Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det förstnämda. Plötsligt kampar han ordentligt, eller så tar han den i munnen och spottar ut direkt. Han bjuder upp till kamp ordentligt sas, hoppar efter den/försöker sno etc så intresset finns ju där.
Vet inte vad jag gjort för fel och känner mig rätt depp just nu.

Har du överdoserat belöningsutveckling så han förväntar sig att byta till något annat direkt eller något?
Vad gör han direkt efter han släppt kampen?

Det förstnämda. Plötsligt kampar han ordentligt, eller så tar han den i munnen och spottar ut direkt. Han bjuder upp till kamp ordentligt sas, hoppar efter den/försöker sno etc så intresset finns ju där.
Jag hänger inte med, han ska sluta så fort han vinner stocken,då är den ju död.
Eller menar du att han får den i munnen (du håller i andra änden) och han vill inte kampa tillsammans utan släpper då??

Har du överdoserat belöningsutveckling så han förväntar sig att byta till något annat direkt eller något?
Vad gör han direkt efter han släppt kampen?
Nej det tror jag inte. Belöningen brukar liksom vara vinst och eventuellt en godis när han släppt efter ärevarv liksom. Eller så kampar vi igen bara.
Han bjuder allt som oftast in till kamp igen..

Tolkar du det som att han vill leka själv med den eller är det bara dig han är sådan emot? Vill han kampa med andra?
Jag har ju träffat Ammo och han är ju en öppen och tillgänglig kille så jag har svårt att tro att problemet är att han vill "leka" helt själv.
Han behöver inte puschas på lite? Mer motstånd och uppmuntran som triggar igång lusten? Tänker lite som så att ofta brukar man försöka ha någon form av koll på hur hundarna använder sin kamplust i vardagen och att man gör tabu till att ta saker och kampa med saker hur som hellst (vi har ju sådana regler för våra hundar för att undvika missförstånd) Men de går igång på träningen. Det blir liksom situationen på planen som de känner igen och tänder på. Men det har ju fått läras in. Ammo kanske inte riktigt har fattat skillnaden mellan träning och hemma?

Fast om man tränar för tex skydd/ipo så är kampen belöningen,man byter inte den mot annat.

Jo jag är med på det! :D
Man kan ju dock i andra sammanhang använda dunderbelöningar (som tex kamp) för att utveckla värdet på "sämre" belöningar, jag tänkte om någon sådan träning - utanför skyddet - hade slagit snett.

Backa tillbaka till jeansbenet och marknivå, och låt han inte få den,utan du leker han tittar på,sen är det klart ,när han skriker som en gris kan han få vara med o leka igen,har du någon som kan hjälpa dig leka med honom?
Har inte kört något sådant iom att jag inte startat upp skyddet än. Nu är det bara lekkamrat som belöning i lydnaden jag har.

Backa tillbaka till jeansbenet och marknivå, och låt han inte få den,utan du leker han tittar på,sen är det klart ,när han skriker som en gris kan han få vara med o leka igen,har du någon som kan hjälpa dig leka med honom?
Hahahaha
Skrika som en gris :D
Men så tänker jag med. Höja retningsnivån. Göra stocken åtrovärd som f*n!!!

@Wingates frågade sambon och han säger att det kan vara avståndet er två emellan som stör Ammo. Att du är för nära. Han tycker du ska prova med att sätta en lina på kudden och kasta ut den och reta honom lite och sen dra och kampa med honom på avstånd till att börja med.

@Voff Blev nyfiken när du pratar om e och b-linjer, vad menar du då? Förstår att det är olika linjer med olika individer men kan du kortfattat berätta om dom?
Kan egentligen inget om schäferlinjer, men det hindrar ju mej inte från att lära mej mer ;)

Gah... Stoja är superstressad nu i em/kväll. Fattar inte varför, ok att de inte fått göra nåt vettigt idag men det brukar inte vara några problem.
Hon piper och ska kolla bebis vid minsta pip. Kan inte fokusera på klickerträning (för bebis piper) och dissade ben. Nu sitter hon iaf och tuggar, förhoppningsvis lugnar hoj sig lite för hon stressar ju mig också.

Men du har ju kvar Zala i din Ebrah :love: tiklinjen i rätt nedstigande led!
Någon tik ur Ebrahs kull ska väl säkert gå i avel? Om inte Ebrah själv?
Jo det har jag ju, men Ebrah är definitivt inte min sista saluki :D Tyvärr var de bara tre tikar i Ebrahs kull. Det är hon, en syster är såld till Danmark och är sin mattes första saluki (m.a.o. blir det ingen avel där) och den andra till Norge hos en man som jag inte hört talas om förut (m.a.o. ingen uppfödare eller superaktiv person). På kenneln bor en hane kvar och en bror bor hos valparnas pappa, de två lär användas i avel om de blir bra, så det är väl bara att hoppas på att de får para intressanta tikar senare. Deras mor fick en kull för något år sedan också med två tikar där den ena bor kvar på kenneln, men jag vill inte ha någon avkomma till henne även om hon säkert kommer gå i avel. Men ja, uppfödaren har ju rätt att ta en kull på Ebrah, så jag kommer hålla utkik efter lämpliga hanar att tipsa dem om, om de vill ha en kull :p

@Voff Blev nyfiken när du pratar om e och b-linjer, vad menar du då? Förstår att det är olika linjer med olika individer men kan du kortfattat berätta om dom?
Kan egentligen inget om schäferlinjer, men det hindrar ju mej inte från att lära mej mer ;)
Schäfern har blivit uppdelad i två delar (som så många andra raser) i en utställningsvariant och en arbetsvariant. Den arbetande typen kallas bruksschäfer, dvs b- schäfer. Den andra typen är exteriörtypen, dvs e-schäfer.
E-typen brukar tydligast kännetecknas som ganska röda med tydlig svart sadel på ryggen, mycket piggment, sluttande haser och rygg. Vissa går så långt som att kalla dem räkor, karpryggar mm. De är större, har mycket päls.
Brukslinjerna ligger i snitt nära 10 kg under en e-schäfer. De är oftast mer grå eller melerade till svarta. De har en rakare rygg och är inte så kraftigt vinklade bak. Ser man till de tjänstehundar inom polis, narkotika, sök och väkteri är det nästan uteslutande b-schäfrar som ses inom rasen. Likaså inom tävling.
Varför det ses så lite så lite exteriörhundar i tjänst och tävling låter jag någon annan spekulera i ;)

@Voff, den där som först trodde att ni skulle använda en e-schäfer, lurades hen av färgen kanske? Jag själv såg bilden... någonstans? instagram? och blev förvånad över att ena hunden inte var grå :D

Typ världens bästa Monster på noseworkträningen ikväll! :love:

Så fruktansvärt nöjd med honom, två pass knatade vi mot en bana där det stod en bunt människor i vägen, påbylsade och med ljus bakifrån, totalt ointresserad vovve - tills de började ta kontakt med honom, då fick de några svansviftningar. Sen näsan i banan, hittade lavendel. :up:

Sen ett pass inne där han letade godis, inte bara letade han faktiskt efter godiset (vilket inte är så svårt för andra hundar men för min är det typ ett mirakel :laugh:), utan han kravlade sig in i trånga utrymmen, hoppade upp på bord, vingliga stolstravar (mattes hjärta i halsen med ett "iiiip :nailbiting:") och klämde sig mellan saker som föll över honom. Ju mer belastad hans sociala osäkerhet är, desto svårare har han med risker i miljön (saker som klämmer/håller fast honom och saker som faller över honom), men ikväll var han verkligen totalt obekymrad. (Och givetvis hittade han allt jag bad honom om, men sånt är halvintressanta bisaker för mig. :laugh:)

Mattes älskling fick en pinne när vi kom hem!
("Pinne" = tjurmuskel)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 605
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar