Understuckna trakter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Understuckna trakter

Antar du menar när jobbet inte är gjort av denne? Alltså när inte C.I. gör det? Absolut en poäng att det tar med all säkerhet längre tid för en mindre skicklig hovslagare. Samtidigt så finns det fler skickliga hovslagare än honom, och även om det tar säg 6 eller 8 månader, så anser jag inte det är 'mycket lång tid och hästen måste gå barfota för dte är mycket svårt att fixa med sko' (ej ordagrant citerat).

Resultatet går dock utmärkt att nå även med annan hovslagare än C.I. Min 'gamla' hovslagare korrigerade samma problem på en av mina. Med sko, dock minns jag inte hur lång tid det tog, det var inte riktigt lika illa som C:s häst eller bilderna i länken dock.

Man ser stor skillnad på de som har G- gesällprov o/ eller de som gått F-fortbildningsblocken.

De brukar fortfarande vara mkt intresserade av sitt gebit.

Jag har sett ponnys som inte de allra skickligaste har fått bukt på efter ÅR av försök till korrigering.

Absolut, 'vi' har dock inte speciellt många som gått dem här, det är mycket U:n i listan iaf om man kollar på nätet (så länge sen jag ringde och kollade så vet inte hur det ser ut nu, jag är ju nöjd med min, trots avsaknad av bokstäverna).. Det finns dock en med gesällbrev i C:s trakter. Vet inte om h*n tar nya kunder dock. (Constance - den med gesällbrev, och som jag ryktesvägen bara hört gott om förresten, hör hemma i Östhammar)

Sen säger inte 'bokstäverna' allt, det finns de som är duktiga och kan mycket utan att ha det på pränt, men absolut ökar chansen dramatiskt om man väljer en fortbildad.

Jag har sett ponnys som inte de allra skickligaste har fått bukt på efter ÅR av försök till korrigering.

Och varför betyder det att Constances häst automatiskt tillhör endera kategorin?

Alltså, hur kan du mha en bild studera en häst och konstatera att det kommer ta lång tid och vara svårt fixa det med skor. Kanske blir det så, kanske inte. Men det kan ju bara en skicklig hovslagare som ser hästens hovar ur alla vinklar uttala sig mer säkert om.

Nej men man kanske ska vara medveten om att det inte är så lätt.

Sen... när hoven är konkav redan lär det ta tid...plus lite till.

Man ser stor skillnad på de som har G- gesällprov o/ eller de som gått F-fortbildningsblocken.

De brukar fortfarande vara mkt intresserade av sitt gebit.

Håller med om att en problemhäst kan behöva en hovis som gått blocken om det inte funkar med en vanlig, det är jättestor skillnad i hur och varför

framförallt i den vetenskapliga förståelsen om vad som sker och varför - sedan igen den individuella lösningen får man prova sig fram

KL

Jag vill bara påpeka att även om en hovis har gesällbrev o fortbildning så är det ingen garanti. Jag har erfarenhet av en sådan som inte klarade av att sko just min häst, han blev öm och fick tappskor upprepade gånger och även hovarna blev i obalans. Jag säger dock inte att han är en dålig hovslagare bara för detta. Men hans metod fungerade inte i vårt fall.

Har en häst med understuckna trakter som vi försökt få bukt med på olika sätt med olika hovisars metoder, men han förbättras knappt märkbart i det fallet. Har provat sole-pack + sula, kilsulor, ringskor etc. men utan större märkbara resultat. Den bäste på hans hovar har tyvärr slutat pga ryggproblem.

Min nuvarande hovis är en äldre som har skott mycket fbl på täby tidigare.
Ingen tappsko eller ömhet, hovar i mycket bättre balans och med korta tår. Dock är trakterna fortfarande understuckna.

Jag ska läsa i länken när jag kommer hem. Sitter i skolan och borde plugga :angel:

Lite snabbt bara. Jag kollade på hovslagarföreningens hemsida om godkänd hovslagare i mitt län. Det finns 29 stycken sammanlagt, varav 6 st bor så pass nära att de kan tänka sig åka ut. Jag har tidigare ringt fler i Uppsala men de vill inte åka så långt ut (10 mil enkel resa).
Av de här 29 st är det 1 som har P (lärlig, har ej gjort slutprovet), 1 som har U,G (utbildning + gesällbrev) och 1 som har U, G, F (utbildning, gesällbrev + fortutbildning). Gissa hur många av de som bor i mina trakter. Jo 1, den som har U, G. Och hon tar ej emot nya kunder. Jag ringde henne förra året och ville anlita henne men hon tackade nej :(

Jag bor verkligen i hästsveriges ingenmansland :(

Men hur skulle det vara om du lastade och åkte i väg med hästen då, tar de emot henne då?

Ett annat alternativ är ju att ringa någon av de andra och säga att du har en häst med understuckna trakter och långa tår och fråga om dennes erfarenheter.
Du kan kanske även ringa närliggande kliniker och be om råd om hovslagare?

För att få tag på en riktigt bra hovslagare så fråga runt. Alla finns inte med på SHF sida.

@Susan. Du som ändå är utb, hur hade du valt att göra med denna hästen? Sko eller barfota? Specialbeslag?

Jag ska läsa i länken när jag kommer hem. Sitter i skolan och borde plugga :angel:

Lite snabbt bara. Jag kollade på hovslagarföreningens hemsida om godkänd hovslagare i mitt län. Det finns 29 stycken sammanlagt, varav 6 st bor så pass nära att de kan tänka sig åka ut. Jag har tidigare ringt fler i Uppsala men de vill inte åka så långt ut (10 mil enkel resa).
Av de här 29 st är det 1 som har P (lärlig, har ej gjort slutprovet), 1 som har U,G (utbildning + gesällbrev) och 1 som har U, G, F (utbildning, gesällbrev + fortutbildning). Gissa hur många av de som bor i mina trakter. Jo 1, den som har U, G. Och hon tar ej emot nya kunder. Jag ringde henne förra året och ville anlita henne men hon tackade nej :(

Jag bor verkligen i hästsveriges ingenmansland :(

Stirra dig inte blind på bokstäverna. Hovslagaren med P t ex, är betydligt duktigare och mer intresserad än P:et 'signalerar'. Varit verksam i ett antal år nu. Men har inte kommit sig för att göra proven (vilket är himla synd).

Det var T jag tänkte på i mitt tidigare inlägg, trist hon inte tar nya =/ Bara hört gott om, sett några skoningar med och de sett bra ut, och bor ju nära.

Men annars är det idel U:n ja som jag skrev. Dock, ser betydligt bättre ut nu än för 10 år sen. Då fanns det typ fyra.. Det finns dock fler än de som är med på hemsidan även idag, men de tar mest troligt inte nya kunder är jag rädd.

Ang lasta och åka, de flesta har inte smedja, utan då måste man hitta någon som skor i hyfsat stort stall, OCH det stallet går med på att släppa in en 'utomstående' häst. (Smittrisker osv). Och att man kan när 'de' kan och ligger på samma intervall. Dvs det blir rejält knepigt. Sen vet jag inte hur C bor, men generellt så vägarna härute på landet är inget roliga alls vintertid, som bäst är det packad snö, som sämst är det som nu - ren is och blir lätt prästens lilla kråka om man bara så snuddar bromsen.

Jag är medveten om att det kan ta tid att rätt till en hov. Jag tänker att det tar lång tid för en fånghov att växa ut igen.

Hästen är tyvärr inte lastningsbar :(

Men tar andra hovslagare emot samtal som inte gäller deras kunder? :)

Jaha, så P:are får sko själva? Jag trodde de gick som lärling fortfarande.

T. hade mer än hon hann med redan då. Hon är för övrigt jätteduktig.

Senast ändrad:

Nejdå, P står, eller stod iaf, för provmedlem (då var texten: (P) innebär att personen är provmedlem och förväntas göra slutprov/gesällprov inom ett år). Förr iaf var det så att de som t ex utbildats via Lernia (som förr hade hovslagarutbildning), så togs de upp som provmedlem, tills de avlagt prov osv och får annan bokstavsstatus.

Personen du tänker på har skott självständigt (efter utbildning etc) i nog nästan 10 år nu, och är mer uppdaterad och skicklig än vissa av U:arna. Men har inte avlagt provet. Däremot håller h*n ju inte samma klass (antar jag iskallt) som de som avlagt gesällprov såklart.

Så en P:are kan ha varit verksam i 10 år, gått på förläsningar osv, medan en U:are kan utexaminerats för ett halvår sedan.

Det jag menade med att inte stirra sig blind på bokstäverna. Sen ska man för den delen inte stirra sig blind på något, t ex en nyutexad kan ju vara mer påläst, intresserad och openminded och up to date än en utbildad med 30 års erfarenhet. Jag har ju ett ex i min närhet på utb och med fruktansvärt många verksamma år, men som iaf inte använder sig av sin ev skicklighet, och är helt ointresserad både av fortbildning och problemlösning. H*n är helt enkelt nöjd med den kundkrets h*n har, och att de anlitar henom. Men totalt ointresserad att sko annat än 'sin standardskoning' eller utbilda sig. Således har personen inte direkt bra rykte heller. Men det ser ju betryggande ut på papper.

Och förresten. Bild 2 i länken ser väldigt mkt ut som v.f. på hästen.
H.f. ser lite likadan ut. Men hon fick en pinne in i foten vid kronranden så framsidan av den hoven ser lite lätt deformerad ut så därför kan jag inte säga hur mkt som beror på skoningen och hur mkt som är kvar sen pinnen...

Menar du G nu när du pratar? :p Han har jag haft tidigare och varit jättenöjd, han har skott en del problemskoningar hos mig (fånghäst med sulor bl.a.).

Nej självklart ska man inte stirra sig blind på bokstäverna, men det borde ju säga en del om vad de har för bakgrund. Eller tänker jag fel då?

Hovslagaren jag anlitar nu gjorde ju sin utbildning för ca 4 år sen så hon är ju inte direkt nyutexaminerad. Eller är 4 år kort tid när det gäller hovslagare? Hon är iaf den mest noggranna jag träffat på, ja förutom att hon nu låtit hästen få för långa tår och understuckna trakter, men i övrigt när det gäller verkning/anpassning av skor etc.

Bokstäverna säger ju en del om bakgrund ja (t ex U:et), men sen säger de ju eg mest om vad hovslagaren har på papper, och om han/hon har fortbildat sig på de olika blocken etc, dvs vilken dokumenterad kunskap de har.

Dokumenterad kunskap är ju enormt bra hjälpmedel/guide för oss hästägare, då VET man liksom. Men när det är som i våra trakter att det är spaltvis med U:n 'bara'. Så skillnaden mellan två U hovslagare kan ju vara enorm, fast den inte syns på papper. Däremot anser jag att i valet mellan en U och U G är det lätt - ta den med gesällbrev, självklart. Men om man inte kan välja det. Så 'din' hovslagare och en annan U kan ha helt olika erfarenhet, intresse av att lära mer, och kan ha lärt sig olika mycket mer 'på egen hand' (dvs utanför fortbildningsblock etc). Så inte deppa för det 'bara' är en massa U.n, det finns med säkerhet både mindre bra, bra och väldigt bra hovslagare bland de där U.na, det är bara svårare att hitta vilka som är vad, jmf med om de har gesällbrev/fortbildningsblock.

Nix, menade inte GJ om det var han du tänkte på? Han har iofs ett rykte som är intressant, men jag har inte hört ngt om ovilja att göra annat än standardsko, och kom ju jättesnällt en sen helgkväll och hjälpte mig med Vs spiktramp, och var ju också den som konstaterade att det nog var farligt nära strålbensbursan och borde kontakta klinik. Sen gillar jag inte GJ ändå, men det är en annan sak och farligt nära OT i den här tråden.

Precis. Sen är väl kanske gott omdömme bekanta emellan bättre, alltså att man frågar runt i närheten och kollar vem andra anlitar :)

Jo jag tänkte på GJ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka