Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
De är underbara! (Inte alls partisk :angel: ) Katt i hundförpackning brukar jag beskriva dem som när jag ska beskriva dem kortfattat.
Du gör så jävla bra reklam för rasen! Du är så duktig på att få folk att vilja ha saluki att det inte är klokt :nailbiting: Älskar att läsa dina milslånga inlägg om hur bra rasen är :laugh: Om man inte vill ha saluki efter att ha läst om dina hundar eller sett en bild på dem är det något fel på den som läser :mad:

Du gör så jävla bra reklam för rasen! Du är så duktig på att få folk att vilja ha saluki att det inte är klokt :nailbiting: Älskar att läsa dina milslånga inlägg om hur bra rasen är :laugh: Om man inte vill ha saluki efter att ha läst om dina hundar eller sett en bild på dem är det något fel på den som läser :mad:

Haha! Jag hoppas på att avskräcka folk också ;) Typ... få de som passar med saluki att förstå det (jag hade älskat om fler aktiva människor ville ha saluki tex) och avskräcka de som bara vill ha fina soffprydnader att gå små koppelpromenader med (vilket är vanligt idag). Men ja, tycker du att jag gör reklam för rasen nu så ska det bli intressant att se vad du tycker om några år, det är inte helt otänkbart att Ebrah ska ha valpar i framtiden nämligen :p

Haha! Jag hoppas på att avskräcka folk också ;) Typ... få de som passar med saluki att förstå det (jag hade älskat om fler aktiva människor ville ha saluki tex) och avskräcka de som bara vill ha fina soffprydnader att gå små koppelpromenader med (vilket är vanligt idag). Men ja, tycker du att jag gör reklam för rasen nu så ska det bli intressant att se vad du tycker om några år, det är inte helt otänkbart att Ebrah ska ha valpar i framtiden nämligen :p
De är ju så vackra att titta på att det inte är klokt :heart Men salukis är aktiva hundar och passar inte som dekoration (tyvärr :angel:) Har du lust att länka till någon sida när man kan se salukis av olika typer? Förstått att de skiljer rätt mycket mellan olika linjer och inriktningar, men kan inte se skillnad själv :grin:
Ebrahvalpar skulle vara underbart :love: Är det du som ska ha dom eller uppfödaren?

De är ju så vackra att titta på att det inte är klokt :heart Men salukis är aktiva hundar och passar inte som dekoration (tyvärr :angel:) Har du lust att länka till någon sida när man kan se salukis av olika typer? Förstått att de skiljer rätt mycket mellan olika linjer och inriktningar, men kan inte se skillnad själv :grin:
Ebrahvalpar skulle vara underbart :love: Är det du som ska ha dom eller uppfödaren?
Det finns tyvärr ingen bra sida som visar olika typer, mest för att det brukar resultera i rejält med tjafs så fort det diskuteras, tror jag :meh: kan man se förbi färgen på hundarna så går det dock att se rejäla variationer i exteriören här: http://saluki.se/index.php/sv/omsaluki/salukins-faerger
Kolla på ryggen, vinkarna i bakbenen och hur själva bogpartiet ser ut (i ungefär den ordningen)

Där finns dock inga salukis från ursprungsländerna. De är generellt lite mer rejäla i kroppen, lite kantigare, rejäla käkpartier och med ganskam breda skallar. kan leta upp bilder när jag sitter vid dator igen :) mentalt sett så ska de vara likadana oavsett typ, men i vanlig ordning så avlar olika uppfödare på olika mentalitet också, så det finns skillnader där med. Allt från de som är rädda till typ... ebrah som inte har vett att vara rädd för något, finns några som inte har så stark jaktlust heller och så finns det de som är som Aysu som jagar med syn, hörsel och spårar.

Ska Ebrah ha valpar så blir det nog uppfödaren som har dem, de har rätt till en kull på henne. Å andra sidan säger de (just nu) att de nog inte kommer ta någon kull på henne (de bor 100 mil bort, har bröder till henne och många andra närbesläktade, det är lättare att använda något av det :p ). Om de inte tar någon, om jag själv hunnit få tillräcklig kunskap och allt annat stämmer samtidgt så är det inte helt otänkbart att jag själv tar en kull. Risken är dock stor att jag kommer vara för kräsen för att det ska bli något av det.

Det finns tyvärr ingen bra sida som visar olika typer, mest för att det brukar resultera i rejält med tjafs så fort det diskuteras, tror jag :meh: kan man se förbi färgen på hundarna så går det dock att se rejäla variationer i exteriören här: http://saluki.se/index.php/sv/omsaluki/salukins-faerger
Kolla på ryggen, vinkarna i bakbenen och hur själva bogpartiet ser ut (i ungefär den ordningen)

Där finns dock inga salukis från ursprungsländerna. De är generellt lite mer rejäla i kroppen, lite kantigare, rejäla käkpartier och med ganskam breda skallar. kan leta upp bilder när jag sitter vid dator igen :) mentalt sett så ska de vara likadana oavsett typ, men i vanlig ordning så avlar olika uppfödare på olika mentalitet också, så det finns skillnader där med. Allt från de som är rädda till typ... ebrah som inte har vett att vara rädd för något, finns några som inte har så stark jaktlust heller och så finns det de som är som Aysu som jagar med syn, hörsel och spårar.

Ska Ebrah ha valpar så blir det nog uppfödaren som har dem, de har rätt till en kull på henne. Å andra sidan säger de (just nu) att de nog inte kommer ta någon kull på henne (de bor 100 mil bort, har bröder till henne och många andra närbesläktade, det är lättare att använda något av det :p ). Om de inte tar någon, om jag själv hunnit få tillräcklig kunskap och allt annat stämmer samtidgt så är det inte helt otänkbart att jag själv tar en kull. Risken är dock stor att jag kommer vara för kräsen för att det ska bli något av det.
Det är så intressant att läsa vad du skriver, hur lyckas du :confused:

Åh, min favoritfärg är nog Choklad & Tan, riktigt vackra :love: Ebrah verkar vara en underbart trevlig valp, men helt tokig :o Fast på ett bra sätt såklart :love:

Ja, det är klart att det är aningen långt bort :laugh: Hoppas du hittar en superhane, men inget är bra nog för att matcha Ebrah ju :o

Året började lite deppigt, den 2:a januari skulle Caoimhe fyllt 1 år om hennes lever bara hade fungerat normalt. :cry:
Det känns iaf bra att det är 2016 nu, 2015 var ett riktigt skitår så det är skönt att det är över.

Bushunden gick på vattenband för andra gången idag, den första gick sådär men nu var hon jätteduktig. :up:

Hundskrället slickar sig hela tiden :confused: Mest på baktassarna men överallt har han slickat, han har hållt på i två timmar nu, borde jag vara orolig? Han slickar alltså överallt, ibland bara på golvet :confused:

Hundskrället slickar sig hela tiden :confused: Mest på baktassarna men överallt har han slickat, han har hållt på i två timmar nu, borde jag vara orolig? Han slickar alltså överallt, ibland bara på golvet :confused:
Stress? Pröva med att säga till honom och se om det hjälper att bryta beteendet

Kan du prova att kalla även utgångspositionen vid din sida för "fot"? Så blir det ett annat kommando än "sitt", dvs "sätt dig och bli sittande tills du får ett annat kommando"? Så har jag gjort på min unghund, och jag tycker det funkar väldigt bra. "Fot" betyder alltså "var vid min sida oavsett vad som händer - är jag still ska du sitta, men rör jag mig ska du gå vid min sida med skuldran vid mitt ben, och det är JÄTTEKUL hela tiden!" :D En annan smart grej är att göra ordet "fot" till ett belöningsord, så att efter "fot" kommer alltid kaka eller lek.

Sa har jag lart in "Fot". Det ar en position, inte nagot de gor. Sager jag "Fot" ska hunden vara vid min vanstra sida, sitta, ga, springa, eller vad jag gor.

Jag har sett "öken salukis" i Mellan Östern. De ser ganska annorlunda ut, jag hade svart att kanna igen de "valsvarvade" salukis jag sett i USA och Sverige som de som sprang i oknen. Jag sag nagra mycket trevliga salukis som hittats "overgivna" och var omhandertagna av vasterlanningar. Formodligen svor Beduinen som forlorat sin jakthund villt.:angel:
Trevliga, oradda och med en "stadig" mentalitet var de dock.

Alltså hur ska man bete sig vid hundmöten? :o Hon sitter oftast bara och tittar men ibland hoppar hon fram eller skäller till. Ska jag försöka få hennes uppmärksamhet eller ska jag bara låta henne vara? O_o

Magen? Om Monster börjar slicka golv/möbler så är det 100% bergsäkert att han har ont i magen, ger honom en tablett och man kan verkligen se ett tag senare när den verkar. Hela hunden slappnar av.

Alltså hur ska man bete sig vid hundmöten? :o Hon sitter oftast bara och tittar men ibland hoppar hon fram eller skäller till. Ska jag försöka få hennes uppmärksamhet eller ska jag bara låta henne vara? O_o
Försök fånga hennes uppmärksamhet. Även om hon bara tittar så man det vara jobbigt för många hundar. (Min vuxna tex börjar ofta göra utfall om en hund sätter sig och stirrar, hon tycker det är jätteläskigt, så om vi möter en sådan hund så går vi omvägar) har du hennes uppmärksamhet så är det också mindre risk att hon hoppar mot den andra och skäller till.

Är hon godismotiverad? Släng ut en näve godis åt sidan, bort från mötet, så din hund är upptagen med att leta skatter när den andra hunden passerar. Dels ser hon mindre otrevlig ut för den mötande hunden (så ni slipper att den andra hunden kanske blir rädd/irriterad) och dels får hon en positiv association till främmande hundar, men bort från det sociala i mötet.

Försök fånga hennes uppmärksamhet. Även om hon bara tittar så man det vara jobbigt för många hundar. (Min vuxna tex börjar ofta göra utfall om en hund sätter sig och stirrar, hon tycker det är jätteläskigt, så om vi möter en sådan hund så går vi omvägar) har du hennes uppmärksamhet så är det också mindre risk att hon hoppar mot den andra och skäller till.
Det var lite så jag tänkte oxå. En granne har en alaskan malamute som inte är förtjust i andra hundar så vi går åt varsitt håll om vi möts. Fungerar bra! Men varenda jäkel verkar ha hund här så det är några att hålla reda på. :cautious:

Är hon godismotiverad? Släng ut en näve godis åt sidan, bort från mötet, så din hund är upptagen med att leta skatter när den andra hunden passerar. Dels ser hon mindre otrevlig ut för den mötande hunden (så ni slipper att den andra hunden kanske blir rädd/irriterad) och dels får hon en positiv association till främmande hundar, men bort från det sociala i mötet.
Smart! Ska testa det nästa gång! Än så länge är hon ett riktigt matvrak iaf. :D

Det blev ingen jakt idag, vi hoppade över det. Djuraffären hade dåligt utbud av skor igår, men jag köpte ett par från Trixie (Walker Care Comfort) som faktiskt sitter helt okej på henne. Hon har nog varit lite mer öm än vad jag trott först, för efter några tveksamma, stapplande steg med skorna satte hon full jäkla fart och härjade som en tok :p
Jag köpte hem ett annat par skor också för att testa vilka som passade bäst, Fashion Pet Lookin' Good, och de var helt jäkla värdelösa. Otis fick prova dem, och efter 2 minuter ute i snön hade det förstärkta materialet under tassen gått sönder :meh:

Hundskrällets alla klor är klippta, alla tovor utredda och båda hundarna matade. Fick en mindre hjärtattack när "husse" ställde skålarna en meter ifrån varandra, men ingen hund hann hugga den andra :crazy: Litar inte på att två okända hungriga hundar inte skulle slåss till döden :grin: Tyvärr blev jag biten av Hundskrället när det var dags för kloklipp, munkorgen var lite för stor till en bjäbbkäft :laugh:

Nu har vi varit till vetten. Det var som jag misstänkte, svamp mellan tårna. Så nu ska herrn få tassarna schamponerade dagligen i en vecka + behandlas med kortisonsprej, och gå med tratt. Om han tyckte det var elakt med strumpor är det inget mot vad han kommer tycka när han inser att han ska gå med tratt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
7 8 9
Svar
178
· Visningar
8 630
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?