Unga Uppfödare

Sv: Unga Uppfödare

Okej, ja det blir ju lite enklare om man redan har foten inne ;) Hoppas allt fortsätter gå bra för dig!
Själv börjar jag komma lite framåt i hästeriet, var precis och kollade på ett ställe att bli medryttare/hästpysslare på ;) Micks is on her way!

Våran Highcruiser är beräknad till slutet av Maj :) Din? :)

Härligt! :D Min är beräknad den 26 april, men sist gick hon över två veckor.. Dock var det första fölet och dessutom hingst, har hört många som sagt att det kunde ha varit orsaken. Hoppas på föl runt rätt datum i år!

Okej, håller tummarna för dig ;) Vad gjorde att du föll för Highcruiser? Vad har han som kompletterar ditt sto mm? Nyfiken på andras tankar kring honom :) ( Hoppas jag får fråga detta i tråden :P )

Så spännande att kunna jämföra bebisar sen! :bump:

Highcruiser tilltalar mig enormt rent stammässigt (mitt sto är trakehnare så Hohenstein har alltid varit lite favorit) och dessutom typmässigt jämfört med stoet. Hon är långlinjerad och lågställd, han är lite kortare och högställd, så det vägde upp bra. Jag vägde mellan honom och Dionysos, men det var dels stammen som gjorde att valet föll på H. Frågade även Pileryds om vilken hingst av de två som de rekommenderade i temperament, och då sa de H, så då blev det han! Men framför allt var det stammen.
I år skulle jag vilja ha en ren trakehnerhingst på henne, drömmen vore Gribaldi :love: eller Kostolany, då blir det linjeavel på Ibikus. Men det finns tyvärr inte så många rena trak-hingstar att tillgå i Sverige.. Då måste man ta på spermaimport, och min plånbok är inte av modell större.. :angel:

Hur kom det sig att du valde honom? :)

Kul att höra! Vi ( jag och mor ;) ) stod också och övervägde Highcruiser och Dionysos ett tag! Men efter samtal med Pileryd så kände vi att Highcruiser var 1:a handsval + efter en hel del eget forskande som gav H mycket positivt :)

Att vi kände att H var rätt var bla för att "lätta" upp och "sätta ihop" vårat sto, ett trevligt temp och hög dräktighet (detta är första året hon går dräktig), att H har en mycket bra galopp var också + för vårat sto. Är stort fan av Hohenstein blodet dessutom!

Denna säsong är Hampton en väldigt het kandidat, men överväger ändå att kanske pröva annat blod och/eller en mer etablerad hingst.
Som sagt mycket roligt att tänka på! Hoppas man inte står med beslutsångest i vår iaf ;)

Hejsan! Jag undrar om det finns några unga uppfödare här på buke. Vore roligt om vi kunde samlas i en tråd :) Eller det kanske redan finns en?

Jag har ett avelssto halvblod som är dräktig med Nintender =)
Beräknas föla i slutet på april.

Nästa år ska jag jag betäcka mitt halvblodssto med heartbeat troligtvis

Tidig planering:)

Galoppen var viktig för mig också, min dam har fantastisk skritt (läs: GIGANTISK) och en riktigt bra trav, men galoppen kan bli bättre, därför har jag satt minimikrav 7-8-9, vilket ju passade utmärkt på Highcruiser! ;) Hampton är också en riktigt heting, men jag får se vad det blir. Än är det lång tid kvar att vela på.. :angel:

Absolut, kommer antagligen hinna bli rejält snurrig i avelsskallen :bow: Lycka till med allt! :)

Jag är medlem i UU trots att jag "bara" föder upp shetlandsponnyer. Har dock inte varit aktiv eftersom alla aktiviteter varit för långt bort.

Äger och har fött upp vinnaren av ASVHs/UU treårstestchampionat - Kilskogens Gucci

090718_gucci_ludd2.jpg

Har funderingar på att gå med i UU men inte blivit av ännu.
Jag är 21 år och har hållt på med avel i hela mitt liv känns det som tillsammans med mamma.
Har två dressyrston som ska betäckas iår:
Frida f.-99 e.Tip Top u.Bordighera ue.Maraton - Galant - Lansiär. Stofamilj 36 (rankad som världens 7e bästa dressyravelsfamilj, delad plats med stofamilj 65 bakom Tip Top). Mkt nära släkt med Savoia (e.Master u.Bordighera), omnämnd som Sveriges bästa avelssto 2008 när hon tragiskt gick bort. Frida har tävlat MsvA innan hon förra året betäcktes med Bocelli och beräknas föla i början av april :). Tidigare fått två föl, ett sto e.Don Primero, tränar henne sj i MsvA idagsläget, samt ett föl sålt som hingstämne e.Saigon.
Fackellilja f.-06 e.Topaasch (e.Jazz) - Don Primero - Tip Top. Barnbarn till ovanstående.

Frida
KopiaavDSC00936.jpg

Fackellilja
KopiaavDSC00777.jpg

Dottern samt modern Forsythia e.Don Primero
IMG_6556-Kopia.jpg

Enormt taggad inför årets avelssäsong! :bump:

jag räknas nog till denna kategori, 23 år gammal. Har fyra ston som är dräktiga, tre vbl och en shettis, första beräknas föla nu inom 2 veckor dem andra i maj...

Som andra skriver, man behöver inte ha häst eller avla utan det räcker bara med ett intresse av avel. Och dom är inte så noga med ålder mer än att vid utbildningar så har de "yngre" företräde. Att åldersgränsen finns beror på de internationella tävlingarna som är vartannat år, annars är ålder 12-25 år om jag inte minns fel.
Och ALLA raser är välkommna till UU! Det måste inte vara svenskt Varmablod!

Jag själv har varit med sedan starten och missat brukproven och förra årets avel och sportchampionat...Jag är även en av de zon-ansvariga i öst och alla vi som är zon-ansvariga i landet hade en kickoff för någon helg sedan. Målet var att komma fram till en aktivitet i varje zon som ska genomföras under hösten, vi kom även fram till att skicka ut nyhetsberv till alla medlemmar varje månad. Så det kommer hända lite under hösten. Mer om helgen kommer att komma upp på hemsidan. www.ungasvh.se
Det är roligt att få nya kontakter och vänner som har samma intresse som en själv!

Men, vi är ju grannar ju!! :idea: Jag kan nästan rida hem till dig!! :rofl:

Jag är medlem i UU men pga av avstånden så har jag inte varit aktiv.
Har iaf 2 arabston dräktiga, beräknade till början av maj. Planerar att betäcka om dom i år och eventuellt ett tredje sto också :)

Nämän! :o Vad roligT! Då måste vi ju träffas ju! Så himla roligt att hitta kompisar med samma intresse! Vi är nyinflyttade (i höstas) så jag känner typ ingen... :angel:

*Kl*
Vet inte om jag räknas som ung uppfödare?! Jag blir 26 så jag kanske är för gammal? Har iaf ett sto e Nebraska-Furidant som betäcks i år. Troligen med Lambourghini. Hon har sedan tidigare en avkomma f. -06 e Cornetto, som jag valt att ha kvar då han ska bli min nya tävlingshäst. Den här gången hoppas vi på ett sto, så att aveln kan fortsätta senare.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 104
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 758
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 846
Senast: Praefatio
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 564
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka