Sv: Vem avlar vi för?
Ja.. det är nog olika hur man har intresset.. För mig skulle det vara det ideala, jag kan rida in själv och till viss nivå utbilda hästar, och jag är gärna med under processen. Jag saknar än så länge erfarenhet av att delta i championat, har ingen tävlingserfarenhet etc. Jag är gärna med och gör jobbet för att jag tycker det är så förbenat spännande. För mitt personliga intresses skull så vinner jag inte mycket på att stoppa in min 2,5 åring i en transport och efter det bara komma på besök och betala räkningar.
(Synd att kalla mig uppfödare än, eftersom jag inte fött upp så många hästar men det kommer ganska troligt att bli fler.)
/U
Men varför vill uppfödare göra allting? Ska vi inte bara göra det vi är bra på istället - dvs föda upp? Sen får någon annan göra jobbet med utbildning och tävling. Varför vill uppfödarna inte släppa varan de producerar??
Det finns väl ingen annan bransch där man gör hela processen. De som hugger skog är inte de som tillverkar papper. De som tillverkar papper köper in trä från de som hugger. De som hugger köper sina maskiner från en sådan tillverkare. Tillverkaren av maskinerna hugger sällan träden! Det är knappast så att de som tillverkar papper är de som bryter stålet skogsmaskinerna ska göras av.
Varför inte bara föda upp och nöja sig med det? Har man sedan tillgångar så man kan behålla hästar och utbilda dem upp till elitnivå så är ju det superbra för dem som kan. De som inte kan får hålla sig till det de kan. Man kan inte göra allting när pengarna inte finns. Och det är ingen idé att göra dealar hit och dit och sen klaga på att det behövs mer pengar inom hästnäringen. Om ingen stoppar in pengar inom hästnäringen utan det bara är ett utbyte av tjänster, så kommer det ju heller inga pengar in. Vi får inte gräva en grop för oss själva.
Ja.. det är nog olika hur man har intresset.. För mig skulle det vara det ideala, jag kan rida in själv och till viss nivå utbilda hästar, och jag är gärna med under processen. Jag saknar än så länge erfarenhet av att delta i championat, har ingen tävlingserfarenhet etc. Jag är gärna med och gör jobbet för att jag tycker det är så förbenat spännande. För mitt personliga intresses skull så vinner jag inte mycket på att stoppa in min 2,5 åring i en transport och efter det bara komma på besök och betala räkningar.
(Synd att kalla mig uppfödare än, eftersom jag inte fött upp så många hästar men det kommer ganska troligt att bli fler.)
/U