Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter morgongens skogspromenad var det nära på att mina bulldozer retrievers hamnade på blocket.. Idag var det enbart växeln full fart framåt som verkade fungera, och den var ilagd hela promenaden :meh: Det enda positiva var att de kom direkt på inkallning ( efter att de smitit ut ur bagaget :banghead:)

Sådana här dagar är det tur för dem att de är förbaskat söta när de sover :angel:

Javisst, och jag har verkligen inga invändningar mot lek som belöning! Det var bara just det där med lek som enbart belöning som lät lite synd för mig. Men jag förstår som sagt problemet med att driva upp en bunt schäfrar i stress och se dem ta ut det på varandra...
Men jag tycker lek är enormt värdefullt helt på egen hand, så jag vill alltid trycka på att man bör leka massor med sina hundar bara för att just leka. @Sezziyanen som du svarade ska väl skaffa sin första hund snart(?) så då känns det extra synd att ge bilden av begränsning, begränsning, begränsning, om du förstår?
Från början handlade mitt svar egentligen om lek+barn. Utan tanke på hur andras eventuella hundplaner eller befintliga hundar fungerar. Jag svarade utifrån våran situation.
När jag bara hade skägget lekte jag mycket m kamp och boll i vardagen. Men han kom inte i kontakt med det i träning så ofta iom att vi mest sysslar med nosövningar och då blir belöningen mest godis.
Schäfrarna har boll som belöning i lydnaden och kampen i skyddet. Kampen/skyddet tränas ju lite i princip dagligen och det blir ju för hundarna en lek. Dock har ju vi alltid en plan när vi "leker" tex kampar. För oss är det träning. För hunden är det lek.
Men slänger vi fram bollar och kampleksaker lite hur som hellst i vardagen så kommer inte dessa att funka som belöning i längden. De måste få vara åtråvärda och speciella.
Det går ju inte att ge råd som ska passa alla hundraser, individer, inriktningar och familjekonstelationer. Sen vad som blir en begränsning är ju också beroende ägaren och på hur ofta det roliga erbjuds.

Vi har tävlat rally idag, och målet var att bättra oss från förra gången. Det gjorde vi, hela 10 p mer!
Satt nyss och tänkte tillbaka och inser att jag faktiskt är så himla stolt över min grabb! Vi har tagit oss ut på tävling! Visst vi har ännu inte fått kvalificerande resultat, men för ett år sedan tränade vi momenten hemma i köket för att minsta lilla störning gjorde att vi inte kunde träna alls. När vi gick på de öppna träningarna skällde han, så vi kunde aldrig ta oss ner på plan ens. Kunde inte ens drömma om att vi skulle kunna åka och tävla.
Idag har han inte skällt ett endaste skall vid tävlingen. Vi har genomfört en hel bana, visserligen hellre än bra, och väldigt ofokuserat ibland. Men som han var på tävlingen idag, så var en bra träning för oss förra sommaren.
Är stolt över min grabb. Och att vi gjort det tillsammans :love:

@Monstermom @Voff
Ingen fara för min del:) Jag ska skaffa mim första valp så att säga, har lite hunderfarenhet från förr men då med vuxna hundar enbart. För att vara tydlig.

Jag förstår dig @Voff , ni föder väl upp schäfrar och tränar ipo? Kan förstå att man skapar ett "system" för hur leken ska gå till då, absolut!

Själv kommer jag absolut leka, kampa, osv med min hund men inte oavbrutet hursomhelst, särskilt eftersom det blir nått år av uppväxt först och främst! Tycker lek ger mycket, men vill ju inte glömma bort uppfostran och vila heller:)

Framförallt skulle jag inte lägga över ansvaret på ett barn vilket var det som började detta☺ (ingen risk, har inte barn än)

@Monstermom @Voff
Ingen fara för min del:) Jag ska skaffa mim första valp så att säga, har lite hunderfarenhet från förr men då med vuxna hundar enbart. För att vara tydlig.

Jag förstår dig @Voff , ni föder väl upp schäfrar och tränar ipo? Kan förstå att man skapar ett "system" för hur leken ska gå till då, absolut!

Själv kommer jag absolut leka, kampa, osv med min hund men inte oavbrutet hursomhelst, särskilt eftersom det blir nått år av uppväxt först och främst! Tycker lek ger mycket, men vill ju inte glömma bort uppfostran och vila heller:)

Framförallt skulle jag inte lägga över ansvaret på ett barn vilket var det som började detta☺ (ingen risk, har inte barn än)
Ja det stämmer, vi har schäfrar för IPO men har även haft hundar hemma som varit i förberedelse för tjänst. Plus skägget för sällskap..... :)

Imorse så bestämde sig Tonto för att äta underkläder! Rena och ur tvättkorgen. Är han inte riktigt klok? Hurusom så åkte vi till akutveterinären och så fick han sig en fin spruta med kräkframkallande medel.

