Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så sugen på att skaffa en till hund om ett halvår eller nåt år. Känns skitdumt att ens tänka tanken bara ett par månader efter att jag lämnade bort Leo, men det är så tomt att bara ha en hund hemma. Och helt ärligt vet jag inte hur länge jag ska orka krångla med hennes allergier :(

Våra hundar blir överlyckliga när de kommer till pensionat, och sen lika överlyckliga när vi hämtar dem :D

Mandy har HATAT pensionat med stor passion och overtygelse och kom hem med tendenser till separations angslan:down: Utom hos Lisa. Mandy var jatte glad nar jag kom och hamtade dem, men var precis lika glad att aka tillbaka till Lisa dagen efter.:confused: Diva hade lika garna stannat kvar, det ar sa manga kul hundar att leka med hos Lisa.:angel:

I dag pa morgonen slapade jag med Maken pa en nagot forkortad hundpromenad. Till och med han gillade var nagot forkortade runda.
Hundarna ar tamligen hysteriska, de alskar det har och det gor Princess Diva till en liten trouble maker. Hon forsoker dra igang Miss Mandy att leka, men Mandy har inget intresse att leka. Da borjar Diva picka pa henne, Miss Mandy accepterar att hon petar pa henne med nosen, sakta knuffar henne sidledes flera meter medan hon gar vidare, men hon sager ifran nar Diva tar sats och tacklar henne .
Darfor ar Diva fortfarande alltid ar i focus eftersom hon (som man sager har) forsoker bli lite "too big for her britches". Hon kan springa och ha hur kul som helst ... men hon har ingen ratt att picka pa Mandy som gar undan. Det slutar i "slagsmal" (det vill saga att det ar ett forskrackligt ovasen och de haller fast varandra med tanderna i halsskinnet tills vi sarar pa dem.
Diva blir dock battre och battre, sa vi far se hur lange till jag maste halla ett oga pa dem. Det borde ga over snart.

Det har var ett snabbt stopp for att lugna ner sig lite i morse.

IMG_0256_zps6jy0pllb.jpg

Våra hundar blir överlyckliga när de kommer till pensionat, och sen lika överlyckliga när vi hämtar dem :D
Min huligan som i normala fall är helt lugn i bilen går igång som om vi har jagat men lämnat honom i bilen när jag svänger ner till pensionatet... Han kastar sig sen över ägarna med pussar och så drar de iväg på promenad när jag åker. Sen är han lika glad när jag kommer och hämtar, men sover som en stock när han kommer hem. :D

Min huligan som i normala fall är helt lugn i bilen går igång som om vi har jagat men lämnat honom i bilen när jag svänger ner till pensionatet... Han kastar sig sen över ägarna med pussar och så drar de iväg på promenad när jag åker. Sen är han lika glad när jag kommer och hämtar, men sover som en stock när han kommer hem. :D
Samma här :p

I april ska det visst ordnas grundutbildningsdag för de som vill bli lure coursing-funktionärer. Börjar känna att jag nog "måste" gå något sådant och utbilda mig till någon typ av funktionär för ja, jag har ju tävlat en del med Aysu och planerar att hålla på aktivt även med Ebrah.. Det är alltid brist på funktionärer, men det är först nu jag känner att det skulle fungera för mig rent praktiskt att hjälpa till... Och åh, jag är så sugen på att låta Ebrah jaga trasa nu!

Malte är lämnad hos hundvakt nu :( Det kommer gå bra, men lite orolig är jag allt :angel: Han ska vara där heeeela dagen :cry:

Får andra raser jaga trasa, officiellt/inofficiellt?
På kapplöpningsbanan, ja, de brukar anordna unghundsträning/nybörjarträning då och då där alla är välkomna. På lure coursing är det svårare just pga funktionärsbrist och ofta även tidsbrist. Det är bara vinthundar som får tävla lure coursing och kapplöpning. På lure coursing-träningarna går det ibland att vara med trots icke-vinthund, men det gäller att prata med arrangören om det innan (till de flesta träningar behöver man ändå föranmäla). Där är ett träningstillfälle ok utan medlemskap, men för att vara med vid fler tillfällen så ska man vara medlem i vinthundsklubben.

Jag själv tycker det är bättre att börja med kapplöpningsbanan, även för de som har vinthundar. Det är lättare att ta sig till banorna, går snabbare där, är inhägnat, hunden behöver inte munkorg när den springer ensam och jag tror dessutom att det är lite billigare :p Själv kommer jag låta Ebrah springa på någon unghundsträning första gångerna och när jag väl är helt säker på att hon jagar bra samt har åldern inne för licenslopp, då får hon springa lure coursing.

Huh, snacka om att hjärtat slog fort en stund nu på morgonen när vi var ute i skogen! Jag hade bara med Ebrah och hon var lös. Plötsligt fick jag syn på en hel rådjursfamilj en bit framför oss, och Ebrah var ca 10 meter framför mig på väg mot dem.

Som tur var tvärvände hon och kom direkt på inkallningen, det var som om hon inte ens la märke till rådjuren, men med tanke på hur nära de var och att de faktiskt rörde sig så förstår jag inte hur hon skulle kunna missa dem. Kanske om hon var så inne i att leka att hon inte reagerade på andra saker... Nåja! Jag kopplade, gick åt andra hållet och lät henne sedan springa lite till. Det kändes väldigt bra att kunna släppa henne igen efter rådjursmötet.

Vi mötte även några andra hundar på vägen till och från skogen. Några mindre som hon inte brydde sig om och två schäfrar där den ena skällde massor. Där blev hon lite orolig. Sedan en spets av något slag som hon nog tyckte att var lik vår väns shiba, för jösses vad busig hon blev när den skällde på oss :p

Nu sovs det lugnt här hemma och jag känner mig åter igen ganska stolt över min duktiga lilla valp :D

Hellre 10 valpar som ska pottränas än en hund med urinvägsinfektion!!!
I tre dygn har jag sprungit ut och in dygnet runt med en gnisslig, steppande hund. Håller på att gå sönder av trötthet. Hoppas antibiotikan börjar ge eftekt under dagen så jag får sova i natt. Sambon sover som en död och hör inte gnället. Lyllos honom.
Skägget själv är pigg och mår som vanligt iaf:)

Morgonpromenad med en vän i snöstormen. Hundarna var tokbusiga och min grabb hade nog vaknat på fel sida. Alla hundmöten var besvärliga idag, och han drog och ryckte i mig när han inte busade med kompisens hund. Nåja, man får väl vara glad att han var glad, och förhoppningsvis trött efter snöpulsande.. :angel:

Dagens tilltänka långpromenad blev inställd... Det har regnat på snöslasket och fryst till=isgata precis överallt! Inte ens Lego kunde gå normalt. Så vi halka runt i ca 20 min sen gav vi upp och halkade hemöver igen...

Så för att stilla lite aktiveringsbehov så gjorde vi några kontaktövningar som vi fått i läxa från kursen och avslutade med att gömma godis i hela nedervåningen som Lego fick leta upp.

Imorgon får han hänga med till stallet och springa lite med ponnyn när jag kör istället, ute på åkrarna bör det inte vara så halt, det var det inte tidigare idag i vart fall

Vi åkte till skogen idag som vanligt och hon kunde springa lite lös. Hon var superduktig och kom oftast direkt på inkallning. :love:

I slutet så mötte vi en man med två små hundar som faktiskt ville leka så hon fick springa lös en stund med dem med. Lycklig valp! :up: Sen kom hon och satte sig hos matte när hon var trött. :heart

Jag åkte till grustaget och släppte pinnarna. Billy får inte vara lös förutom på stränder, i grustag och där det är inhägnat eftersom han har noll impulskontroll och gärna drar på spår - så oj vad han njöt! Han spurtade några vändor och spenderade sedan resten av tiden med att nosa och inventera och kissa en ziljon gånger. Typiskt mys, enligt Brunis ;)

Vad hände? Har inte vågat åka till rastgården här än. Har sett vilka hundar det är som brukar hänga där.. :cautious:

Satt på huk o blev ner puttad av en amstaff när jag hade suris i knät sen samma hund drog mig i håret två gånger när jag puttade bort honom från suris..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
189
· Visningar
9 032
Senast: Trott
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 026
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar