Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har begagnade transportband i ytterkant på mina hundgårdar. Säljs mycket billigt på stora rullar. ca 3 cm tjock gummimatta. Tunga som as att hantera men isolerar bra samt gör det bekvämt att gå på betonggolv. I mina gårdar ligger de över det invikta nätet både som grävskydd och för att det inte ska bli så lerigt vid grindar osv.

Bra tips!
Inte nedkissade av kossor heller :D

Kompisen har såna i hundburarna i bilen då hennes slaktar allt annat. De måste ha legat i snart 3 år och är fortfarande lika fina! Ser ut som det blir jättefint till hundarna :)

Ja, jag tror att de kan fungera riktigt bra till det :)
Vi har ju våra i stallet, och är gör det ju inte så mycket om de luktar lite kobajs, men ska man ha dem i bilen vill man kanske ha nya :D

Just det här med grävskydd funderar vi på just nu vilket som kan vara billigast men samtidigt säkert så att en "grävare" inte skadar sig på nått vasst. Sambon lutar åt armeringsnät. I nuläget har vi inga grävare men man vet ju aldrig vad man får.
I den riktigt stora gården där tik och valpar ska vara vill vi ha någon storts platta isf grus så valparna inte kan äta sten.
Myyyyyyycket funderingar...........
Transportband kan vara värt att fråga någon krossfirma om, vi brukar göra oss av med sånt någon gång per år, sista åren är det två olika stall som har varit och hämtat, de har dels satt upp på väggarna där de har haft hästar som har stått och sparkat och dels lagt i botten av boxarna. Vi brukar ta en stor smörgåstårta i betalning! :up:

Transportband kan vara värt att fråga någon krossfirma om, vi brukar göra oss av med sånt någon gång per år, sista åren är det två olika stall som har varit och hämtat, de har dels satt upp på väggarna där de har haft hästar som har stått och sparkat och dels lagt i botten av boxarna. Vi brukar ta en stor smörgåstårta i betalning! :up:
Vore ju guld om de tog en smörgåstårta i betalning. Har stått och gjort smörgåstårtor i 4 år i mitt yrkesliv :D

Allting har känts skit den här veckan, eftersom det varit så jobbigt med lillpumins ljudrädsla. Men, idag känns det bättre :) Igår gick vi en tvåtimmars promenad åt "fel" håll, den tråkiga industridelen av stan, men där är det garanterat inga skott iaf. Sen pratade jag med en bekant, som jag glömt bort :o Hon är iaf en duktig hundtränare och ska ge mig tips om skotträning! Ska träffa henne snart. I förmiddags gick jag på aktiveringspromenad med djuraffären också på "fel" sida av stan och nu sover båda hundarna gott i soffan, med skottcdn på i bakgrunden :D Ska ta med och spela den överallt jag går nu, förhoppningsvis hjälper den lite! Livet känns lättare med början på en plan!

Är det för mycket begärt att förvänta sig att folk med hund som kommer från anslutande skogsstig ska vänta lite när dom går in bakom mig och mina hundar på cykelbanan? Alltså att dom kan stanna en stund, alternativt gå lite saktare, så dom inte går 2 meter bakom mig när min ena hund visar extremt tydligt att det är obehagligt. Vi går ändå i hyfsat tempo, inte stanna-och-nosa-tempo.

Är det för mycket begärt att förvänta sig att folk med hund som kommer från anslutande skogsstig ska vänta lite när dom går in bakom mig och mina hundar på cykelbanan? Alltså att dom kan stanna en stund, alternativt gå lite saktare, så dom inte går 2 meter bakom mig när min ena hund visar extremt tydligt att det är obehagligt. Vi går ändå i hyfsat tempo, inte stanna-och-nosa-tempo.
Hur länge gick hen bakom dig? Kunde inte du låtit dem passera? Hen kanske hade en tid att passa och behövde ta sig hem, eller nått :) Sånt vet en ju aldrig.

Hur länge gick hen bakom dig? Kunde inte du låtit dem passera? Hen kanske hade en tid att passa och behövde ta sig hem, eller nått :) Sånt vet en ju aldrig.
Dom bor på samma gård som mig, går alltid samma runda. Gick inte bakom så länge, vek av in i skogen efter ca 20 meter. Tar inte så lång tid att stanna till i ett par sekunder för att vi ska hinna få några meters försprång.

Visst kunde jag ha stannat och låta dom gå förbi, men det kändes rimligare att dom drog ner på farten ett par sekunder. Jag stannar alltid till och låter folk få försprång, men det kanske bara är jag som tänker så.

Dom bor på samma gård som mig, går alltid samma runda. Gick inte bakom så länge, vek av in i skogen efter ca 20 meter. Tar inte så lång tid att stanna till i ett par sekunder för att vi ska hinna få några meters försprång.

Visst kunde jag ha stannat och låta dom gå förbi, men det kändes rimligare att dom drog ner på farten ett par sekunder. Jag stannar alltid till och låter folk få försprång, men det kanske bara är jag som tänker så.
Var det bara 20 m hade de ju kunnat avvakta lite, det håller jag med om. Hamnar jag själv bakom/framför någon försöker jag ta mig förbi/pinna på/släppa förbi beroende på hur snabbt det andra ekipaget rör sig, gillar inte att gå bakom/framför någon och särskilt inte om de har problem med sin hund :)

Visst är det för mycket begärt, tänk på att deras hundar faktiskt måste få titta näääära på andra hundar om de vill och få göra som de vill på promenaderna för att vara glada!

(Ja, jag är jäkligt less på folk som inte kan tänka till lite, hålla lite avstånd ibland, gå åt sidan ibland eller vad som nu lätt går att göra för att underlätta för andra. Det gäller såväl i situationer med hundar som i bilkörning eller annat där människor ska samsas om utrymme. Blöh.)

Visst är det för mycket begärt, tänk på att deras hundar faktiskt måste få titta näääära på andra hundar om de vill och få göra som de vill på promenaderna för att vara glada!

(Ja, jag är jäkligt less på folk som inte kan tänka till lite, hålla lite avstånd ibland, gå åt sidan ibland eller vad som nu lätt går att göra för att underlätta för andra. Det gäller såväl i situationer med hundar som i bilkörning eller annat där människor ska samsas om utrymme. Blöh.)
Tack! Känns som sunt förnuft. Men det är tydligen inte alla privilegierade med.

Var det bara 20 m hade de ju kunnat avvakta lite, det håller jag med om. Hamnar jag själv bakom/framför någon försöker jag ta mig förbi/pinna på/släppa förbi beroende på hur snabbt det andra ekipaget rör sig, gillar inte att gå bakom/framför någon och särskilt inte om de har problem med sin hund :)
Ja just för att jag vet att dom bara skulle gå några meter på vägen så tyckte jag att det kändes onödigt att släppa förbi dem. Hade jag inte vetat det, eller vetat att dom skulle gå en längre bit, så hade jag släppt förbi dem, det gör jag i vanliga fall när folk går ikapp oss. Nu gick ju vi på i rätt bra tempo, så det hade räckt med att de gick liiite långsammare. Men nej, hunden skulle gå i sitt flexikoppel preciiis bakom oss.

I dag nar hasten antligen kom satt hundarna i bilen och vantade. De sag mig leda hasten forbi in i stallet. Komma tillbaka ut sa han fick ata lite gras och jag tog nagra bilder. Sedan stokade jag i stallet en god stund innan jag gick tillbaka till bilen.
Bada hundarna blev helt hysteriska nar jag kom in i bilen igen. De satt bada i sakerhetsbalte men strackte sig sa langt fram de kunde och nosade och nosade och ... pa min jacka och mig. Sedan slickade Mandy pa min jack arm och mig i ansiktet innan hon la sig ner med en fornojd suck. :love: Min hast fanns pa farmen nar Mandy kom ... och tydligen kandes det bra att han ar tillbaka i familjen igen.

Hade med för lite hundgodis ut... När vi gått genom skogsdungen var nästan allt slut efter alla inkallningar med Ebrah. Då mötte vi schäferhanen som Aysu blev galen av för några veckor sedan. Den här gången var hon lugn ( :banana: ) men efter att han försvunnit var godiset helt slut. Då dök det upp tre hundar till från olika håll varav två gick med små barn (mamman var med som tur var) och det blev lite stökigt. Mina hundar var dock lugnare än väntat.

Tänkte att det var skönt att allt gått så bra och gick hemåt. 100 meter senare traskar ett rådjur över vägen! Aysu var i flexi men stannade fint och jag hatar att jag inte hade något att belöna med då (i sådana situationer tar hon bara godis som belöning). Hon kom i alla fall till mig och visst blev det lite drag i kopplet en stund efter det, men inget direkt jobbigt.

Sååå från och med nu ska jag aldrig gå utanför dörren utan tre ton belöningsgodis och leksaker med mig!

Hade med för lite hundgodis ut... När vi gått genom skogsdungen var nästan allt slut efter alla inkallningar med Ebrah. Då mötte vi schäferhanen som Aysu blev galen av för några veckor sedan. Den här gången var hon lugn ( :banana: ) men efter att han försvunnit var godiset helt slut. Då dök det upp tre hundar till från olika håll varav två gick med små barn (mamman var med som tur var) och det blev lite stökigt. Mina hundar var dock lugnare än väntat.

Tänkte att det var skönt att allt gått så bra och gick hemåt. 100 meter senare traskar ett rådjur över vägen! Aysu var i flexi men stannade fint och jag hatar att jag inte hade något att belöna med då (i sådana situationer tar hon bara godis som belöning). Hon kom i alla fall till mig och visst blev det lite drag i kopplet en stund efter det, men inget direkt jobbigt.

Sååå från och med nu ska jag aldrig gå utanför dörren utan tre ton belöningsgodis och leksaker med mig!
Hur ofta har jag inte sagt det samma,är så kass på att ta med godis el leksak. Var väldigt arg på mig själv i går när skägget nosade upp ett rådjursspår, över att jag ÄNNU en gång inte hade något skojigt/gott med mig.
Jag måste verkligen ta tag i detta nu. Detta var tredje spåret på 3 månader som han stuckit på:(

Jag vart iväg till Stockholm tors-fre, och tänk att man hinner sakna sina hundar så mycket över bara en natt! Det känns alltid så roligt att komma hem för man vet att de väntar:love:
Och labben verkade mycket nöjd och glad med att jag kom hem igen och firade det med labbefnatt i trädgården:D

Ni som kan arbetande hundar och exteriör; Hur pass funkar en hund med extremt övervinklade hasor (haser? hasar? ) för träning och tävling? Stor risk för skador, förslitning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka