Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä. Det ser nästan ut som att Aysus trampdyna (den stora mitt under) ska ramla av på den skadade tassen... Det är stora sprickor i huden och ser ut som att en hel del håller på att ramla av. Troligtvis ser det värre ut än vad det är, och det är precis däromkring som hon hade ett mkt fult sår efter bandaget. Får se om jag kan klura ut någon mirakellösning för det där...

Ser på Bagges hundar för första gången och ser "min" gamla veterinär Ulla i inslaget om Solo. Hon var den som diagonstiserade min förra tik med OCD och fixade så Mira blev utbildningsmattrial med sin operation så att jag kunde få en billigare op. (Försäkringen täckte inte då Mira var blandras)

Ulla är världsbäst med djur. Jag tyckte det var så trist när hos slutade.

Nu tycker en uppfödarbekanting att jag borde bli utställningsdomare :rofl: Jäklar vilket liv det skulle kunna bli, när alla icke-arbetsdugliga hundar skulle åka ut på en gång. Tror inte att speciellt många hade velat ha mig som domare (och skulle väl inte klara utbildningen pga "fel åsikter" eller något).

Ser på Bagges hundar för första gången och ser "min" gamla veterinär Ulla i inslaget om Solo. Hon var den som diagonstiserade min förra tik med OCD och fixade så Mira blev utbildningsmattrial med sin operation så att jag kunde få en billigare op. (Försäkringen täckte inte då Mira var blandras)

Ulla är världsbäst med djur. Jag tyckte det var så trist när hos slutade.
Ulla har varit fantastisk i hela serien. En människa som verkligen hamnat på rätt ställe!

Nu är flytten klar och vi har byggt hundgårdar! :) så långt iallafall så att sektionerna är på plats, ska dit ett par kojor till, bänkar till alla och lite annan berikning. Nästan 100 m2 blev det, vi hoppas det ska räcka ett tag framöver :o

19030688_932954673509572_1627633882980892868_n.jpg

En av dina tikar då? De verkar ju vara bra rasrepresentanter utefter vad jag förstått :)
Ja alltså, egentligen skulle de nog passa bra ihop (både sett till mentalitet, stamtavlor, exteriör osv, framförallt hanen jag spanar på och Ebrah) men jag tvivlar starkt på att jag vill vara uppfödare. Mycket för att det skulle vara väldigt svårt att hitta bra valpköpare. Så mycket utställningsfokus på saluki nu och många som väntar sig att salukis i princip ska vara tjusiga soffprydnader. Mina duger inte i utställningsringar och är ganska usla soffprydnader om de inte fått ordentlig motion innan :D

Ibland funderar jag på hur det skulle vara att ha Aysu i avel, det skulle nog lätt kunna bli bra salukis där och lättsålda valpar eftersom hon (och släktingar) är enkla och dessutom galet bra på LC. Men hon är 5½ år nu och såklart inte i skick nu för någon valpkull. Det skulle rent teoretiskt vara möjligt om ett år, men då är hon i äldsta laget och hanen jag i så fall skulle vilja använda skulle även han vara i äldsta laget... (men jäklar vilka duktiga och trevliga hundar det skulle kunna bli...). Å andra sidan, om det är 1 år bort så har jag tid att gå SKKs uppfödarutbildning :p

Nu tycker en uppfödarbekanting att jag borde bli utställningsdomare :rofl: Jäklar vilket liv det skulle kunna bli, när alla icke-arbetsdugliga hundar skulle åka ut på en gång. Tror inte att speciellt många hade velat ha mig som domare (och skulle väl inte klara utbildningen pga "fel åsikter" eller något).

Jag tror att du skulle bli en utmärkt domare. Oavsett hur man gör så kommer det alltid finnas en grupp som gillar en och som mer än gärna ställer för en, samt en annan grupp som hellre ställer för andra. :up:

Blä. Det ser nästan ut som att Aysus trampdyna (den stora mitt under) ska ramla av på den skadade tassen... Det är stora sprickor i huden och ser ut som att en hel del håller på att ramla av. Troligtvis ser det värre ut än vad det är, och det är precis däromkring som hon hade ett mkt fult sår efter bandaget. Får se om jag kan klura ut någon mirakellösning för det där...
Testa Helosan.

Ja alltså, egentligen skulle de nog passa bra ihop (både sett till mentalitet, stamtavlor, exteriör osv, framförallt hanen jag spanar på och Ebrah) men jag tvivlar starkt på att jag vill vara uppfödare. Mycket för att det skulle vara väldigt svårt att hitta bra valpköpare. Så mycket utställningsfokus på saluki nu och många som väntar sig att salukis i princip ska vara tjusiga soffprydnader. Mina duger inte i utställningsringar och är ganska usla soffprydnader om de inte fått ordentlig motion innan :D

Ibland funderar jag på hur det skulle vara att ha Aysu i avel, det skulle nog lätt kunna bli bra salukis där och lättsålda valpar eftersom hon (och släktingar) är enkla och dessutom galet bra på LC. Men hon är 5½ år nu och såklart inte i skick nu för någon valpkull. Det skulle rent teoretiskt vara möjligt om ett år, men då är hon i äldsta laget och hanen jag i så fall skulle vilja använda skulle även han vara i äldsta laget... (men jäklar vilka duktiga och trevliga hundar det skulle kunna bli...). Å andra sidan, om det är 1 år bort så har jag tid att gå SKKs uppfödarutbildning :p
Så tänkte jag med. Och sen har jag kommit fram till att vafan, det är ju dumt att låta bli för att man är -för- kräsen. Tror man på kombinationen och har hälsotester/arbetsmeriter som stödjer den tanken så lär valpköparna finnas också.

Så tänkte jag med. Och sen har jag kommit fram till att vafan, det är ju dumt att låta bli för att man är -för- kräsen. Tror man på kombinationen och har hälsotester/arbetsmeriter som stödjer den tanken så lär valpköparna finnas också.
Jo.. alltså, på saluki har det visserligen blivit lite vanligare med hälsotester.. men folk har ändå ingen koll på vad de avlar på. Jag har då och då bättre koll än uppfödare vilka hundar som är släkt med deras egna hundar, större kontaktnät, bättre koll på hur sjukdomar kan nedärvas osv. Många gamla som fastnat i "hur saker var för 100 år sedan" och inte velat ta till sig nytt, och många nya som inte har någon koll på historia, exteriör och funktion... Det finns ju bra uppfödare också, som tur är, men flera av de bra äldre uppfödarna är öppet oroade för hur det ska gå med rasen just pga all okunskap.

Tyvärr är det ju en "lätt" ras att avla på eftersom det än så länge är ovanligt med hälsoproblem, de har sällan så katastrofal exteriör att de inte fungerar alls, de är oftast trevliga och inte allt för rädda av sig. Dessutom har de alla tänkbara färger så det går ju alltid att locka valpköpare med "häftiga" utseenden också :grin:

Tror det hade varit bättre om salukin använts till praktisk jakt, eller åtminstone inte varit så uppskattad som utställningshund... Har en uppfödarbekant som egentligen avskyr utställningar men som känner sig tvingad att ställa sin ena nu, bara för att visa att de också finns. Och det är ju precis därför jag själv ställt ut ibland, för att visa att det finns fler typer av saluki än de som vanligtvis syns överallt. Trist men snudd på nödvändigt ibland... (Men nu är jag så arg på allt sådant att jag är bra lockad att bojkotta utställningar för all framtid)

Ja då är ju tyvärr Aysu för gammal när skadan är ok.
Men Ebra kan du kanske leasa ut till en uppfödare du litar på?
Det har ju oftast både kunskapen och kunderna :)

Ja då är ju tyvärr Aysu för gammal när skadan är ok.
Men Ebra kan du kanske leasa ut till en uppfödare du litar på?
Det har ju oftast både kunskapen och kunderna :)
Visserligen inte helt ovanligt att salukis får sina första kullar när de är 6 år gamla, men ja... Om man leker med tanken.. Hon kommer löpa i april och november nästa år. November är för sent, april kanske för tidigt med tanke på skadan, och OM hon skulle råka vara så bra att hon kan tävla, då skulle jag vilja tävla henne... De får bara tävla t.o.m. det år de fyller 8 (av någon dum anledning), så om hon öht kan tävla igen så är 2019 det sista år hon får vara med. Inte så mycket kvar hur man än vrider och vänder på det. Helt tokigt egentligen, med tanke på att hon utan tvekan kan bli ca 14-15 år gammal.

Ebrah är jag fodervärd på, så det skulle vara om jag skulle köpa loss henne eller väntar tills hon är 5 år. Ganska bra tidsmässigt iofs... Men någonstans säger magkänslan att Aysu är mer "min" typ. Vilket är helt galet, för innan Aysu kom in i mitt liv har jag tänkt mig en "ideal-saluki" som är ungefär så som Ebrah faktiskt är.

Nu är de ju lika på många sätt, och nära släkt, men min hjärna kokar över när jag försöker klura ut vad jag egentligen tycker om dem, varför osv. Båda ÄR rastypiska, jagar bra, bör inte ha några anlag för sjukdomar, trevliga mentalt (och mycket stabilare än en hel del annat), går att kombinera med hanar som gör att eventuella valpar får bra stamtavlor och som i sin tur blir lätta att använda i avel med något annat... Allt det som jag vill ha i en saluki helt enkelt. I framtida salukis så kommer jag utan tvekan leta efter sådana som är så lika de två som möjligt (fast helst hade jag klonat Aysu... :p ).

Vad är maxpoäng? Finns det någon "godkänt-gräns" och vad är vanlig poäng? :p (nä, jag har ingen koll)

Unghundsderbyt går i Workingtest-format och 100p är max :) jag tror vinnaren hade 95p. Det består av 5 stationer, med en maxpoäng på 20p/station. Jag är lite osäker, men jag tror de kan få hela skalan från 0-20p?
Sedan finns det nkl, ökl och ekl, men derbyt går i nkl - även om det brukar vara svårare än så :p för att få starta ökl behövs 75p i nkl, för at få starta ekl behövs 75p i ökl.
Det är ett inofficiellt prov som är mera som en tävling än ett prov :)
@Killaloe kan berätta mera, jag har bara kollat på ett WT i SSRKs regi :D
Jaktretrieverklubbens workingtests är rätt annorlunda mot ssrks.

Idag hade vi en händelserik kvällspromenad :D fyra harar, som sprang typ över oss, 8 vildsvin som höll sig på 50m (två suggor med sex kultingar) och ett rådjur som studsade ut ur en buske fem meter framför nosen på hundarna. Vid alla tre tillfällena drev Otis med skall i draglinan... :p Dessförinnan var wachtlarna heltokiga på koltrastarna utanför fönstret. Det börjar märkas att de inte jagat på ett tag nu... :p
Fick bekräftat att Floyd inte lämnar min sida även om det studsar vilt framför snoken på honom i alla fall. Kopplade dock honom när vi skulle förbi grisarna, för säkerhets skull :p

Idag fyller Pu 3 år :love:
19030199_1379123748844420_3435328891708907528_n.jpg

19030558_1379880072102121_9219514111689353568_n.jpg

Så himla glad att jag spontanköpte henne! Första året var rätt hårt och svårt och vi kom inte på rätt köl med varann och jag funderade t.o.m på att omplacera henne. Men som tur var träffade vi vår bästa skyddsfigge och kompis (och som även blivit som en mentor för mig) som hjälpte oss att bli ett team och börja kunna kommunicera med varann :heart!

Så från att fundera på omplacering till LP2, uppflyttad till elitspår och högreskydd (och både elitspårsdebuten och högredskyddsdebuten är vi anmälda till :up:), innan hunden fyllt tre... vilken rolig resa vi håller på med :love:!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka