unghäst som saknar framåtbjudning

Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Tror dock vi pratar om samma ska eg. Är bara så trött på folk som i 3 år skyller bristande bjudning på att "det är en unghäst".
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Tror dock vi pratar om samma ska eg. Är bara så trött på folk som i 3 år skyller bristande bjudning på att "det är en unghäst".

Nä tre år ska det inte ta :rofl: Från ungefär det där "fatta-stadiet" till LA-form har det tagit 1½ - 2 år, när jag är nöjd. :D
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Då har vi kanske samma "fatta-stadie" då :D

Tro mig, det fins de som även när hästen är 7 8 år skyller på att hästen är ung. Sedan så låter det att hästen har tagits sent, och den har varit sjuk, den har haft (ett!) föl bla bla. Allt för att förklara bort att grunden (som typ är satt när den är hanterad från marken de två första åren eg innan ridning) brister.

Men folk får väl göra som de vill. Synd bara på hästarna som alla år får stå ut med en tjatande skänkeln och ryttare som bara tycker de är lata och tjuriga. :(
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

the_connemara: Alla hästar har olika förutsättningar och med en dålig/mindre rutinerad ryttare är det inte konstigt att hästen/arn fortfarande är "ung-häst" vi 7-8 år :O(.
Själv hanterade jag min nuvarande 5-åring mycket från marken innan jag började sitta på henna så där var det inga några problem med kommunikationen (halt är halt, skritt är skritt och trav är trav osv) men fortfarande framåtbjudningen. 1-åringen som jag har är det däremot inga problem med framåtbjudingen och det beror på att hon är en helt annan typ av idivid.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

*kl*

Till alla: Hästen är oerhört lyhörd i hanteringen och jag har under hennes månadslånga vila gått långa promenader med henne och barnvagn. Hon stannar när man ber, går framåt när man ber och travar om jag ger mitt travkommando (schhh). MEN problemet är inte att hon skiter i mig uppsuttet, hon gör det hon är bedd om men utan egen bjudning och i galoppen blir det helt enkelt för mycket för henne. Det är ju lite svårt att träna galopp i skogen, från marken... :D På töm går hon fram i galopp på kommando även om hon gärna saktar av efter något varv utan ytterligare drivning. Det är tydligt att det är jobbigt. Men hon lyssnar.

Jag ser inte som någon lösning att INTE sitta på henne för att hoppas att hon ska mogna av sig själv. Hon är trots allt fyra år, snart fem och inriden som treåring, även om första inridningsåret omfattade ganska sparsamt med ridning.

Jag ser som min uppgift att traggla på utan att pressa (det är en himla svår balansgång). Att kräva att hon lyssnar på mina kommandon men inte tvinga henne till att "springa" fortare än hon kan balansera sig. Det är också här det är så viktigt att inte bli tjatande med skänkel eller vad det nu är. Har jag bett henne trava och hon gör det får jag vara nöjd även om det går lite segt. Det här är jag ganska så på det klara med.

Det jag vill åt är att hitta saker, metoder, knep som kan få henne att tagga till och upptäcka hur kul det är att gå fram. För jag längtar dit! Jag har tänkt köra in henne efter nyår, det gjorde underverk för framåtbjudningen på min förra unghäst. Många hästar räcker det ju med att rida ut mycket och skutta lite hinder men det som förbryllat mig med denna häst är att alltså att inte ens detta fungerar :confused: .

Jag är mycket inne på 610´s linje att det är individbaserat. Tror också som flashlight skriver att man måste ha visst tålamod. Givetvis hjälper det inte med en kass ryttare... Men jag tror jag har såpass mycket erfarenhet att det inte bara är där problemet ligger. Det viktiga tycker jag är att man inser sina begränsningar och inte målar in sig i hörn utan arbetar för att få en fungerande kommunikation till hästen, så får det ta den tid det tar. Jag ska inte satsa OS inom de närmsta åren :rofl: :rofl: .

Kanske ska tillägga att jag ridit hästen sedan augusti då jag köpte henne. Hon hade då inte blivit riden sedan mars/april plus att hon var i överhull. Vi har alltså jobbat rätt hårt med både bantning och kondition (lååånga promenader varvat med korta mer intensiva ridpass och en hel del vilodagar). Så det har varit mycket för lilla damen att smälta, därav månadsvilan nu i november.

Gud vad jag svamlar, men tack för all input. :)
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Lasseman din häst är precis som min var. Jag försäkrar att din häst kommer att få en bra framåtbjudning med tiden. Det är "bara" tålamod, motivation och lite jädraranamma som behövs. Här är lite andra saker som jag tycker kan få hästarn att vakna : klippa dem, lite b-vitaminer och gärna kallt väder med snö. Så vänta tills snön kommer då kanske det blir andra bullar.
Berätta gärna hur skrittövningarna gick.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Tack för uppmuntran!

B-vitaminer får hon ganska mycket för hon har också lite patella upphakning. Patella upphakningen visar dessutom att hon är ganska omusklad och "omogen" i bakkärran, då det är så lite att det troligtvis försvinner med lite muskler som håller rätt. Klippa har jag funderat på, hon har inte så mycket päls men det är ju så förskräckligt varmt... Å ena sidan tänker jag att jag kunde slippa det den här vintern eftersom vi ändå inte ska jobba så hårt. Å andra sidan har jag tänkt att även det kan vara bra att träna på redan som ung. Så din tanke väger ju för...

Kyla och snö lääängtar jag också efter. Det här mörka vädret kan vara ännu en anledning till att man känner frustration och blir deppig (angående det mesta...).

Jag avlägger rapport imorgon. :banana:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Om den lyssnar på dig från marken bättre än på ryggen så tror jag att hon kör med dig.
Om du inte visar nu vad som gäller är risken stor att du kommer att få tjata o jaga den hela livet.
En sdn häst skulle jag bara rida ute o busa med. Få henne att tycka att det är kul.
Det blir gärna en ond spiral där ingen av er är nöjda med varandra.
Vad är det för ras?

Ser en häst här som tillåts (om den går överhuvudtaget) gå ett steg idag o ett imorgon ut o kommer hemtravandes- hästen bestämmer.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Ser en häst här som tillåts (om den går överhuvudtaget) gå ett steg idag o ett imorgon ut o kommer hemtravandes- hästen bestämmer.

Förstår inte din kommentar :confused: men tolkar den som att du försöker säga att jag har noll koll. Känns lite tråkigt...

Att rida och busa är just det jag försöker. Vad jag vill säga är att inte ens det får denna dam att vakna till. Hon gör det jag ber henne, går dit jag vill när jag vill men utan riktig framåtanda och sug.

Att bli arg på henne har jag försökt många gånger. Hon tar tillsägelsen, går fortare (eller vad det nu gäller) men blir inte direkt mer positiv. Gnatar man för mycket blir hon irriterad - med all rätta. Som jag tror jag skrivit tidigare så har jag tagit hjälp av en tränare som tyckte jag skulle sätta hårt mot hårt. Efter tio minuters bök och stök fick han henne att bjuda fram hyffsat i trav, galoppen släppte hon fortfarande inte till. Traven kan jag också få till nu, på ett betydligt trevligare sätt och det är därför jag tror på den varianten även framöver.

Ibland försöker hon däremot köra med mig, som häromdagen när vi skulle gå genom en skogsdunge där hon tidigare blivit skrämd av ett rådjur. Men få är envisare en jag och snart nog skrittade hon friskt genom skogen:D . Så det är inte riktigt så enkelt att hon bestämmer...
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag tycker det är att gå för fort fram att begära mer än hästen greppar så den blir seg. En sak de behöver kunna och det är att gå fram. Resten trillar dit när de bjuder så därför tycker jag denna punkt är enormt viktig, mkt viktigare än att kunna sitta på, styra, trava eller galoppera. Därför tar jag den grejen först av alla så den redan sitter när man väl börjar rida. Det blir liksom ingen extra belastning för hästen att bjuda fram, det finns redan i den. Sedan att hästen kan gå o tänka på nya grejer osv är ju en helt annan sak. Jag uppfattade tråden som att den handlade om pållar som "gick o tänkte hela tiden". Det tycker jag inte de ska behöva göra.

jag tror vi måste göra en gränsdragning mellan seghet och tvärstopp. Lasseman skriver ju att hästen tvärstannar om h*n går på henne med råstyrka/tvång. Det är lite skillnad.
en sån grej ser jag som en tendens till istadighet/skarp ifrågasättande. I en sån situation kan du knappast tvinga fram bjudning och glädje. Ej heller "träna" in det från marken. att hästen "lärt sig" på marken ger inte bjudning under ryttare, så enkelt är det inte riktigt.

Vid istadighets tendenser som TS beskriver så är det enda vapen du har är att använda din mänskliga överlägsenhet intelligensmässigt, och få hästen på positiv bana under förespeglingen att det fortfarande är du som bestämmer. dvs du bestämmer att den ska galoppera när den tex är påväg hemmåt - och vill galoppera....

till en början.

det blir en positiv upplevelse och roligt för hästen. den får beröm.
efterhand brukar knutarna lösa upp sig och man kan kräva i andra situationer också.

istadighet och starka protester under ridning hos en unghäst skall i första hand IGNORERAS anser jag, dvs man uppmärksammar de positiva beteendena och vänder andra kinden till mot de icke positiva i ridningen. till att börja med. och för att förtydliga mig mot folk som nu tror att jag säger att man ska låta bli att uppfostra dem helt och hållet när de gör fel, så är det inte vad jag säger.:angel: Givetvis måste man sätta gränser, men återigen, just i ridningen så är det bjudningen och arbetsglädjen som ALLTID måste komma i första hand på ett sånt grundstadie, - och då får man prioritera därefter, och som sagt, hellre förstärka de positiva beteendena genom uppmärksammande och belöning, än att uppmärksamma och fokusera på de negativa. då kan det lätt låsa sig och man kommer in i en ond cirkel som är mycket svår att bryta, därför att hästen på detta stadie är så grön att den tar till sig de erfarenheter som sker mycket starkare, än om den hade en rad erfarenheter som bara blev en i mängden.

Lasseman: är sadeln kollad?
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

TACK!!! För ett konkret och klokt inlägg. Du skriver så som jag tänker, fast jag kanske inte lyckas uttrycka mig lika väl. Jag tror också på att ignorera istadigheten in i det längsta (finns ju vissa gränser) och att förstärka det positiva enormt. Du tror alltså på att ta små galoppfattningar på hemväg när bjudningen finns?

Jag har låtit min equiterapeut titta på mina båda sadlar och han tyckte det såg bra ut. Han är dock inte proffs i frågan men ändå kunnig. Dressyrsadeln tyckte han satt som en smäck. Kanske värt att kolla upp ändå.

Däremot har jag ridit en lektion inom centrerad ridning och det gillade min donna skarpt. Det kanske inte är fel på hur sadeln sitter utan på den som sitter I sadeln...:angel:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

TACK!!! För ett konkret och klokt inlägg. Du skriver så som jag tänker, fast jag kanske inte lyckas uttrycka mig lika väl. Jag tror också på att ignorera istadigheten in i det längsta (finns ju vissa gränser) och att förstärka det positiva enormt. Du tror alltså på att ta små galoppfattningar på hemväg när bjudningen finns?


ja du har tolkat mig rätt, det finns självklart gränser, man måste använda sitt sunda förnuft efter de situationer som uppstår och hur hästen är. Men grundprincipen med fokus på det positiva gäller som sagt alltid i första hand.

japp, jag tror på att fatta galopp i situationer du har bjudningen och viljan med dig från hästens sida. Det är ju så man gör när man lär dem övergångar för hjälperna över huvud taget i början. du får skita i hur länge hon är riden just nu och acceptera att hon är på ett sånt stadie att du får börja med det mest grundläggande - även om du tycker att ni borde vara förbi det stadiet nu..
det är inte så att hon inte är 100 på just fattningshjälpen? eller att du låser henne i fattningen? Om du upplever att du har ordentliga problem just med fattningarna så är det viktigaste fortfarande alltid bjudningen - även om hästen skulle springa in i fattningen emellanåt så är det inte det som är ditt fokus just nu. Hoppas du förstår hur jag menar.

Försök rida mycket i sällskap och bygg på runt galoppen, dvs hitta bjudning i sällskap med en annan häst som galopperar på framför - kanske uppför backe, det brukar väcka dom lite då de helt enkelt måste ta i lite per automatik.

ett tillägg till andra som svarat i tråden rent allmänt:
det här tänket att "unghästen SKA"... den SKA ha lärt sig, den SKA gå fram, osv osv.
Jag tycker det är väldigt snävt resonerat. Om unghästen, utifrån den filosofin INTE gör det? Om DET är realiteten och verkligheten, oavsett tidigare hantering och träning - vad gör ni då?
I detta fallet är det det som ÄR realiteten, och då hjälper inga grundprinciper som jag ser det om hur unghästen "ska" vara. Idag är den det INTE, - och då måste man helt enkelt kunna hantera det utifrån det, på ett sätt som inte färgar av sig negativt i det framtida arbetet med hästen. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Bra inlägg!
Självklart är det en annan femma när hästen masar sig fram för det aldrig krävts annat. Då är det befogat att peta med käppen om inte hästen uppfattar komandot på bums.
Men om detta masande beror på dom förutsättnignar som människan ger så ska väl inte hästen straffas, eller?
Tex. En unghäst som får obalanserad foderstat kan ju inte rå för att den inte orkar röra sig energiskt och luftigt...Och en hästen som inte tränas för att utföra en viss rörelse kanske inte kan utföra det man ber om.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Bjudningen brukar bli bättre med ork o kondition.
Man måste skilja på om hästen är ovillig eller inte orkar.

med konditionen kommer oxå lite testande ofta som med posten.
-behöver vi verkligen gå ditåt eller kan vi inte gå hem:D

tycker att man kan begära korta stunder där hästen är självgående o sen får belöning i form av beröm, vila o får gå hem.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

jag har en likadan 3 aring. fast hon ar inte sa tjurig, bara lat. ridit henne i paddock en gang, insag da att det ska jag inte gora igen pa ett bra tag. Sa hela vintern ska vi bara upp i bergen, med forhast, och klattra och ha skoj. En stark hast bjuder lattare framat.

For mej ar forhast a och o nar jag rider in bade lata och pigga hastar, alltid bra att ha som trygghet.

Lycka till med din bebis och hang med pa ponnyryttarens raketturer.... :)
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

*kl*
Skriver till alla, eftersom ni är så många som gett bra tips och funderingar.

Visst är det så att sambandet mellan ork och bjudning är tydligt. Men på något sätt måste man ju få ork... Där försöker jag också balansera. Eftersom hon inte var riden regelbundet och helt ur form har jag inte velat gå för fort fram eftersom hon är så ung, samtidigt som hon inte mår bra av att gå omkring med övervikt och dålig kondis. Det är heller inte OK att masa sig omkring bara för att man inte är i så bra trim. Så visst ska man kunna begära att hästen är självgående korta stunder men det är svårt att göra det med tvång...:angel: Därför får jag ge henne de bästa förutsättningarna att vilja vara självgående.

Det här med att gå hemåt eller inte, det är ju inte så att jag sitter och rider alldeles utanför stallet och vänder mot stallet och då springer hon som en raket. Det handlar mer om att när man är som längst hemifrån i skogen bjuder hon inte på galopp ÄNNU längre hemifrån, om man däremot styr kosan på en stig som skulle kunna leda hemåt då blir det roligare. Det är inga problem att stanna på hemväg, ska jag tillägga.

Många talar om att man ska låta bli att rida på banan överhuvudtaget och bara rida ut och ha skoj. Problemet jag upplever med denna häst är att distinktionen inte är så enkel. Hon tycker visst att skogen är kul fast kanske inte så kul att man behöver "springa" fortare :D . Eller för den delen helt av sig själv. Min teori är att jag måste få henne att förstå att ridning är kul oavsett var det sker och därför är min ambition att rida även på banan korta och uppmuntrande pass. Variation tror jag är modellen för henne. Jag tror också att jag måste vänja henne lite vid att ibland går man in på ridbanan och rider och det kan vara positivt. Helt enkelt ge henne lite positiv betingning där. Dressyr är dessutom det roligaste jag vet och jag vill ju så gärna att vi ska kunna njuta denna konst tillsammans. :banana:

Så till min rapport från gårdagens pass. Hon hade alltså inte satt sin hov på ridbanan (med mig på ryggen) på över en månad. Vi började med att skritta och göra halter och sedan jobba skritt - halt - skritt -trav - halt - skritt - trav - skritt osv Hon var riktigt duktig, inga tjuriga miner och tog ett bättre stöd än någonsin förut. Jag hade inga krav på form och hon tuggade och hängde sig lite i bettet men det kändes OK. Förut har hon haft en tendens att backa av från bettet och inte velat ha minsta kontakt. Kontakten nu var konstant om än lite stökig. Men jag var inte helt nöjd eftersom hon var lite flamsig och vinglig och väldigt mycket på bogarna. Så då testade vi lite öppnarörelse, eller flytta för innerskänkel, i skritt. Det gick jättebra! Det var som om hon hittade sitt inre bakben och började bära, så tog vi lite trav och fick en riktigt trevlig form utan tjaffs i munnen och ett lätt lätt stöd. Kunde tom öka steglängden (visserligen minimalt men ändå :) ) Där la jag av. :banana: och berömde. Stora delar av passet var öronen positiva och bara vid ett fåtal tillfällen tjurade hon till lite.

Så jag kommer nog, de gånger jag jobbar på banan, försöka värma upp henne lite med "öppna-tänk" så att hon hittar ett bekvämt sätt att bära sig. Det kan säkert användas även i skogen. Det är nog en viktig aspekt, att hon inte riktigt vet hur hon ska balansera upp sig med mig ovanpå och vill då inte bjuda framåt.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Rikkan hököga -
(Citat:
Självklart är det en annan femma när hästen masar sig fram för det aldrig krävts annat. Då är det befogat att peta med käppen om inte hästen uppfattar komandot på bums.)
Undrar hur jag tänkte när jag skrev så:crazy:
Jag måste syftat på nyinköpt häst och att det då är viktigt att dra gränsen för rätt eller fel.

Håller med, det är svårt för (speciellt) unghästar att orka med om de inte får en fullgod foderstat men även om unghästen får en väl utformad foderstat så är det ytterst få som har begåvningen att röra sig luftigt och enrgisk då rörelemekaniken påverkas av muskeluppbygnad, kondition och extriör.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Vad kul att det gick bra, vad glad jag blev! ...och att du avslutade ridpasset i rättan tid - ännu roligare :).
Jag tänker som du och det har ju funkat med min lill-snigel.
Det är alltid bra att rida så varierande ridning som möjligt med många många övergångar - på bana eller i skogen spelar ingen roll. Fast det är klart när man rider ut med "ego-kompisar" blir det svårt att träna övergångar på het häst - men det är ju inte något problem som vi har :)
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Nej, het kan man inte kalla henne :rofl: .
Fast min tränare sa faktiskt att hennes sto, som haft samma tendenser som min, idag är nästintill het. Den är nu sju år. Men det känns som ett skämt att min köttbulle någonsin skulle bli något annat än en latmaska...
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag kan ju avslöja att min häst aldrig har varit svår född heller. Ett ganska angenämt problem igentligen.... men inte på sommaren. Nu börjar hon se riktigt fin ut och det kan ju till viss del bero på att det gröna sköna gräsen inte har så mycket näring.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp