Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån som är med i gruppen och ser om det diskuteras?
*nyfiken i en strut*
Eller så anser de att världen ska anpassa sig. När de släpper ut fågelhunden lös på min gårdsplan, den dyker iväg och tar en av mina ankor och ägaren säger "snällt nu fido" utan att ingripa - för hunden ska inte känna sig tillsagd eller uppfatta att folk kan bli argaNä, verkar som att "diskussionen" tog slut. Trist, för jag hade gärna sett att det hade diskuterats mer.
Nog för att jag tycker att man ska vara reko och schysst mot hunden... men att aldrig få säga till? Alltså, jag är rätt säker på att folk på ett eller annat sett säger till sin hund, även om de inte tror det. Förnekelse när den är som bäst.
Nä, verkar som att "diskussionen" tog slut. Trist, för jag hade gärna sett att det hade diskuterats mer.
Nog för att jag tycker att man ska vara reko och schysst mot hunden... men att aldrig få säga till? Alltså, jag är rätt säker på att folk på ett eller annat sett säger till sin hund, även om de inte tror det. Förnekelse när den är som bäst.
Jag tror de flesta med synen de har i gruppen @hemlig blev utslängd ifrån aldrig har tränat hundar med mkt drifter så de stöter sällan på problem och tror därför att det är ett felfritt sätt att träna hund på. Det är nog få inom tjänstehundsbiten som tror det är ett fungerande sätt liksom.Vet en hund som tagits ur tjänst pga att den slutat släppa skyddsbetten sen ägaren gick över till reko. Hunden har varit i tjänst i många år, alltid blivit tränat schysst men med gränser och detta med släppandet har aldrig varit ett problem innan.
Med sk "gråa hundar" där den typen av arbete är självbelönande är det rätt sjukt. Hoppas inte fler tjänsteförare börjar lika dant för då har vi inte så många tjänstehundar kvar sen.
Nu delar jag inte alls gruppens syn om att man aldrig får säga till en hund, men ang. träning av tjänstehundar i Sverige lyssnade jag på senaste avsnittet av hundpodden "vår bästa vän" där det var en kille som intervjuades som menade att man använder mycket våld mot svenska tjänstehundar och att vi har mycket att lära från, vad han menade var, länder som kommit längre än oss i utveckling av tjänstehundar som t.ex. Canada. Som jag förstod det hade de gått över till mer positiva metoder jämfört med Sverige med mycket gott resultat. Jag har ingen aning huruvida det stämmer men han sågade svensk tjänstehundsträning ganska rejält tycker jag, och sa att svenska hundförare skyller på att det är rejäla hundar med mycket drifter men han menade att hundarna i andra länder var minst lika rejäla och där fungerade positiva metoder. TG är hans initialer.Jag tror de flesta med synen de har i gruppen @hemlig blev utslängd ifrån aldrig har tränat hundar med mkt drifter så de stöter sällan på problem och tror därför att det är ett felfritt sätt att träna hund på. Det är nog få inom tjänstehundsbiten som tror det är ett fungerande sätt liksom.
Jag tror inte alls att drifterna är ett problem, däremot hur lång tid de tycker att vissa saker kan få ta. Jag tror inte nödvändigtvis att hunden känner sig mindre begränsad av att alltid behöva gå kopplad än att man ställer krav på den att ge fan i att äta andra djur.Jag tror de flesta med synen de har i gruppen @hemlig blev utslängd ifrån aldrig har tränat hundar med mkt drifter så de stöter sällan på problem och tror därför att det är ett felfritt sätt att träna hund på. Det är nog få inom tjänstehundsbiten som tror det är ett fungerande sätt liksom.
Jag tror inte alls att drifterna är ett problem, däremot hur lång tid de tycker att vissa saker kan få ta. Jag tror inte nödvändigtvis att hunden känner sig mindre begränsad av att alltid behöva gå kopplad än att man ställer krav på den att ge fan i att äta andra djur.
Jag förstår inte parallellen. Varför skulle hunden bita ett barn? Och man behöver inte korrigera, det räcker ofta med att avbryta. Men de verkar tycka att allt bestämmande är fel.Om man inte får korrigera den (på ett vettigt sätt naturligtvis) när den tar en anka vad sjutton gör man då när Fido hänger fast i ett barn?! Milt säga: "Inte göra så" eller?!
Jag förstår inte parallellen. Varför skulle hunden bita ett barn? Och man behöver inte korrigera, det räcker ofta med att avbryta. Men de verkar tycka att allt bestämmande är fel.
Jag menade mer principen att aldrig någonsin säga åt hunden, ens på ett snällt sätt. Givetvis ska man behandla alla djur med respekt men på något sätt måste man ju visa dem hur de ska bete sig. Om en unghäst aldrig får bli tillsagd när den går rakt över en kommer den ju aldrig att sluta med det beteendet.
Nu delar jag inte alls gruppens syn om att man aldrig får säga till en hund, men ang. träning av tjänstehundar i Sverige lyssnade jag på senaste avsnittet av hundpodden "vår bästa vän" där det var en kille som intervjuades som menade att man använder mycket våld mot svenska tjänstehundar och att vi har mycket att lära från, vad han menade var, länder som kommit längre än oss i utveckling av tjänstehundar som t.ex. Canada. Som jag förstod det hade de gått över till mer positiva metoder jämfört med Sverige med mycket gott resultat. Jag har ingen aning huruvida det stämmer men han sågade svensk tjänstehundsträning ganska rejält tycker jag, och sa att svenska hundförare skyller på att det är rejäla hundar med mycket drifter men han menade att hundarna i andra länder var minst lika rejäla och där fungerade positiva metoder. TG är hans initialer.
(hoppas ingen tror att jag har någon åsikt i frågan för jag är inte ett dugg insatt, jag refererar bara någon annans åsikt eftersom att ämnet kom upp, och det är ett intressant ämne).
Fast det handlar inte om att lägga in straff eller korrigering i träning om hunden inte kan momentet.Självklart är det ju skillnad på nödsituation och vanlig träning. Vet att frågan varit uppe många gånger (då det ändå verkar vara såpass kontroversiellt), men många säger att, visst, hade hunden varit påväg ut i vägen framför en lastbil hade de ryckt i kopplet.
Många som tränar reko försöker att alltid träna förebyggande--så man aldrig hamnar i "fel" situationer. Skulle de likväl hamna i en sådan situation är det brandsläckning som gäller.
Jag tycker ju t.ex heller inte det känns nödvändigt att lägga in straff/korrigering i normal, träna fotgående träning.
De kör lite efter principen att man inte ska försätta hunden i en situation där man behöver säga till dem/visa hur de ska uppföra sig, utan, lära in rätt från början så hunden bara vet just det uppförandet.
Jag känner bara tjänstehundsförare som i tränar med schysst metoder men det är möjligt att det inte ser ut så annars.Nu delar jag inte alls gruppens syn om att man aldrig får säga till en hund, men ang. träning av tjänstehundar i Sverige lyssnade jag på senaste avsnittet av hundpodden "vår bästa vän" där det var en kille som intervjuades som menade att man använder mycket våld mot svenska tjänstehundar och att vi har mycket att lära från, vad han menade var, länder som kommit längre än oss i utveckling av tjänstehundar som t.ex. Canada. Som jag förstod det hade de gått över till mer positiva metoder jämfört med Sverige med mycket gott resultat. Jag har ingen aning huruvida det stämmer men han sågade svensk tjänstehundsträning ganska rejält tycker jag, och sa att svenska hundförare skyller på att det är rejäla hundar med mycket drifter men han menade att hundarna i andra länder var minst lika rejäla och där fungerade positiva metoder. TG är hans initialer.
(hoppas ingen tror att jag har någon åsikt i frågan för jag är inte ett dugg insatt, jag refererar bara någon annans åsikt eftersom att ämnet kom upp, och det är ett intressant ämne).
Fast det handlar inte om att lägga in straff eller korrigering i träning om hunden inte kan momentet.
Labben har väldigt lätt för att få ner nosen och då tappa fokus under träning. Det korrigerar jag genom ett "app app", men inte ens det verkar "godkänt" i reko.
Likaså om han inte kommer när jag ropar när vi är i trädgården tex, så meddelar jag honom att det var ett dumt val han gjorde. Man är inte elak mot hunden för det.
Jag tror även barn behöver korrigeras ibland, positiv förstärkning i all ära men vi kommer inte ifrån vanlig uppfostran. Däremot behöver man ju varken vara hårdhänt eller dum mot sitt barn/djur i den situationen.
Fast jag tror delvis att de hade fått problem om hundarna hade haft mer drifter - eftersom de kan behöva mer ramar och regler. Ingen av dem som jag sett förespråka den mer extrema varianten verkar ha hundar med mer tryck i. Jag kan dock ha helt fel.Jag tror inte alls att drifterna är ett problem, däremot hur lång tid de tycker att vissa saker kan få ta. Jag tror inte nödvändigtvis att hunden känner sig mindre begränsad av att alltid behöva gå kopplad än att man ställer krav på den att ge fan i att äta andra djur.
Precis så...På tal om det här med att få säga till hunden eller inte...
Jag har precis kommit in från en cykeltur med Ebrah. I vanlig ordning skötte hon sig utmärkt och allt var fint. Mot slutet av rundan mötte vi en person med två småhundar. Hon stod på den sida om vägen som Ebrah var på, så jag tog över Ebrah på "fel" sida för att ha cykeln mellan oss. Ebrah blev förvirrad, allt blev lite oroligt och när vi närmar oss småhundarna börjar de flyga runt och skälla som galningar.
Ebrah var duktig, men när vi passerat så flög hon iväg åt sidan. Jag röt då åt henne att ge fan i det. Fullt medveten om att det inte är bra som inlärningsmetod, men jag ansåg att det var bättre att jag röt åt henne än att hon drog omkull mig, fick cykeln över sig osv. Ebrah avbröt sprattlandet, kom till mig igen med glatt viftande svans och fick enormt mycket beröm.
Vad som hände då? Jo, en tant som sett det hela ger mig en extrem utskällning, för "Sådär får man inte göra mot sin hund!!!". Jag hade tydligen varit SÅ elak som höjt rösten åt Ebrah
Ibland önskar jag att folk kunde tänka till lite... Hade tanten istället frågat mig varför jag röt åt Ebrah hade hon kunnat få en bra förklaring. Men nej, det var hon inte heller intresserad av.