Uppbindning

Sv: Uppbindning

Jag tänker bara på det första, dvs hur hästen reagerar på att sitta fast. Men det inkluderar situationer där den blir skrämd - hur reagerar den då?
 
Sv: Uppbindning

Ja en del är minst 99% säkra medans andra inte är det alls.
Spilthästar tex där jag aldrig hört talas om en spilthäst som får panik av att sitta fast under natten.

Jag skulle utan problem kunna lämna min uppbunden i timmar, även utan direkt tillsyn. När han är uppbunden så är det "okej, jag sitter fast" å sen gör han inget alls av det, inte ens när eller om han blir rädd utan han reagerar direkt på att han sitter fast och stannar kvar.

Rör han på sig är det i sidled inte fram eller bak som uppbunden, så jag har svårt att tro att just han skulle slita sig fri genom att kasta sig tex

De felsta däremot som blir rädda kastar sig fram eller bakåt jämfort med min och då blir det lätt ett ryck - mer triggad häst eller att sakerna går sönder direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning

Många intressanta svar!!

Tror ni hästar helt utan träning eller med lika mycket träning hamnar på väldigt olika nivåer av hur säkra de är? Har de liksom en stark "egen inbyggd" grundnivå från början? Och är det väldigt olika hur många procent man kan träna dem utöver det?

No!!
Antingen har dom lärt sig att stå bunden eller har dom inte, det finns ingen gradation, bara den 1% när Survival Instikten är aktiverad och då kan vilken häst som helst försöka att komma löss, samma gäller dig eller vem som helst, "är du fast bunden säg i bilen och det börja brinna då komma du med allt kraft att komma lös" inte för att du är bunden men for ditt eget självforvarelsa bedriften.
 
Sv: Uppbindning

Vi hade ett sto som var i princip bombsäkert, mycket mindre lättskrämd än de flesta människor och kunde bindas upp var som helst och gå ensam i tjuder utan problem. Under alla de år vi hade henne så såg jag henne bara bli skrämd två gånger, ena gången stod hon uppbunden och var nära att riva stallet när hon kastade sig bakåt för att komma undan. Så helt säker kan man aldrig bli tror jag.

Är det egentligen inte två olika frågor: om hästen får panik av känslan av att sitta fast och hur hästen reagerar på andra saker som kan skrämma den?
Problemet är väl när det hänger ihop.
en häst blir skrämd av annat o sen ytterligare för att den då sitter fast.

Leaf. Myagdala har vi alla. Jag tänker på folkmassor där folk trampar ihjäl varandra.
 
Sv: Uppbindning

Problemet är väl när det hänger ihop.
en häst blir skrämd av annat o sen ytterligare för att den då sitter fast.

Leaf. Myagdala har vi alla. Jag tänker på folkmassor där folk trampar ihjäl varandra.

Exactly Axel, panic fear where the brain no longer is fuktioning.
 
Sv: Uppbindning

Mitt sto är inga problem att binda upp i ett stall, men några gånger har jag provat binda upp henne ute. Har en uppbindningsring i ett träd utanför stallet. De gångerna har slutat med lösspringande häst. Hon står lugnt så länge jag är där, men jag har bara gått in i stallet för att hämta en borste eller liknande och av någon anledning har hon då kastat sig bakåt så att grimskaft eller spänne gått sönder. Har därför slutat sätta fast henne just där, men alla andra ställen jag bundit upp henne fungerar bra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 184
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 334
Senast: hollypolly
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp