Uppdatering och snackistråd 4

10338866_10153589319858666_4005477330374114240_n.jpg

Den tiden på året igen! (halvvägs genom årets första klippning... han är en aning snyggare nu när allt är klart)
Varför tänker jag på denna?

Nya vattenskålen är populär... Större drickyta och mer vatten. Har fått lägga ut två extra tidningar på köksgolvet för att slippa få dyngsura strumpor. Han är där och slabbar -hela tiden-. Han dricker inte ens ordentligt när han håller på utan han mest bara slafsar runt :meh:

Grattis!!

Förlåt en okunnig, men jag blev lite konfunderad på att ni har både Spårchampionatet och Brukschampionatet, hur funkar det? Eller hon har championat i två grenar?
Och passar på att fråga, hur stor bruksmerit behövs för att plocka cert på utställning för er?

Tack :D!

Man kan ex bli brukschampion om man har 1 cert i spår, 1 cert i sök och 1 cert i rapport (plus utställningsmerit, ett utställningscert kan användas som ett av de tre certen, annars är det 3 cert och minst ett Good på off. utställning) medan man behöver ta 3 cert i spår för att bli spårchampion (+ utställningsmerit). :) . Och så är det ju också så att endast bruksraser kan bli brukschampions, medans grenchampionaten kan tas av alla renrasiga hundar :).

Lyxa plockade sitt brukschampionat på två spårcert + ett utställningscert, sen när vi tog vårt tredje spårcert så tyckte jag det var lika bra att plocka ut spårchampionatet också :D !

Vi behöver inte en enda bruksmerit för att plocka cert på utställning med aussies, tyvärr...... Däremot så kan aussies inte bli SE UCh om de inte är uppflyttade till högreklass, en väldigt låg merit men det är alltid nått!

Oh, vilken kennel?! Blev jättenyfiken nu ju :o om du inte vill skriva ut här är det ok!

Jag förstår, verkligen!, men väljer att inte berätta eftersom det inte är jag som skaffar den, och några valpar är inte födda ännu. :) Två uppfödare "köar" hon hos. Jag hoppas på att kunna visa nån bild i sommar... :)

Jag förstår, verkligen!, men väljer att inte berätta eftersom det inte är jag som skaffar den, och några valpar är inte födda ännu. :) Två uppfödare "köar" hon hos. Jag hoppas på att kunna visa nån bild i sommar... :)

Förstår dig! Men man blir ju alltid lite nyfiken när det gäller sin ras :p hoppas hon får en valpis så det blir bilder sen!

Tack :D!

Man kan ex bli brukschampion om man har 1 cert i spår, 1 cert i sök och 1 cert i rapport (plus utställningsmerit, ett utställningscert kan användas som ett av de tre certen, annars är det 3 cert och minst ett Good på off. utställning) medan man behöver ta 3 cert i spår för att bli spårchampion (+ utställningsmerit). :) . Och så är det ju också så att endast bruksraser kan bli brukschampions, medans grenchampionaten kan tas av alla renrasiga hundar :).

Lyxa plockade sitt brukschampionat på två spårcert + ett utställningscert, sen när vi tog vårt tredje spårcert så tyckte jag det var lika bra att plocka ut spårchampionatet också :D !

Vi behöver inte en enda bruksmerit för att plocka cert på utställning med aussies, tyvärr...... Däremot så kan aussies inte bli SE UCh om de inte är uppflyttade till högreklass, en väldigt låg merit men det är alltid nått!
Ah, då förstår jag! Tack för förklaringen:)

Vi var ju hos uppfödaren igår så hon fick busa med sina syskon. Vi valpägare fick prova på lite rallylydnad med hennes hundar så vi bara behövde tänka på oss själva. Herregud det var ju svårt nog! :D Så nu ska vi börja lite smått och träna här hemma.

Hon gjorde nog av med en hel del kalorier under buset dock för imorse vaknade vi av att hon spydde galla. Stackars liten! :cry:

En lapphög!
080DFB99-8A9E-433A-BB1A-0C31F3CB91A8_zpsdnnf9bnp.jpg

Gårdagens mindfuck! :rofl:
62A23806-6B27-4C02-81BF-40211DDDB00B_zpsmazxwwrx.jpg

Min ser helt galen ut som vanligt! :D
CF04E089-027D-4133-A995-8E7070CFF5D7_zpsbp5ryy5y.jpg

Har varit på klubben för första gången i år tror jag (annars har det varit inomhushall eller fotbollsplaner i närområdet) nu ikväll. Lydnad för Stoja och kompisens golden, kommenderad rallylydnad för Sigge. Fokus på störningsträning för båda mina, gick riktigt bra :) känns att jag fått framsteg i Stojas Ff, även om vi visst tappat halterna lite... Vet inte om det är underlaget, även om det känns fånigt med en hund som gladeligen badar, rullar och ligger ner självmant såhär års.

Hur illa är det när man bokat på sig så många hundar att man mailar en kollega o frågar hur många hundar hon vill ha innan hon uppnått sin vikt :D
Kollegan är även valpköpare till mig sen 92. Så jag har försett henne med stora delar av kenneln.

Men hur många ska du ha:D?

Lillpumin har varit så konstig med maten på sistone :( Han har ju bott hos mig i snart ett år nu och hela tiden varit hungrig så fort mat serverats. Han åt glatt torrfoder när han kom, som jag bytte mot färskt som han åt med lika god aptit. Nu för några veckor sedan fick de torrfoder till frukost en dag (hade glömt tina) och sen ville han plötsligt inte ha det färska längre. Såg ut som att han skulle kräkas när han försökte pressa i sig det. Så jag gav honom torrt, men sista två veckorna vill han knappt ha det heller.

I dag ser jag att tikens löp blivit ljusare. Märker skilnad på skäggets beteende. Nu börjar han reagera på henne. Höglöpet är nära. Har pratat med hanägaren och de är redo att ta emot ossinom de närmaste dagarna:)

I dag ser jag att tikens löp blivit ljusare. Märker skilnad på skäggets beteende. Nu börjar han reagera på henne. Höglöpet är nära. Har pratat med hanägaren och de är redo att ta emot ossinom de närmaste dagarna:)
och jag väntar....och väntar......och väntar.....och väntar lite till på löp :cautious: Så här länge har dom aldrig varit "före-löp-knäppa" tidigare :banghead: är nästintill helt bombsäker på att mamma-hund väntar in valpen och vägrar löpa förrän även den kommer igång:p men dom är på G.....fast det har jag sagt i flertalet veckor nu ;) dom kan inte dansa mer för varandra, dom kan inte pinka högre eller oftare och Polly kan inte bli mer energiboostad....puh

Helvete... Skulle släppa hundarna lite innan jobbet. de sprang runt lite och plötlsigt när de var bakom några träd så hörde jag Ebrah skrika som om hon var döende. När jag fick syn på henne satt hon ner och skrek och jag har ingen aning om vad som kan ha hänt.

Nu har hon extremt lätt för att börja skrika så, så jag blev inte allt för orolig utan gav henne en godis för att distrahera henne (hon brukar glömma allt bara hon får godis). Sedan gick vi en bit men då rörde hon sig inte helt ok. Någon störning bak. Försökte känna igenom henne lite, men ja, då trodde hon att hon skulle dö igen, inte för att jag kände på någon öm punkt utan för att jag höll fast henne. Jäkla hund!

När vi hade gått halvvägs hem slutade hon röra sig konstigt. Jag kände igenom henne hemma igen. Hittar inget konstigt varken i själva musklerna eller i några muskelfästen och hon skriker bara i sådana situationer som jag vet att hon alltid skriker i. Nu ligger hon och vilar. Ska hålla koll på hur hon rör sig när hon reser sig igen. Rör hon sig inte helt rent då så ska jag ringa fysioterapeuten och rådfråga. Tyvärr är det nog ingen större idé att åka dit, Ebrah lär inte gå att undersöka på ett bra sätt eftersom hon är så jobbig när hon blir fasthållen. Vi tränar såklart på det, men inte så mycket som vi borde och ja, det ångrar jag såklart nu...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka