Undvik lera sa hovslagaren

Sv: Undvik lera sa hovslagaren

eh...

Jag måste vara dum men jag har inga som helst problem att förstå vad TS vill. Hovslagaren har sagt att hästen ej ska stå i lera, då får vi förutsätta att hovis har en orsak till det. Jag ser inte varför det måste ifrågasättas?

TS frågar efter en lösning på hagproblemet, inte på hovproblemet, så varför ska alla börja dividera om vad som är fel på hästen? Hur ska det bättre formuleras för att slippa frågor om problemet?

Lavinia, trött på att så många envist måste ta till "jag vet bäst kortet" varje gång någon frågar nåt.

Jo, fast problemet är att där finns det nog bara plats att göra en sjukhage, o då måste hon se hingsten, annars ser hon ingen häst alls.
Bryta sig ut gör han nog inte. Det är rätt ordentligt med staket. Hästen har stått på boxvila, och då bara stått några meter från hans hage m öppen dörr. Jag har iaf fått godkänt att använda paddocken tillsvidare (sålänge hästarna inte börjar gnaga på staketet, vilket jag hoppas de låter bli i fortsättningen med). :)

Nej, för bygger jag en sjukhage bredvid den befintliga, så blockerar jag antingen ingången till hingstens hage, eller utgången från gårdsplan till de andra hagarna.

Handlar inte om att jag inte får svar jag inte vill ha. Jag får frågor som är helt irrelevanta. Något som öht snuddar vid problemet har jag inte fått från coari, hon diskuterar bara annat.

Undvik lera sa hovslagaren, är rubriken. Och tråden handlar om att undvika leran. Inte om hovslagaren. Varför så intresserade av honom? (Han är gift ändå btw :grin: )

eh...

Jag måste vara dum men jag har inga som helst problem att förstå vad TS vill. Hovslagaren har sagt att hästen ej ska stå i lera, då får vi förutsätta att hovis har en orsak till det. Jag ser inte varför det måste ifrågasättas?

TS frågar efter en lösning på hagproblemet, inte på hovproblemet, så varför ska alla börja dividera om vad som är fel på hästen? Hur ska det bättre formuleras för att slippa frågor om problemet?

Lavinia, trött på att så många envist måste ta till "jag vet bäst kortet" varje gång någon frågar nåt.

Som hovslager bli man nyfiken vad denna hovslagerens utala bygger på utan en del gissning, dåliga hover? hov rott? tapp sko?

Det som är tröttsom Lavinia är att vissa kan inte ställa en fråga eller har en synpunkt utan att bli illa bemötet, påhoppet eller få sandlåda varningar på sig bara för att man känna inget behov att stryka andra med hårs.

Men snälla du. Det framgick hur tydligt som helst vad ursprungsinlägget handlar om: Hästens hovar ska skyddas från lera. Det är det enda som är relevant. Om man vill ställa frågor om varför, av ren nyfikenhet, då får man ta mig tusan göra det på ett vänligt sätt. Coari kom in från vänster och började orera om att TS var otydlig etc, vilket inte stämde. Varför ska TS svara vänligt på oförskämda frågor, som inte hjälper henne ett dugg med hennes problem.

Tråkig ton i många svar......

Vi har också problem med lera nu efter allt regn. Vi har grusat upp ordentligt runt grindarna med markduk under. Fyller på med en kärra då och då och krattar för att hålla de på plats. Funkar rätt bra...

Hej!

Där min pålla bodde innan hade vi grusat och markdukat och lagt typ stora trästolpar (riktigt tjocka) som höll gruset på plats- kanske kan vara nåt?

Jag krattar förstås plant gruset i sjukhagen varje dag oavsett..

/Lavinia

Coari kom in från vänster och började orera om att TS var otydlig etc, vilket inte stämde.

Nä jag kom in från höger och eftersom bl.a du inte verkar ha fattat att det är allmänt känt att just lera är bra för hovarna och trådstartaren väljer en rubrik där hennes hovslagare varnar henne för att utsätta hovarna för lera så är det ganska naturligt att man som utövare i samma yrke unadrar vad detta påstående bottnar i.

Att jag blir bemött otrevligt av bl.a dig och poppcornskålen + någom till stör mig inte. Det borde däremot störa Er eftersom era påhopp enbart uppvisar er egen kunskap i ämnet hovvård.

Nog om det och hoppas på att ni grusar upp hagarna med sand.

Tråkig ton i många svar......

Vi har också problem med lera nu efter allt regn. Vi har grusat upp ordentligt runt grindarna med markduk under. Fyller på med en kärra då och då och krattar för att hålla de på plats. Funkar rätt bra...

Eftersom du verkar seriös och bidra med tips om hur man gör runt grindaran så vet jag några kunder som i stället för grus använt asfaltskross.

Funkar säkert också bra. Vet inte vad som är bäst/mest ekonomiskt sand, grus, paddex eller kross.

Att göra en ram runt det grusade har jag läst om.

ett annat alt. är att grusa som du o sen göra en sluss som därmed inte belastas hårt. Sluss= modell sjukhage o säkerhetszon.

Sluss är ju superskönt att ha oavsett, just ur säkerhetssynpunkt.

/Lavinia

Funderade på att snickra ihop en ram i dag när jag fyllde på, men var för lat.... Men de är nog smart för att behålla gruset på plats. Men jag krattar ett par dagar i veckan så de inte försvinner ut i intet.

Men snälla du. Det framgick hur tydligt som helst vad ursprungsinlägget handlar om: Hästens hovar ska skyddas från lera. Det är det enda som är relevant. Om man vill ställa frågor om varför, av ren nyfikenhet, då får man ta mig tusan göra det på ett vänligt sätt. Coari kom in från vänster och började orera om att TS var otydlig etc, vilket inte stämde. Varför ska TS svara vänligt på oförskämda frågor, som inte hjälper henne ett dugg med hennes problem.

Alla häster ska skyddas från lera (om hästen är inte ordenerad lera bad av vetrenären för ett special anledning).
Om man vet vad det är för hov problem då kan man ger det bäste råd av typ underlägg hästen ska gå på under konvolesens tiden.
Coari och andra som är aktiv hovslager borda vara insätt i dess ämna och kunna hjälpa till!
Är språket svårt att förstå då är det bara att säjer till "Coari...jag förstå inte...please explain!!!"
Dom svar TS har fått gäller ett allman förbättring av ett "sumphåla" inte en sjuk haga för en häst vars sjukdomen man inte känna till! Ska hästen stå på ett hårt underlag eller ett mjuk?
Och i just det här fallet det låter som ett "inhyrning" där ställ ägern vill inte kosta på.
MVH

Paddex är fantastiskt bra till just leriga grindhål. Binder leran så är det blir torrt och hårt. Paddexen som sådan är billig, men transporten dyr. Stenmjöl kan också vara bra alt grus 0-32 mm. Sistnämnda är grovt, men blir bra bärighet på när det sjunkit ned i leran lite. Sand är nog sämst. Hjälper bara tillfälligt, sjunker lätt ned och försvinner och blir därmed dyrt.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 466
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023