Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och även här blev det löp igår kväll - 1-2 månader före jag trodde det skulle komma, men lika glad är jag för det. Nu blir det date midsommarhelgen och då hoppas jag att förstagångshanen ska lyckas på till det, så jag kan få hoppas på smått i slutet av augusti :)

@Migo - höglöper din tik så tidigt :D Här får jag allt vänta till dag ca 15 för en första date :D

Och även här blev det löp igår kväll - 1-2 månader före jag trodde det skulle komma, men lika glad är jag för det. Nu blir det date midsommarhelgen och då hoppas jag att förstagångshanen ska lyckas på till det, så jag kan få hoppas på smått i slutet av augusti :)

@Migo - höglöper din tik så tidigt :D Här får jag allt vänta till dag ca 15 för en första date :D
Parad dag 10-14 de andra gångerna.

Min senaste tik (BC) höglöpte på dygn 16 o då bara ca 12 timmar, hon användes som hanhundsuppfostrare eftersom hon aldrig släppte till.

Åh jag är så nojig över det här med höglöp! Min fodertik löpte i maj och jag försökte hålla koll på när höglöpet var. Men för en oerfaren som jag är det inte lätt att hålla koll på. :o

Hur skulle ni säga att man lättast vet när tiken höglöper?

Q

Vem av dina är det som ska paras? :)

Nu tycker en uppfödarbekanting att jag borde bli utställningsdomare :rofl: Jäklar vilket liv det skulle kunna bli, när alla icke-arbetsdugliga hundar skulle åka ut på en gång. Tror inte att speciellt många hade velat ha mig som domare (och skulle väl inte klara utbildningen pga "fel åsikter" eller något).
Jag tycker också att du skulle bli utställningsdomare (gärna rasgrupp 5 också ;)). Det skulle vara ljuvligt om arbetsdugliga hundar premierades :love:

Floyd fick jobba lite igår också :)

Först gick vi fot efter skytt, med skott:

Efter det gick vi till en åkerkant och kastade ett par markeringar. När han var på väg tillbaka med markeringen så kastade sambon ut en dold dummie på samma plats som markeringen varit, och sedan skickade jag på den som ett dolt linjetag. Första gången vi kör denna övningen själva och det gick så bra! Att jobba med områden verkar fungera väldigt bra för honom nu i inlärningsstadiet.

Sedan fick han lite kluriga markeringar i blåbärsriset :) De var ca 25-30m långa. Klurigheten i markeringen på filmen bestod främst i att från Floyds synvinkel så ser dummien ut att landa nästan 5m längre fram än vad den gör, eftersom det är en liten upphöjning i marken som döljer nedslagsplatsen. Man ser på filmen var han tror att den ligger och hur han jobbar sig vidare när han inser att ögat lurat honom. En liten klurighet till i detta är så klart att den landar helt dolt och att han uteslutande får gå på näsan.

Duktiga, glada, arbetsvilliga lilla energiknippe :heart

Åh jag är så nojig över det här med höglöp! Min fodertik löpte i maj och jag försökte hålla koll på när höglöpet var. Men för en oerfaren som jag är det inte lätt att hålla koll på. :o

Aysu är lätt. Hon stinker(!) och försöker para sig med alla hundar hon träffar oavsett kön... När hon var ung märktes dock ingenting. Med Ebrah har jag ingen aning alls, än så länge, tippar på att det även där blir tydligare när hon blir äldre. Min första tik började pissa inne när hon höglöpte om det fanns hanhundar i samma hus, åtminstone när hon började bli gammal. Jättekul :grin:

Blodfärgen ändras från mörk till ljus när tiken börjar gå in i höglöp. Vulvans position flyttar sig neråt och om man känner lite runt den så är kransen runt vulvan mjuk. Innan är den hårdare. Exakta dagarna/timmarna kan nästan bara en hanhund eller ett test säga exakt.

Om man kliar tiken vid svansroten så kan man se hur många får som krypniningar längs ryggraden och vissa viker tom undan svansen.

Efter höglöpet kan blodet mörkna igen. Ibland blir det jättemörkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka