Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vågar ni det? Med tanke på alla köttbullar med giftigt innehåll hade jag aldrig vågat ha hunden så. Men ni kanske har full uppsikt.

Asså jag har funderat på det där länge innan jag vågade göra så första gången. Och jag känner att det är en risk som jag vågar ta, istället för att låta han vara inne när det är så himla fint väder. jag har gränsat av tomten så han kan bara vara på bakgården och nästan alla våra grannar är pensionärer som alltid är hemma, varav två stycken är riktiga fönstertittare, så skulle någon springa runt på vår tomt så skulle jag få ett samtal kvickare än ögat.

Jag tycker staffarna är underbara hundar. Sköna clowner som samtidigt är livsnjutare. Inte helt olik Dvärgschnauzern i sättet. Om det inte är helt omöjligt att hitta friska exemplar när jag blir gammal och inte pallar med schäfrarna längre så kan säkert staffe bli min ålderdomshund :)

Det är när man mixar och använder kassa exemplar som det blir problem, precis som med andra raser.

Jag håller absolut med dig om det, jag frågade ärligt om vad som lockar med just den rasen eftersom jag själv inte har erfarenhet av den - men den är ju verkligen poppis idag. Nu är ju iofs dvärgschnauzer rätt jäkla poppis den med inom renrasaveln iaf om man kollar på aktuella valpkullar (40 st just nu!! slås bara av typ..huahua?) :)

Går staffar bra inom nån särskild aktivitet? Det enda jag sett folk köra med stora pitbulls etc är typ dragweight..och en del skydd. Men de är ju inte staffar heller. Hur är hälsan på dem om man nu snackar bra exemplar?

Jag håller absolut med dig om det, jag frågade ärligt om vad som lockar med just den rasen eftersom jag själv inte har erfarenhet av den - men den är ju verkligen poppis idag. Nu är ju iofs dvärgschnauzer rätt jäkla poppis den med inom renrasaveln iaf om man kollar på aktuella valpkullar (40 st just nu!! slås bara av typ..huahua?) :)

Går staffar bra inom nån särskild aktivitet? Det enda jag sett folk köra med stora pitbulls etc är typ dragweight..och en del skydd. Men de är ju inte staffar heller. Hur är hälsan på dem om man nu snackar bra exemplar?

Jag körde både rally, agility och sök med min. Låter jäkligt klyshigt men dem är lite av vad man gör dem till (:D:D). Väldigt allround ras.

Varit och tränat idag, i värmen. Alice var strålande (som vanligt). Höll på att plocka in agilityhinder och hade platsat Alice (visserligen uppbunden) vid boden. @Vastgota och Eski var typ 2m bredvid henne och höll på med sitt och @Wingates och Ammo ca 10m bort. Jag däremot var typ 50m bort och bar grejer fram och tillbaka mellan boden och banan. Full fokus från Alice och EN gång reste hon sig, men då kunde jag sätta henne på håll!

Jag kan säga att gå ifrån henne på det sättet med störning hade definitivt inte gått för 3 månader sen! Vi :heart medicinering!! Och Alice :love:

Amstaffar är oerhört trevliga hundar,tåliga,lättränade,lagom storlek,människovänliga,korthåriga (bra för mig som är allergisk) , kan användas inom alla grenar även om jag inte tycker det är en perfekt skyddshund då dom är lite mesiga och backar ofta för tryck.
Jag ser dom som utmärkta familje hundar.

Amstaffar är oerhört trevliga hundar,tåliga,lättränade,lagom storlek,människovänliga,korthåriga (bra för mig som är allergisk) , kan användas inom alla grenar även om jag inte tycker det är en perfekt skyddshund då dom är lite mesiga och backar ofta för tryck.
Jag ser dom som utmärkta familje hundar.

Fast det där stämmer ju inte riktigt, om du med "kan användas inom alla grenar" även menar tävling :).

Amstaffar får ju inte tävla skydd i Sverige (det är bara bruksraserna som får göra det) och då är det (ofta) svårt att hitta en figge som vill lägga ner tid på att träna en hund som inte får komma ut på tävling.

Igår var jag hemma hos Tontos uppfödare och klappade valpar. :love: Sen så hade vi platsläggning med skott och körde sökruta. Nästa gång jag åker ut så ska vi lägga lite spår!

Sen så har jag bokat in ED och HD röntgen den 7 och den 29 anmälde jag Tonto till MH! :)

Varit och tränat idag, i värmen. Alice var strålande (som vanligt). Höll på att plocka in agilityhinder och hade platsat Alice (visserligen uppbunden) vid boden. @Vastgota och Eski var typ 2m bredvid henne och höll på med sitt och @Wingates och Ammo ca 10m bort. Jag däremot var typ 50m bort och bar grejer fram och tillbaka mellan boden och banan. Full fokus från Alice och EN gång reste hon sig, men då kunde jag sätta henne på håll!

Jag kan säga att gå ifrån henne på det sättet med störning hade definitivt inte gått för 3 månader sen! Vi :heart medicinering!! Och Alice :love:
Eski är dödstrött fast vi nästan inte gjorde något. Mycket nya intryck!

Kan hundar ha nedsatt känsel eller är Alice bara en tuffing? Klippte henne precis i pulpan. Märkte det inte förrän jag upptäckte att det var blod på klipparen. Alice hade inte reagerat.
En gång råkade jag klippa henne i huden bakom örat när jag skulle klippa bort en tova. Ett jack på typ en centimeter. Ingen reaktion. En annan gång hade hon fastnat med svansen i altanen när hon lekte med en annan hund och slitit loss toppen av svansen. Typ 1cm av benet syntes. Vi märkte det när vi såg att hon blev blodig på kroppen av att vifta på svansen.. Hon var själv helt oberörd både när det hände, när man kollade på det och när det läkte..

Är detta normalt?

Tillägg: en gång var hon förstoppad och kunde inte få ut en tolle (hon har problem med analsäckarna..) så jag fick hjälpa till att pilla lite. Då visade hon starkt obehag och högg faktiskt lite i luften. Så känsel ha hon ju.

Har inte sprungit med hunden på nästan 2 veckor då han mest bara tramsat runt och rent allmänt varit en typisk tonårskille. Så idag efter jobbet bestämde jag att det var dags att testa igen och se på fan, han travade som en jävla klocka. Lät honom bränna av den värsta energitoppen i rastgården innan vi älgade iväg på en runda. Lite drag i början men sen helt plötsligt travade han bredvid med slakt koppel som om han inte gjort annat. Nu var det förvisso rätt varmt, lite över 20 grader så det bidrog nog till att han inte kände sig lika speedad som vanligt, men bortsett från den ursäkten så tycker jag det gick jävligt bra och jag är tom rätt stolt måste jag medge. Min duktiga lilla mymla till hund :love: Sen kan jag tillägga att min egen kondis stadigt blivit bättre vilket är roligt.

Förutom Ammos idiotgrej så var han faktiskt duktig! Han gör framsteg <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka