Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har hänt väldigt mycket inom träning av tjänstehundar i Sverige. Vi är nog ett av de snällare länderna. Vi är ett av få länder i världen som har sk "kombihundar" och inte har så gruppindelade tjänstehundar som de flesta länder har. Sk hangarhundar.
Det lever kvar enormt mycket okunskap hur vi tränar hund i sverige och det är från den tiden när vi också hade argare hundar av hangartyp.
I dag sållar man bort dessa hundar redan på L-testerna och det läggs enormt stor vikt vid sociala bitar just för att få hundar som lätt kan samarbeta med olika förare och inom olika områden.

Sen vet jag inte hur FM kör sina hundar men de flesta där stannar i FMs regi och de har sitt eget sätt att se på det mesta.

För övrigt går det verkligen betydligt hårdare till i de flesta länder. Tycker det personens uttalande låter mer som propagandasnack.

Jag tycker du ska lyssna på programmet innan du avfärdar honom. Han är definitivt ingen nybörjare på tjänstehundar.

Jag tycker du ska lyssna på programmet innan du avfärdar honom. Han är definitivt ingen nybörjare på tjänstehundar.

Jag avgärdar det jag läser i det jag citerar som ett grovt generaliserande för det är det. Sen kan han vara mycket kunnig för det. Men jag tycker det är illa om han drar en så stor yrkeskår över samma kant för här håller jag med @Wingates när det gäller tjänsteförare och träningsmetoder.

Kamplust och försvarslust är två mycket viktiga drifter i tjänstehundar så visst spelar drifterna till viss del in när det ibland kommer till att behöva korregera.

Jag avgärdar det jag läser i det jag citerar som ett grovt generaliserande för det är det. Sen kan han vara mycket kunnig för det. Men jag tycker det är illa om han drar en så stor yrkeskår över samma kant för här håller jag med @Wingates när det gäller tjänsteförare och träningsmetoder.

Kamplust och försvarslust är två mycket viktiga drifter i tjänstehundar så visst spelar drifterna till viss del in när det ibland kommer till att behöva korregera.

Fast han säger inte det som skrivs i tråden. Han generaliserar inte alls så grovt. Däremot håller varken han eller jag med om att det behövs korrigeringar för att hantera tex släppandet hos skydds/tjänstehundar.

Fast han säger inte det som skrivs i tråden. Han generaliserar inte alls så grovt. Däremot håller varken han eller jag med om att det behövs korrigeringar för att hantera tex släppandet hos skydds/tjänstehundar.

Fast jag svarade utefter diskussionen om Reko. Att jag tog upp han i samma inlägg var angående påståendet att i Sverige tränar vi brutalt och ligger efter andra länder. Vi ligger säkert efter några länder. Men vi ligger fortfarande före de flesta. Vi tränar tillsammans med Norge schysstas i Europa och är faktiskt en förebild för många länder.

Hur föreslår ni att man får en hund att släppa i skarpt läge när adrenalinet strömmar i en hund efter ett hot om kommandot inte når fram?

Och jag vill poängtera att man brukar INTE träna in släppande med korregering utan det gör de flesta med att lägga handflatan under hundens käke och säga loss/ släpp.

Igår gick två av Floyds helsyskon unghundsderbyt med fina resultat :) ena tiken kom sjua med 85p och den andra fick tyvärr en nolla på en station men fick ändå fina 73p och en 50-ish plats. Så synd att hon kollade en station! Av 170 ekipage som genomförde hela tävlingen så är det ändå himla fina prestationer! Nästa år är det vår tur :D

Igår gick två av Floyds helsyskon unghundsderbyt med fina resultat :) ena tiken kom sjua med 85p och den andra fick tyvärr en nolla på en station men fick ändå fina 73p och en 50-ish plats. Så synd att hon kollade en station! Av 170 ekipage som genomförde hela tävlingen så är det ändå himla fina prestationer! Nästa år är det vår tur :D

Du har inte lust att skicka PM om Floyds kennel? Funderar på jaktlabbe någon gång i framtiden:D

Idag genomförde Morris sitt BPH. Första gången för oss också så det var kul att se hur det gick till! :up:
Känns som det gick bra och inga egentliga överraskningar i hans beteende. Han passade självklart på att hångla upp alla funktionärer och bedömare. :o

Är det MH man får de där spindeldiagrammen?
Vi fick bara resultaten i en lista.

Moment 1: Främmande människor
Glad: 4
Trygg: 3

Moment 2: Föremålslek
Energisk: 3
Lekfull: 4

Moment 3: Matintresse
Energisk: 2

Moment 4: Överraskning
Nyfiken: 4
Arg: 0
Trygg: 4

Moment 5: Skrammel
Nyfiken: 4

Moment 6: Närmande person
Glad i främmande människa: 4

Moment 7: Underlag

Moment 8: Skott

Över alla moment
Energisk: 3
Positiv attityd: 4

Övrigt:
Ljudlig: 0

Måste nypa mig i armen idag. En bekant till mig har en kull rottisvalpar som ska ut nu. Jättefina och trevliga föräldrar som används till hobbyträning i nosework och spår. Hade passat tidsmässigt då jag är hemma nu och eftersom vi inte vet vad som händer med tant Karin hade det kanske inte varit så dumt att redan nu ta in en tredje så att vi inte "plötsligt" står där med bara en hund.

MEN, hundarna har ingen stamtavla och jag har lovat mig själv att jag inte ska köpa en Bobber till. Vilket betyder ett stort ajabaja på dessa valpar!

Måste nypa mig i armen idag. En bekant till mig har en kull rottisvalpar som ska ut nu. Jättefina och trevliga föräldrar som används till hobbyträning i nosework och spår. Hade passat tidsmässigt då jag är hemma nu och eftersom vi inte vet vad som händer med tant Karin hade det kanske inte varit så dumt att redan nu ta in en tredje så att vi inte "plötsligt" står där med bara en hund.

MEN, hundarna har ingen stamtavla och jag har lovat mig själv att jag inte ska köpa en Bobber till. Vilket betyder ett stort ajabaja på dessa valpar!

Tänk armbågar och höfter. Vågar du köpa från okontrollerat när det är en ras som har rätt stor förekomst av detta?

Tänk armbågar och höfter. Vågar du köpa från okontrollerat när det är en ras som har rätt stor förekomst av detta?
Nää det är därför jag säger inte en Bobber till. Än så länge har vi haft en satans jäkla tur med honom när man ser till vilken skitavel han kommer ifrån. Tack o lov är sambon tveksam till att ha tre hundar så det ger mig tid att kolla upp seriösa uppfödare istället under tiden jag bearbetar sambon angående antal hundar :D

Nää det är därför jag säger inte en Bobber till. Än så länge har vi haft en satans jäkla tur med honom när man ser till vilken skitavel han kommer ifrån. Tack o lov är sambon tveksam till att ha tre hundar så det ger mig tid att kolla upp seriösa uppfödare istället under tiden jag bearbetar sambon angående antal hundar :D
Eller bearbetar bekanten till att regga sina valpar

Eller bearbetar bekanten till att regga sina valpar
Det skeppet har seglat för längesen. "SKK är bara ute efter pengar, finns inget vettigt med att regga sina hundar där. Nä så länge mina avelsdjur är friska så finns det ingen anledning till en massa undersökningar." :banghead::banghead: Buskavel så det skriker om det! Därför vill jag inte stödja det. Men det innebär ju inte att man inte blir lite valpsjuk när man ser dem små fluffbollarna :o

Det skeppet har seglat för längesen. "SKK är bara ute efter pengar, finns inget vettigt med att regga sina hundar där. Nä så länge mina avelsdjur är friska så finns det ingen anledning till en massa undersökningar." :banghead::banghead: Buskavel så det skriker om det! Därför vill jag inte stödja det. Men det innebär ju inte att man inte blir lite valpsjuk när man ser dem små fluffbollarna :o
Sätt dig och titta på valpkullar hos riktigt seriösa uppfödare istället, så blir förhoppningsvis så sugen på dem att du "glömmer" de andra valparna :p

Vad är maxpoäng? Finns det någon "godkänt-gräns" och vad är vanlig poäng? :p (nä, jag har ingen koll)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka