Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så jävla trött på folk. Åkte ner till badet med hundarna. Badstranden är helt tom på folk.
Enligt skyltarna får hundarna inte bada eller vara lösa, men det står inget om att de inte får vistas på badplatsen (sett sådana skyltar på andra bad).
Jag sitter på en bänk vid sidan av hela badet i solen med hundarna i koppel. De sitter bredvid och solar sig.
Sen kommer det en tant som börjar skylla ut mig, hur fan jag kan sitta med hundarna här.
Säger att jag har all rätt att vara här, att hon kan läsa skyltarna eller frågar kommunen - för hundarna får vara här bara dom är kopplade och inte gör ifrån sig.
Hon fortsätter tjaffsa och argumentera, beskyller mig för att vara respektlös, jag ska gå därifrån och säger att vi alla är likadana.
Jag blev så jävla arg och har nog inte skrikit på en främmande person så där förut :o Så trött på dessa "hundhatare"
(Ja jag vet att det finns folk med hundar som beter sig hur som helst, men de flesta sköter sig faktiskt...)

Blir så jävla trött på folk. Åkte ner till badet med hundarna. Badstranden är helt tom på folk.
Enligt skyltarna får hundarna inte bada eller vara lösa, men det står inget om att de inte får vistas på badplatsen (sett sådana skyltar på andra bad).
Jag sitter på en bänk vid sidan av hela badet i solen med hundarna i koppel. De sitter bredvid och solar sig.
Sen kommer det en tant som börjar skylla ut mig, hur fan jag kan sitta med hundarna här.
Säger att jag har all rätt att vara här, att hon kan läsa skyltarna eller frågar kommunen - för hundarna får vara här bara dom är kopplade och inte gör ifrån sig.
Hon fortsätter tjaffsa och argumentera, beskyller mig för att vara respektlös, jag ska gå därifrån och säger att vi alla är likadana.
Jag blev så jävla arg och har nog inte skrikit på en främmande person så där förut :o Så trött på dessa "hundhatare"
(Ja jag vet att det finns folk med hundar som beter sig hur som helst, men de flesta sköter sig faktiskt...)
Vissa människor vill bara vara elaka.
För några år sedan var jag och mina vänner nere vid en badplats, Benji var med. Det var typ 35 grader varmt och eftersom vi var där så länge så behövde han svalka sig. Finns absolut inga skyltar om att hundar inte får vara där, inte får bada, ect. Jag gick ner med honom i koppel vid sidan av badplatsen och lät honom gå ner i vattnet, dricka och svalka sig. Stör verkligen ingen alls.

Såklart får jag världens utskällning av någon tant som anklagar mig för att smutsa ner sjön med min hund :meh:

För några år sedan var jag och mina vänner nere vid en badplats, Benji var med. Det var typ 35 grader varmt och eftersom vi var där så länge så behövde han svalka sig. Finns absolut inga skyltar om att hundar inte får vara där, inte får bada, ect. Jag gick ner med honom i koppel vid sidan av badplatsen och lät honom gå ner i vattnet, dricka och svalka sig. Stör verkligen ingen alls.

Såklart får jag världens utskällning av någon tant som anklagar mig för att smutsa ner sjön med min hund :meh:
Det är då jag brukar berätta hur mycket ungar pissar i vattnet.

Haha alltså dessa tanter...helt orimligt! Tanten jag mötte fortsatte hävda att det visst står på skylten att hundar inte får vara där. Uppenbarligen har människan svårigheter att läsa och tolka text...
Jag har fått höra vid ett annat badställe en gång (också där hundar tillåtna) att jag inte ska låta min hund bada i sjön för tänk om det kommer ett allergiskt barn och ska bada där sen? Ööööhhh?!

Jag & vovven har några trista veckor framför oss...
Var in till veterinären i morse, egentligen bara för höftleds & armbågsröntgen men la till en hältutredning också eftersom att hon inte har känts helt fräsch senaste veckan. Jättefina armbågar och höfter så där kan jag andas ut, röntgade även carpus eftersom att hon är väldigt smärtpåverkad där men inget var konstigt i skelettet iaf. Däremot så är hon ordentligt inflammerad i triceps och runt carpus på höger fram.
Flera veckors koppelvila och antiinflammatoriskt och laserbehandling blir det nu....

Jäkla skit, vi som precis kommit igång med viltspår igen och skulle träna lydnad hela sommaren :arghh:

@Malibu_Stacy Sorry, men Stockholms kommuns lokala ordningsstadga:
23 §
Hund får inte medföras eller vistas inom de på bifogade kartor markerade områdena (bilaga 2), på nedan angivna badplatser under perioden 1 juni - 31 augusti:
Brunnsvikens strandbad, Ekhagens strandbad, Farsta strandbad, Flatenbadet allmänna, Flatenbadet barnbad, Fredhällsbadet, Gröndals brygga (Ormberget), Hägerstens bassängbad, Hässelby allmänna bad, Hässelby strandbad, Hökarängsbadet, Johannedalsbadet, Kanaanbadet, Kristinebergs strandbad, Lilla Essingebadet, Långholmens strandbad, Långholmens klippbad, Långsjöbadet, Lövstabadet, Maltesholmsbadet, Mälarhöjdsbadet, Nytorps bassängbad, Skrubba strandbad, Sköndals bassängbad för funktionsnedsatta, Smedsuddsbadet, Solviksbadet, Stora Essingebadet, Sätrabadet, Tanto strandbad (Årstaviken),Trekantens strandbad, Älvsjö bassängbad, Ängbybadet och Örnberget (bilaga 2)

OBS! Att jag lägger in ordningsstadgan innebär inte att jag håller med den. Detta är dock i princip alla kommunala bad och ett hundförbud :( Det krävs sålunda inte heller skyltar på de enskilda baden utan man måste in på varje kommuns hemsida och till ordningsstadgan

23 §
Hund får inte medföras eller vistas inom de på bifogade kartor markerade områdena (bilaga 2), på nedan angivna badplatser under perioden 1 juni - 31 augusti:
Brunnsvikens strandbad, Ekhagens strandbad, Farsta strandbad, Flatenbadet allmänna, Flatenbadet barnbad, Fredhällsbadet, Gröndals brygga (Ormberget), Hägerstens bassängbad, Hässelby allmänna bad, Hässelby strandbad, Hökarängsbadet, Johannedalsbadet, Kanaanbadet, Kristinebergs strandbad, Lilla Essingebadet, Långholmens strandbad, Långholmens klippbad, Långsjöbadet, Lövstabadet, Maltesholmsbadet, Mälarhöjdsbadet, Nytorps bassängbad, Skrubba strandbad, Sköndals bassängbad för funktionsnedsatta, Smedsuddsbadet, Solviksbadet, Stora Essingebadet, Sätrabadet, Tanto strandbad (Årstaviken),Trekantens strandbad, Älvsjö bassängbad, Ängbybadet och Örnberget (bilaga 2)

OBS! Att jag lägger in ordningsstadgan innebär inte att jag håller med den. Detta är dock i princip alla kommunala bad och ett hundförbud :( Det krävs sålunda inte heller skyltar på de enskilda baden utan man måste in på varje kommuns hemsida och till ordningsstadgan
I min kommun finns ett flertal badplatser, vissa ser ut att vara kommunens eftersom de är prydligt i ordninggjorda MEN det är andra föreningar/personer som sköter dem och där är det inte hundförbud. Ingen anledning att tänka "hundar är garanterat förbjudna eftersom det är en prydlig badplats" m.a.o. :) Finns väl inget i det @Malibu_Stacy skrivit som tyder på att hon var på någon av badplatserna du räknade upp heller? (och står det på kommunens hemsida om hundförbud på en plats brukar det alltid finnas skyltar om det också)

I min kommun finns ett flertal badplatser, vissa ser ut att vara kommunens eftersom de är prydligt i ordninggjorda MEN det är andra föreningar/personer som sköter dem och där är det inte hundförbud. Ingen anledning att tänka "hundar är garanterat förbjudna eftersom det är en prydlig badplats" m.a.o. :) Finns väl inget i det @Malibu_Stacy skrivit som tyder på att hon var på någon av badplatserna du räknade upp heller? (och står det på kommunens hemsida om hundförbud på en plats brukar det alltid finnas skyltar om det också)
Nej, det behöver inte vara skyltat. På t.ex. Kaanan finns en liten skylt i ett hörn (som dessutom är felaktig eftersom den antyder ett total förbud). På t.ex. Maltesholm finns mig veterligen ingen skylt.

Nu försvarar jag inte tingens ordning, men det är bra att veta vad som gäller. Och Malibystacy bor i Stockholm, dvs stör sannolik för kommunal badplats alternativt krig med padelsällskapet

Senast ändrad:
PS vi går också till stranden när jag bedömmer att vi inte stör. Om någon klagar kommer jag att spela dum och pudla (nej men säger du. Jag ber om ursäkt. Jag såg ingen skylt så jag trodde...) Liite jobbigt om samma person klagar fler gånger

23 §

Jag bor inte i Stockholm kommun :)

Precis, jag bor inte ens i Stockholm kommun och har inte varit på någon av listade badplatser.
Jag har god koll på min kommuns ordningsföreskrifter vad gäller hund just pga dessa klagande tanter (och gubbar) och jag kan läsa skyltar. På just denna badplats finns ingen förbudsskylt, det finns det dock på en badplats vid en sjö längre bort (inom samma kommun). Där står der att hundar inte ens får vistas på området, vilket det alltså inte står på badplatsen jag var på.
Står det ingen förbudsskylt så får jag vara där, även om det i någon annan ordnignsskrift står annat. Det är inte mitt ansvar att kommunen sätter upp rätt skylt. Tills de sätter upp en förbudsskylt så kommer jag vara på badplatsen då jag har rätt till det.

23 §

Den där listan är dessutom felaktig då det finns ett hundbad som är markerat med skyltar på Sätrabadet.
Det finns många bad med hundförbud på en del men tillåtet på en annan. Även så vid Gålö Havsbad. Där får man inte ha hund om man inte går längst bort på stranden, där det står en skylt med texten "Hundbad".

Den där listan är dessutom felaktig då det finns ett hundbad som är markerat med skyltar på Sätrabadet.
Det finns många bad med hundförbud på en del men tillåtet på en annan. Även så vid Gålö Havsbad. Där får man inte ha hund om man inte går längst bort på stranden, där det står en skylt med texten "Hundbad".
Finns en skylt med hundbad även i hässlebystrand.

Problemet är att den är hämtad direkt ur ordningsstadgan för Stockholm (å andra sidan måste man titta på bilaga 2 också för där kan man undantagit delar av badplatserna). Listan är således inte felaktig om den inte stämmer med skyltningen eftersom den ska styra skyltningen.

Så. Galet. Varmt! Inte ens Aysu lägger sig i solen nu. Jag och hundarna har liten paus på jobbet och sitter i bilen. Har parkerat så att det fläktar bra rakt genom den och med ett lakan över vindrutan blir det helt ok. Ebrah tycker att det är på tok för varmt men jag kan inte göra så mycket åt det... Imorgon ska jag nog upp tidigt som f*n och motionera henne innan jobbet. Nu vill jag bara hem och äta glass.. får stanna vid affären och köpa lite på vägen hem (de har svalt garage där jag ställer bilen, så ni behöver inte oroa er för hundarna ;) ).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka