkål stup i kvarten! Inget sova i sängen för henne, nehej minsann, om hon inte kan finna sig i att ligga med rumpan under täcket...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka