Upp till bevis!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wintersnowdrift
  • Startdatum Startdatum
kan juinte kalla mej uppfödare. Fick mitt förtsa föl i natt.
Menkan ju berätta om stoet ändå.
Stoet är en connemara e. Finney Master u.grey ladyfriend ue. Kilgrenaey lad.
Lady har tillsammans med finney master lämnat 1 godkänd hingst o ett antal diplomston o den duktiga tävlingsponnyn gräns robin (sm seger risport ponny cup seger o dyl).
Min ponny har gått LA hopp o dressyr samt Msv A fälttävlan (SM-8.a).
Hon har en otrolig inställning och rör sej bra. strålande teknik vid hoppning. Är dilpom sto (88888=40 som 3 åring) och AB prem.

för mej är hon en perfekt ponny för du kan inte sitta o åka på henne utan du måste verkligen rida men litar hon på dej så gör hon verkligen allt.

Hennes föllista har jag någonstans. Den är dock inte komplett med alla meriter eftersom de flesta föl föddes hos hennes uppfödare och vi inte riktigt vet vad de har gjort efter 3-årspremierin/kvalitetstävlan. Hon har även flera exporterade avkommor som jag inte vet mer om.
När jag har hittat listan så kan jag PM:a dig.

Men hon var ett supersto! Lätt att få dräktig och blev gammal. Dessutom hade hon en fantastisk gång och var högt placerad på Axvalla (istället för Elmia 1977) som 3-åring. För att vara född 1974 var hon av en mycket elegant modell, säkert pga sin fullblodsmorfar. :)

Föder ej längre upp hästar men har haft två ston i avel;

Ramaskri xx e Asama - Moderne - Vieux Manoir - Honeyway
Hon tävlade själv upp till svår fälttävlan och medelsvår hoppning.
Härstamningen var mycket bra, på fädernet komme ur samma blodslinjer som bland annat Silbersee ( svår internationell hoppning ). Det kommer även en del fälttävlansstjärnor ur denna hingstlinje via hingsten Ribot xx farfar till Asama.

Mödernelinjen stammar ur samma linjer som Flyinges stamsto Drama e Romeo xx. Ramaskri xx kom i rakt nedstigande led från samma stofamilj som honom. Moderne xx har väl en gång för alla bevisat sig vara en matnyttig förärvare tack vare Butterfly Flip.
Viuex Manoir xx låg bakom den internationella svårklasshingsten Laudanum xx som även lyckats mycket väl i avelssammanhang. På många fösök finns det tyvärr idag bara en levande avkomma till Ramaskri xx nämligen JM Röd Kalle x e Stubin x. Kalle är visad med 9-8-9 på gångarter som treåring, och tävlar idag CCI** med en av sveriges OS-ryttare i sadeln.

Sunny Rose xx e Sonnen Gold - Huntercombe - Majority Blue - Honeyway.
Gick på bana som tvååring och därefter har hon varit ridhäst. Ej tävlad på hög nivå men mycket bra stam.
Sonnen Gold xx mest känd som far till Son of a Bitch. Huntercombe var e Derring Do som i sin tur var farfar åt Hilly Trip xx.
Utöver det så kommer Gestion Bonfire och Richmond Park ur samma blodslinjer likväl som avelshingsten Lauries Crusador xx.

Jag är nöjd med de ston jag haft och deras avkommor. :D

Mitt sto är e Ceylon - Columbus DH 216, och hon ska betäckas för första gången i år. Hon är själv Breedersfinalist i fälttävlan, och hennes mamma har åtminstone segrar i medelsvår internationell hoppning.
Jag vill föda upp hopphästar med kapacitet för åtminstone medelsvår. Så vi får väl se om en tio år :-)

Nu kallar jag mig inte för uppfödare egentligen eftersom det inte har varit tanken med försäljning av någon av hästarna vi har nu. Nu har jag fått tänka om pga lite oförutsedda händelser, läs: oväntad fölning. :D

Lillhingsten vi fick i vår tänker vi inte behålla. Modern är reggad KWPN e. Elcaro ue. Talismann xx. Jag har skrivit en hel del om henne tidigare i vår. Det här är hennes femte föl totalt och första på svensk mark. Hon importerades från Holland i höstas och var då betäckt med Oldenburgerhingsten Clint Eastwood e. Clintino ue. Cordial Medoc. Hon är premierad både stern och sedan ceur med brännmärke på rumpan. En av hennes tidigare fölisar e. Crack C såldes för 14 000 €. Ett förärvningssäkert sto som vi planerar att avla på igen om ett par år, vill få henne mer meriterad först. :smirk:

Gammelpållan är från ren prestationsstam på mödernet med flertalet anmödrar och fäder från vinnarcirklarna inom galoppen. Hon har även meriterade syskon både inom hopp och löp. Själv var hon lovande som FT-häst och vann sin debut med lätthet. Tyvärr så hade jag en fodervärd som halft slog ihjäl henne efter ett gräl med mig! :eek: :mad: Jag var inte nöjd med deras hantering av henne, därav grälet. :devil: Efter bl a advokatkontakter mm så åkte jag helt sonika ut och hämtade henne tidigit en morgon i stallet, i vittnes närvaro. Jag hade då sagt upp kontraktet pga kontraktsbrott från deras sida, skickat rekommenderade brev med uppsägningen och lämnade även ett brev i stallet att det var jag som hämtat henne. Tyvärr tog det över två år att få häst av henne igen, både fysiskt och psykiskt efter misshandeln. :cry: Hon har haft framgångar istället som min jakthäst och vi har ägnat oss åt träningar och ha roligt istället för att jaga rosetter. Det är länge sedan hon hade några flashbacks numera, men ärren efter misshandeln sitter kvar som en påminnelse. :mad: Hon har fått mkt bra kritik på visningen förra året och hennes lilla likaså. :D Mkt fin kritik från tränare genom åren med god hållbarhet, temperament och exteriör med + för galoppen och hoppningen. Ändå har jag verkligen velat när det gällt att betäcka henne, om hon varit bra nog, något min plågade omgivning fått höra i många år. :smirk:

Nu blir jag nyfiken....
Hur gick det med Clint Eastwood-fölet? Hur ser han ut och hur rör han sig?
Har sett Clint Eastwood pá hingstvisning i váras och han ság väldigt trevlig ut.

Har minskat ner på avelsverksamheten pga av flytt till mindre ställe, har nu två ston kvar, och ska bara ombetäcka den ena.
Hon har tävlat fälttävlan CCI*** och msv hoppning. Stammen är Trombon-Tammerfors xx.
Första avkomman till stoet fick 889 på fölmönstringen på den tiden den var 3-skalig, tyvärr förolyckas den pållan som ettåring.
Winnie har en fyraåring som fick 48 poäng på fölmönstring, hoppas hon kommer att gå 4-årschampionatet i höst med sin uppfödare (jag har inte fött upp den avkomman, det gjorde ryttaren).
I år väntas föl nr 3.

Sto nr 2 (e. Acapulco Gold - Furioso III, 40 poäng) har inga högre tävlingsmeriter pga en olyckshändelse innan jag köpte henne, hon har tävlat lättare klasser i dressyr, hoppning och ft. Hon har i min ägo två avkommor, ett tvåårssto e. Irco Mena som börjar se riktigt trevlig ut, samt en hingstunge e. Nobel född i år, han har en härlig resning och har börjat visa mkt fina gångarter.

Har kvar ett par avkommor till tidigare ston; en femåring(Leuthen I - Bayron), som förra året vann 4-årschampionatet o ft och är genom den segern direktkvalad i år, på lördag går hon sin första en-stjärniga ft, halva pållan är såld till en landslagsryttare.

En fyraåring (Majim G-Tammerfors xx, klass 1 som föl) som har kvalat till finalen i 4-årschamp i höst, han blev i helgen också placerad i LB dressyr samt har hoppat ett par clear round i hoppning, halva denna är också såld till en landslagsryttare.

En 2-års valack (e. Cortus- Baffin xx) som ser riktigt fin ut, hans mor har tävlat msv ft och 1.20 h, samt är syster till mitt "första-sto" som gått CCI ***). Blir han kvar så är tanken att jag gör samma deal med honom som med de två ovanstående. :)
Mamman till honom är utlånad till avel, till en tjej som ska försöka få fram en bra hopp/fälttävlanshäst.

Mitt sto (99:a) är köpt med tanke på avelskarriär någon gång i framtiden.

Hon är bedömd som klass I på fölvisning. Pappa Landlord talar väl för sig själv vad gäller förärvning. Hennes mamma (Racot-Trumf-Papaver-Taxinge**) har gått 1,40 hoppning med ett flertal ryttare innan hon betäcktes som 17-åring. Fem led bakåt är stona A el AB-premierade.

Hon är en jättehärlig individ med mycket energi. Jag hade önskat att hon var större och att hon hade lite bättre galopp. Hon hoppar mycket bra och uppfyller alla önskemål på hoppkapacitet och vilja. Det finns enligt henne inga hinder som är för stora eller för svåra - och kommer man riktigt fel så löser hon det ändå. Hon VILL verkligen inte riva - och att stanna finns inte som alternativ!

Det som varit hennes problem är skador! :( Men de har inget med varandra att göra. Borrelia, ehrlicia, hovbölder, hålväggar (trots bra hovkvalitet) osv osv. Detta har också gjort att vi missat årgångstävlingarna och ligger en säsong efter. Hon har gått tre felfria 1 m-rundor i år. Hon hade nog kunnat gå 1,20 och Breeders men för det första rider jag för dåligt och för det andra ser jag ingen anledning att stressa henne.

Men får hon hålla sig frisk och blir så bra som jag hoppats på så ska hon helt klart betäckas framöver! :)

/C

Man ska kanske nämna att stoets syskon har bla en expo till Tyskland som hopphäst, en annan har bla gått EM och går Världs cupen i dressyr...

Ett blod som man gärna vill föra vidare med andra ord.

Vi kan väl börja med mina shettisar:
Kringlan, mitt ena "stamsto" (får man säja så när hon väntar sitt 5e föl? :p), är flerfaldigt guldbelönad på utställning, inga prestationsmeriter men det är inget som efterfrågas i rasen. Hennes första avkomma växte över måttet, tvåan är diplomsto och MYCKET talangfull ponnytravare i årgångstoppen (5 år i år). Avkomma nr 3 (sto) är inte visad, men ser mkt bra ut och ska dessutom debutera på travet i år (4 år). Avkomma nr 4 är en MYCKET snygg 2årshingst som är tänkt till travet, men även kanske kommer visas.
Mitt andra "stamsto" Mathilda dog tyvärr för 2 år sen men jag har två döttrar kvar efter henne. Ingen av dem visad men MIN bedömning av dem är att de är lika bra som hon. Hon var dplsto och flerfaldigt guldbelönad, varav en gång klassvinnare med 42 p. Och en SUPER barnponny! En av nämnda döttrar väntar nu sitt första föl.
Ja, jag tycker att de hittills förärvt sig enligt förväntan.

När det gäller halvbloden så betäckte jag mitt förra sto pga att hon hade så EXTREMT god ridbarhet kombinerat med både bra gångarter och hoppförmåga. Visst hade hon sina dåliga sidor också, men dem försökte jag kompensera bort med hingstvalet... Hon hade i alla fall placering i 120-hoppning.(detta sto såldes för några år sedan och lever nu i hästens evigt gröna land...)
Hennes dotter är det sto jag idag försöker få dräktigt. Hon blev nästan exakt vad jag hoppades på med den kombinationen, bara något vassare i humöret än önskat... Hoppar bra (med gummibollar under hovarna..), rör sig bra och välbyggd exteriört (38 p på treårspremiering + 8 för galopp, det var före treårstestens tid). Väldigt mjuk och go att rida och lätt för samling.
Har inte blivit dräktig än så jag vet inte vad hon lämnar...
Sen lämnade märren ovan även min guldklimp, han som blev sådär bra som man fantiserar om när man betäcker, men som man ärligt talat inte vågar hoppas på egentligen... 53 p som hopphäst på treårstestet talar väl sitt eget tydliga språk...

(mer info om hästarna finns på min hemsida, för den som är nyfiken ;))

Lill-Clintan är på grönbete med sin mor + än så länge fem andra föl, kommer några till innan fölningssäsongen är avslutad och om allt går bra. :) Än så länge tycker jag att han bara är en stor luns, men som alla andra så är han naturligtvis söt. :D

Kan du skicka mig ett PM med lite mer åsikter om CE? Jag är jättenyfiken på honom, men eftersom tråden inte handlar om hingstar så kan vi ta det privat. ;)

Har bara ett sto som jag har avlat på och fått två avkommor som nu är 4 år, Stoet själv blev tvåa på sin regionala kavlitetsbedömning i hoppning och har sedan tävlats LA/1.20, kund nog gått lite högre i båda grenarna om det inte suttit skit i sadeln. AB-premierad.

De två avkommorna har långaväga överträffat mina förväntningar, båda klass 1 på föl champ. 45 resp 48 poäng, vid treårstestet vann den ena sin regionala tävling, den andra visades inte för on var inte klar för det utan får istället vänta tills kvalitets nästa år. Förmodligen blird et kvalitets el 4års championatet i höst men den äldra av dem, vi "ligger lite efter" pga av att han har en så enormt stor galopp att han har lite svårt att "orka med sig".

Målet var att få fram bra hopphästar, men det verkar som jag fått en bra i varje gren istället som det ser ut nu.

Mamman är numera utlånad för avel och fick för en vecka sedan ett tredje helsyskon till de två ovanstående,

Jag tycker mitt sto har i aveln att göra. Var klass 1 på kvalitetstävlan i hoppning och första häst i klass 2 i dressyr (nr 21 av 80 visade) det året. Hon har sedan tävlat i hoppning tom 1,20 m & LA dressyr med plac, utb snäppet högre än så och hade nog tävlat de klasserna oxå om jag varit lite skickligare ryttare. Har ju ridit in henne själv. Hon har under sina 10 år som ridhäst aldrig haft nån skada förutom sömstick & sårkador med lymfangit enstaka tillfällen, så hon är väldigt hållbar. Inte en galla har hon, ben som en unghäst fast hon tränat & tävlat ganska hårt.

Stammen är Maraton (elithingst), Bloomerang xx-Shantung xx. På mödernet fullblod av högre kvalité. Mirangs mamma är t.ex. mormor till Flyingehingsten Bloomerace xx som vunnit Derbyt mm.

I övrigt är hon av bra moden ridhästtyp, ädel & högställd.

Hon fick sitt första föl i går, hoppas naturligtvis på en trevlig häst.

Är inte heller någon som håller på med stor avel då jag bara har ett sto.

Mitt sto fick 38 p, klass 1 som treåring. AB-premierad. Hon är av den äldre typen dvs. något grövre än dagens ideal. Favorit-Emilasko-Flamingo. Har tävlat henne upp till LA.5 dressyr och tränat henne för MSV. Sund häst med taktmässiga gångarter.

Än har jag inte tagit föl på henne själv (har inte råd med två hästar) utan det är människor omkring mig som har tagit föl på henne. Än så länge har hon "bara" två. En treåring som håller på att ridas in så jag vet inte än vad det kommer att bli av honom och sen har hon ett föl från i år. Båda avkommorna är mycket lätthanterade och har ett mycket gott psyke.

Själv vill jag så småningom ha ett stoföl efter henne för eget bruk. Stoföl just för att jag vill kunna föra hennes stam vidare. Förhoppningsvis blir det lättare typ av häst så småningom.

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Gör denna tråd skilt för det blev två olika frågor. Bör man kräva mer på avelsston? Dvs säga ifrån vilka som får betäckas eller ej...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 391
Senast: Mariaauto
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: superstar
·
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 165
Senast: Elisabet Linnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar