Uppdatering och snackistråd 4

Jag har länge velat lära Alice att hoppas upp i min famn - det ser ju så coolt ut! Och känns som en bra övning för att stärka min lilla fegis. Men när matte är 180cm och hunden är 41cm så är det ju en bra bit upp i famnen! :D Men igår fick hon upp världens fart och TJOPP, rakt upp i famnen! :bump:

Är anmälda till en kurs för blyga och osäkra hundar utanför Jönköping nästa helg, för samma tränare som vi gick specialsök för i somras - som är heeelt underbar! :love: Så glad att få gå en kurs för henne som kanske kan hjälpa Alice med det absolut största problemet vi har. Problemet som gör att jag stundtals frågar mig om Alice ska vara kvar i livet eller inte. Vet att hon själv haft en hund med Alice problematik, så jag hoppas, hoppas, hoppas!

Har du kollat Renault?
De nyare modellerna har ändrat bagageutrymmena, så de är kanske något mindre. Men jag hade alla gånger hellre köpt en Renault än en Kia, fast så var jag också barnsligt förtjust i min Renault:D

Jag har slängt ett öga på dem, men så har ju chefen ett och annat att säga till om, både prisklass, säkerhet och det estetiska. När jag frågat runt så har jag dessutom bara hört dåligt om Renault, men Kian jag kört har varit helt underbar :love: (fast jämför man med en 16 år gammal A-140 Mercedes så är allt underbart)

Med det sagt så blir det nog Kian!

Skrev ju tidigare att jag är ute efter en ny bil och när man har så många saker som ska gå ihop får man ibland tulla lite på något (det är dessutom en tjänstebil), så det lutar nog mest åt en Kia Ceed GT-Line då dom har något paket där allting ingår.

Bilen är stört skön att köra, upplever inget problem med buller eller så, men bagaget... Hunden går klart in i bilen men jag lär inte få in en MIM tex då det sluttar så mycket så det blir nog till att specialbeställa efter mått som gäller.

Mardrömmen är ju om man köper på sig en bil där hunden sen inte går in på ett säkert sätt. :nailbiting:

Min kompis har en Kia ceed, tror det är årsmodell 2015, och hon har en Mim dubbelbur i den.

• Gilla
Reactions: Nux
Jag har slängt ett öga på dem, men så har ju chefen ett och annat att säga till om, både prisklass, säkerhet och det estetiska. När jag frågat runt så har jag dessutom bara hört dåligt om Renault, men Kian jag kört har varit helt underbar :love: (fast jämför man med en 16 år gammal A-140 Mercedes så är allt underbart)

Med det sagt så blir det nog Kian!
Grejen är ju att Renault har ett gammalt dåligt rykte som folk inte riktigt vill släppa. Jag hade noll och inga bekymmer med min Renault (samma med mina föräldrar som haft några stycken) och min servicekille som servar Volvo mestadels menar att Renault har färre fel än Volvo.
Vi hade Kia på förra jobbet och ljudnivån och komforten var betydligt sämre i Kian jämfört med Renault. Mitt tips är att provköra på motorväg, oavsett bil, jag hatar när det är mycket buller i bilen.

• Gilla
Reactions: Nux
Sesåå....andas. Vad har hänt?
På min mail ramlade det in 14 bilder på en söndertuggad fralla och han ingår i en grupp på 5 hundar från samma uppfödare (2 raser) resan är bokad,betald och samordnad med mycket möda o stort besvär ihop med 4 andra hundar från ett annat land, nu ska han äta antibiotika i 14 dagar och man vet ännu inte hur det går med hans öron,dom kan lägga sig ner eller det kan bli blodöron, varför kan man inte hålla isär sålda hundar??
Så nu är frågan om man ska chansa,pruta o chansa eller omorganisera hela resan i sista minuten, eller ta hundar från en annan resa o fylla upp med,fast då blir allt mycket krabbigare och dyrare.
Bara skjut mig ! :idea: Och nu fick jag migrän :cry:

Undrar vad som flugit i mira????
Var i rastgården idag med min vän och hennes två whippar som mira busat med sedan 1,5år tillbaka, hon släppte sin ena som sprang med santo och plötsligt ser jag att mira flugit på hennes hane så jag ryter och springer dit för att få bort henne. Vet inte hur det började eller någonting, bara att jag antagligen blev chockad och rusade dit. Vännens hane har ett jack på ryggen, sidan av halsen och haltar :banghead::banghead: vad har flugit i henne?? Hon har gått på hunddagis hälften av hennes liv, alltid fungerat ihop med alla och aldrig svarat på någonting. Hanen hon flög på har dessutom aldrig ens muckat med henne.

Någon som kan ge mig svar på detta beteendet? Överskottsenergi? Skyddade valpen? Bitchbeteende nu när hon börjar bli äldre? Jag fattar noll :arghh::rage:

7 km promenad i solen idag. Hemma igen så skulle tant lagotto 11 år leka med pinnar och busa med brorsan. Ett par timmar senare nu så ligger vi alla tre i soffan och är trötta och nöjda :)

På min mail ramlade det in 14 bilder på en söndertuggad fralla och han ingår i en grupp på 5 hundar från samma uppfödare (2 raser) resan är bokad,betald och samordnad med mycket möda o stort besvär ihop med 4 andra hundar från ett annat land, nu ska han äta antibiotika i 14 dagar och man vet ännu inte hur det går med hans öron,dom kan lägga sig ner eller det kan bli blodöron, varför kan man inte hålla isär sålda hundar??
Så nu är frågan om man ska chansa,pruta o chansa eller omorganisera hela resan i sista minuten, eller ta hundar från en annan resa o fylla upp med,fast då blir allt mycket krabbigare och dyrare.
Bara skjut mig ! :idea: Och nu fick jag migrän :cry:
Är tanken avel och hunden behöver ställas ut för att få meriter hade jag inte chansat. Hade den varit till sällskap hade jag chansat och prutat grovt!

Fasiken va trist!

Nu är det så varmt ute att Aysu springer till dörren när jag frågar om vi ska gå ut. Viss skillnad mot hur det varit hela vintern, när samma fråga fått henne att gömma sig under täcket ;)

Upptäckte också att listan med hundar som fått ultraljudade hjärtan (finns på rasklubbens hemsidak) börjat fyllas på. Nu blir jag ju sugen på att kolla mina hundar också, men det får bli senare.

Undrar vad som flugit i mira????
Var i rastgården idag med min vän och hennes två whippar som mira busat med sedan 1,5år tillbaka, hon släppte sin ena som sprang med santo och plötsligt ser jag att mira flugit på hennes hane så jag ryter och springer dit för att få bort henne. Vet inte hur det började eller någonting, bara att jag antagligen blev chockad och rusade dit. Vännens hane har ett jack på ryggen, sidan av halsen och haltar :banghead::banghead: vad har flugit i henne?? Hon har gått på hunddagis hälften av hennes liv, alltid fungerat ihop med alla och aldrig svarat på någonting. Hanen hon flög på har dessutom aldrig ens muckat med henne.

Någon som kan ge mig svar på detta beteendet? Överskottsenergi? Skyddade valpen? Bitchbeteende nu när hon börjar bli äldre? Jag fattar noll :arghh::rage:
Löp på G?
I bland kan ju även hundar misduppfatta varandra precis som vi människor.

Löp på G?
I bland kan ju även hundar misduppfatta varandra precis som vi människor.

Hon är kastrerad sedan första löpet då livmoderinflammation var på g.. Nu såg jag ju inte riktigt vad som hände, kan varit hanen som blivit sur och nypt till för att hon var för närgången men ändå, man blir rätt paff när ens alltid så lugna hund flyger på sådär :eek:

Tack för tummarna @russinbulle @Emor @Voff :love:

Vet inte om vi blev så mycket klokare.. :crazy: Nya rtgbilder togs på höft, rygg och knän. Höften var lös men relativt oförändrad jämfört med gamla bilder. Ingen artros att prata om heller. Så vet hade svårt att tro att problemen kommer därifrån i dagsläget. Däremot hade han lite artros i knäna, och det formen på skenbenen skilde åt benen emellan. Vet tyckte också att korsbandet inte låg riktigt som det skulle på den vänstra knät, dvs det benet som han inte har ont i! Så summa sumarum så var det vänstra knäleden som verkade mest skum. Men där har han inga problem. :confused:

Däremot syntes det ganska tydligt att högra benet är en liten aning kortare än vänster när vet sträckte ut dem. Förmodligen muskulärt. Så nu kör vi en rimadylkur till att börja med för att se om han blir smärtfri. Sen blir det nog ett besök till fysioterapeut för att checka musklerna närmare. Väntar på simsäsongen, han var verkligen så i mycket bättre skick i somras när vi simtränade 2-3ggr per vecka! Tyvärr stängde det ända hundsimmet vi hade inom köravstånd i höstas så sen dess har vi haft ofrivillig paus. :(

Fungerar simträning bra för corgis. Dom har ju så korta ben att jag tänker att det ska vara svårt för dem att simma. Vår har bara gått på vattentrask, men så finns ingen bassäng på kliniken här.

Fungerar simträning bra för corgis. Dom har ju så korta ben att jag tänker att det ska vara svårt för dem att simma. Vår har bara gått på vattentrask, men så finns ingen bassäng på kliniken här.

För oss har det fungerat bra. Har simmat honom både i bassäng och utomhus. :) Någon fantastisk simteknik har han ju inte men väldigt bra träning blev det iaf. Han har aldrig varit så fin i kroppen som förra sommaren när han simmade 2-3 ggr i veckan.

När matte är dum får hunden lida.. Dumma, dumma matte!

Tränade med Alice igår och hade världens bästa session! Shapeade "på riktigt" för första gången och det gick hur bra som helst! Alice kan nu morra på kommando! Kommandot är "dumming" :D "Alice, vad säger man om det kommer en dumming?" "uuurrr" :D Jag tyckte jag var superfyndig.

Och sen då? Joo Alice började bli superorolig. La sig, gick upp och snurrade, la sig, gick upp, osv. Började sen gny lite. Jag fick panik att det kunde vara kolik men hon hade inga andra symptom. Rådfrågade en kompis som snart är klar veterinär och hon trodde inte det var kolik. Gick ut med Alice och hon var lite slö. Kissade men inget mer. Gick ut med henne igen efter en stund och SPLASH! Monsterdiarré! :( Alice blev dock glad efter att hon bajsat! Rannsakade min hjärna efter vad som kunde ha orsakat diarrén och läste på godispåsen "Belöningsbitar - av nötlever".. Inte konstigt att hon mår dåligt med tanke på hur mycket godis hon fick när vi tränade!! Ren lever! Jag vet ju bättre än så!
Så nu har jag en ledsen bajshund pga av att jag inte tänkte på vad för godis jag gav. Dumma, dumma matte. Och stackars Alice!

Igår gick jag utanför min comfortzone och tog en joggingtur även med aussisarna i midjebältet :nailbiting:!!

img_1913.jpg

Jag har inte vågat göra det förut för jag har haft SJUKT kass joggflås och kondis, och Lilla Pu är en grymt bra draghund som drar upp tempot flera snäpp, även om man springer och bromsar med hela kroppen :D ! Men jag vågade testa, och det gick banne mig helt super :up: !

Vi körde ett intervallpass med 4 minuter jogg - 30 sekunder löpning/spurt - 3 minuter powerwalk x 4 + uppvärmning och nedvarvning, och trots att tempot drogs upp till att jag vare sig ville eller skulle ha kunnat prata även under joggningen, så kändes det grymt bra :love:

Idag var jag trött och tänkte att hundarna borde klara sig med att leta godis och leka i närmsta skogsdungen. Men, när vi kom dit var det fullt av lekande barn där.

Det gjorde att vi tog en riktigt lång promenad till en tom, stor hage där de kunde springa. Solen värmde och när de busat en stund gömde jag godis i ett träd till Aysu och på marken till Ebrah, sedan busade de ännu mer :D

När vi kom hem fick Aysu stretching och Skraj fick "träna stretching". Sedan blev det lunch. Nu har jag glada hundar och det var skönt att gå längre än planerat!
920664_615846155230435_1058793057266041635_o.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka