Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Valpus tränar på att vara i stan. Det är roligt, tycker han, för ALLA vill hälsa :grin:

Igår gjorde han nog två gamla rullstolsburna kvinnors dag. Vårdarna (?) frågade om Valpus fick sitta i deras knä och det fick han. De klappade och klappade och log. Den ena kvinnan kunde nog inte prata längre, men den andra sa:
-Mjuk. En björnunge. Mjuk.
Sedan fällde hon en tår och sa "mjuk" igen.
:heart
:love::love::love:

Min sambo som tycker att det räcker med två hundar nu när vi skaffat dom, har blivit utbytt och tycker nu att vi ska ha fyra! Först får jag köpa min när Tonto har blivit vuxen nog. (Rollo är född gammal...) Sen när hund nummer tre är "klar" så ska han köpa en till och köra drag med trehjuling. :rofl: Vad hände liksom.

Ugh. Hälsar på päronen just nu och en granne har skaffat en valp. Eller ja, de verkar ha köpt vad de tror är en leksak till barnen att ha i trädgården. Ett par småungar som springer runt med den konstant, och ropar "FY FY FY FY HAN BITER MIG I SKJORTSEN JUUU. FYY SLUTA FYY". Rycker o drar med den i sina kläder. Kastar runt på leksaker som den ignorerade då den tyckte det var roligare att bita skjorts förstås ;) Följt av att de lägger (!?) sig på hunden och skränar? Jag ska ju iofs inte säga för mycket, såg knappt bara lite av det. Verkar dock inte som att den bästa planen i världen är att köpa en valp till sina lika sjövilda ungar och låta det gå som det går.

Nu kanske det kommer gå hur bra som helst, men i mitt huvud kan jag inte sluta se framför mig en annons om ändrade familjeförhållanden ifall ungarna tröttnar på sin leksak och föräldrarna inte vill ta tid från sitt upptagna schema. Men återigen, jag kanske totalt spekulerar helt fel här.. Men ja det har ju hänt förr.

Ugh. Hälsar på päronen just nu och en granne har skaffat en valp. Eller ja, de verkar ha köpt vad de tror är en leksak till barnen att ha i trädgården. Ett par småungar som springer runt med den konstant, och ropar "FY FY FY FY HAN BITER MIG I SKJORTSEN JUUU. FYY SLUTA FYY". Rycker o drar med den i sina kläder. Kastar runt på leksaker som den ignorerade då den tyckte det var roligare att bita skjorts förstås ;) Följt av att de lägger (!?) sig på hunden och skränar? Jag ska ju iofs inte säga för mycket, såg knappt bara lite av det. Verkar dock inte som att den bästa planen i världen är att köpa en valp till sina lika sjövilda ungar och låta det gå som det går.

Nu kanske det kommer gå hur bra som helst, men i mitt huvud kan jag inte sluta se framför mig en annons om ändrade familjeförhållanden ifall ungarna tröttnar på sin leksak och föräldrarna inte vill ta tid från sitt upptagna schema. Men återigen, jag kanske totalt spekulerar helt fel här.. Men ja det har ju hänt förr.
Traska över till grannarna och säg åt föräldrarna att det där inte alls är lämpligt..? Om inte annat kan du ju berätta för dem att valpen mycket väl kan tröttna en dag och då bita barnen (eftersom barnen uppenbarligen inte lärt sig umgås med djur på ett bra sätt). Du kan också säga att barnen kan råka skada hunden, men det kanske de inte lyssnar lika mycket på...

En sådan valp övertog en kompis till mig en gång i tiden, då den var helt galet stressad efter en tid med ungar som hystade omkring med den hela tiden och överallt. Det tog flera veckor innan valpkraken kunde lägga sig och sova normalt utan att sprätta upp hela tiden. Den hunden blev sen det lugnaste och trevligaste som fanns på denna jord - men det tog tid innan hon kunde slappna av (hon gick bort för ett år sedan)

När vi skaffade skägget så fick inte sonen leka ensam med honom....bara med mig närvarande som kunde styra upp och förklara. Springa får man ALDRIG göra här varken inne el ute som vuxen, barn eller med vuxna hundar. Det skapar för lätt stress och riskfyllda skadesituationer. Runt hundarna är man lugn. Lek är något vi har ihop med träning som belöning.
Gosa och mysa med hundarna får man dock hur mycket som hellst NÄR HUNDEN SÖKER KONTAKT.

Traska över till grannarna och säg åt föräldrarna att det där inte alls är lämpligt..? Om inte annat kan du ju berätta för dem att valpen mycket väl kan tröttna en dag och då bita barnen (eftersom barnen uppenbarligen inte lärt sig umgås med djur på ett bra sätt). Du kan också säga att barnen kan råka skada hunden, men det kanske de inte lyssnar lika mycket på...

Ja... Känner att jag skulle vilja se lite mer innan jag går över som helt främmande och pratar med dem kanske. Jag är ju varken en hundexpert och har heller inte sett så mycket av situationen att jag känner mig så säker. Detta var ju mest ett "första intryck", även om jag tycker det verkar mindre än perfekt om det bara är såsom min (sämsta mentala) bild säger..

När vi skaffade skägget så fick inte sonen leka ensam med honom....bara med mig närvarande som kunde styra upp och förklara. Springa får man ALDRIG göra här varken inne el ute som vuxen, barn eller med vuxna hundar. Det skapar för lätt stress och riskfyllda skadesituationer. Runt hundarna är man lugn. Lek är något vi har ihop med träning som belöning.
Gosa och mysa med hundarna får man dock hur mycket som hellst NÄR HUNDEN SÖKER KONTAKT.

Nej, jag är ju i valpköpartagen själv nu och det gör ju att jag tänker ännu mer på sånt här på senare tid. Jag kommer/skulle aldrig låta min valp leka ensam med barn (nu har jag ju inte barn själv så ingen större fara). Nog kan de klara av det men jag litar helt enkelt inte på att det alltid skulle funka, och jag är för rädd för att skapa situationer som ger valpen problem sen med.. Att släppa ut en valp i en trädgård med sina ungar med typ mentaliteten "ha så skoj då" och dra iväg själv eller sätta sig och ta en kaffe inomhus, nä det känns verkligen inte rätt..

Just det du säger om att hunden ska söka kontakt är ju så rätt! Jag klandrar inte barn som inte bara förstår detta av sig själva, det är ju vuxnas uppgift att lära barn att inte jaga efter hundar!

Labradoren gör mig smått galen ibland.. Hamlet fick en ny leksak i form av en kanin igår, i morse lyckades Lex få tag på den och under den korta stunden jag var inne på toaletten hann han gnaga av öronen och svälja dem :banghead: Han är verkligen helt hopplös när det gäller leksaker som har utstickande saker..

Något kul är att jag märker att kursen vi gått under våren har gett lite resultat, jag och Hamlet kan nu gå förbi katter utan att det blir någon större affär utav det:D

Ska starta inoff. rallylydnad på söndag med bägge hundarna och då de fått för få antal startande mot vad som behövdes (de ska certifiera skrivare/domare) så ska alla få starta två gånger med varje hund. Superbra träning för labben framförallt, som har svårt med koncentrationen på banan.

För att vi har flera hundar och drar vi igång lek är det lätt att det startar tjafs. Därför leker vi bara enskilt med hundarna. Av samma anledning har vi heller inte leksaker framme.

Det kan jag förstå. Men har ni dem aldrig en och en annat än när ni tränar då, eller varför är lek enbart en belöning?

För att vi har flera hundar och drar vi igång lek är det lätt att det startar tjafs. Därför leker vi bara enskilt med hundarna. Av samma anledning har vi heller inte leksaker framme.

Här är jag glad över att dom har olika intressen oftast vad gäller leksaker, så det finns en hel (hmmm - två) korgar med gamla leksaker dom kan roa sig med om dom får lust - t ex ha lite dragkamp med varandra. Främst valpen då som drar ut och mördar, men emellanåt går mamma-hund eller valpen och hämtar och ger mig med frågan "leka matte" ? :D
Vissa speciella grejer däremot är enbart leka-med-matte-grejer som tas med ut :)

Det kan jag förstå. Men har ni dem aldrig en och en annat än när ni tränar då, eller varför är lek enbart en belöning?
Jo det har vi ju. Oftast blir det ju så om en av oss åker iväg och tränar, då blir det bara en kvar hemma. Men när vi hade 4 varav de tre tikarna inte funkade ihop då var det jobbigt här. Nu är ju bara älsta tiken och skägget kvar och de är inte speciellt lekna någon av dom. Vi får se hur det blir nu med de två nya valparna som kommer ansluta till flocken nu i sommar. Hoppas kemin stämmer bättre med dessa. Sen har vi förhoppningsvis hundgårdarna klara snart. Det ökar också möjligheterna till att separera hundarna enstaka stunder här hemma.
Oftast är det kamplekar som blir här det är det hundarna älskar och iom att de tränas i just skydd blir det mycket kamp i all träning. Det faller sig naturligt.

Jo det har vi ju. Oftast blir det ju så om en av oss åker iväg och tränar, då blir det bara en kvar hemma. Men när vi hade 4 varav de tre tikarna inte funkade ihop då var det jobbigt här. Nu är ju bara älsta tiken och skägget kvar och de är inte speciellt lekna någon av dom. Vi får se hur det blir nu med de två nya valparna som kommer ansluta till flocken nu i sommar. Hoppas kemin stämmer bättre med dessa. Sen har vi förhoppningsvis hundgårdarna klara snart. Det ökar också möjligheterna till att separera hundarna enstaka stunder här hemma.
Oftast är det kamplekar som blir här det är det hundarna älskar och iom att de tränas i just skydd blir det mycket kamp i all träning. Det faller sig naturligt.

Javisst, och jag har verkligen inga invändningar mot lek som belöning! Det var bara just det där med lek som enbart belöning som lät lite synd för mig. Men jag förstår som sagt problemet med att driva upp en bunt schäfrar i stress och se dem ta ut det på varandra...
Men jag tycker lek är enormt värdefullt helt på egen hand, så jag vill alltid trycka på att man bör leka massor med sina hundar bara för att just leka. @Sezziyanen som du svarade ska väl skaffa sin första hund snart(?) så då känns det extra synd att ge bilden av begränsning, begränsning, begränsning, om du förstår?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
318
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka