Krav på avelsston?

Sv: Krav på avelsston?

Borde det inte räcka med att köpare börjar ställa krav på mödernet? Då försvinner ju de osäljbara hästarna.

Ja alltså, jag håller ju med om det resonemanget även hos människor, det var därför jag skrev den kommentaren. Men man får ju passa sig med på vilken nivå man håller sig på, det kan bli lite väl likt 30-talet idéer annars..

Jag tycker samma på hästavel, avla inte på felaktiga individer eller sådana som inte håller. Vissa exteriöra avvikelser har visat sig ha mindre betydelse i hållbarhetssynpunk, de är väl inte hela världen om man avlar på om man väljer en hingst med bättre exteriör.
Sedan angående att alla generationer måste ha presterat på hög nivå, det tycker jag inte är så viktigt. Det finns andra faktorer som gör att det blir bra individer och alla människor letar inte elithästar.

kl

Nu sticker jag ut hakan lite också men vi får se till vad vi har för ryttarmaterial i landet också:D

Det finns många luckor hos somliga mödernen men alla hästar har inte heller fått en chans att prestera på max av sin kapacitet dels pga ointresse hos ägaren man kanske också för att ryttaren själv inte haft vare sig ambitionerna eller kunskapen att rida högre klasser.

Precis, så att ha höga prestationer i varje led kräver ju att alla hästar hamnar hos för dem rätt ryttare också.

Precis, så att ha höga prestationer i varje led kräver ju att alla hästar hamnar hos för dem rätt ryttare också.

Ja och hur ofta händer det här i Sverige? Det är väl om man har tur att hitta ett sto född hos ngn av de äldre ryttarna som har tävlat stonas mödrar och mormödrar etc..

Jag kan tycka att om stoet själv inte har meriter men hennes syskon har och morbröder/mostrar så kan hon absolut varar väldigt intressant.
jag har själv ett sto i avel som betäcktes redan som treåring och sen fortsatt vara i avel. men hon lämnar diplom och klass I avkommor. mängder av diplomhästar i nära anslutning till hennes möderne, samt syskon med diplom och godkänd hingst. Morbror som är GP champion, kusin på sin mammas sida som är godkänd hingst och går GP osv..

Borde det inte räcka med att köpare börjar ställa krav på mödernet? Då försvinner ju de osäljbara hästarna.

Väl talat!

Kopparberg, om jag föder upp hästar som har ridbarhet nog att nå svår hoppning så ger jag faktiskt blanka f-n i om de är griniga i boxen... temperament handlar mest om hantering anser jag, visst ärver hästarna sina personligheter (då främst från mamman) men hur de är i sättet präglar man otroligt mycket som människa.

Jo så borde det ju vara! Men vet köpare, framförallt den på gräsrotsnivå vad den egentligen vill ha?

Jag är långt ifrån någon stjärna, men vad jag vill ha för häst, det vet jag! Men då är jag några år gammal (kärring... ;) ) så jag har ju gjort mina missar genom mitt hästliv!

kl

Nu sticker jag ut hakan lite också men vi får se till vad vi har för ryttarmaterial i landet också:D

Det finns många luckor hos somliga mödernen men alla hästar har inte heller fått en chans att prestera på max av sin kapacitet dels pga ointresse hos ägaren man kanske också för att ryttaren själv inte haft vare sig ambitionerna eller kunskapen att rida högre klasser.

Klokt sagt! :bow:

Jag är en halvkass medelmåtta, men jag har lyckats med bedriften att ha ägt en häst för svår klass (enligt "de som kan"). Dressyrtränare kallade det slöseri att han tävlade hoppning, han var ju ett ett svårklassämne tyckte de, och hopptränarna tyckte hästen hade enorm talang i hoppning.
Och vad gjorde jag? Jodå, jag skavde runt 1,20 klasser i hoppning och dressyr tom LB och var såååå nöjd med det! :D
Jag hade helt enkelt turen att "välja rätt" unghäst när jag köpte hästen som relativt billig 1-åring.

Hade det varit nu hade jag satt upp en talangfull ryttare för att se hur långt hästen kunde gått, dessutom hade jag ju sett till att delta i alla årgångstävlingar jag skippade för att jag ville skava runt i mina lätta klasser... :o

Griniga i boxen känns helt ok, men hästen jag nämnde är rejält mycket värre! Där är det rena explosionsattacker där hästen tex helt utan förvarning vänder sig i boxen och sedan pepprar på allt den kan med båda bakbenen! :crazy:

Likaså när man ledde den, fullkomlig explosion och hovar överallt!

Minns när det var som värst, då la de på täcke på hästen med en kvast, det gick inte att gå nära! :crazy:

Sägas ska att den hanterades av kunnigt hästfolk, bla så hade en av de sparkade jobbat flera år hos en av våra landslagsryttare.

Hästen i fråga hade syskon som var hur normala som helst att hantera.

Det är den nivån på humör jag tycker man ska avstå att avla på! Sur i boxen det funkar ju även för en amatör, bara att lära sig hantera hästar på rätt sätt! :)
Dessutom så är det väl så att tävlingshästar måste ha lite "jävlarenamma" för att bli bra tävlingshästar?
Jag minns min förra häst (Leuthen - Cortez), han var inte en häst man direkt satte ett ridskolebarn att hantera och rida! Även om han inte var omöjligt ens för min kunskapsnivå, jag både red in och utbildade honom själv.
Men märkte han att det var han som bestämde, då gjorde han lite som han själv ville!

Senast ändrad:

Grejen är att vad som är ett bra temperament är rakt igenom subjektivt. Jag anser att det är omöjligt att säga att man "inte avlar på temperament". Avlar man för att få hästar som når svår klass, då avlar man per automatik även på ridbarhet.

Grejen är att vad som är ett bra temperament är rakt igenom subjektivt. Jag anser att det är omöjligt att säga att man "inte avlar på temperament". Avlar man för att få hästar som når svår klass, då avlar man per automatik även på ridbarhet.
Håller med ovanstående helt och hållet.

Självklart måste man ju avla på ridbarhet! Det konstiga med hästen jag nämnde är att hon faktiskt är lättriden! Det är bara i hanteringen som hästen med jämna mellanrum flippar ur, och det så rejält så folk skadas! :crazy:

Minns när ägaren stod med scenariot att ha en häst som gick 1,50 klockrent hemma i stallet, och sedan gick det inte att tävla! För hästen var inne i ytterligare en period när hon blev hysterisk och sparkade sönder transporten, vare sig hon åkte trailer eller lastbil!
Snacka om värdelöst att ha en häst som var värd noll kronor! :crazy: För kommer man inte av gården går det ju inte att tävla!

Men nu är ju denna häst extremt speciell, jag har faktiskt inte förut träffat på en häst som uppfört sig på det viset! Alla andra gånger hästar har varit ohanterbara har det hittats en anledning, oftast då att hästen är felhanterad vilket gått att fixa med rätt hantering!

Jag hoppas i allafall att om de lyckas få det stoet dräktigt att avkomman inte blir på det viset som stoet är! Men eftersom fölen kan "ärva" stoets temperament så finns det väl viss risk att det kan komma en "galning" till! :crazy:

En häst som har tävlat 1.50 har ju bevisligen gått att hantera så pass mycket att den går att transportera till och hantera på träningar, hos veterinär osv.
Stoet som du tar som exempel var väl hormonstinn i vissa brunstperioder, precis som att de flesta hingstar är mer hingstiga under betäckningsperioden. Med ditt resonemang så finns det alltså nästan inga hingstar som passar i avel, just på grund av att de är hingstiga. Det blir svårt att använda valacker i avel ;)

Just att det var något med brunsten var vad de trodde om stoet i fråga.

Jag tror du missuppfattat när det gäller att transportera! Hästen hade tävlat 1,50 med goda resultat, sedan fick hon för sig att hon inte skulle åka transport/lastbil. Vilket ju gjorde att det var färdigtävlat! Det var tänkt att hon skulle gå fler år som tävlingshäst, men karriären var ju slut i och med att det inte gick att köra hästen längre.

Är hingstar så vilda att hantera? Det trodde inte jag, det jag hört av folk jag känner som jobbat med hingstar som går svår klass hoppning är att de är väldigt trevliga att hantera. En barndomskompis bodde och senare jobbade som seminassistent på ett stort stuteri, hon sa att hingstarna inte ens gnäggade åt varandra när de hanterades eller reds, enda gången de viftade med ben och gapade var när de skulle till bocken. Hon sa att de tilläts inte från början att "vara hingstar" annat än när de betäckte. Och tom jag fick vara med och pyssla med hingstarna, de var jättesnälla där de stod på rad med bara galler emellan! :laugh:

Likaså de yngre förmågor jag känner som jobbat eller gjort praktik där det är hingstar har ordet "jättetrevliga" som omdöme om hingstarna.

Och jag har ridit mitt sto tillsammans med ett par av Eklundas hingstar, de tittade inte ens på mitt sto! Inte ens när hon var brunstig!

Och Cartier han stod i sin hage och kollade utan att säga ett ljud när sto efter sto knallade förbi för att dräktighetsundersökas.

Men de kanske inte var representativa för hur de flesta hingstar är?

Godkända halvblodshingstar handhavs oftast av kompetenta hästvana människor. Många ston tas inte om hand av proffs, svårt att jämföra då... Fakta är att hingstarna ofta presterar sämre på tävling under betäckningssäsong, vissa tävlas inte alls av den anledningen. Cartier, som du tog som exempel, har ju inte gått 1.50 varken under betäckningssäsong eller någon annan gång, så han kanske inte ställer upp på att pressas för hårt (det kan vi ju inte veta eftersom han inte gått några höga klasser).

Stoet i ditt exempel kanske fick ont någonstans, började känna sig sliten eller vad som helst, eftersom hon började protestera helt plötsligt. Oavsett så hade hon ju tydligen gått att hantera innan. Hur många ston är det som testas så hårt som detta stoet gjorde innan de sätts i avel? Inte många, så vem vet hur de skulle reagerat om de fått mer press på sig? Lätt att säga att ett sto har toppentemperament när det aldrig har satts riktigt på prov...

Ni lämnar ämnet lite..

Sen tycker jag det borde vara färre hingstar med.. de som får dåliga dräktighetsresultat borde ta mig fan plockas bort!
När inte ens hälften av stona blir dräktiga på färsk semin trots bra brunster och allt bör man se på kvaliten på sperma.

Fast spermakvalitet är ju en färskvara, den som var bra ett år kan vara dålig nästa och vice versa. Mycket kan hända på vägen, felaktig hantering vid tappning eller fel på spädningsvätska, strul vid transport. Det finns många faktorer som hingsten inte ska lastas för.

Sen finns det ju de vars fertilitet blir sämre år för år, det var ju därför Chagall togs ur aveln en gång i tiden. I modern tid har vi Berlioz och Impuls som inte var fertila och därför togs ur avel. Jag vet också att några andra hingstar som tagits ur avel p g a dåligt fertilitet som Galliano som fick 4 avkommor på 18 ston och har värdebokstav EJ.

Problemet kan ju vara fel i systemet. Ett år stod Warsteiner med 4 avkommor på 20 nått betäckta ston. Sen i blup fanns fler avkommor än 4 registrerade det året. :confused:

Håller helt med dig om att sätta ston med sådana beteenderubbningar i aveln är idiotiskt. För tyvärr finns det absolut ston med riktigt dåligt temperament
- bland annat för att de inte är ridbara! Vilket blir väldigt snett och fel...
Ett sto slutade ridas och sattes i avel pga att denne satte i system att resa sig och gå över. Då stoet hade presterat i högre hoppklasser så ansåg de ändå att hon skulle i avel... Känns inte bra med det temperamentet.

Fast stoet i kopparbergs exempel hade ju fungerat bra att transportera och tävla i flera år (det tar ju flera år innan hästarna kommit upp i svår klass) och sedan plötsligt blev hon inte lika samarbetsvillig. Skulle du låta bli att avla på ett sto som gått superbra först i lätta klasser, sedan i medelsvår och sedan skulle bli svårhanterad efter en period i svår klass? I så fall kan vi ju inte avla på några ston som inte klarat att gå svår klass under flera år. Tänk alla ston som sätts i avel efter att de gått medelsvår, vem vet hur de skulle bli OM de hade pressats ännu hårdare?

Jag tycker givetvis också att ett bra temperament (dvs ridbarhet och allt annat som krävs för att hästen ska lyckas på tävling) är A och O, men ska man resonera som kopparberg i just det här fallet så ska inga ston, som inte bevisat pallar med år ut och år in i svår klass, användas i avel. Handen på hjärtat, använder du och kopparberg själva enbart sådana ston i avel?

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka