Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi varit till vetten. Det var som jag misstänkte, svamp mellan tårna. Så nu ska herrn få tassarna schamponerade dagligen i en vecka + behandlas med kortisonsprej, och gå med tratt. Om han tyckte det var elakt med strumpor är det inget mot vad han kommer tycka när han inser att han ska gå med tratt...
Stackarn :(

Han tycker det är läge att ringa Länsstyrelsen nu för det här är banne mig inte okej :p
12279175_551402425016663_5584730935254094479_n.jpg

Hälsa honom att det finns hundar som har det värre :rofl::rofl::rofl:

Finns inget så sorgligt att se en hund med tratt :(
20160105_125258.jpg

Om blickar kunde döda. Ska dock försöka kapa den lite så att den inte blir så lång framtill. Iom att han är så stor får han ha den största storleken som är gjord för typ Leonberger och andra liknande gigantraser. En storlek mindre är tyvärr för liten. Får bli lite DIY pyssel idag.

Herregud. Hade jag gjort detta mot skägget hade han begått självmord! :nailbiting:
Bara reflexväst eller sele är ett otyg!
Mitt Skägg har inget val :D Hälsa din Skägg från min Skägg :D

20160105_125258.jpg

Om blickar kunde döda. Ska dock försöka kapa den lite så att den inte blir så lång framtill. Iom att han är så stor får han ha den största storleken som är gjord för typ Leonberger och andra liknande gigantraser. En storlek mindre är tyvärr för liten. Får bli lite DIY pyssel idag.
Men stackars hund :o Djurplågare :mad:;)

Gah... Träffade tanten med jättelabben på skogspromenaden. De är hennes sons hund som hon är dagmatte åt. Hon har vgwsele på hunden men kan inte hålla den. Fick på avstånd se labben och en blandras leka på en äng. Tanten har tydligen inte orkat hålla i sin hund och blandrasen tillhörde gården som låg intill. Erbjöd mig att hjälpa henna att fånga in hunden, hon sa ungefär "det går inte". Vi började iaf gå mot hundarna. Har träffat henne förut så vet att labben är snäll, bara bufflig. Då kommer ägarna till blandrasen ut och kallar in den. När hans lekkompis försvinner spanar labben in mina hundar och verkar tänka "tjoho, nya kompisar!". Så jag lockar på den med superglad röst och den kommer sättandes. Bror var med så han höll i lillpumin (tack och lov, för lillpumin gillar inte att en jättehund kommer galopperandes mot honom och började morra). Så jag släppte gubbens koppel och fångade labben.

Bra att vi fick in den, men alltså...

20160105_125258.jpg

Nu har jag kapat ungefär en decimeter på tratten och han börjar acceptera den något sånär. Han spenderade 20 min med att apatiskt stå bredvid mig vid datorn och hoppas att jag skulle hjälpa honom ur fanskapet. När det inte funkade gick han ut i hallen och ställde sig där som en grinig 5-åring som inte fick kanelbullar i affären. Nu har han gått och lagt sig i bädden och börjar se lite trött ut i ögonen så han slocknar nog snart.

Matte vårdar en blåslagen ändalykt. Det har snöat idag och jag landade på arslet med en smäll en gång på vägen till veterinären och en gång på vägen hem. Känns lite som karma på något sätt... Såg många bilar som hade problem i korsningarna, både att få stopp innan rödljuset, och att komma iväg när det blev grönt. Hårdpackad snö som blir polerad av gummidäck är halare än man tror. Andra gången jag vurpade så gled jag på ändan säkert en halvmeter längs gatan innan jag kom upp.

Fått uppdatering om ungtiken. Hon har idag tränats och fått visat upp lite vad hon går för. Hon fick godkänt. Nu ska hon tränas i en vecka och sedan utvärderas. Tycker de att hon är ok då köper de henne. De lät iaf positiva. Hoppas, hoppas.

Gammeltiken har blommat upp och är som en tramsig unghund nu när hon inte har sin muckande dotter i hasorna hela tiden.

Så bra detta blir för alla om det löper hela vägen ut!

När vi varit på besök i hemstaden nu under julen har vi träffat en uppsjö av andra hundar och katter, och i ärlighetens namn var jag lite nervös innan, men nu efteråt är jag så otroligt stolt över mina hundar:love: De har varit lugna och har hanterat skälliga valpar, sura tikar och lekfulla unghundar som väluppfostrade gentlemän!
Till och med sambons mammas katt har de varit snälla och gosat med!

Mycket nöjd över mina pojkar, de bara utvecklas och utvecklas!:)

Det är så intressant att läsa vad du skriver, hur lyckas du :confused:

Åh, min favoritfärg är nog Choklad & Tan, riktigt vackra :love: Ebrah verkar vara en underbart trevlig valp, men helt tokig :o Fast på ett bra sätt såklart :love:

Ja, det är klart att det är aningen långt bort :laugh: Hoppas du hittar en superhane, men inget är bra nog för att matcha Ebrah ju :o

Haha, tack, det är jättekul att veta att det finns de som uppskattar sådant jag skriver :D
Ebrah är fantastisk! Många säger att "så vild som en saluki är när den är valp, så lugn blir den som vuxen". Inte för att det stämmer (då hade nog mina hundar blivit riktiga sölkorvar när de vuxit upp) men ja, de lugnar sig rejält när de väl blir lite vuxna... Jag gillar när de tänker mycket, har massor av energi och är obotligt positiva till allt. Jag har mött en del salukis som redan från valpstadiet är skeptiska till andra människor, inte ens söker kontakt med egna människorna alla gånger eller som är trygga men så lugna att jag undrar om de alls tänker något. Hellre en vild sak som Ebrah då :D Jag får hoppas att hon blir riktigt duktig på att jaga trasa, går igenom BPH-bana med trevligt resultat, gör några hälsoundersökningar utan anmärkning och att det finns en liknande hane när jag har plats, råd, tid, kunskap och lämpliga valpköpare :angel:

Jag har sett "öken salukis" i Mellan Östern. De ser ganska annorlunda ut, jag hade svart att kanna igen de "valsvarvade" salukis jag sett i USA och Sverige som de som sprang i oknen. Jag sag nagra mycket trevliga salukis som hittats "overgivna" och var omhandertagna av vasterlanningar. Formodligen svor Beduinen som forlorat sin jakthund villt.:angel:
Trevliga, oradda och med en "stadig" mentalitet var de dock.

Kan tänka mig det! Jag har träffat ett gäng salukis från Iran eller med iranska salukis väldigt nära i stamtavlan. Har även haft kontakt med en uppfödare i Finland som har salukis från flera olika ursprungsländer. De iranska är vanligtvis något jag verkligen tycker om. Framåt, orädda, positiva och med både sund och snygg kropp.

Här är två iranska importer som en vän har:
61241_1343671152.jpg

63809_1343671155.jpg

Här är en svensk hane med väldigt mycket iranskt väldigt nära i stamtavlan (pappa samt morföräldrar)
med_4fc8714251edf.jpg

Här är systern
med_4fc87ec1ddf8e.jpg

Är någon av dem lika de som du såg?

Här finns det sedan massor att läsa om salukis i ursprungsländerna (jag har faktiskt inte läst allt själv): http://saluqi.net/

Ikväll fick man hjärtat i halsgropen! Flexkopplet gick av när vi var ute och gick på kvällspromenad. :nailbiting:

Brukar ha flexkoppel ibland när vi är ute och går på åkrarna för att han ska få springa och nosa lite som han vill, men ändå ha en säkerhet eftersom han tenderar att sticka om han får färsk vittring av vilt.

Mycket riktigt fick han såklart upp spår på ett rådjur och drog iväg i full fart. Linan sa bara smack och rullade in i handtaget :eek: Tur att man har tränat "Stanna!" så jag fick stopp på honom och kunde springa ikapp och ta honom i halsbandet. Nu åker flexit ner i sopkorgen på en gång :mad:

Ikväll fick man hjärtat i halsgropen! Flexkopplet gick av när vi var ute och gick på kvällspromenad. :nailbiting:

Brukar ha flexkoppel ibland när vi är ute och går på åkrarna för att han ska få springa och nosa lite som han vill, men ändå ha en säkerhet eftersom han tenderar att sticka om han får färsk vittring av vilt.

Mycket riktigt fick han såklart upp spår på ett rådjur och drog iväg i full fart. Linan sa bara smack och rullade in i handtaget :eek: Tur att man har tränat "Stanna!" så jag fick stopp på honom och kunde springa ikapp och ta honom i halsbandet. Nu åker flexit ner i sopkorgen på en gång :mad:
Usch och fy! Det har hänt mig en gång, skitläskigt :crazy:

Huh! Hade du sånt där smalt snöre eller brett band? var kopplet tänkt till en hund som väger så mycket som din hund väger?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
180
· Visningar
8 687
Senast: pepp
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar