unghäst som saknar framåtbjudning

Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Nej, het kan man inte kalla henne :rofl: .
Fast min tränare sa faktiskt att hennes sto, som haft samma tendenser som min, idag är nästintill het. Den är nu sju år. Men det känns som ett skämt att min köttbulle någonsin skulle bli något annat än en latmaska...

Ja men det är precis så det är med unghästar:idea: Om ett eller två år kommer du knappt att komma ihåg detta. Eller undra om det är samma häst.:eek:

Jag rider en 5-åring (snart 6) nu tex, som för snart två år sen var riktigt jobbig med vissa saker. När jag lärde känna henne insåg jag att hon vill ALLTID veta vad hon gör. Vad det än gäller måste man tala om att så här ska du göra, hon provar, godkänner direkt eller efter ett tag och visar sen ivrigt upp att hon KAN. Det gäller allt.
Det fungerar faktiskt precis som talesättet om ston, man får skicka med kopior :cool: Och de vill kolla kontraktet innan de godkänner.
Det kan bli duster som man måste ta, och det gäller då att veta vilka och när.

Men när det väl är klart så håller de avtalet och är ambitiösa.
Den här är INTE het vilket hon eg är i grunden, så vi har det i vårt avtal:D

Det har varit lite olika med alla unghästar jag har hållit på med beorende på personlighet och visst har man känt att det här blir aldrig något, men det blir det:idea:
Men vissa saker är gemensamma som återkommer.
Tex att först är de så upptagna av det nya att de har fullt upp och är ganska fogliga.
Sen kommer en period av ifrågasättande "Varför då?"
Min kompis kallade det "slyngelåldern". Då måste man vara konsekvent och tålmodig och vara beredd att ta de diskussioner som är nödvändiga. Annars kan ovanor snart vara där. Man får tex inte bocka omkring hur som helst. man uppför sej när sadeln är på. Busar gör man i ahgen resten av dagen, med kompisarna.

Som axel var inne på, att gå från gårdsplanen (ang grannen) så är det en sån sak som SKA göras. Redan från start, så att det är en självklarhet.

ja det blev lite långt, var inte meningen:D men slutsatsen är att jodå om ett år redan kan du se tillbaka och inse att ni har kommit jättelångt!
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

"slyngelåldern" är precis där hon befinner sig. Det som är frustrerande är att allt annat är hon så foglig och snäll med allt annat så man undrar hur det här kan vara så svårt...:confused: Men det är det tydligen!

Att kunna gå från stallplan är verkligen en självklarhet.:eek: Det tror jag inte hon ens skulle försöka bråka om för där är det så solklart att jag BESTÄMMER.

Som jag sa, hon gör det jag ber henne men hon talar om för mig att det är så joooobbigt. Känns precis som när man ber en 15-åring ställa undan tallriken efter middagen :D . Men det görs...

Ja, ni har nog rätt att jag kanske kommer glömma bort hur trökig den här fasen var. Med min förra unghäst har jag ett tydligt sådant minne. Han hade svårt för vänster galoppfattning. Så satt jag på en åker och tränade och det gick bara sämre och sämre. Tillslut ringde jag till min kompis i stallet och sa "nu får ni komma och hjälpa mig!" Den kloka kompisen svarade "Du har redan ridit för länge, gör något han helt säkert kan, så går du hem sedan", varpå jag svarade "han kan INGENTING", kompisen "Jo, han kan göra halt..." Jag räknade till tio gjorde en halt (vilket gick utmärkt) och sedan gick vi hem. Jag var skitsur! Den hästen utbildade jag upp till ungefär LA dressyr (innan jag tragiskt fick ta bort honom). Gissa om min kompis brukar dra upp den gamla historien... Som jag själv helst vill glömma bort :D . Så det finns ju alltid hopp :banana:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Ser en häst här som tillåts (om den går överhuvudtaget) gå ett steg idag o ett imorgon ut o kommer hemtravandes- hästen bestämmer.

Nu trillade poletten ner... :idea: Efter flashligts inlägg och koppling till grannen förstår jag att det inte var mig du syftade på, utan någon annan i din närhet. Kände mig klart påhoppad men nu känns det bättre för så illa är det inte.

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Men hallå Lasseman då har du redan varit med om detta förut så det borde ju vara vardagsmat för dig (också) ;). Nu skojade jag ju för det är klart att man ofta behöver stöd och motivation av/från omgivningen.
Vad blir det för övningar idag?
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Fast jag skulle varken skritta en sdn häst på tygeln o heller inte träna halter ej heller krångla till det med öppnatänk.
Då blir det jobbigt.

Istället skulle jag träna igångssättningar o fattningar, dvs till trav o galopp, men bara rida tills bensinen tar slut- ingen drivning efter att hästen satt igång.
Utan bara upprepat- berömt.
Min stora hade jobbigt att galoppera i början, så jag gjorde just som jag skrev ovan.
Den hästen fick sedan så bråttom ut att den inte kunde skritta o är så än idag. Har mkt motor o galoppen är bruumm- lätt att samla om hon lyssnar på det örat;)

Jag menar inte att du ska göra så.
Skriver bara hur jag nog hade gjort. Har ju inte ens sett din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Men vem har sagt att man ska vara så klok att man lär sig av sina misstag :angel:

Mitt största problem har alltid varit att jag vill för mycket!

Jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag, det är så förbaskat mörkt och det är jag som hämtar barnen från dagis idag... Kanske blir det lite löslongering/löshoppning ivrigt påhejade av en två och en treåring. :idea: Borde sätta fart på de sömnigaste hästar :D .
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag tänkte också precis som du... först. Men det fungerade inget bra. För hon har så lite gas att jag har svårt att få henne i galopp utan att driva så mycket så att hon blir sur. Det blir en negativ upplevelse för henne. Därför har jag bestämt mig för att skita i uppsutten galopp annat än när jag känner att hon kommer fatta på små hjälper (när hon har draghjälp av att komma hem eller en kompis som öser på framför).

Snälla tro inte att jag sitter och samlar henne på korta tyglar :o . Det skulle döda all framåtbjudning. Jag bad henne flytta åt sidan och böja sig i bålen för att hitta sina bakben, det tycker jag är viss skillnad. Halterna fungerade faktiskt inte så bra men däremot övergångar skritt - trav. Att bara trava några steg och sedan sakta av, skritta några steg osv. VÄLDIGT korta stunder förstås, varvat med skritt på lång tygel. Hon är kort och kompakt (och lite knubbig fortfarande :angel: ) i kroppen så hon har väldigt lätt för att komma ihop sig. Hon har också lätt för att gå på bogarna tyvärr, är fortfarande på gränsen till överbyggd. Jag upplever att hon behöver hitta en balans innan hon kan komma fram i bjudning, annars blir det symaskinstempo - mindre kul.

Hon kan se ut som en zeppelinare, hästen rör sig bara framåt men inget i höjdled, hon är extremt mjuk att sitta på då. Men markbunden är bara förnamnet i dessa situationer. Jag vill ju få igång hela hennes härliga runda kropp i aktionen :bump: .

Det var roligt igår för hon var ovanligt positiv till att gå fram på lång tygel och tog ut skritten ordentligt. Därför var det lätt att jobba på någonting ett varv eller två och sedan skritta på lång tygel motsvarande.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Det är bara bra att flytta henne lite. Öka och minska volter i (på börjad)öppna är väldigt bra tycker jag. Där kan de gå och såsa och jobba igenom kroppen samtidigt som de hittar balansen utan att det gör så mycket. Säte och armbåge mot midja tygel mot hals i skritt - och sen i trav. Själv ska jag nog rida ute en liten sväng.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Så härligt att det gick så bra! Tycker du resonerar klokt...
Jag fick ett pass med en bra tränare för ett tag sedan, och eftersom min häst är väldigt seg på banan, så skulle jag "väcka" den, och detta fick jag göra då;
Rida fram med bogen in (halv öppna) på volter en stund, hästen mjuknar.
Sedan ökad skritt, halt, och direkt på halten drivning framåt. Hästen blir överraskad över tempot, och går friskt fram. Skritt/halt ett antal gånger, och sådan bjudning på bana har jag aldrig fått tidigare.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Men är din häst ung?

Det är lätt att hästen blir seg för livet om den inte tidigt lär sig vad som är normalt.
Att driva varje steg med sk. o hästen blir sur o går emot ännu mer eller struntar i det- svår rundgång.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Vem talar om sk? Driv med sätet. Min häst är mycket gammal, men ofta kan man tro att hon är en bebbe..
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag driver inte med sätet, utan samlar med sätet.
Men du rider väl AR?
På en unghäst sitter man inte ner- som regel.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Hej! Nej, jag rider inte AR, Jag är i princip nybörjare. Vad driver du med?
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Skänkeln som=framåt.
Sen kan man lära den att sätta igång för den i komb. med sätet o sen slutligen bara sätet.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

det första jag tänker på när jag läser är...jaga igång och "det är ingen vacker syn"när du försöker få henne i galopp...
då har hon ju inget stöd från dig! hon måste få stöd från tyglar och du måste vara stadig i din sits..annars tycker hästen att det är skitläskigt att galoppera för du sitter och flaxar! eftersom hon är så ung måste hon få känna sig stabil i alla gångarter...
reagerar hon inte på din skänkel vid första försöket så lägg till den hårdare och vid minsta ökning så berööömmm!!!! om hon så kommer upp i trav från skritt så berööömmm!! jätteviktigt att hon förstår att din skänkel betyder framåt!!och att det ärskitkul att vara ute med matte!!
jag har oxå haft en latmask och jag fick tyvärr vara så drastisk att jag lämnade iväg honom till en expert! fick tillbaka en helt annan häst redan dagen därpå!!

lycka till nu!!:bump:
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Lasseman - har det gått bra i helgen med ridningen? Eller har ni haft lite helg ledit. Hoppas att du orkar (mentalt ;) ) att rida regelbundet misstänker att den där bjudningen som saknas kommer snabbare då.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Jag har tagit "Globen-ledigt" i helgen men min käraste medryttare har ridit henne flera dagar. Hon rider bara ut och det hade gått jättebra. Hon ringde och hade lite dåligt samvete över att hon kanske galopperat lite länge men hon ursäktade sig med "hon ville så gärna galoppera". Jag blev jätteglad :) . Det är så roligt att de har kul när de är ute, min medryttare tänker nog inte lika mycket som jag när hon rider och då går det säkert bättre. Så jag ska faktiskt rida på banan idag igen så får vi se hur det går. Envishet är en av mina starkaste sidor så regelbunden ridning är oerhört viktigt för mig.

Tack för att du bryr dig!!!

Till Clubman: visst är det så att man måste ge hästen stöd i galoppfattningen fast det är VÄLDIGT svårt när de inte bjuder. Hon förstår skänkeln ypperligt men blir irriterad när jag gnatar. I ledig form på lös tygel är det inga problem i varken skritt eller trav. Det är när kraven på form (dvs kontakt med munnen...) kommer som hon inte bjuder.

Jag har starkt övervägt valet att lämna bort henne men ska kämpa på ett tag till. Efter nyår ska jag lämna bort henne på inkörning.
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Kanske dåligt uppdaterad, men kom att tänka på att du kunde prova annan betsling på banan. Min som varit trög både på bana och vid longering, tog jag bort nosgrimman senast, och då blev det bättre bjudning. I alla fall ett hugskott...
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Bra tanke. När jag köpte henne reds hon utan nosgrimma och bökade rätt rejält med bettet. Jag satte på en engelsk nosgrimma och det blev bättre. Har också prövat med remontgrimma men det var inte så poppis, nu är vi tillbaka på engelsk. Bettet jag rider med är ett vanligt tredelat tränsbett, har inte provat något annat och vet inte vad det i så fall skulle vara. Några tips?
 
Sv: unghäst som saknar framåtbjudning

Vad kul att hon ville galoppa:). Jag rider alltid min 5-åring i väldigt låg form början av ridpasset i både skritt och trav tills jag känner att jag har ett ärligt stöd i handen och en god framåtbjudning samt när gas och broms känns ok. Sen plockar jag upp henne och blir hon spänd får jag backa bandet och lägga ner henne ett litet tag till. Bäbisridning i början av passet helt enkelt.

cristobal: Det där med nosgrimman var ju ett hett tipps:D
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp