Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, tack, det är jättekul att veta att det finns de som uppskattar sådant jag skriver :D
Ebrah är fantastisk! Många säger att "så vild som en saluki är när den är valp, så lugn blir den som vuxen". Inte för att det stämmer (då hade nog mina hundar blivit riktiga sölkorvar när de vuxit upp) men ja, de lugnar sig rejält när de väl blir lite vuxna... Jag gillar när de tänker mycket, har massor av energi och är obotligt positiva till allt. Jag har mött en del salukis som redan från valpstadiet är skeptiska till andra människor, inte ens söker kontakt med egna människorna alla gånger eller som är trygga men så lugna att jag undrar om de alls tänker något. Hellre en vild sak som Ebrah då :D Jag får hoppas att hon blir riktigt duktig på att jaga trasa, går igenom BPH-bana med trevligt resultat, gör några hälsoundersökningar utan anmärkning och att det finns en liknande hane när jag har plats, råd, tid, kunskap och lämpliga valpköpare :angel:

Kan tänka mig det! Jag har träffat ett gäng salukis från Iran eller med iranska salukis väldigt nära i stamtavlan. Har även haft kontakt med en uppfödare i Finland som har salukis från flera olika ursprungsländer. De iranska är vanligtvis något jag verkligen tycker om. Framåt, orädda, positiva och med både sund och snygg kropp.

Här är två iranska importer som en vän har:
61241_1343671152.jpg

63809_1343671155.jpg

Här är en svensk hane med väldigt mycket iranskt väldigt nära i stamtavlan (pappa samt morföräldrar)
med_4fc8714251edf.jpg

Här är systern
med_4fc87ec1ddf8e.jpg

Är någon av dem lika de som du såg?

Här finns det sedan massor att läsa om salukis i ursprungsländerna (jag har faktiskt inte läst allt själv): http://saluqi.net/

De jag traffade verkade mindre an de Iranska/Syriska. Jag sag de flesta i Saudi Arabien, och liksom med Arab hastar lever de kvar i det gamla valdigt mycket. Bade hastar och hundar ser ut som de gjorde "way back then" ... och det ar nog bra. Manga arab uppfodare har nu kommit och kopt sma oken araber for att komma tillbaka till vissa av de basta egenskaperna med arab hastar.
Lika sa verker det som med Salukis ... Vasterlanningar upptacker att de gamla, lite mindre "valsvarvade" hundarna har egenskaper som man avlat bort i vastvarlden.

Yes, med syskon, mamma och pappa (i Tyskland) som tävlar bruks framgångsrikt (samt en hel drös andra tävlande släktingar). :) Men det är ju inte det vanliga tyvärr. Inom collie är det ju vanligast med viltspår- lydnads- och rallylydnadsmeriter. Inget fel i det, men det är roligt med brukshundar som faktiskt används i brukset.
Oj vad kul! :D Tävlar du med din?

På dagens att göra-lista:
Spår med Stoja
Klövjeväska med Stoja
Bada+helst klippa Sigge.

Bäst att sätta igång. Men med -8 tar det emot att klippa skrutten men det skulle behövas...

Nu har vi varit till vetten. Det var som jag misstänkte, svamp mellan tårna. Så nu ska herrn få tassarna schamponerade dagligen i en vecka + behandlas med kortisonsprej, och gå med tratt. Om han tyckte det var elakt med strumpor är det inget mot vad han kommer tycka när han inser att han ska gå med tratt...
Dag 2 av behandlingen. Herr långnäsa hatar badkaret, försöker gömma sig under handfatet när han inser att han ska få tassarna badade. Går sådär... Tacksamt nog verkar det vara kortslutning någonstans på honom för han har inga problem med att gå in i badrummet, trots att han vet att det är där allt hemskt händer. Orkar inte lyfta 41 kg motsträvig borzoi över badkarskanten, så han får stå bredvid och sen hålla en tass i taget över kanten medan jag tvättar. Bakbenen går bra, frambenen blir det lite dragkamp med men matte vinner.

Tratten hatar han. Det blev inte mycket sova av för hans del sen han fick på den igår, han tror inte han kan ligga ned ordentligt med den men han lär sig nog. Han har iaf lyckats klura ut hur man dricker ur den stora spann med vatten jag satt i köket. Han är så grinig att han inte ville ha verken kvällsmat igår eller frukost idag trots att jag tar av tratten när han ska äta. Surgubbe, men när han blir tillräckligt hungrig så...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁 25 26 27
Svar
523
· Visningar
31 411
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 296
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Ny fråga - i anledning av ny hund. Vi spenderar julloven i Tandådalen i vår säsongsuppställda husvagn. Vid tiden för det stora helvetet...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: SaraMara
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka