Uppdatering och snackistråd 4

Tack vare att vi fick fel datum om korningen har två ekipage lämnat återbud :(
Dessutom är det nu oklart om det kommer en exteriörbedömare så då faller ännu en hund bort för oss. Den har nämligen redan gjort MT och behöver bara extetiören. De andra utom tiken kommer också sakna exteriördelen så i slutändan blir bara en av hundarna korade :(

Tack vare att vi fick fel datum om korningen har två ekipage lämnat återbud :(
Dessutom är det nu oklart om det kommer en exteriörbedömare så då faller ännu en hund bort för oss. Den har nämligen redan gjort MT och behöver bara extetiören. De andra utom tiken kommer också sakna exteriördelen så i slutändan blir bara en av hundarna korade :(

Ställa in och fixa nytt datum?

Ställa in och fixa nytt datum?
Vi har pratat på det men det blir tyvärr ingen skilnad. Vi får inte ihop samma antal ändå. Alltid ett par som inte kan. Så det är lika bra att köra på. De som vill får boka ett eget datum (en skulle åka 30 mil så nu kan de göra det på hemmaplan) exteriören brukar vara lätt att fixa på nån klubb i närheten. Dock kan det ju lätt rinna ut i sanden. Det är MT som lockar.

Var precis ute och nattkissade Alice. Vi brukar gå runt en liten "triangel" bakom huset som är kanske 50m lång och 20 bred. Hade gått halvvägs så kom det ett konstigt ljud. Lät typ som en häst som "suckade", så där när dom reser sig efter att ha legat ner eller så. Nästan lite knorrande. Men mycket mer utdraget och starkare. Stod still och lyssnade en stund. Det var väldigt nära. Blev orolig att det var en av hästarna på andra sidan gräsplätten som börjat föla, trots att stona som ska föla snart står inne. Började gå i riktning mot ljudet (som inte kunde vara mer än 20 m bort), så slår det mig! Det kan förmodligen vara ett vildsvin som morrar på oss!! :eek: Vänder raskt på klacken och börjar sjunga Vi går över daggstänkta berg :D In i huset, snabbt som attan och googlar "wild roar sounds". Japp! Är gaaanska säker på att vi var väldigt nära på att ryka ihop med ett eller flera vildsvin alltså :nailbiting:
Har bara stött på dom en gång förut, också nära gården. Men då var det ett tydligt grymtande! Och betydligt längre bort!

Senast ändrad:
Var precis ute och nattkissade Alice. Vi brukar gå runt en liten "triangel" bakom huset som är kanske 50m lång och 20 bred. Hade gått halvvägs så kom det ett konstig ljud. Lät typ som en häst som "suckade", så där när dom reser sig efter att ha legat ner eller så. Nästan lite krorrande. Men mycket mer utdraget och högre. Stod och lyssnade en stund. Det var väldigt nära. Blev orolig att det var en av hästarna på andra sidan gräsplättarna som börjat föla, trots att stona som ska föla snart står inne. Började nå i riktning mot ljudet (som inte kunde vara mer än 20 m bort), så slår det mig! Det är förmodligen ett vildsvin som morrar på oss!! :eek: Vänder raskt på klacken ich börjar sjunga Vi går över daggstänkta berg :D In i huset, snabbt som attan och googlar "wild roar sounds". Är gaaanska säker på att vi var väldigt nära på att ryka ihop med ett eller flera vildsvin alltså :nailbiting:
Har bara stött på dom en gång förut, men det var också nära gården. Men då var det ett tydligt grymtande! Och betydligt längre bort!

Dom är mycket räddare för dig än vad du är för dom.

Dom är mycket räddare för dig än vad du är för dom.
Ja, jag intalar mig det med. Men mer riskabelt för Alice om dom har ungar. Därför jag började prata och sjunga - så dom skulle fatta att det var en människa och höra att jag avlägsnade mig. "Våra" vildsvin är dock väldigt orädda (för att vara vildsvin). Vi befann oss alltså max 100 meter från huset. Och det har hänt ett par gånger att dom brutit sig in i stallbyggnaden för att äta havre.. Så dessa svin får jaktlaget gärna skjuta undan!

Det här kanske borde vara i min norgetråd...

Andra gruppen tackor och lamm är ute sin första natt inatt. Det är kolsvart, strax över nollgradigt och lammen är lite förvirrade. En del mer än andra, för plötsligt hör jag det hjärtskärande ljudet av förtvivlad bebis - från helt fel håll i förhållande till hagen. Det är som sagt kolsvart. Och fjäll. Det vill säga jag tar mig fram i krypfart och kan inte manövrera speciellt effektivt. Lammet ser dock mig, och har gott om energi för att vigt skutta bort när jag försöker fånga det.

Så jag kallar in Fridolf. Han fattar snabbt att jag letar efter nått på "fel" ställe och börjar försiktigt parera lammet så det ska gå mot mig. Detta fungerar ju inte alls speciellt bra på upprörda smålamm, utan det försöker skutta förbi honom. Då gör han samma sak som han kom på här förra våren: han fångar lammet med munnen, och håller det tills jag kan komma åt att ta det. Självklart är det helt oskatt (om än en aning dregligt) och jag kunde snabbt putta in det i rätt hage så det hittade sin mamma.

Lilla Fridolf, det där hade kunnat sluta illa utan dig! :love:
12998458_10153676822963666_2097528654123162123_n.jpg

Igårmorse var lillpumin allmänt skitjobbig. Skulle härja med daghunden (och han skäller när han leker = arga grannar), sen när vi kom ut försökte han hänga i min jacka halva promenaden kändes det som. Vi gick iallafall en långpromenad till stranden så de fick rusa av sig ordentligt. På kvällen tog jag med lillpumin ut på "en liten sväng" som visst blev 1,5h där han fick göra allt sånt han tycker är kul, typ hoppa upp på olika saker, sätt framtassarna på lyktstolpar, soptunnor etc. Liiite fotgående fick vi övat också. Den här morgonen är han inte skitjobbig, utan gick och la sig i hallen efter frukost :D

Usch, stackare. Jag har gjort samma sak, tagit med runt kvarteret med flera sittpausar för att inte svimma. Det är verkligen inte roligt även om hundarna är snälla. Hoppas du mår bättre snart. :)
Det är hemskt! Ja tack, har sovit i ett dygn nu så nu har jag mest ont i kroppen och är tom i magen då jag bara fått i mig en rostbrödmacka på två dygn..

Precis fått svar på Winzis progesteronprov. 4,1 låg hon på igår, så ingen parning idag. Blir nytt prov imorgon, dvs dygn 11, så hoppas vi att det kan bli parning på fredag eller i helgen. Hon har oftast väldigt korta löp - ca 14 dagar så därav provtagningen.

Vid ägglossning ligger provet mellan 4-8 (10) enligt labbet, jag har dock alltid lärt mig att ägglossning sker när värdet ligger runt 12-15.
Optimal parningstid är 2-3 dagar efter ägglossning så förhoppningsvis blir det bra till helgen, vi får avvakta nästa prov.

Senast ändrad:
Efter en håglös vecka fylld av suckar spydde tiken upp frukosten i dag. På den stora ryamattan i vardagsrummet :meh:
Men det stärker hoppet om dräktighet. Hon är i dag på 4 v efter första parningen och hon har fått en annan hållning. Enligt sambon beter och ser hon ut som hon gjort vid sina förra dräktigheter. Han är tvärsäker. Efter förra tiken som också visade flera symtom men ändå var tom vågar jag inte ta ut någon glädje förens UL på fredag är gjort.

Medans vi renoverar köket så har vi ett provisoriskt i dotterns gamla rum, och det betyder att sorteringen av sopor också är lite provisorisk. När jag kom upp i morse så hade hunden plockat åt sig två gräddpaket och tuggat i sig halva, samt ätit den där uppsugningsplasten(?) som ligger under köttet i plastlådan. :meh: Så jag fick sopa upp det mesta innan jobb och får väl ta resten när jag kommer hem. Yeey :meh:
Ibland älskar jag verkligen min hund.

Till det positiva är ju att han inte sprang och skällde ut hunden som gick förbi när han sprang lös på parkeringen, det är nog första gången. Så lite vett verkar där vara i honom ibland iaf :D

Maken är borta på jobb och således har jag bara en bil. Så många fula ord som uppstod när jag imorse upptäckte att däcket var platt :banghead:
Skall åka och avmaska vovve inför resa till finland i helgen och dessutom lämna bort valpen. Livet kändes plötsligt mycket jobbigare.
Sån himla tur att min kära mor bor i samma stad och kommer med sin bil som en räddande ängel :love:

Var precis ute och nattkissade Alice. Vi brukar gå runt en liten "triangel" bakom huset som är kanske 50m lång och 20 bred. Hade gått halvvägs så kom det ett konstigt ljud. Lät typ som en häst som "suckade", så där när dom reser sig efter att ha legat ner eller så. Nästan lite knorrande. Men mycket mer utdraget och starkare. Stod still och lyssnade en stund. Det var väldigt nära. Blev orolig att det var en av hästarna på andra sidan gräsplätten som börjat föla, trots att stona som ska föla snart står inne. Började gå i riktning mot ljudet (som inte kunde vara mer än 20 m bort), så slår det mig! Det kan förmodligen vara ett vildsvin som morrar på oss!! :eek: Vänder raskt på klacken och börjar sjunga Vi går över daggstänkta berg :D In i huset, snabbt som attan och googlar "wild roar sounds". Japp! Är gaaanska säker på att vi var väldigt nära på att ryka ihop med ett eller flera vildsvin alltså :nailbiting:
Har bara stött på dom en gång förut, också nära gården. Men då var det ett tydligt grymtande! Och betydligt längre bort!
Vildsvin låter som vanliga grisar, de grymtar eller nöffar. Inga morrningar eller rytanden där inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
697
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka