Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker kolla upp vad som gäller för att åka till Finland. Blir inte riktigt klok. Jag vet att jag läst någonstans att vovves rabiesvaccination inte är giltig, men nu hittar jag det inte?
Det står att om hunden är rabiesvaccinerad när den är under 12 veckor så är det inte giligt.
Min hund är rabiesvaccinerad på 12-veckorsdagen.

Men sedan står det att om hunden är ett år eller äldre när rabiesvaccinationen ges så är vaccinet giltigt 2-3 år beroende på vaccin. Innebär det att vovve måste vaccineras om? Någon som har koll? Typ @Malibu_Stacy kanske :)

Försöker kolla upp vad som gäller för att åka till Finland. Blir inte riktigt klok. Jag vet att jag läst någonstans att vovves rabiesvaccination inte är giltig, men nu hittar jag det inte?
Det står att om hunden är rabiesvaccinerad när den är under 12 veckor så är det inte giligt.
Min hund är rabiesvaccinerad på 12-veckorsdagen.

Men sedan står det att om hunden är ett år eller äldre när rabiesvaccinationen ges så är vaccinet giltigt 2-3 år beroende på vaccin. Innebär det att vovve måste vaccineras om? Någon som har koll? Typ @Malibu_Stacy kanske :)
När blev han/hon vacc senast och hur gammal är hunden nu?

Han blir 2 år i slutet på februari. Så rabiesvaccinationen borde han ha fått i början på maj 2014 om jag tänker rätt nu, vet iaf att vi gav den samtidigt som vanliga 12-veckors vacc.
Du måste kolla i passet vad han blev vacc med,men rent generellt så ska man re-vacc rabies 1 gång om året (tror det bara är ett vacc som är 3 årigt)

Så om du tex vacc på måndag så kan du åka 21 dagar senare.

Du måste kolla i passet vad han blev vacc med,men rent generellt så ska man re-vacc rabies 1 gång om året (tror det bara är ett vacc som är 3 årigt)

Så om du tex vacc på måndag så kan du åka 21 dagar senare.
Kollade passet nu, han blev vacc 27/5-2014. Veterinären har skrivit att det är giltigt till 27/5-2017.
På ettiketten står exp date 01-2017 om det spelar roll.

Men då kan jag be att de ger honom rabiesvacc när jag vaccinerar mot kennelhosta i februari? Ska inte åka förrän i april.

Och usch... Vi är lite i samma sits fast med katten. Inte dags än men vi får väl se hur länge hon får må bra. Skulle gärna vilja att det sker hemma i så fall men vet inte alls hur man får tag på nån sån?
Distriktarna brukar inte ha några problem med det. Kolla vilka ambulerande veterinärer du har i närheten. Vi har avlivat alla hemma, på mina föräldrars gård, där de har begravts.

Kollade passet nu, han blev vacc 27/5-2014. Veterinären har skrivit att det är giltigt till 27/5-2017.
På ettiketten står exp date 01-2017 om det spelar roll.

Men då kan jag be att de ger honom rabiesvacc när jag vaccinerar mot kennelhosta i februari? Ska inte åka förrän i april.

Inom hela EU är det numer samma regler (förutom öar som tex UK som får undantag pga att det är en ö). Det betyder att alla länder godtar vaccinationen som är giltig i 3 år. Din hunds rabiesvacc gäller till 27/5-2017 så du behöver inte vaccinera om om du ska resa innan det. Han är vaccinerad på 12-veckorsdagen vilket är godkänt.
Däremot måste du avmaska hunden hos vet tidigast 5 dygn och senast 1 dygn innan avresa till Finland.

Fast går man in och kollar mer, så kostar det från 20 kr per måltid ;) Alltså mer än en måltid per box :D Känns som ungefär samma innehåll som t ex Nordic och ändå så mycket dyrare......:crazy:

Var hittade du det?
Jag tycker det är helt sanslöst att alla hundar ska äta samma portion också. De har ju bara 3 olika storlekar small, medium, large. Mängden en chihuahua ska äta är dubbelt så mycket som mina hundar får och de väger typ 3 gånger så mycket som en chihuahua. För att inte tala om hur mycket förpackningar som går åt, varje portion är ju förpackad för sig. Stackars miljön :crazy:

Nej tycker det hela känns som ett skämt och som om någon som inte har koll på hund har startat hela grejen.

Jag börjar vara less på det här kyliga vädret nu... Vi hade ca -30 torsdag - fredag så då blev det väldigt korta promenader, igår var det -13 så passade på att ta en ordentlig långprommis.
Hade planerat att ta en långpromenad även idag (soligt och vackert) men så är det -22 :(

Min hund är inte jättebrydd om kylan förutom tassarna, hon får lite kramp eller börjar halta om det blir någon liten snöklump under tassarna.

Har nån något förslag på sockar till hunden som man kan tillverka av saker man har hemma? Jag har funderat på små sockar som jag surrar lite tejp runt för att dom ska sitta kvar, men känns som att det blir blött....

Jag börjar vara less på det här kyliga vädret nu... Vi hade ca -30 torsdag - fredag så då blev det väldigt korta promenader, igår var det -13 så passade på att ta en ordentlig långprommis.
Hade planerat att ta en långpromenad även idag (soligt och vackert) men så är det -22 :(

Min hund är inte jättebrydd om kylan förutom tassarna, hon får lite kramp eller börjar halta om det blir någon liten snöklump under tassarna.

Har nån något förslag på sockar till hunden som man kan tillverka av saker man har hemma? Jag har funderat på små sockar som jag surrar lite tejp runt för att dom ska sitta kvar, men känns som att det blir blött....

Jag gillar verkligen den här modellen. Blir väldigt billigt och funkar skitbra. Bara att kasta i tvättmaskinen när de är skitiga och beroende på vad man syr dem i kan de ju vara vattenavvisande osv. (blogglänk, men det är ju en instruktion!)
https://yabastasiberianhusky.wordpress.com/2013/01/28/sy-dina-egna-hundsockor/

Eller så klämmer man i ordentligt och syr av innerslang. Tål massor men är hala på packad snö/is.
http://mattisblogg.se/2012/11/sy-egna-hundsockar-av-gummi/

Vaknade tidigt idag, innan hundarna :p De kravlade sig upp när jag började fixa frukost till mig. Började då fundera på om vi skulle hoppa in i bilen och åka till skogen eller inte. Det blev en tur till skogen och jag är SÅ glad för det! Det var otroligt vackert, de enda färska spåren i snön var från ett rådjur som korsat stigen vi gick på och det var så lugnt, tyst och skönt. Först mot slutet av rundan mötte vi en människa, men då var hundarna så lugna och nöjda att jag inte ens behövde ropa på dem för att kunna koppla. De gick lösa hela tiden annars, Aysu strosade runt och valpen var galen i vanlig ordning.

Jag älskar verkligen lugnet som blir hemma när hundarna sover för att de är riktigt glada efter motion. Det är verkligen ett helt annat lugn än när de sover för att de har tråkigt.

Vi har lyxen att bo 25 meter från skogen :) När omplaceringen flyttade hit fanns det ingen stig genom den skogen, men nu finns det :p Det är med andra ord inte ofta vi träffar på några andra där, varken människor eller hundar.
Det går inte en promenad nu utan att jag tänker på hur mycket det gått framåt sedan tokstollan flyttade hit :love: Nu kan hon springa fritt, även om vi har långlinan kvar som säkerhet. Inkallningen blir bara bättre och bättre, så småningom kanske vi kan våga ta bort linan helt...

Inom hela EU är det numer samma regler (förutom öar som tex UK som får undantag pga att det är en ö). Det betyder att alla länder godtar vaccinationen som är giltig i 3 år. Din hunds rabiesvacc gäller till 27/5-2017 så du behöver inte vaccinera om om du ska resa innan det. Han är vaccinerad på 12-veckorsdagen vilket är godkänt.
Däremot måste du avmaska hunden hos vet tidigast 5 dygn och senast 1 dygn innan avresa till Finland.
Okej, vad bra! Jag blev som lite nojig för jag läste någonstans på fb att de nya reglerna gjorde att hans inte skulle räcka längre.
Så det spelar ingen roll att det bara står att om hunden är ett år eller äldre vid vacc så räcker det i 2-3 år?

Var hittade du det?
Jag tycker det är helt sanslöst att alla hundar ska äta samma portion också. De har ju bara 3 olika storlekar small, medium, large. Mängden en chihuahua ska äta är dubbelt så mycket som mina hundar får och de väger typ 3 gånger så mycket som en chihuahua. För att inte tala om hur mycket förpackningar som går åt, varje portion är ju förpackad för sig. Stackars miljön :crazy:

Nej tycker det hela känns som ett skämt och som om någon som inte har koll på hund har startat hela grejen.
Det är bara för dom rika den där :P Hittade nåt om kostnaden under info eller så.

Vill ha tips på bra den som passar speciellt för mina äldre hundar då båda har blivit lite känsliga i magen speciellt min stora för vanliga ben
Några tips?

Du skall inte komma o snacka om kallt (tänk Hasse o Tage).
När jag kom hem från Uppsalaträffen inatt så hade hundskrället fått upp bakdörren på vid gavel, inomhustemperaturen var + 2,3. Det tog ett tag att få upp värme. Jag tvånglade honom att ligga fiskrok i min famn, under täcket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 827
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar