Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag med.
Är ju ett riktigt blötöga för lyckliga slut så lite läppdarr blev det här.
Vilken fantastisk ägare hon har som har BOTT i skogen hela tiden i den här kylan!!:o:love:

Ja, man behöver sådana historier med tanke på hur mycket hemskt man läser om hundar som inte hittas levande eller som vanvårdas.

Jag såg en vanvårdsstory på fb idag som gjorde att jag fick lite tårar i ögonen. En kvinna skrev hur hon och hennes familj tagit hand om en vanvårdad 7-årig tik för tre år sedan (blandras av dobermann-typ). Hunden hade en massa rädslor, men med familjens två berner sennen som trygga förebilder har hon överkommit en efter en. Det enda som återstått var rädslan för eld - men idag, när de kom in från en kall promenad, hade hon självmant hoppat upp i fåtöljen framför brasan!

Historien var kompletterad med en gammal bild på en mager hukande krake och en från idag, när en hund med glänsande päls ligger och vilar i fåtöljen. Helt underbart. :heart

Ja, man behöver sådana historier med tanke på hur mycket hemskt man läser om hundar som inte hittas levande eller som vanvårdas.

Jag såg en vanvårdsstory på fb idag som gjorde att jag fick lite tårar i ögonen. En kvinna skrev hur hon och hennes familj tagit hand om en vanvårdad 7-årig tik för tre år sedan (blandras av dobermann-typ). Hunden hade en massa rädslor, men med familjens två berner sennen som trygga förebilder har hon överkommit en efter en. Det enda som återstått var rädslan för eld - men idag, när de kom in från en kall promenad, hade hon självmant hoppat upp i fåtöljen framför brasan!

Historien var kompletterad med en gammal bild på en mager hukande krake och en från idag, när en hund med glänsande päls ligger och vilar i fåtöljen. Helt underbart. :heart
Hon skrev bl a:

Vi hade redan två hundar, två trygga berner sennen pojkar och var tveksamma att utöka flocken. I synnerhet med en sådan vilsen, rädd och för oss helt okänd varelse. Tack vare våra hundar, som tog hand om henne på det mest fantastiska vis, så lärde hon sig ganska fort att komma över de flesta rädslor och dessutom lärde de henne hundspråket.
Inget hem hittades till henne under den här tiden och avlivining återstod. Vi bestämde oss att försöka ta hand om henne tillsammans med våra två andra hundar. Hon är en underbart fin, mjuk och numera trygg hund.

:heart

Kaosdag... :banghead: Sån där dag då jag önskat mig en sambo eller liknande som kunnat ta ut hundarna på promenad så att jag kunnat begrava mig i sängen hela dagen. Ungefär.

Som tur är så har inte allt varit dåligt. Bra saker:
När vi under kvällspromenaden plötsligt mötte den hund i kvarteret som skriker och blir hysterisk vid hundmöten så morrade Aysu visserligen till, men hon slutade när jag kallade in henne (hade henne i koppel men körde inkallning ändå). Sedan var hundarna lugna trots att vi hörde den andra hunden skälla allt eftersom matte släpade den längre och längre bort från oss. Väldigt skönt att mina hade vett att uppföra sig då!

Kort därefter började två harar skutta kors och tvärs över vägen. Aysu tvärstannade och kom till mig för att få godis när jag berömde. Valpen tittade på Aysu och gjorde likadant :D Valpen lyssnade sedan på mitt "gå fint"-kommando tills vi var framme vid porten. Tänk att det kan bli enkelt att gå med två tokiga salukis trots att det flyger runt harar i närheten!

Vi mötte också en man som visade sig ha en bror som hade salukis i något av salukins ursprungsländer, oklart vilket. Han var väldigt trevlig och det var så kul att träffa någon som har full förståelse för vad det är jag har i kopplet. Önskar att vi kunnat prata längre!

Och sist men inte minst: valpen har somnat nu. Griniga Aysu med. Äntligen!
(Aysu brukar ha okomplicerade löp, men jäklar vad hon är grinig nu. Lite hormoner som flyger runt i kroppen i kombination med galen valp är visst ingen fantastisk kombination).

Vi var inne och rotade i förrådet tidigare ikväll. Överlycklig Stoja hjälpte till och hittade en PET-flaska. Efter att korken var öppnad osv blev den perfekt att spela fotboll med husse med. Mycket lycklig aussie :D

Långpromenaden igår blev en aning frostbiten :angel: -23 :D
Vovve var dock överlycklig som vanligt i snö och tyckte att han inte skulle behöva gå in. Eftersom det varken var folk eller hundar ute och man såg väldigt bra så passade jag på att ha honom lös en bit. Jäklar vad han ville rejsa, skitbusig blev han! Men han kom varenda gång jag kallade in honom! Så stort framsteg så matte blir väääldigt glad! :heart

Långpromenaden igår blev en aning frostbiten :angel: -23 :D
Vovve var dock överlycklig som vanligt i snö och tyckte att han inte skulle behöva gå in. Eftersom det varken var folk eller hundar ute och man såg väldigt bra så passade jag på att ha honom lös en bit. Jäklar vad han ville rejsa, skitbusig blev han! Men han kom varenda gång jag kallade in honom! Så stort framsteg så matte blir väääldigt glad! :heart
Härligt! Det är verkligen det bästa med "dåligt" väder, att man helt plötsligt blir ensam ute på hundpromenaderna.

*början på gnäll* Usch, ska snart iväg med hunden några timmar men varken jag eller Skägg är vakna än :crazy: Har stoppat i mig en hel hög med mediciner och hoppas att jag överlever dagen haha :p Måste boka tågbiljetter till Göteborg också, fattar inte hur jag ska hinna med allt :nailbiting: *slut på gnäll*

Houdini´s smaklökar utvecklas.
Urskrapade jordnötssmörs burkar är hårdvaluta. Jag ställer dem ganska så svårstulna så han får jobba lite. Var borta hela dagen igår o vad hittar jag i sängen förutom jordnötssmörburken? Jo en renslickad burk som hade funnits minimala rester av fikonmarmelad, dessutom en nästan renslickad burk hallon/granatäpplemarmelad. Hans tunga var inte tillräckligt lång för att sörpla i sig det som fanns i bottnen.
Tokhund!

Igår hade Lasse och jag träff två med bruksgänget. På platsliggningen reste sig en hund och den bredvid satte sig upp, men Lasse låg kvar. :up: Något gnällig, men ändå. Stolt matte. Fick även testa på framförgående och jösses så trögt det gick, Lasse skulle 1. inte lämna matte 2. äta snö 3. titta på alla andra. Leksaken som vanligtvis är världens bästa leksak var plötsligt inte ett dugg intressant, matte: :confused:. Bytte till slut mot godis och då gick det genast bättre.

Idag har vi tränat hemma, inomhus. Något jag gärna inte gör eftersom han har så svårt att hålla fokus, katterna kommer i vägen, köket är trångt, gammeltanten tänker "oh, godis, jag vill också vara med!!". :cool: Men vad gör man när det snöar horisontellt? Nackdelen med att bo bredvid havet, ständigt halvstorm så här års.

Åh, jag blir så less. Nu när jag fått ordning på kameran så börjar lightroom strula. De är perfekt framkallade i lightroom, med vitbalans osv. Väl exporterade blir de alldeles underexponerade och trista. Why?!?

12417805_10153455044508666_2175527233946190638_n.jpg
10644500_10153455044543666_815421446965964349_n.jpg
944892_10153455044753666_3714256709890128720_n.jpg
1098195_10153455044708666_7249334391470328978_n.jpg
12439128_10153455044813666_5178743880394969226_n.jpg
12541070_10153455044993666_6883839719148407247_n.jpg
12400498_10153455045073666_9043247527824844541_n.jpg
12507243_10153455045148666_418948583169520662_n.jpg
994715_10153455044953666_1098581577001984866_n.jpg
12540785_10153455045048666_8348344983647800694_n.jpg

Äntligen kom snön till oss. Var vi sist i landet med att få detta vita underverk?

Ystra, lyckliga hundar, en själaglad som och en lycklig matte/mamma som äntligen slipper skitiga golv.
Jag och sonen var ute med hundarna och åkte snowracer och Stjärtlapp. Även skägget fick åka några vändor snowracer med mig. Han tyckte det var sådär kul......
Han föddes till en gubbe och har aldrig varit barnslig eller fattat vad som är kul :p

Har gått i flera dagar och klurat på detta med fodervärdar.
Ni som har fodervärdar eller har hittat fodervärdar.....hur har ni gått till väga/kommit i kontakt med varandra?

Vi hade en på lut men den blev gravid plus hade redan hund så.....
De vi har innan är inom familjen. Nu behöver vi alltså ta en för oss helt okänd människa och det känns....oroligt.
Kommer behöva två till kommande kull och en till nästa så det gäller att tänka ut nu hur vi ska gå tillväga för att hitta dessa tre. Frågar man bara nån valpköpare som man känner lite extra för? Slänger man ut frågan till folk man tror/litar på? Går man ut med att man söker fodervärd eller attraherar man fel folk då? (snåljåparna)
Vad vi önskar i en fodervärd och hela tjomojset runt om kring är vi på det klara med. Men hur hittar vi på dessa människor? :confused:

Har ni några bra tips?

Äntligen kom snön till oss. Var vi sist i landet med att få detta vita underverk?

Ystra, lyckliga hundar, en själaglad som och en lycklig matte/mamma som äntligen slipper skitiga golv.
Jag och sonen var ute med hundarna och åkte snowracer och Stjärtlapp. Även skägget fick åka några vändor snowracer med mig. Han tyckte det var sådär kul......
Han föddes till en gubbe och har aldrig varit barnslig eller fattat vad som är kul :p

Har gått i flera dagar och klurat på detta med fodervärdar.
Ni som har fodervärdar eller har hittat fodervärdar.....hur har ni gått till väga/kommit i kontakt med varandra?

Vi hade en på lut men den blev gravid plus hade redan hund så.....
De vi har innan är inom familjen. Nu behöver vi alltså ta en för oss helt okänd människa och det känns....oroligt.
Kommer behöva två till kommande kull och en till nästa så det gäller att tänka ut nu hur vi ska gå tillväga för att hitta dessa tre. Frågar man bara nån valpköpare som man känner lite extra för? Slänger man ut frågan till folk man tror/litar på? Går man ut med att man söker fodervärd eller attraherar man fel folk då? (snåljåparna)
Vad vi önskar i en fodervärd och hela tjomojset runt om kring är vi på det klara med. Men hur hittar vi på dessa människor? :confused:

Har ni några bra tips?

Jag har blivit tillfrågad några gånger, trots att jag inte sökte hund. Tror att det är ett ganska bra sätt. Alltså ta kontakt med förare/hundägare ni är bekanta med och tror på och fråga om de skulle vara intresserade av att ta en hund på foder. Det värsta som kan hända är att de tar det som en komplimang men inte vill/kan.

Annonsera tror jag är dömt att misslyckas, såvida man inte vill anställa nån som kan gallra i inkorgen ;)

Jag har blivit tillfrågad några gånger, trots att jag inte sökte hund. Tror att det är ett ganska bra sätt. Alltså ta kontakt med förare/hundägare ni är bekanta med och tror på och fråga om de skulle vara intresserade av att ta en hund på foder. Det värsta som kan hända är att de tar det som en komplimang men inte vill/kan.

Annonsera tror jag är dömt att misslyckas, såvida man inte vill anställa nån som kan gallra i inkorgen ;)
Den vi hade på lut frågade vi. Kan inte komma på någon mer i bekantskapskretsen just nu. Alla har liksom fullt med "mattrial för några år framåt. Annonsera tror jag som du om. Möjligtvis på hemsidan men inte mer. Hade det varit en ickekrävande sällskapsras så hade det varit lättare. Men en större brukshund med en jäkla arbetsmotor.... Kan lätt bli fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 804
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V