Unghästfinalen!

Sv: Unghästfinalen!

Andra arrangörer har visat intresse men då har det inte varit aktuellt att ngn annan klubb skulle kunna arrangera....

Aha, ok. Det är lite synd, för informationen är ju det viktigaste sättet att nå ut med det. Nu kanske inbitna distansmänniskor har full koll ändå, men jag (och det finns säkert fler) som inte är jättevan inom sporten har ju inte jättestor koll och då behövs information.

Jag tycker det är ett jätteintressant alternativ, och det är bra att man har mål att sikta mot med sin ridning, som sagt, jag var inte säker på att vi är eller var välkomna ens, men har ändå planerat var jag ska rida mina clear rounder för att kunna vara med på slutbedömningen. Förutsatt att hästen håller sig fräsch då... Så, jag hoppas verkligen det blir av nästa år.

Sedan är det väl lite så också att ett nytt koncept tar tid att inarbeta, för det här är väl ganska nytt som jag har förstått det?

Andra arrangörer har visat intresse men då har det inte varit aktuellt att ngn annan klubb skulle kunna arrangera....

Gotland har många fördelar, men om inte ryttarna vill åka dit får man omprioritera, och åter igen ta ställning till om det går att ha det nån annanstans.
En fördel är att vi ifjol, första året det arrangerades, hade gemensam middag med buffe och massa roligt snack.
På middagen var även prisutdelningen, vilket var perfekt, och så skulle man aldrig kunna ha det på fastlandet, alla skulle åka hem direkt efter tävlingen.

Vi har inte haft någon arrangör som tagit kontakt med oss om att arrangera Unghästfinalen i år.
Däremot har vi förhoppningsvis en arrangör som är villig att ställa upp nästa år.
Ingela

Vi har fått klart från Medeltidsritten att flytta Unghästfinalen dit, men allt hänger på om ryttarna ställer upp och anmäler sig.
Detta blir en möjlighet för er som inte vill åka färja, ni behöver bara åka till Halmstad.:)
Medeltidsritten går den 8 oktober.
Ingela

Ursäkta men varför har inte vi blivit informerade så vi kunde ansöka om den.Vi är ju en erfaren klubb med en väl inarbeta tävlingssektion.Vi har helt underbara banor o nu även en ny bättre tävlingsplats.Vi vill också genomföra den!Vänligen Rosa Eklund. banansvarig för Greveritten i Skåne.

Efter arrangörsmötet i år frågade vi Gitz om det fanns möjlighet att få ha arrangemaget hos oss något år, men det var inte aktuellt då....
Men vi visar gärna vårat intresse inför framtiden också!
Det är svårt för oss småklubbar som inte arrangerar internationella ritter att profilera oss så att vi får ihop tillräckligt med ekipage för att tävlingen skall gå ihopa.
MVH Sophia Nilsson
tävlingsledare Anklamsdistansryttarsällskap

Men då var det ju bestämt att Stenkyrka skulle arrangera unghästfinalen -11.
De klubbar som är villiga att arrangera -12 får gärna hojta till.
Om nu ryttarna verkligen är intresserade av detta, det verkar ju lite sisådär, konstigt nog.
Och egentligen är det Eva Borg som är chef, så det är nog henne besluten ska förankras med var ritten ska vara.

Ja, då skall vi hojta till.
Hur når vi Eva Borg?

Sophia

Hur är det kvalreglerna ser ut? Två godkända CR för fem-åringar, en gdk 80 km för 6-åringar? Hastighetsgränser?

Jag tror att det måste ut mycket mer information och "reklam" för unghästfinalen, så att inte bara de som är väldigt insatta i sporten känner till den. Kunde inte tex distansridning.se ha en flik om finalen? Tex så finns det ett jättetrevligt bildreportage om/av Frida och Blazer när de genomför och vinner finalen förra året, på Blazers uppfödares sida. (pma om någon vill ha länken) Det är bra marknadsföring :) Till nästa år kanske?

Vi har inte några pengar då blir marknadsföringen begränsad, jag hoppas att Distanskommitén är mer intresserade av att hjälpa oss nästa år.
Vi har försökt med distansridning.se
Unghästfinalen kommer inte att läggas i Skåne eller Norrland, det måste vara rimligt för alla att ta sig dit.
Hjälp till att marknadsföra Unghästfinalen, se möjligheterna.
Tack vare fantastiska sponsorer kan vi köra i år, nu behöver vi bara hästar och ryttare.
Ingela

Jag har ingen unghäst som är aktuell, men ska unghästfinalen vara tillgänglig är kanske inte gotland det bästa alternativet. Unghästen är inte van vid att resa och bo över flera nätter vilket krävs för denna tävling. Själv skulle jag absolut inte ge mig ut och åka båt med en oerfaren häst. Dessutom blir ju tävlingen många gånger dyrare med resan, ett par nätters boende mm. En tävling där flertalet kan åka över dagen är att föredra enligt min helt personliga åsikt.

Nu blir det ju inte på Gotland så det är ingen idé att dra alla nackdelar med Gotland igen.
Det är hopplöst att göra alla nöjda, kom ihåg att vi som arrangerar ritter och unghästfinalen inte gör det för att jävlas med alla.
Ingela

Reglerna för kvalificering finns på Ridsportförbundets hemsida.
Vi tar gärna emot hjälp med marknadsföringen av unghästfinalen.
Det har varit reportage i Ridsport och i SAHF's medlemstidning om förra årets unghästfinal, även bild på Baron Blazer på SAHF's hemsida.
Ridsport har har haft notis i tidningen om årets unghästfinal.
Vi har en sida på FB, Gunilla pushade för unghästfinalen på Distansgalan så helt anonyma har vi inte varit.
Men givetvis kan vi bli bättre.
Ingela

Hej!

Måste som flera andra tacka alla som tar sig tid med detta!
Kan bara hoppas den finns kvar när det är aktuellt för egen del.

Jag tycker informationen varit bra och tillgänglig, ett tillägg bara..
Kanske skulle det framgå tydligare att alla unghästar oavsett ras är välkomna.
Det kan lätt bli att man tror det är något bara för araber, eller vad tror ni?

Jag tror stjärnsystemet som infördes blev lite på bekostnad av ryttare
i "breddlagren" detta kanske kan få fler hobbyryttare att vilja träna fram sin
unghäst till cr klasser iaf?

Ett litet klarläggande: Distanskommittén har inget arrangörsmässigt med unghästfinalen att göra. Tycker däremot att det är ett bra initiativ som Eva Borg tagit. Det är Eva som är ansvarig,
men hon har i år tagit hjälp av Ingela Brinkefelt och ev någon mer.
Distanskommittén har av denna anledning inte gått ut med någon uppmaning/erbjudande till distansrittsarrangerande klubbar att söka finalen, var och när den skall gå bestäms helt och hållet av den/de som är ansvariga för den.

Jag tycker det är jättebra att det anordnas. Jag som ny inom sporten fick tyvärr veta det alldeles för sent, eller rättare sagt upptäckte det alldeles för sent för att vara med med min 6-åring. Hade jag varit där jag är nu för ett år sen så hade jag gärna deltagit men som det är nu hinner jag inte. Ett mycket bra initiativ dock som jag hoppas lever vidare. Hade som sagt själv jättegärna deltagit med min häst men nu är det ju som det är.

Unghästfinalen.
Senaste rapport:
Allt är klart för att köra bedömningen på Hallandsritten. Vi har även ändrat på kravet att ha minst 3 hästar/klass, till att bedömningen körs även om bara en häst kommer till start.
Ang sponsring:
Jag har nu, hastig och lustigt, öppnat ett nytt konto just för unghästsfinalen.
... Clear nr 8164-6 kontonr -04234589-2 Camilla Kvarnström
De pengar som satts in på Stenkyrkas konto kommer att flyttas dit.
Det vi jobbar på nu är att bestämma vilken veterinär som ska vara ansvarig, och att ordna priser. :-)

För övrigt avskyr jag att så fort man skriver några sifror i rad så tror datorn att man ska ringa nån på Skype. Därför är det ett bindestreck före nollan i kontonumret, vilket det inte ska vara.

Vi behöver fler sponsorer för att få ihop till priser och veterinärens kostnad.
Alla som känner att de är villiga att stödja detta projekt sätt in 300 kr eller valfritt belopp.
Våra sponsorer kommer med i Unghästfinalens katalog.
Ingela

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 308
Senast: Cissi_ma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka