Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blodfärgen ändras från mörk till ljus när tiken börjar gå in i höglöp. Vulvans position flyttar sig neråt och om man känner lite runt den så är kransen runt vulvan mjuk. Innan är den hårdare. Exakta dagarna/timmarna kan nästan bara en hanhund eller ett test säga exakt.

Om man kliar tiken vid svansroten så kan man se hur många får som krypniningar längs ryggraden och vissa viker tom undan svansen.

Efter höglöpet kan blodet mörkna igen. Ibland blir det jättemörkt.

Oj, jag tänkte nog inte på någon specifik färgskillnad. Får vara mer uppmärksam vid nästa löp samt hålla koll på vulvan!

Tyckte det var mjukt däromkring nästan hela löpet igenom. :confused::angel:

Aysu är lätt. Hon stinker(!) och försöker para sig med alla hundar hon träffar oavsett kön... När hon var ung märktes dock ingenting. Med Ebrah har jag ingen aning alls, än så länge, tippar på att det även där blir tydligare när hon blir äldre. Min första tik började pissa inne när hon höglöpte om det fanns hanhundar i samma hus, åtminstone när hon började bli gammal. Jättekul :grin:

Jag hade liksom förväntat mig att jag skulle få några hintar som illaluktande doft eller liknande. Men icke! :o
Attans vad svårt det blev då.

Blodfärgen ändras från mörk till ljus när tiken börjar gå in i höglöp. Vulvans position flyttar sig neråt och om man känner lite runt den så är kransen runt vulvan mjuk. Innan är den hårdare. Exakta dagarna/timmarna kan nästan bara en hanhund eller ett test säga exakt.

Om man kliar tiken vid svansroten så kan man se hur många får som krypniningar längs ryggraden och vissa viker tom undan svansen.

Efter höglöpet kan blodet mörkna igen. Ibland blir det jättemörkt.
Jag är en sån där nördig en som skriver upp hela löpen på mina tikar - när blodfärgen ändras, beteende osv och det är guld värt att gå tillbaka och se ett mönster på även om höglöp kan ändras med åren :)
Min ena tik svullnar t ex inte vid löp - inte ens vid höglöp, så där kan man enbart gå på blodfärg och beteende. Dock mjuknar hon vid höglöp, men eftersom hon inte svullnar så finns inte så jättemycket att känna på :D
Sen vet jag tikar som inte ändrar blodfärg alls under höglöpet, så viktigt är att lära känna sin egen tik.
Erfarna hanar nära är guld värt att "prova" med.

Jag är en sån där nördig en som skriver upp hela löpen på mina tikar - när blodfärgen ändras, beteende osv och det är guld värt att gå tillbaka och se ett mönster på även om höglöp kan ändras med åren :)
Min ena tik svullnar t ex inte vid löp - inte ens vid höglöp, så där kan man enbart gå på blodfärg och beteende. Dock mjuknar hon vid höglöp, men eftersom hon inte svullnar så finns inte så jättemycket att känna på :D
Sen vet jag tikar som inte ändrar blodfärg alls under höglöpet, så viktigt är att lära känna sin egen tik.
Jag för också noga löpdagbok på tikarna. Bra både med tanke på eventuell avel och för att ha svart på vitt för att ha koll på förändrade löpperioder osv.

Låter väldigt smart. Önskar att jag varit noggrannare med det redan vid senaste löpet. För nästa löp är sista löpet innan kommande parning (tror vi i alla fall). Som tur var har jag ju ägaren att fråga och få stöttning ifrån. Det känns riktigt bra. Hon har börjat titta på hanar åt Brihanna och det är ju bara sååå spännande :D

Kiss, bajs, marsvinsliknande korvar och en trött mamma. Sen blodiga hälsenor, trasig inredning, trött mamma med töjda juver och de där alldeles bedårande men rätt så suddiga varelserna som man mest längtar efter att bli av med :rofl::rofl:
h4AFFAFB1

Ligger dobermannvalpar ute till salu, oklart om det är båda valparna eller bara en för 30.000:-. Påstås vara födda i Tjeckien (då får de vara här nu) MEN kenneln de kommer ifrån ligger i Serbien, och då är de här olagligt.
Ju mer man frågar desto virrigare blir det. Tänk vad folk gör för att tjäna pengar..

Japp o skiter en ny hög eller river tidningen högen ligger på till konfetti,jag älskar valpar :mad: :laugh: :love:
Jobbigast är morgnarna när valparna blivit några veckor. Alla valparna har skitit och kissat under natten precis innanför gallret och man försöker smyga ut i köket för att inte väcka dom, men misslyckas......alla valparna vaknar skitlyckliga och rusar emot en - rätt över allt kiss och bajs och klänger sedan upp över benen på en :banghead: :o :D
Själv försöker man efter lite hälsning ta sig fram till vattenkokaren för att fixa kaffe för att kunna vakna med valpar som hänger fast med vassa valptänder i båda hälsenorna och släpar efter för varje steg man tar :p Men samtidigt är dom heeelt underbara :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka