unghäst som saknar framåtbjudning

Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Ja, jag såg en video med Ellen Offstad, och där var ett avsnitt med en hästtandläkare, man fick se vad som kan hända med nosgrimman för hårt åtspänd. Men det fins ju en annan tråd om det.
Själv ska jag prova lite olika bett, se om det blir ngn skillnad.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Det gick jättebra igår! :bump: Verkligen ett steg framåt. Hon var först seg som vanligt men i traven började hon snart bjuda. Jag kunde ha både stöd i handen och lägga om skänkeln. Snart upptäckte jag att jag kunde börja rida som vanligt, som jag brukar, utan att hela tiden tänka "inte skänkel på" utan bara gå på den där automatiska känslan. JÄTTEHÄRLIGT. Formen var inte helt perfekt men med lite mer liknande arbete kommer hon hitta den, hon var lite tjaffsig i munnen fortfarande. Hennes oliksidighet blev också mer uppenbar men det var helt OK mot slutet av passet.

Jag bara känner mig så nöjd över att ha kommit framåt utan massa bråk och att hon tyckte det var ROLIGT att bli riden. Sedan kan man ju inte nå hela vägen på en gång... men jag ser ljuset i tunneln!

Tack för all er uppmuntran och tips. :banana:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Vad härligt!!
Kan du skriva litet om vad du tror var avgörande för förändringen?
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Min 4 åring var lika dan, segare än segast på ridbanan omotiverad, hoppade iof men inte med nån jätte glädje. Men att rida ut han varit bättre, först seg på väg hemifrån, lite mera fart då vi var på väg hem...osv osv.

Jag vart super less!
Matade upp han med kraftfoder så han vart riktigt pigg började med att rida ut krävde absolut ingen form el samling bara framåt bjudning, och han fattade, han vart piggelin och klev på bra i alla gångarter, numera kräver jag lite form...bara att han söker sej neråt, har också en tendens att bara börja in huvudet och tappa baken.
På ridbanan guidar jag bara år vänster höger ingen bromsning eller samling i tyglarna. Efter en stunds guidning så hittar han ett tempo med framåt bjudning i en ok form.
han har alltid gillat att ta ett skutt över nått hinder, men nu mera gör han det med glädje.

Eftersom han kom på att han gillade att busa då vi red ut, så tror han att vi gör det på ridbanan också, eftersom jag inte bromsar, eller stör han i munnen. Så länge han tror det är bus, går ridningen och alla övningar på banan galant. Då han blir lite seg, tar vi några skutt, och vips är det bus igen.

Red ut härom dagen, och jäklar vilken ökad trav vi red...(på hemvägen ifs)

I början på sep red jag han med sporrar några gånger, han var lika seg då...då höll jag på att bryta ihop, och idag rör han sej med framåt bjudning...

Ge inte upp, gäller bara att hitta ett sätt att få dom att tro att det är dom själv som vill röra sej med framåtbjudning.

Lycka till!!!
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Matade upp han med kraftfoder så han vart riktigt pigg började med att rida ut krävde absolut ingen form el samling bara framåt bjudning, och han fattade, han vart piggelin och klev på bra i alla gångarter, numera kräver jag lite form...bara att han söker sej neråt, har också en tendens att bara börja in huvudet och tappa baken.
På ridbanan guidar jag bara år vänster höger ingen bromsning eller samling i tyglarna. Efter en stunds guidning så hittar han ett tempo med framåt bjudning i en ok form.
han har alltid gillat att ta ett skutt över nått hinder, men nu mera gör han det med glädje.

Det är det här jag vill få fram att man ska göra FÖRST av allt så unghästen aldrig "hittar" ngn back. Tror dessutom många fodrar för lite, de växer och de arbetas, de ska ha mat. Inte snålfodras för att de ska vara snälla o lugna för då är det många som inte orkar.

Inte riktat till ngn spec i tråden, tyckte bara det var ett bra inlägg :)
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jo, jag håller med. Samtidigt tror jag en del har backen i från början oavsett hur man förhåller sig till dem. Då gäller det nog att kanske inte bry sig så mycket utan att fortsätta vara positiv tills de upptäcker att det faktiskt är kul att bli riden. Det beror ju lite på vad det är för individ, hur de tar korrigeringar och vad man har för relation.

Det där med fodring är förstås också en viktig pusselbit. Problemet jag hade var att hon var fet när jag köpte henne och som fet fyraåring är det ännu svårare att känna entusiasm till arbete... Fri tillgång på hö har hon haft utomhus hela tiden vilket gjort att havreransonen inte kunnat bli för hög. Nu tror jag däremot jag kan öka på lite när jag rider igen. :) Dessutom tycker jag mig se många som nästan fodrar ihjäl sina stackars djur, tusen tillskott och extra pyttsar. Fast det handlar kanske inte i första hand om unghästar.

Jag tror att det jag såg resultat av igår är att jag haft lite tålamod med henne. Jag har ansträngt mig att inte låta provoceras av hennes söliga attityd. Så nu har hon accepterat mig och situationen och till och med börjat gilla den. Under hennes månadsvila gick vi mycket promenader och det har stärkt vår relation, jag tror det kan spela in. Många säger ju att om man bara blir kompis med ett sto så ställer de upp i alla lägen sedan... Med andra ord väntar jag bara på att få skörda frukterna av mitt tålamod :D .
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Kruxet med min 4 åring var att jag körde in honom först, och markarbetade honom med allt, tricktränade osv osv. När vi tränade allt detta fick han jätte mkt beröm.
När jag sen började rida, glömde jag att berömma, klart häst stackarn tappade motivationen......
han fixade alla övningar, men var seg. Nu när vi börjat om, berömmer jag då vi rider och vips har jag en sprallig 4 åring.:love:

Du har nog rätt i det där med fodringen...Men min häst har alltid varit sprallig, förutom det jag skrev om i tidigare inlägg...
Numera får han bara fri tillgång på hösilage, vitaminer och litehavre då han kommer in på kvällen.
Han är piggare nu än då jag matade upp honom med kraftfoder.

Klart dom ska ha ordentligt med mat, men en glad häst som har motivation till att arbeta behöver inte fodras upp.
Håller med lasseman att en del fodrar för mkt, med det mest otroliga.....
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jo det gäller ju att hitta stunderna då man kan berömma så man får en glad pålle :)

Den sidan av fodring finns ju med. *suck* Fler borde läsa millys tråd under Foder :idea:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Det gick jättebra igår! :bump: Verkligen ett steg framåt. Hon var först seg som vanligt men i traven började hon snart bjuda. Jag kunde ha både stöd i handen och lägga om skänkeln. Snart upptäckte jag att jag kunde börja rida som vanligt, som jag brukar, utan att hela tiden tänka "inte skänkel på" utan bara gå på den där automatiska känslan. JÄTTEHÄRLIGT. Formen var inte helt perfekt men med lite mer liknande arbete kommer hon hitta den, hon var lite tjaffsig i munnen fortfarande. Hennes oliksidighet blev också mer uppenbar men det var helt OK mot slutet av passet.

Jag bara känner mig så nöjd över att ha kommit framåt utan massa bråk och att hon tyckte det var ROLIGT att bli riden. Sedan kan man ju inte nå hela vägen på en gång... men jag ser ljuset i tunneln!

Tack för all er uppmuntran och tips. :banana:

Vad kul att det kanske börjar lossa!:banana:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Tänk så fort det kan ändra sig. :rofl: :rofl:

Idag satt jag på ett krutpaket!! Hon kunde inte stå still när vi skulle av stallplan och taktade hela framskrittningen upp till skogen. Jag förstår ingenting:D . I traven gick hon på dubbla spår och laddade för galopp hela tiden... Det var visserligen svårt att få henne att slappna av och arbeta igenom kroppen men framåtbjudningen och glädjen gick inte att ta miste på. :) Upp för värstingbacken tog hon i som bara sjutton och pinnande på.

Även om man inte blir problemfri är det himla skönt när problemen byter karaktär!

Så glad, var bara tvungen att skriva av mig. :banana:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

^^ Va kul!
Så var det med min unghäst förut också, hur seg som helst men nu ä honhur pigg som helst! Ganska jobbigt det oxå ibland, men hellre att hontycker det är kul än att hon bara går och in bryr sig alls.
Har dock lite vårt å å tillräckligt med framåtbjudning när vi riderdressyr men det kommer väl (hoppas jag)
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Å va kul! Vad glad jag blir. Själv har vi just börjat med galoppombyten och det går väll sisådär bra... men vi har ju precis börjat så det kanske lossnar om några veckor.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp