Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var hos fysioterapeuten igår igen :) Allt fortsätter gå åt rätt håll, och nu får Aysu äntligen gå lite längre igen! Hur långt vet jag inte riktigt, vi sa att jag ska testa att utöka försiktigt och hålla koll på hur det fungerar för henne så det blir till att testa sig fram. Det största problemet just nu är Aysus eländiga tass, men med en sko på så fungerar även den.

Idag rör sig Aysu mycket bättre än tidigare. Vi var precis ute och det kändes för en gångs skull som att hon faktiskt kommer kunna bli bra igen. Nästa vecka är det dags för ny röntgen.

Haha, alltså, mina hundar väger typ lika mycket (Ladda drygt 19, Otis och Floyd 22-23kg). Ladda äter ca 350gram/dag, Otis 450gram/dag och Floyd 900gram/dag. Ladda har ett halvkilo för mycket, Otis är lagom och Floyd är åt det tunnare hållet :p
Hur gammal är Floyd nu? :)

När jag var i Frankrike träffade jag en korsning som såg ut som en mini-pembroke. Tur att min franska är obefintlig så att jag inte förstod vad som var i (dvs att jag inte kan försöka återskapa den och bli rik)

Haha, osis! Låter som något med potential att bli extremt poppis. :cautious: Intresset för corgi-raserna har ökat något enormt på väldigt kort tid.

Jag blir så trött på att det ska strula hela tiden. Först dessa bogledsoperationer på ena hunden förra hösten och i vintras, sen huggormsbett för 4 veckor sedan som ska kollas med blodprov idag - och för 10 dagar sedan så fick Skalman en svullnad/böld på sidan av yttersta tån på ena baktassen. Synligt märke i tramdynan, så troligtvis trampat in en tagg eller glasflisa. Visade bilder för veterinären via mail och då han inte haltar eller har ont, så skulle vi avvakta och se om bölden spricker själv för att sen kunna spola ur och låta läka själv. Absolut fine för mig, för hunden och för plånboken. Skalman har inte visat minsta irritation av bulan, men den vägrar spricka :arghh: Stenhård, finns inte antydan till att det ska vilja gå hål någonstans (har rakat bulan för att kunna ha koll), så ikväll ska jag visa upp den "live" hos en veterinär i "förbifarten" då han ska patella-kollas och hans mor ta sina blodprover.
Ser framför mig ytterligare en operation (om än liten) som ska kosta flera tusen :banghead:

Feber idag, weehoo. Var ett tag sen nu, men jag har ju känt på sista tiden att något ligger och drar i kroppen. Jag sover mer, orkar mindre, är törstigare. Kanske bryter ut någon dunderförkylning, men får hoppas att det inte blir så :cautious: Jag ska ju träffa vänner på fredag och lördag, var ju faktiskt flera veckor sen! :eek:

Strul här också.... Indigo har läkt fint efter sin TPLO-operation för 10 veckor sedan, åtminstone fram till för si så där 2 veckor sedan. Efter det har det slutat gå fram och snarare gått åt fel håll, visserligen bara lite och knappt märkbart, förutom för mig som är som en hök vad gäller hans knä/ben.

Han avlastar lite mer, gör ett litet skutt med det benet när han faller in i trav (han får inte trava så mycket men några steg här och där låter jag honom ta) och så har jag noterat en knöl på insidan av benet. Jag misstänkte metallbeslaget som håller ihop knäet efter operationen och när jag var hos sjukgymnasten härom dagen misstänkte hon samma sak - även hon noterade att knölen är ny, den är lite varm och han är lite öm där.

Så nu står han på NSAID några dagar för att se om det blir någon skillnad och så skulle sjukgymnasten prata med den opererande veterinären och så diskuterar vi vidare vid nästa rehabtillfälle. Men det kan vara så att vi måste ta bort beslaget. Egentligen är det inget stort problem då benet ska vara läkt, man räknar med att det är ok efter 8-10 veckor och det är 10 veckor nu, dessutom en "enkel" operation där man typ öppnar upp och tar bort beslaget, sen är det bara att ta det lugnt till stygnen är tagna men ändå... ytterligare en operation för stackars Indigo och dessutom är försäkringspengarna slut och förfallodag är i augusti. Jaja... viktigast är ändå att han blir bra så det är bara att göra vad som behövs.

Jag blir så trött på att det ska strula hela tiden. Först dessa bogledsoperationer på ena hunden förra hösten och i vintras, sen huggormsbett för 4 veckor sedan som ska kollas med blodprov idag - och för 10 dagar sedan så fick Skalman en svullnad/böld på sidan av yttersta tån på ena baktassen. Synligt märke i tramdynan, så troligtvis trampat in en tagg eller glasflisa. Visade bilder för veterinären via mail och då han inte haltar eller har ont, så skulle vi avvakta och se om bölden spricker själv för att sen kunna spola ur och låta läka själv. Absolut fine för mig, för hunden och för plånboken. Skalman har inte visat minsta irritation av bulan, men den vägrar spricka :arghh: Stenhård, finns inte antydan till att det ska vilja gå hål någonstans (har rakat bulan för att kunna ha koll), så ikväll ska jag visa upp den "live" hos en veterinär i "förbifarten" då han ska patella-kollas och hans mor ta sina blodprover.
Ser framför mig ytterligare en operation (om än liten) som ska kosta flera tusen :banghead:

Usch så trist, man blir ju verkligen less på det när det känns som att det aldrig tar slut... :banghead:

Usch så trist, man blir ju verkligen less på det när det känns som att det aldrig tar slut... :banghead:
Ja verkligen - nya saker om och om igen hela tiden. Nu vill jag det ska vara bra :meh:
är självklart tacksam för att Skalman inte bryr sig det minsta om sin "bula" - men ska dom skära i honom så lär det ju bli mer ont, men på något sätt måste den väck snart för svullnaden gör att han går lite snett med tassen nu och så kan vi ju inte ha det för länge.

Dagens positiva nr 1: Pollys njur- och levervärden var perfekta, så inga sviter av huggormsbettet - nu siktar vi på date i midsommar :)

Dagens positiva nr 2: Skalman har finfina fasta knän, så alltså patellastatus 0/0 :D Alltid lika nervöst när sådant ska kollas.

Dagens halvpositiva/halvnegativa: Det blir inga kirurgiska ingrepp på Skalmans tå. Idag är tån genomklämt och genomkänd från alla håll och kanter på Kneippens djurpraktik och någonting har ju gått in via trampdynan - men det är rejält inkapslat och tyvärr snedbelastar han trampdynan (det syns på bilden) pga att tån/trampdynan är svullen, men han verkar inte ha ont och det är huvudsaken.
Men att skära upp och leta efter en liten glasflisa/liten tagg eller vad det nu är gör allting mycket värre så vi får helt enkelt avvakta. Gå mycket på mjuka underlag (så lätt här då!), lägga spritomslag 10 min per dag och hoppas det framöver letar sig ut själv - vad som nu finns där. Viktigast är att Skalman själv inte bryr sig ett smack om den bråkiga tån och det gör han inte :)
Men vackert är det inte :( Har rakat bulan för att ha koll, vilket nog var dumt för nu blev huden känsligare för stickigt underlag (nyslagen vall tex)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka