Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fint! Men blir det inte väldigt dammigt med halm och spån?
Halmen ska bara vara i bäddarna tillsammans med en filt. Vi börjar med det som prov. Annars får vi köra bara filtar. Dock tyckte de stora hundarna väldigt mycket om att bädda med halmen när de hade kojor. Kutterspånet tänkte vi bara ha när det är som kallast på betonggolvet för att isolera lite. Det är värme i huset men betonggolvet kyler tyvärr.
Vi får prova oss fram :)
Vet inte om de kommer vara inne så mycket. I våra gamla gårdar låg knasbollarna mest ute oavsett väder :crazy:
Hundarna bor med oss metadels . Hundgårdarna har vi som ett komplement. Som när vi inte kan ha dom med oss, om vi får besök som har med sig hund eller när vi har valptik hemma.

Halmen ska bara vara i bäddarna tillsammans med en filt. Vi börjar med det som prov. Annars får vi köra bara filtar. Dock tyckte de stora hundarna väldigt mycket om att bädda med halmen när de hade kojor. Kutterspånet tänkte vi bara ha när det är som kallast på betonggolvet för att isolera lite. Det är värme i huset men betonggolvet kyler tyvärr.
Vi får prova oss fram :)
Vet inte om de kommer vara inne så mycket. I våra gamla gårdar låg knasbollarna mest ute oavsett väder :crazy:
Hundarna bor med oss metadels . Hundgårdarna har vi som ett komplement. Som när vi inte kan ha dom med oss, om vi får besök som har med sig hund eller när vi har valptik hemma.

Vet att min mormor bäddade sina hundgårdar med trasmattor i 2-3 lager innan hon la på ett påslakan fyllt med halm ovanpå och sedan en filt. Hennes hundar sov gott ute i alla väder och alla temperaturer året runt.

Min gamla bryr sig inte, har aldrig gjort. Hon är en sån där hund som folk tar illa upp, för hon vill inte prata med någon:D
Haha, så är min gammelhund också och har alltid varit :p Hur mycket de än lockar och pockar så går han fram, "säger Hej" och sen står han på behörigt avstånd och ser extremt ointresserad ut :D

Vet att min mormor bäddade sina hundgårdar med trasmattor i 2-3 lager innan hon la på ett påslakan fyllt med halm ovanpå och sedan en filt. Hennes hundar sov gott ute i alla väder och alla temperaturer året runt.
Påslakan var ingen dum idé. :up:
Det har vi gott om gamla. Är väl mest jag själv som tycker textiler blir så snuskiga och jag vill inte gärna köra det i våran egen tvättmaskin för det blir en heeeeel del hundhår :wtf:
Trasmattor eller mattor över lag har vi inget extra liggandes.

Påslakan var ingen dum idé. :up:
Det har vi gott om gamla. Är väl mest jag själv som tycker textiler blir så snuskiga och jag vill inte gärna köra det i våran egen tvättmaskin för det blir en heeeeel del hundhår :wtf:
Trasmattor eller mattor över lag har vi inget extra liggandes.

Ja hon ansåg att dom inte kan dra ut halmen lika lätt då, vill minnas att hon förslöt dom med gummiband nertill så att hundarna inte kunde dra ut allt ur påslakanen.

Annars så är frigolit även väldigt bra att ha under en bädd! Eller en gammal skumgummimadrass? Täcke? Finns rätt många alternativ till trasmattor om man tänker efter.

Ja hon ansåg att dom inte kan dra ut halmen lika lätt då, vill minnas att hon förslöt dom med gummiband nertill så att hundarna inte kunde dra ut allt ur påslakanen.

Annars så är frigolit även väldigt bra att ha under en bädd! Eller en gammal skumgummimadrass? Täcke? Finns rätt många alternativ till trasmattor om man tänker efter.

Både frigolit och skumgummi kan vara livsfarligt för en destruktiv hund.

Frigolit kommer det att bli under bäddgolven som isolering :)
Skumgummi kan vi glömma. Du ska se hur våra Bia-bäddar ser ut :o

Men påslakan var en bra idé om det skulle bli dammigt. Annars gör det mig inget om de stökar med halmen. Då har de iaf kul :p

@Voff Ett tips kan vara att kolla runt efter sådana tjocka gummimattor som en del bönder har hos korna :) De är typ 2-3cm tjocka och borde isolera ganska skapligt. Enkla att hålla rena också, även om det skulle hända olyckor inne eller om man skulle ha valpar t ex.
Kan vara lite småtjurigt att få bort lukten, men får man bara det brukar det vara bra grejer.

Borde det inte funka med gummi från transportluckor med då? Finns det andra som använder sig av såna gummimattor? Kommer inte på något just nu.

@Voff Ett tips kan vara att kolla runt efter sådana tjocka gummimattor som en del bönder har hos korna :) De är typ 2-3cm tjocka och borde isolera ganska skapligt. Enkla att hålla rena också, även om det skulle hända olyckor inne eller om man skulle ha valpar t ex.
Kan vara lite småtjurigt att få bort lukten, men får man bara det brukar det vara bra grejer.
Tack. Bra tips!
Kanske kan behövas om det blir för kyligt längs golvet.

Har kommit på hur jag ska få plats med en till hundmatfrys hemma :D nu ska jag bara städa och fixa i ordning också, för imorgon hämtar jag tokigt mycket hundmat.. Är glad åt att hundarna sover nu så att jag kan få städa ifred. Lite förvånad över att även valpen sover trots vilodag idag, de har bara gått tre rastningsrundor idag (och valpen har såklart varit utanför huset några gånger för att kissa, men det var bara ut-kissa-in).

Borde det inte funka med gummi från transportluckor med då? Finns det andra som använder sig av såna gummimattor? Kommer inte på något just nu.

Det kan säkert fungera lika bra :)

Tack. Bra tips!
Kanske kan behövas om det blir för kyligt längs golvet.

Ja, precis. Vi fick sådana av en kompis som är bonde när de gjorde om till lösdrift, sedan hade vi dem i hästarnas boxar.
Enklare att hålla rent än textilier, även om man kanske vill ha något ovanpå.

Det kan säkert fungera lika bra :)

Ja, precis. Vi fick sådana av en kompis som är bonde när de gjorde om till lösdrift, sedan hade vi dem i hästarnas boxar.
Enklare att hålla rent än textilier, även om man kanske vill ha något ovanpå.
Det är så mycket man måste prova sig fram med nu i början. Sen är ju allt en kostnadsfråga tyvärr. Tre gårdar av den här storleken har inte varit billiga att fixa. Lite lyxfinesser får komma eftersom. I första skedet får vi nöja oss med att de är funktionella och bekväma för hundarna. Som tur är behöver vi dom inte på allvar förens i april när tiken som ska valpa kommer hem :)

Det är så mycket man måste prova sig fram med nu i början. Sen är ju allt en kostnadsfråga tyvärr. Tre gårdar av den här storleken har inte varit billiga att fixa. Lite lyxfinesser får komma eftersom. I första skedet får vi nöja oss med att de är funktionella och bekväma för hundarna. Som tur är behöver vi dom inte på allvar förens i april när tiken som ska valpa kommer hem :)

Ja, precis :) Man kommer ju i regel på smarta grejer efterhand också, det brukar vara bra att låta saker och ting mogna lite.
Vi fick ju våra gratis, men nya är de dyra. Tror det säljs en del begagnat på blocket, "Båspallmatta" verkar vara termen i så fall.

Ja, precis :) Man kommer ju i regel på smarta grejer efterhand också, det brukar vara bra att låta saker och ting mogna lite.
Vi fick ju våra gratis, men nya är de dyra. Tror det säljs en del begagnat på blocket, "Båspallmatta" verkar vara termen i så fall.
Kompisen har såna i hundburarna i bilen då hennes slaktar allt annat. De måste ha legat i snart 3 år och är fortfarande lika fina! Ser ut som det blir jättefint till hundarna :)

Jag har begagnade transportband i ytterkant på mina hundgårdar. Säljs mycket billigt på stora rullar. ca 3 cm tjock gummimatta. Tunga som as att hantera men isolerar bra samt gör det bekvämt att gå på betonggolv. I mina gårdar ligger de över det invikta nätet både som grävskydd och för att det inte ska bli så lerigt vid grindar osv.

Bra att veta :up:
men nån kossa får inte ha kissat på dom :o:wtf:

Jag har begagnade transportband i ytterkant på mina hundgårdar. Säljs mycket billigt på stora rullar. ca 3 cm tjock gummimatta. Tunga som as att hantera men isolerar bra samt gör det bekvämt att gå på betonggolv. I mina gårdar ligger de över det invikta nätet både som grävskydd och för att det inte ska bli så lerigt vid grindar osv.
Just det här med grävskydd funderar vi på just nu vilket som kan vara billigast men samtidigt säkert så att en "grävare" inte skadar sig på nått vasst. Sambon lutar åt armeringsnät. I nuläget har vi inga grävare men man vet ju aldrig vad man får.
I den riktigt stora gården där tik och valpar ska vara vill vi ha någon storts platta isf grus så valparna inte kan äta sten.
Myyyyyyycket funderingar...........

Just det här med grävskydd funderar vi på just nu vilket som kan vara billigast men samtidigt säkert så att en "grävare" inte skadar sig på nått vasst. Sambon lutar åt armeringsnät. I nuläget har vi inga grävare men man vet ju aldrig vad man får.
I den riktigt stora gården där tik och valpar ska vara vill vi ha någon storts platta isf grus så valparna inte kan äta sten.
Myyyyyyycket funderingar...........
Tack för alla tips! @Migo o @AraSlei Något sånt behöver jag mellan baktrappen o hundgårdsnätet.
1c4a2472-7dd1-44e5-ac7e-812a83f6a086.jpg

Där Leon står på bilden är det lervälling, armeringsjärn funkar inte för mig då berget går upp så högt. Skulle behöva något på ca 2 x 2-3 meter som jag kan fästa med typ extrastarka buntband i nätet. Inte lätt alla gånger att ha en utbrytarkung à la Houdini.
Under trappen har de byggt sig en lya, en grop som är ca 1 meter djup, den skall de få ha kvar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka