Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det för mycket begärt, tänk på att deras hundar faktiskt måste få titta näääära på andra hundar om de vill och få göra som de vill på promenaderna för att vara glada!

(Ja, jag är jäkligt less på folk som inte kan tänka till lite, hålla lite avstånd ibland, gå åt sidan ibland eller vad som nu lätt går att göra för att underlätta för andra. Det gäller såväl i situationer med hundar som i bilkörning eller annat där människor ska samsas om utrymme. Blöh.)

Men visst, och dessutom ska man inte behöva anpassa sig om man inte har en hund som har problem, det är ju bara att träna så försvinner problemet! :up: :meh:
Jag kanske ska börja tänka så nu när jag har en hund som är rolig att träna hundmöten med. När han gick fint vid min sida och hunden på andra sidan höll på att strypa sig i kopplet borde jag nog följt efter dem ett tag för att träna lite. För min hund har ju inga problem. Och jag kan ju låtsas att jag hämnas på alla de som inte visade hänsyn när min andra hund var som värst vid hundmöten(som han fortfarande har väldigt svårt för, trots all träning).

Här är det lite jobbigt. Det har ju visat sig att Rover har artros i höfterna och Rimadyl har fungerat bra men det märks att han fortfarande har lite ont t ex när han ska gå uppför trappan även om det i övrigt har blivit en markant förbättring. Jag har inte lyckats få kontakt med veterinären än för att diskutera om man kan göra något mer, t ex öka dosen. Positivt är att han inte fått några problem av Rimadylen.

Här har vi varit på utställningsträning idag, lilla lammet och jag. Vilken hund jag har! Han är jätteduktig, fungerar hur fint som helst både med andra hundar och att ställa sig. Det trots att jag är en rookie på att ställa. Kan bli kul 2016, utställning ich rallylydnad står på agendan så nu är det träning som gäller i vinter!

Idag fyller lagotton 11 år :heart
Firades som sig bör med tårta. Inte mattes bästa hantverk, men smakade tydligen gott enligt bägge byrackorna :D
Våffla, vaniljglass och blötmat (njurfoder)
DSC_0743_zpsqga2cavj.jpg

Kaninen ville också ha så fick ge honom en liten hög med pellets efter att kortet tagits :p
DSC_0749_zpspb80tzzm.jpg

Jag ar helt slut idag. Efter att ha konstaterat att min hast ser ut som en som djurpolisen tar hand om for att de ar svaltfodda nar han kom i gar och att han ar super om under fotterna. Hans hovar har verkats ALDELES for korta. Igen. och mina hundar fick en kort promenad pa ett pa kilometer och nagra kiss raster utanfor dorren pa kvallen och en ut ur bilen och tillbaka in igen pa dagen igar sa var vi pa traning i dag.

Den har IPO klubben ar super harlig. Alla ar med och komenterar och kommer med rad i alla faser. De sparar tillsammans tidigt pa Lordag morgon och sedan ar det lydnad och sist, pa eftermiddagen kommer "protection training" (glomt ordet pa Svenska igen). Sedan akte vi forbi stallet och tittade till hasten som mar lite battre i dag. :love: Han flyttade sig frivilligt nar jag kom och kom fran till stalldorren for att halsa. :D Fotterna ar nog lite battre i dag.
Sedan akte vi hem och nu sover tjejerna djupt. Vad kul det ar med sa busy dagar ... och att jag nu har bestamt mig for hur jag ska ga vidare med Diva.:cool:

Ni som kan arbetande hundar och exteriör; Hur pass funkar en hund med extremt övervinklade hasor (haser? hasar? ) för träning och tävling? Stor risk för skador, förslitning?
Jag skulle aldrig satsa på en hund med övervinklade haser för arbete av de anledningarna du ovan nämner.
En övervinklad has blir klen, kraftlös och med tiden ömtålig.

Jag ar helt slut idag. Efter att ha konstaterat att min hast ser ut som en som djurpolisen tar hand om for att de ar svaltfodda nar han kom i gar och att han ar super om under fotterna. Hans hovar har verkats ALDELES for korta. Igen. och mina hundar fick en kort promenad pa ett pa kilometer och nagra kiss raster utanfor dorren pa kvallen och en ut ur bilen och tillbaka in igen pa dagen igar sa var vi pa traning i dag.

Den har IPO klubben ar super harlig. Alla ar med och komenterar och kommer med rad i alla faser. De sparar tillsammans tidigt pa Lordag morgon och sedan ar det lydnad och sist, pa eftermiddagen kommer "protection training" (glomt ordet pa Svenska igen). Sedan akte vi forbi stallet och tittade till hasten som mar lite battre i dag. :love: Han flyttade sig frivilligt nar jag kom och kom fran till stalldorren for att halsa. :D Fotterna ar nog lite battre i dag.
Sedan akte vi hem och nu sover tjejerna djupt. Vad kul det ar med sa busy dagar ... och att jag nu har bestamt mig for hur jag ska ga vidare med Diva.:cool:
Protection training- skydd :)

Ni som kan arbetande hundar och exteriör; Hur pass funkar en hund med extremt övervinklade hasor (haser? hasar? ) för träning och tävling? Stor risk för skador, förslitning?

Har ingen egen men tycker att det är ganska vanligt med ligamentskador och problem med just hasleder på schäfrar (de hemska övervinklade exemplaren). Oftast är det schäfrar som är aktiva och arbetas med.
Tycker det är logiskt att haserna blir mer utsatta när de är alldeles för övervinklade.

Och idag under morgonrundan så kom det återigen fram en lös hund till oss... Varför kan folk bara inte hålla sina jäkla byrackor kopplade för?! Nu var detta en snäll hund verkade det som. Den skuttade fram mot oss och stannade någon meter ifrån, men jag tar inga risker med okända hundar... Denna gången var det faktiskt Filimon som sa ifrån och tog ett skutt mot hunden med ett varnande skall, som för att säga "backa!". Hunden lommade dock snällt tillbaka till ägaren när han kallade och ägaren bad om ursäkt medan han kopplade hunden, så ingen skada skedd.

Jag skulle aldrig satsa på en hund med övervinklade haser för arbete av de anledningarna du ovan nämner.
En övervinklad has blir klen, kraftlös och med tiden ömtålig.

Har ingen egen men tycker att det är ganska vanligt med ligamentskador och problem med just hasleder på schäfrar (de hemska övervinklade exemplaren). Oftast är det schäfrar som är aktiva och arbetas med.
Tycker det är logiskt att haserna blir mer utsatta när de är alldeles för övervinklade.

Som jag tänkte då.. En kompis som vill både tävla bruks och ställa ut ha fått en hund som är väldigt övervinklad bak (uppfödaren lovordar den..). Eller ja, den är inte rätt byggd någonstans enligt utställningsdomarna. Och visst att den kanske är ful, det gör väl inte så mycket i arbetet. Men när det är byggd så katastrofalt (i mina ögon) så är jag tveksam att den kommer funka till arbete heller. Tyvärr. Väldigt tråkigt, det är en bra tjej men hyfsat ung och oerfaren. Hoppas hon inte tappar suget.

Som jag tänkte då.. En kompis som vill både tävla bruks och ställa ut ha fått en hund som är väldigt övervinklad bak (uppfödaren lovordar den..). Eller ja, den är inte rätt byggd någonstans enligt utställningsdomarna. Och visst att den kanske är ful, det gör väl inte så mycket i arbetet. Men när det är byggd så katastrofalt (i mina ögon) så är jag tveksam att den kommer funka till arbete heller. Tyvärr. Väldigt tråkigt, det är en bra tjej men hyfsat ung och oerfaren. Hoppas hon inte tappar suget.

Vi får hoppas att hunden blir fri från skador!

Exteriöraveln är hemsk på schäfer. Det har delat rasen i två läger med en avgrund emellan.

Enklast är att välja. Arbetshund el utställningshund. Vill man kombinera i den rasen får man vara vääääldigt noga med uppfödare och kunnig.

Exteriöraveln är hemsk på schäfer. Det har delat rasen i två läger med en avgrund emellan.

Enklast är att välja. Arbetshund el utställningshund. Vill man kombinera i den rasen får man vara vääääldigt noga med uppfödare och kunnig.
Det är ingen schäfer i detta fall :)

Har kompisen koll på hur höfterna ser ut på den hunden?
Övervinklade haser sätter större press på höfter och rygg. Så även där kommer förslitningar lättare.

Har kompisen koll på hur höfterna ser ut på den hunden?
Övervinklade haser sätter större press på höfter och rygg. Så även där kommer förslitningar lättare.
Usch då :( Den är bara 9 månader än så länge, så inte röntgad. Krum över ryggen och rak i fronten är den också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 026
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur