Undvik lera sa hovslagaren

Sv: Undvik lera sa hovslagaren

KL

Vet inte om någon har sagt detta men bark funkar jätte bra att lägga där leran är som värst:)

Bark är jättebra om det nu är ren bark du menar. Främst så ska tydligen tallbark vara bäst eftersom den för utom ha en bra uppsugningsförmåga även är mjukare än tex, granbark.

En av mina kunder har det i sin walker,, funkar kanon och hovarna blir jättefina, nackdelen är att bark ruttnar så man måste fylla på, fördelen är att rutten bark inte ökar tillväxten av oönskade bakterier.

Bra tips du kom med där !!

*kl

Här har tråden rullat på ser jag.
Jag ger mig ur diskussionen, men vill bara tillägga en sak. Att grusa upp de vanliga hagarna är inget alt. Det är sista vintern stallägaren använder anläggningen, då denne ska bygga nytt, på annan mark, en bra bit från nuvarande. Att då lägga en massa pengar på att grusa upp en massa hagar, verkar extremt dumt. Marken hagarna ligger på är dessutom arrenderade, så det är inget denne får tillbaka vid försäljning.

Btw, asfaltskross har jag sett läggas ut i hagarna på ett ställe. Det tog inte lång tid innan det försvann.

Antingen måste du ta bort befintlig lera innan du lägger på ngt eller så gör du det innan det blivit lerigt.

Försök att hitta ngt redan lämpligt ställe tills det fryser på. Hellre en mindre ej lerig hage än en som hästarna knappt rör sig i iallafall.

Jag har funderat på det där med asfaltkross då det ligger en hög bredvid stallet. Har läst nån tråd där en häst gick hage med detta.

Funkar detta att lägga i hagen om man ser till att skrapa bort den blöta leran först?

Våra grannar la på asfaltskross. De skalade av översta jordlagret la sen på markduk, därefter på med asfaltskrosset.
Funkade bra,inga leriga rasthagar. Men när det blev riktigt soligt så blev krosset mjukt och fastnade i hovarna och var nästan omöjligt att få bort ur hovarna.
De har fått lov att köra på sand/grus i hagarna, så nu funkar det bra.
Men man undrar hur bra det kan vara för hoven med asfaltskross samt för miljön?

Vårt stall har haft grusade hagar i 3-4 år nu och med ett gott underjobb så håller sig gruset väl på plats tycker jag. En del av hagarna lutar ganska ordentligt, men trots rejäla regn så ligger det kvar. Vi har väldigt rent eftersom vi har *krav* på oss att mocka våra egna hästars hagar åtminstone varannan dag. Helst varje dag och det gör de allra allra flesta. Det tar... Tja, 5 minuter?
Jag har varit i stall där träckhögarna vuxit sig helt enorma! Där skulle min häst aldrig få gå kan jag säga. Det är ju rent vidrigt... Mocka boxen, men inte hagen?
Mycket problem med hovarna kan enkelt undvikas genom att göra rent även i hagen. Det inbillar jag mig åtminstone. :)
Jag tror inte att det viktigaste är vad för underlag det är utan hur rent och torrt det är. Dränering och rengöring kanske är vägen till lyckan med friska hovar?

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 466
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka