Undvik lera sa hovslagaren

Sv: Undvik lera sa hovslagaren

O det är ju lättare sagt än gjort den här tiden på året.
Våra hagar är för äckliga nere vid grindarna just nu.

Hästen har haft problem m hovarna o går nu m sulor. Har gått i paddocken senaste två veckorna. I absolut värsta värsta fall så får dom gå kvar där, men det är inget alternativ som kommer tas emot med glädje av stallägaren. Vilket är fullt förståeligt.
Ett alt jag funderade på var att grusa upp en liten sjukhage bredvid deras vanliga, men då måste jag även grusa halva vägen dit, o det är inte gjort i en handvändning direkt.
Det finns en sjukhage, i anslutning till en lite större hage. I den går dock ena hingsten tills han kastreras då det inte funkar att leda honom bort till de andra hagarna längre.
Det går att göra en sjukhage på grusplan. Det går tom att göra två. Men då får den friska hästen stå i sjukhage också, eftersom det inte finns några hästar i närheten.

Jag blir knäpp. Vad ska jag hitta på?

Lera i sig är väl inte så farligt för hovarna, då pratar vi ren lera. Är leran däremot uppblandat med träck så blir det däremot inte bra, vi har samma problem med lera däremot så är vi nog riktigt duktiga på att mocka vilket gör att leran endast är lera. Vi har alltså inte haft några hovproblem pga det, leran alltså. Ska man opponera sig så är det ju större risk för tappskor.

Jag kan däremot inte ge dig råd vilken hage du ska använda, det tror jag att du själv är bästa människa att avgöra som ser hur det ser ut hos just er.

Ren lera( vilket är ovanligt i hästhagar:D) torkar ut hoven om det får torka o sitta kvar. Torkar ur hovens utsida.

annars är det som vilken spabehandling som helst.

Jag fördrar dock sand/ grus eller REN matjord

Har jag någonsin gjort det?
Nää.

Låt höra vad hästarna ska gå på- du som sitter inne med facit:banana:

Hej!

Min ska inte heller gå i lera och sörja. När leran i hennes ordinarie hage (där hon går med världens snällaste shettis:love:) blev för mycket fick hon flytta in i grusad sjukhage. Där kommer hon tyvärr få stå tills det antingen torkar upp eller fryser på.

Om det bara är precis vid grinden kanske du kan grusa där?? Om du nu ändå måste grusa nånstans tänker jag? Min pållas hage har några meter lera (alltså inte djupet på den utan rätt in liksom) och kommer förhoppningsvis grusas nästa år- den har vilat pga avverkning i 1-2 år så ingen hade tänkt på att där blir lera.

Jag hade hellre satt hästen i sjukhage än riskerat leran iaf- med sulor ökar risken för tappskor.

/Lavinia, önskar sig antingen tidig vinter eller torr höst.
En tanke som inte är orimlig har slagit mig. 2 gånger efter att min häst skotts på klinik- en hov så har den båda gångerna drabbats av bärrandsröta på just den hoven- inga andra.

varför steriliserar hovisarna inte sina verktyg- dagens fråga

Nu går mina mest på gräs, men marken sparas när det är vattensjukt som nu.

Låt höra vad hästarna ska gå på- du som sitter inne med facit:banana:

På ett underlag som varje hästägare själv kan ta del av uppvisar en frisk hov.

Problemet är för dagen att många hästägare inte förstår skillnaden på en frisk hov och en sjuk närmiljö.

Börjar med att se till att man har en frisk närmiljö så kommer man ocå ha friska hovar .

Men herre gud det går ju inte,, vi har alldeles för många hästa på en alldeles för liten areal och är du helt från vettet,, hur fan ska vi kunna främst ha tid med att dagligen mocka hela denna sörja? Det går ju inte ens att gå denna glägga utan att man tappar stövlarna så det är mer arbetsbesparande att skiten får rinna undan..

Vadå rinner ner i grundvattnet??? Skiter väl jag i för vi har kommunalt vatten,, fast hästarna har ju eget vatten, grävd brunn egen brunn för det blir billigare och främst mera naturligt.

Tyvärr pratar du till helt fel person- en mockningsfanatiker. Mockar även boxarna innan läggdags- för att de inte skullle välja att lägga sig i skit.

En tanke som inte är orimlig har slagit mig. 2 gånger efter att min häst skotts på klinik- en hov så har den båda gångerna drabbats av bärrandsröta på just den hoven- inga andra.

varför steriliserar hovisarna inte sina verktyg- dagens fråga

Bärrandsröta komma inte från hovslagerns verktygg.

Att steriliserar efter värja skoning skulla vara oparktisk.

Jag är inte så säker på det.
Det är bakterier som sprids- som alla andra bakterier.

Varför skulle det vara jobbigt?
Ovant kanske, men det kommer nog.
Dagisbarn lärde sig sprita sina händer, men att lära gamla hundar är ju värre:devil:

http://www.agria.se/hast/veterinar/q/d2b9b869fddb3f87c125782b007aff9b

Bakterier av det slaget överlever inte på och i vad som helst, hovknivar, tänger etc är typer av material den inte kan leva på. Den behöver en fuktig och blöt miljö med rätt Ph värde.

http://aledjurklinik.se/hastavdelning/arkiv/en-nyarshalsning/

http://www.agria.se/hast/veterinar/q/eed7dad9662833b2c125794f004b76a0

Men många hovslagare rengör faktiskt sina verktyg, eller har dubbla uppsättningar med sig. Många hästägare är inte så duktiga på att berätta när de har infektioner i stallet, och många gånger upptäcks det när hovslagaren är på plats och kanske ska vidare till ett annat stall senare. Den hovslagare vi har berättade att han blev tvungen att åka hem och byta kläder samt byta verktygslåda pga infektion som han misstänkte kunde vara kvarka. Men som hästägaren uppfattat som en lindrig förkylning, det visade sig vara kvarka när prov tagits.

De lever nog stunden mellan 2 hästar.

Trodde att du skulle visa bakt. tester på verktygen, hovisens händer...

Nej men däremot konstateras att om en häst har bärrandsröta i ett stall med samma hage, så finns det flera som även har det.

Bärrandsröta komma inte från hovslagerns verktygg.

Att steriliserar efter värja skoning skulla vara oparktisk.

För att inte nämna att det skulle vara helt meningslöst..

Nu Axel ska du få dagens fråga. Vad vore mera av intresse att decefisera mellan varje häst för att uppvisa en mera steril miljö..

För att inte nämna att det skulle vara helt meningslöst..

Nu Axel ska du få dagens fråga. Vad vore mera av intresse att decefisera mellan varje häst för att uppvisa en mera steril miljö..
Var det en fråga?Jag förstår inte vad du skriver:confused:

KL

Vet inte om någon har sagt detta men bark funkar jätte bra att lägga där leran är som värst:)

Jag har sett bark utlagt så. Var får man det ifrån, sågverk? Poängen med bark är väl att det inte sjunker på samma sätt som makadam/stenkross, det behövs ingen matta under?

Jag har aldrig testat själv och vet inte hur mycket som krävs... Just vid grindhålet och kring vattnet är det sabla upptrampat nu. Vore skönt att kunna lägga ut någonting som inte bara sögs upp och försvann.

*väntar på frost och tjäle*

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 466
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023