Det gjorde jag med!
Känns bra att jag inte är ensam.. eller nåt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde jag med!
Men herregud, hur känslig är man inte om man börjar storböla av att läsa det här
Det har nog varit lite mycket sista tiden.. hmpf..
Valpus tränar på att vara i stan. Det är roligt, tycker han, för ALLA vill hälsa
Igår gjorde han nog två gamla rullstolsburna kvinnors dag. Vårdarna (?) frågade om Valpus fick sitta i deras knä och det fick han. De klappade och klappade och log. Den ena kvinnan kunde nog inte prata längre, men den andra sa:
-Mjuk. En björnunge. Mjuk.
Sedan fällde hon en tår och sa "mjuk" igen.
Traska över till grannarna och säg åt föräldrarna att det där inte alls är lämpligt..? Om inte annat kan du ju berätta för dem att valpen mycket väl kan tröttna en dag och då bita barnen (eftersom barnen uppenbarligen inte lärt sig umgås med djur på ett bra sätt). Du kan också säga att barnen kan råka skada hunden, men det kanske de inte lyssnar lika mycket på...Ugh. Hälsar på päronen just nu och en granne har skaffat en valp. Eller ja, de verkar ha köpt vad de tror är en leksak till barnen att ha i trädgården. Ett par småungar som springer runt med den konstant, och ropar "FY FY FY FY HAN BITER MIG I SKJORTSEN JUUU. FYY SLUTA FYY". Rycker o drar med den i sina kläder. Kastar runt på leksaker som den ignorerade då den tyckte det var roligare att bita skjorts förstås Följt av att de lägger (!?) sig på hunden och skränar? Jag ska ju iofs inte säga för mycket, såg knappt bara lite av det. Verkar dock inte som att den bästa planen i världen är att köpa en valp till sina lika sjövilda ungar och låta det gå som det går.
Nu kanske det kommer gå hur bra som helst, men i mitt huvud kan jag inte sluta se framför mig en annons om ändrade familjeförhållanden ifall ungarna tröttnar på sin leksak och föräldrarna inte vill ta tid från sitt upptagna schema. Men återigen, jag kanske totalt spekulerar helt fel här.. Men ja det har ju hänt förr.
En sådan valp övertog en kompis till mig en gång i tiden, då den var helt galet stressad efter en tid med ungar som hystade omkring med den hela tiden och överallt. Det tog flera veckor innan valpkraken kunde lägga sig och sova normalt utan att sprätta upp hela tiden. Den hunden blev sen det lugnaste och trevligaste som fanns på denna jord - men det tog tid innan hon kunde slappna av (hon gick bort för ett år sedan)Ugh. Hälsar på päronen just nu och en granne har skaffat en valp. Eller ja, de verkar ha köpt vad de tror är en leksak till barnen att ha i trädgården. Ett par småungar som springer runt med den konstant, och ropar "FY FY FY FY HAN BITER MIG I SKJORTSEN JUUU. FYY SLUTA FYY". Rycker o drar med den i sina kläder. Kastar runt på leksaker som den ignorerade då den tyckte det var roligare att bita skjorts förstås Följt av att de lägger (!?) sig på hunden och skränar? Jag ska ju iofs inte säga för mycket, såg knappt bara lite av det. Verkar dock inte som att den bästa planen i världen är att köpa en valp till sina lika sjövilda ungar och låta det gå som det går.
Nu kanske det kommer gå hur bra som helst, men i mitt huvud kan jag inte sluta se framför mig en annons om ändrade familjeförhållanden ifall ungarna tröttnar på sin leksak och föräldrarna inte vill ta tid från sitt upptagna schema. Men återigen, jag kanske totalt spekulerar helt fel här.. Men ja det har ju hänt förr.
När vi skaffade skägget så fick inte sonen leka ensam med honom....bara med mig närvarande som kunde styra upp och förklara. Springa får man ALDRIG göra här varken inne el ute som vuxen, barn eller med vuxna hundar. Det skapar för lätt stress och riskfyllda skadesituationer. Runt hundarna är man lugn. Lek är något vi har ihop med träning som belöning.Ugh. Hälsar på päronen just nu och en granne har skaffat en valp. Eller ja, de verkar ha köpt vad de tror är en leksak till barnen att ha i trädgården. Ett par småungar som springer runt med den konstant, och ropar "FY FY FY FY HAN BITER MIG I SKJORTSEN JUUU. FYY SLUTA FYY". Rycker o drar med den i sina kläder. Kastar runt på leksaker som den ignorerade då den tyckte det var roligare att bita skjorts förstås Följt av att de lägger (!?) sig på hunden och skränar? Jag ska ju iofs inte säga för mycket, såg knappt bara lite av det. Verkar dock inte som att den bästa planen i världen är att köpa en valp till sina lika sjövilda ungar och låta det gå som det går.
Traska över till grannarna och säg åt föräldrarna att det där inte alls är lämpligt..? Om inte annat kan du ju berätta för dem att valpen mycket väl kan tröttna en dag och då bita barnen (eftersom barnen uppenbarligen inte lärt sig umgås med djur på ett bra sätt). Du kan också säga att barnen kan råka skada hunden, men det kanske de inte lyssnar lika mycket på...
När vi skaffade skägget så fick inte sonen leka ensam med honom....bara med mig närvarande som kunde styra upp och förklara. Springa får man ALDRIG göra här varken inne el ute som vuxen, barn eller med vuxna hundar. Det skapar för lätt stress och riskfyllda skadesituationer. Runt hundarna är man lugn. Lek är något vi har ihop med träning som belöning.
Gosa och mysa med hundarna får man dock hur mycket som hellst NÄR HUNDEN SÖKER KONTAKT.
Lek är något vi har ihop med träning som belöning.
För att vi har flera hundar och drar vi igång lek är det lätt att det startar tjafs. Därför leker vi bara enskilt med hundarna. Av samma anledning har vi heller inte leksaker framme.Verkligen? Varför? Jag tycker lek "bara" för lekens skull är både värdefullt och utvecklande.
För att vi har flera hundar och drar vi igång lek är det lätt att det startar tjafs. Därför leker vi bara enskilt med hundarna. Av samma anledning har vi heller inte leksaker framme.
Det är kärlekI morse kom den ena katten med en present till Valpus; en liten mus Valpus visste dock inte vad han skulle göra med den, men glad blev han!
Det är kärlek
För att vi har flera hundar och drar vi igång lek är det lätt att det startar tjafs. Därför leker vi bara enskilt med hundarna. Av samma anledning har vi heller inte leksaker framme.
Jo det har vi ju. Oftast blir det ju så om en av oss åker iväg och tränar, då blir det bara en kvar hemma. Men när vi hade 4 varav de tre tikarna inte funkade ihop då var det jobbigt här. Nu är ju bara älsta tiken och skägget kvar och de är inte speciellt lekna någon av dom. Vi får se hur det blir nu med de två nya valparna som kommer ansluta till flocken nu i sommar. Hoppas kemin stämmer bättre med dessa. Sen har vi förhoppningsvis hundgårdarna klara snart. Det ökar också möjligheterna till att separera hundarna enstaka stunder här hemma.Det kan jag förstå. Men har ni dem aldrig en och en annat än när ni tränar då, eller varför är lek enbart en belöning?
Jo det har vi ju. Oftast blir det ju så om en av oss åker iväg och tränar, då blir det bara en kvar hemma. Men när vi hade 4 varav de tre tikarna inte funkade ihop då var det jobbigt här. Nu är ju bara älsta tiken och skägget kvar och de är inte speciellt lekna någon av dom. Vi får se hur det blir nu med de två nya valparna som kommer ansluta till flocken nu i sommar. Hoppas kemin stämmer bättre med dessa. Sen har vi förhoppningsvis hundgårdarna klara snart. Det ökar också möjligheterna till att separera hundarna enstaka stunder här hemma.
Oftast är det kamplekar som blir här det är det hundarna älskar och iom att de tränas i just skydd blir det mycket kamp i all träning. Det faller sig naturligt.