Nu är vi hemma och han är lika nöjd och glad som vanligt. Han blir inte alls påverkad... :meh:
xX3woit.jpg

Labradoren är sån luring! ( och lite lat.)
När de får ben väntar han på att herr golden ska mjuka upp sitt, och sen när han tar drickpaus passar labben på att sno åt sig det så han slipper jobbet med att mjuka upp det själv!
Som tur är bryr sig inte herr golden, han får ju ett helt nytt istället och verkar väldigt nöjd med det :D

Mycket tid ute har det blivit idag :D
Började med att vakna tidigt och ge mig iväg till en rejäl backe för att backträna Ebrah för första gången. Hon fick även skutta lite i vattnet efteråt för att svalka sig, vilket var skitkul. Så ja, Aysu solade och Ebrah försökte bli sval. Ebrah fick vara lös vid vattnet och sprang runt lite också, men kom varje gång jag kallade in henne :) Det blev ett gäng inkallningar eftersom det var en promenadväg bredvid och där kom det joggare, hundmänniskor, någon cyklist och allt möjligt.

Det blev dock ingen stretching efter den promenaden, så nu ikväll tog vi en timmeslång koppelpromenad för att kunna stretcha. Det var jätteskönt och nu är hundarna väldigt trötta och nöjda.

Hundbuketräff i Skåne idag! :love:
Och Alice gosade både med två, tre och fyra personer helt på eget initiativ.

Vi kom helt enkelt fram till att jag har ljugit om allt jag skrivit om Alice på buke för att framstå som värsta mästarhundtränaren - hon är ju som vilken labrador som helst! :cautious: :D

Men på riktigt, vilken otrolig hund jag har! Helt makalöst att tänka att Alice version 2013 är samma hund som Alice version 2016! :love:

Imorse så bestämde sig Tonto för att äta underkläder! Rena och ur tvättkorgen. Är han inte riktigt klok? Hurusom så åkte vi till akutveterinären och så fick han sig en fin spruta med kräkframkallande medel.

Nu är vi hemma och han är lika nöjd och glad som vanligt. Han blir inte alls påverkad... :meh:
xX3woit.jpg
Usch, tur ni såg det i tid så det kunde kräkas upp.

Mjaha, kvällspromenad med Monster. Han gör det han ska, men så blir han inte riktigt klar... Drar efter andan och krystar till och ut kommer en glasspinne! :banghead:
Var har han ens fått den ifrån!? Det var en sån där stor rackare, tror de finns i Magnum? Typ sånhär
glasspinne-34612268.jpg

Inte en flisa har gått ur den så han har svalt den hel. Verkar gjorda av bra virke, den har passerat hela vägen igenom utan större skillnad än... öhm... en viss nyansförändring.

Men varför? Hur? Varifrån? Jaja. Den kom ju ut i alla fall! :laugh:

Mjaha, kvällspromenad med Monster. Han gör det han ska, men så blir han inte riktigt klar... Drar efter andan och krystar till och ut kommer en glasspinne! :banghead:
Var har han ens fått den ifrån!? Det var en sån där stor rackare, tror de finns i Magnum? Typ sånhär
glasspinne-34612268.jpg

Inte en flisa har gått ur den så han har svalt den hel. Verkar gjorda av bra virke, den har passerat hela vägen igenom utan större skillnad än... öhm... en viss nyansförändring.

Men varför? Hur? Varifrån? Jaja. Den kom ju ut i alla fall! :laugh:
Stor hund får ju ha stora glassar. Skägget här är så liten att han får nöja sig med Piggelin :D

Skämt åt sido...vilken tur att det gick bra!

Och det var nog tur att jag inte visste han svalt den också - jag hade nojat ihjäl mig!

Du kanske vill noja lite över Otis som har käkat på mina glasögon i natt? :D

13188198_1129603477102340_327969553_n.jpg

Tur att det var billiga sådana, med bra drulleförsäkring (som specificerade just hundtugg :laugh:). Det verkar inte som att han fått i sig någon skärva heller.
Han ska röntgas i morgon, kanske får be dem ta en plåt på magen också.

Du kanske vill noja lite över Otis som har käkat på mina glasögon i natt? :D

13188198_1129603477102340_327969553_n.jpg

Tur att det var billiga sådana, med bra drulleförsäkring (som specificerade just hundtugg :laugh:). Det verkar inte som att han fått i sig någon skärva heller.
Han ska röntgas i morgon, kanske får be dem ta en plåt på magen också.

Nej tack! Jag nojar fullt nog över mitt eget pucko! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2