Ungdomar och antidepressiva

Jamtland

Trådstartare
En fråga, hur deprimerad tycker ni en ungdom (ca 13-15) kan vara utan att det behöver behandlas med tex antideppressiva tabletter?

Jag som är vuxen och äter antideppressiva för värkproblem kan ju känna vad "gott" de gör även för humöret och psyket trots att jag aldrig diagnostiserats för just depression, så jag började fundera.

En fråga, hur deprimerad tycker ni en ungdom (ca 13-15) kan vara utan att det behöver behandlas med tex antideppressiva tabletter?

Jag som är vuxen och äter antideppressiva för värkproblem kan ju känna vad "gott" de gör även för humöret och psyket trots att jag aldrig diagnostiserats för just depression, så jag började fundera.
Det ska vården bedöma tycker jag . De använder ju också skattningsskalor, även vid uppföljningar så att det blir rätt diagnos och så att effekten av eventuell medicinering kan utvärderas. Och alla svarar inte likadant på medicinering. Generellt så är jag för medicinering, men i första hand se över orsak till deppighet, kost och aktivitet.

Jag blev ett lealöst kolli som sov över halva dygnet och knappt orkade hålla huvudet upprätt den andra halvan. Vilket tolkades som bevis på hur deprimerad jag var...
Tycker det är fruktansvärt viktigt att man bryr sig att kolla så det inte finns andra problem som ligger bakom som behöver hanteras istället för att komma med svaret att symptomen ska medicineras bort.

Av det jag läst om antidepressiva så verkar det som om ungdomar löper större risk att få självmordstankar av såna mediciner. Även humörsvängningar.

Har tagit tre olika antidep själv och blev inte hjälpt av någon av dem, men jag var ju vuxen när jag tog dem.

Det är omöjligt att svara på som lekman, det måste vården avgöra.

Förutom det så tycker jag att tonårsperioden är väldigt svår i det avseendet. Många tonåringar mår väldigt dåligt och det är enormt svårt att avgöra om det är en depression som behöver behandlas eller om det är en period som många andra man behöver gå igenom i livet för att växa. Tonåren är astuff!

Att börja med antidepressiva i tonåren kan (observera kan!) göra att den unge inte kommer förbi den där jobbiga perioden i vanlig ordning och inte hittar sig själv och den hen vill vara och är, dvs. den personliga utvecklingen stannar upp men samtidigt ska ingen behöva må så dåligt utan hjälp. Jag tycker dock att det är sorgligt när ett recept bara skrivs ut istället för att ge annan hjälp också och det tycker jag oavsett ålder. Dock måste man också vara mottaglig för hjälpen, vilja ha hjälpen och kunna ta den till sig, söka vidare om man inte får den hjälp man behöver (matchar man inte med behandlaren så gör man inte och då måste man få byta!) osv. och det kan vara väldigt svårt oavsett men särskilt i tonåren.

Det som kan som du skriver "göra gott" för humöret på en vuxen "färdig" människa kan för en tonåring alltså göra att utvecklingen stannar upp och det kan vara enormt svårt för tonåringen att få gehör för när mediciner inte fungerar väl för just hen. Vi är ju alla så olika och det som fungerar klockrent för en fungerar inte alls för en annan. Man måste därför som förälder verkligen lyssna in sitt barn och hjälpa till med det.

Jag hade i första hand sökt samtalshjälp för tonåringen så att man kan börja reda där. Man ska verkligen inte ta lätt på att en tonåring mår dåligt, absolut inte, men det finns inga quickfix när det gäller att växa heller och det gäller att hitta balansen där.

Jag tycker att man ska utvärdera först vilka faktorer som orsakar depressionen, t ex kan ju p-piller ge depression. Och att kolla på livssituationen i stort. Äter och sover ungdomen bra? Får hen motion? Hur är den sociala situationen i skolan och på fritiden? Känner ungdomen att tillvaron är meningsfull, att hen blir sedd och lyssnad på, att hen får uppskattning för sådant hen är bra på? Eller är tillvaron bara full av förpliktelser, tjat och kritik? (Min egen erfarenhet.) Samtalskontakt kan vara värdefullt om det är svårt att som anhörig nå fram till personen.

om ungdomen ifråga har en depression så förutsätter jag att BUP är inblandade och det är i så fall deras ansvar att avgöra om det finns anledning att börja medicinera eller inte

En tonåring i familjens närhet var först hos läkare på vårdcentralen, som funderade på att sätta in något antidepressivt, men som ringde och rådfrågade BUP först. Vilket var bra för den tonåringen fick snabbt en tid på BUP i stället och gick på samtalsterapi där tills hen blev myndig. (och det bedömdes i samma veva att hen kunde försöka klara sig utan terapin därefter)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama