Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade lite i solen idag med herrn. Det gick sådär, han var taggad till tusen men med dåligt fokus - känns som vi är inne i en sån period nu. Jag är ju ingen lysande förare heller, men vi har iaf roligt :)
Testade att filma lite med, här kommer första försöket:

Krypet är inte snyggt alls men han börjar förstå vad jag är ute efter!

Tränade lite i solen idag med herrn. Det gick sådär, han var taggad till tusen men med dåligt fokus - känns som vi är inne i en sån period nu. Jag är ju ingen lysande förare heller, men vi har iaf roligt :)
Testade att filma lite med, här kommer första försöket:

Krypet är inte snyggt alls men han börjar förstå vad jag är ute efter!
Jag vill inte vara gnällig men krypet blir bättre om du håller dig på sidan om hunden,samma position som fot ungefär och tar ett steg/kryp i taget

Mina stackars djur fick ett får till middag idag. Var tvungen att nödslakta men var för trött för att ta hand om fäll/kropp, så tog bara ur henne och lade in i hundgården.

Efter första trevande undersökningen konstaterade de att det var ett mat-får, och har sen ägnat en timme åt något som nog kan kallas födoberikning. Intressant att se att de väljer revben, underhudsfett och organ före muskelkött.

Billy var fantastisk hos veterinären! Alltså riktigt fantastisk. Lugn och glad, till skillnad från spänd och skeptisk som han brukar vara hos veterinären.

Veterinären kollade tänderna (jag ville ha ett intyg) och Billy trodde nog att han var på utställning - han tyckte att det var helt okej att veterinären tittade in och kollade efter elvorna (som saknades...) :)

Sen tog djursjukvårdaren med honom (fortfarande lugn och glad) för att "försöka om det går att klippa klorna utan droger". Jag ba: LYCKA TILL! Och fyra minuter senare kom de tillbaka - med färdigklippta klor.

Jag såg ut exakt så här: :eek:

Ändå, så stolt och mallig över lelle hund. :love:

Vi har varit hos vår massör/hundfysioterapeut idag och igår, och oj vad gött vi tyckte det var alla tre :D ! Ren lyx att ha samma massör för både en själv och hundarna :up: !

160217-1.jpg

160216-2.jpg

Upptäckte att salukiarkivet blivit uppdaterat igen (sida där det finns bilder och info om alla svenska och finska salukis). Och tja... jag är glad att det är just Ebrah som är min i alla fall :angel: Att salukis varierar en del i typ råder det åtminstone inget tvivel om...
(Den som är nyfiken kan kolla på sidan här, Ebrah står med längst ner bland uppdaterade hundar: http://salukiarkivet.se/uppdaterat.php)

Upptäckte att salukiarkivet blivit uppdaterat igen (sida där det finns bilder och info om alla svenska och finska salukis). Och tja... jag är glad att det är just Ebrah som är min i alla fall :angel: Att salukis varierar en del i typ råder det åtminstone inget tvivel om...
(Den som är nyfiken kan kolla på sidan här, Ebrah står med längst ner bland uppdaterade hundar: http://salukiarkivet.se/uppdaterat.php)

Tänker på färgerna på salukis, är alla ursprungsfärger eller finns de dom som är framavlade också

Tänker på färgerna på salukis, är alla ursprungsfärger eller finns de dom som är framavlade också
De är ursprungliga. När det gäller färger så är det istället så att det finns färre färger här än i ursprungsländerna. Vissa av färgerna där anses inte "fina" här och då avlas de inte på, men eftersom några nordiska uppfödare importerat salukis från just ursprungsländerna (det går fortfarande att få dem inmönstrade) så finns det en viss variation ändå.

Någon som har koll på det här med när man kan konstatera dräktighet med ultraljud? Alltså bara få ett ja el nej på om det är liv i livmodern. Inte räkna valpar.

Ringde till en veterinär i samband med parningen och fick svaret dygn 38. Tyckte detta lät väldigt långt in i dräktigheten och tänkte att han kanske uppfattat det som att vi ville räkna valpar (vilket jag har hört att man inte kan göra) så jag ringde en annan klinik. Nu blev svaret 18 dygn:o
En jäkla skillnad.
Vi bad iaf tikägaren att boka ett Ul på sin ort till på fredag. Då dygn 22.
Men så började jag googla lite nu på kvällen och hittade ett par länkar där det står att ul vanligtvis görs på dygn 28!!!
Många bud här....
Vad tror ni? Skjuta på ul?
Vi har flera valpköpare som ligger på om hon tagit sig. Vore så gott att kunna ge ett svar om hon tagit sig.

Någon som har koll på det här med när man kan konstatera dräktighet med ultraljud? Alltså bara få ett ja el nej på om det är liv i livmodern. Inte räkna valpar.

Ringde till en veterinär i samband med parningen och fick svaret dygn 38. Tyckte detta lät väldigt långt in i dräktigheten och tänkte att han kanske uppfattat det som att vi ville räkna valpar (vilket jag har hört att man inte kan göra) så jag ringde en annan klinik. Nu blev svaret 18 dygn:o
En jäkla skillnad.
Vi bad iaf tikägaren att boka ett Ul på sin ort till på fredag. Då dygn 22.
Men så började jag googla lite nu på kvällen och hittade ett par länkar där det står att ul vanligtvis görs på dygn 28!!!
Många bud här....
Vad tror ni? Skjuta på ul?
Vi har flera valpköpare som ligger på om hon tagit sig. Vore så gott att kunna ge ett svar om hon tagit sig.

Dygn 28-30 för att vara på den säkra sidan. Syns det inget vid dygn 22 betyder det inget så bättre att göra det när man kan säga säkert. Onödig kostnad att göra om ultraljudet annars.
Räkna valpar kan man bara göra tillförlitligt på röntgen.

Dygn 28-30 för att vara på den säkra sidan. Syns det inget vid dygn 22 betyder det inget så bättre att göra det när man kan säga säkert. Onödig kostnad att göra om ultraljudet annars.
Räkna valpar kan man bara göra tillförlitligt på röntgen.
Hon var hos en vet idag som är nära bekant med ägarna och känner hunden väl. Den vetten trodde tiken tagit sig. Färg på tuttisarna, lite rund i midjan sen har tiken varit låg och kräkts vid ett tillfälle. Men ul vill man ju ändå göra.

Ska se om vi kan boka om till mitten av nästa vecka. Känns som om det borde vara hyffsat säkert då. Nu har jag räknat från sista parningen. Hon kan vara två dagar längre.

Åh nä! Jag bröt lillfingret när jag satt på en galen häst och insåg att jag var tvungen att välta honom för att han inte skulle ha ihjäl mig. :angel:
Hm...har bara brutit naglarna under ridning på tossiga hästar...O_o ...för övrigt håller jag på att bestämma mig för vilken ras jag ska ha och det lutar mer och mer åt Västgötaspets och mitt i alla funderingar blev jag erbjuden en Maremmatik på foder idag...lite för stor och fel kön, vilket är tur då:angel:...

Hm...har bara brutit naglarna under ridning på tossiga hästar...O_o ...för övrigt håller jag på att bestämma mig för vilken ras jag ska ha och det lutar mer och mer åt Västgötaspets och mitt i alla funderingar blev jag erbjuden en Maremmatik på foder idag...lite för stor och fel kön, vilket är tur då:angel:...
Tror Västgöte är ett bra rasval för dig utefter hur du bor osv :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 613
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar